پیام فارس

آخرين مطالب

فارس پیشگام شد؛

خانه هایی که پناه معلولان شد/ خانواده شبیه سازی می شود اجتماعي

خانه هایی که پناه معلولان شد/ خانواده شبیه سازی می شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- ایجاد خانه‌های خانواده‌محور برای افراد معلول جسمی، حرکتی، ذهنی و حاد ذهنی راهکاری است که برای نخستین بار از سوی بهزیستی فارس برای بازگشت آنان به جامعه مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خانه‌های خانواده‌محور مکان امنی برای بیمارانی است که قصد دارند زیست خود را در کنار خانواده و جامعه داشته باشند تا از نگاه جامعه به عنوان افرادی ایزوله شده و محدود به مراکز شبانه روزی بیرون بیایند و بتوانند در کنار دیگر اقشار به زندگی روتین بپردازند.
از سویی اشتغال معلولان در کنار مسکن، از مشکلاتی است که سد راه بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت استان فارس به شمار می‌رود.
کارشناسان معتقدند افراد معلول هرچه در جمع بیشتر حضور داشته باشند می‌توانند از توانمندی‌های خود آگاه شوند و ضمن زیست معمول، فعالیت‌های خود را ارتقا بخشند.
پیرامون این خانه‌ها که برای نخستین بار از سوی بهزیستی فارس با مشارکت خیران نیک اندیش راه اندازی شده است، معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس به خبرنگار مهر ، گفت: در رویکرد خانواده محور، بهزیستی عدم راه اندازی مراکز شبانه روزی را دنبال می‌کند، بنابر این در راستای محدودسازی مراکز شبانه روزی خانه‌های امن و پناهگاهی برای اولین بار در استان فارس به شکل رسمی آغاز بکار می‌کند.
تأسیس خانه‌های کوچک و خانه‌های پناهگاهی در دستور کار بهزیستی استان فارس
حمید گودرزی با بیان اینکه تأسیس خانه‌های کوچک و خانه‌های پناهگاهی در دستور کار بهزیستی استان فارس قرار گرفت، از عدم ایجاد مراکز شبانه روزی بهزیستی به واسطه این طرح خبر داد و گفت: از این پس تلاش می‌کنیم یا چنین مراکزی نداشته باشیم یا به صورت محدود و کوچک ایجاد شود.
وی راه اندازی مراکز کوچک شبیه خانه خبر داد و افزود: این خانه‌ها مکان امنی برای بیمارانی است که قصد دارند زیست خود را در کنار خانواده و جامعه داشته باشند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس با بیان اینکه خانه‌های یادشده حلقه واسط میان مراکز شبانه روزی و زندگی مستقل افراد محسوب می‌شود، ادامه داد: فرد با اقامت در این خانه‌ها آمادگی پیدا می‌کند در خانواده و جامعه حضور پیدا کند.
وی هدف از راه اندازی خانه‌های خانواده محور را برشمرد و گفت: ایجاد عزت نفس و استقلال فردی در راستای افزایش توانمندی این افراد است.
به گفته گودرزی، فراهم شدن مشارکت فرد در جامعه از اهداف کلان این طرح است و ایجاد بستر مناسبی برای فرد تا به استقلال کامل برسد، بخشی از هدف ماست.
وی یکی از مهمترین اهداف بهزیستی از ایجاد چنین خانه‌هایی را تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت دانست و گفت: این افراد وقتی در خانه‌های یادشده اسکان پیدا کنند که در مجتمع‌های آپارتمانی است؛ مردم با دیدن آنان این نگرش که معلولین حتماً باید ایزوله باشند از بین می‌رود.

پیام فارس


معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به آموزش‌هایی که در این خانه‌ها به افراد دارای معلولیت داده می‌شود، گفت: مهارت‌های زندگی، ارتباط مؤثر، افزایش اعتماد به نفس و کنترل خود در افراد معلول به مرور افزایش چشم گیری خواهد داشت.
وی ایجاد خانه‌های یادشده را تمرینی برای بازگشت به کانون گرم خانواده عنوان کرد و افزود: هدف اصلی ما بازگشت این افراد به جامعه و ایجاد حداکثر مشارکت آنان است.
گودرزی، اضافه کرد: در تمامی شهرستان‌های فارس 13 خانه بدین شکل ایجاد شده است که در همه معلولیت‌ها ارائه خدمات بهزیستی می‌کنند.
وی تصریح کرد: برای افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی، دارای معلولیت ذهنی و افراد بیمار روانی مزمن این خانه‌ها در شهرستان‌های فارس داریم.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس از ایجاد خانه‌های فوق در خرم بید، جهرم، شیراز و لامرد خبر داد و گفت: به مناسبت هفته بهزیستی در لار نیز افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه، اعلام کرد: در هفته بهزیستی طرح یادشده با عنوان «خانه های اولین» به طور رسمی آغاز بکار می‌کنند.
گودرزی، اضافه کرد: از جمله این خانه‌های اولین که در کشور راه اندازی شده، در شهرستان جهرم
برای افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی ایجاد شده است.
راه اندازی خانه پناهگاهی برای معلولان ذهنی شدید در لامرد
وی از راه اندازی خانه پناهگاهی در قالب طرح یادشده در هفته بهزیستی در شهرستان لامرد خبر داد و افزود: این خانه پناهگاهی برای افراد دارای معلولیت ذهنی شدید و بسیار شدید راه اندازی شده است.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس در عین حال از افزایش تعداد این خانه‌ها در استان خبر داد و گفت: بنا داریم به واسطه این طرح به گسترش رویکرد خانواده محور خدمات بهزیستی روی بیاوریم.
وی از نیکوکارانی که در اجرای این طرح مشارکت کردند و نیروهایی که در خانه‌های فوق تلاش می‌کنند و به افراد دارای معلولیت خدمات می‌دهند قدردانی کرد و گفت: فضا و بستر مناسب به واسطه این افراد در خانه‌های فوق فراهم شده است و استان فارس مطمئناً می‌تواند با مشارکت خیران تعداد خانه‌های بیشتری را راه اندازی کند.
گودرزی از تلاش بهزیستی فارس برای ایجاد دست کم 6 خانه دیگر تا پایان سال جاری در استان خبر داد و به خبر دیگری اشاره کرد که در حوزه معاونت امور توانبخشی استان است.
وی با اشاره به ارزیابی نظامنامه نظارتی 6 ماهه دوم سال 1398، اعلام کرد: بهزیستی فارس میان حوزه‌های توانبخشی سراسر کشور در تمامی دفاتر توانست رتبه نخست را کسب کند.
بیش از 40 هزار شغل پایدار برای افراد زیر پوشش ایجاد شد
این در حالیست که به گفته معاون هماهنگی مؤسسات غیردولتی مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی استان فارس بیش از 40 هزار شغل پایدار برای افراد زیر پوشش ایجاد شد.
پریسا زارعی، به مناسبت هفته بهزیستی به خبرنگار مهر ، گفت: در راستای توانمندسازی و ایجاد استقلال اجتماعی و اقتصادی ضمن تسهیلگری ایجاد اشتغال پایدار؛ تأمین مسکن مناسب و ایمن جامعه هدف تحت پوشش و بهره گیری از پتانسل خیرین و شرکای اجتماعی و همچنین در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و برون سپاری فعالیت‌ها با صدور مجوز مراکز و مؤسسات غیردولتی فعالیت شده است.
وی اضافه کرد: در این راستا تاکنون در جهت اشتغال 48005 شغل پایدار و 7464 واحد مسکونی ویژه گروه‌های جامعه هدف واگذار و صدور 2500 مجوز در استان صورت پذیرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر ، در حال حاضر ایجاد اشتغال پایدار از مشکلات اساسی مددجویان زیر پوشش سازمان بهزیستی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/136817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها