پیام فارس

آخرين مطالب

گفتگوی تفصیلی شهر با مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران

کم‌کاری مناطق؛ پاشنه آشیل سرمایه‌گذاری شهری شهرداری تهران

کم‌کاری مناطق؛ پاشنه آشیل سرمایه‌گذاری شهری
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شهر: از دو هزار میلیارد تومان ثروت رها شده شهرداری در یک پاساژ در مولوی و سرنوشت پروژه‌های نیمه کاره تا کم کاری برخی مناطق در حوزه فروش املاک و جذب سرمایه و البته تلاش برای خرید هزار دستگاه اتوبوس، مهم‌ترین رخدادهای سال‌های اخیر شهرداری تهران در حوزه سرمایه‌گذاری است.

شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر ، با اشاره به تصویب سند جامع سرمایه‌گذاری در شورای شهر، از تفویض اختیار بیشتر به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: موانع سرمایه‌گذاری برای مناطق، نخست از طریق بازگرداندن منافع و عایدی سرمایه‌گذاری به همان منطقه، دوم تفویض اختیار پروژه‌ها و سرمایه گذاری تا رقم 50 میلیارد تومان- پیشتر این تفویض اختیار هشت میلیاد و 500 میلیون تومان بود - و سوم با پیگیری ارتقای جایگاه مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مناطق، برطرف شد.
او با بیان اینکه نزدیک به 90 پروژه سرمایه‎گذاری مساله دار بین سازمان سرمایه‌گذاری و شرکا در محاکم عمومی در حال طرح است، گفت: در برخی از این پروژه‌ها به دلیل تکانه‌های اقتصادی عده ای از شرکا به ورشکستگی رسیدند یا بضاعت مالی عده‌ای از ابتدا خوب سنجیده نشده بود و در واقع امکان اجرای پروژه را نداشتند. اما هم اکنون حدود 98 درصد این پروژه‌ها یا با توافق یا از طریق محاکم قضایی و یا با فسخ کامل قرارداد تعیین تکلیف شده‌اند، به طوری که چند پروژه به ارزش 10 تا 12 هزار میلیارد تومان فسخ شدند. برخی پروژه‌های مشکل دار از 20 سال پیش حل نشده بودند مانند پروژه‌های ساحل، مژده، قائم در منطقه 18 و صادقیه منطقه 5 اما حالا موانعشان رفع و آماده فروش هستند. 
بنار به پروژه پاساژ مولوی و زیان شهرداری اشاره کرد و افزود: حدود 300 مغازه تجاری و هشت طبقه پارکینگ قدرالسهم شهرداری تهران از این پروژه است که 30 سال شهرداری پروژه را تحویل نگرفته است و شریک از سهم خودش بهره برداری می کند، درواقع نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان ثروت شهرداری در آنجا رها شده است.
تکلیف 7500 میلیارد تومانی سازمان سرمایه‌گذاری
بنار به اقدامات انجام شده در یکسال گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری در تهران اشاره کرد و توضیح داد: اگر سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، در چند سال گذشته یک هزار و 200 میلیارد تومان فروخت، پارسال به ارزش دو هزار و 500 میلیارد تومان ظرفیت فروش ایجاد شد اما از این میزان مبلغ یک هزار و 200 میلیارد تومان عملکرد قطعی بود که امسال این تکلیف هفت برابر بیشتر شده است.
او ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری باید نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط 10 مترو، تامین مالی کند. هم اکنون دو پروژه صدف و خلیج فارس برای این منظور واگذار و تفاهم نامه‌ای میان سازمان سرمایه گذاری، شرکت مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امضا شده است. علاوه بر این، سه هزار و 400 میلیارد تومان دیگر باید فروش داشته باشیم که بستر فروش فراهم شده است، در مجموع هفت هزار و 500 میلیارد تومان سال 1398، همچنین 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام شد و امسال باید به 10 هزار میلیارد تومان برسد که بین ثروت ایجاد شده و ثروت فروخته شده تعادل برقرار شود.
کم‌کاری برخی مناطق؛ پاشنه آشیل شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری
او با بیان اینکه میزان مشارکت مناطق برای تولید ثروت یکسان نیست، گفت: برخی مناطق با وجود سیطره بیشتر بر مساحت جغرافیایی شهر تهران و ظرفیت‌های لازم هیچ سرمایه گذاری نکردند که البته این موضوع از سوی سازمان در شورای معاونان مطرح شد تا تکالیف مناطقی که عملکرد مناسب با سازمان ندارند روشن شود. مثلا منطقه‌ای که در پیشتر 25 درصد از تامین مالی غیر نقد شهرداری را برعهده داشت، امروز هیچ مشارکتی ندارد.
بنار همکاری نکردن مناطق در سرمایه‌گذاری را پاشنه آشیل شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری عنوان کرد و ادامه داد: مناطق دو و 21 بیشترین مشارکت را با سازمان دارند و حجم سرمایه‌گذاری در این دو منطقه بسیاری بالا است، اما متاسفانه دربرخی مناطق بسیار محدود و در برخی دیگر حتی هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشد. البته در نامه‌ای به شهردار تهران این موضوع را گزارش و اعلام شد که روا نیست اینگونه به حوزه سرمایه گذاری که تنها راه دسترسی به ثروت پایدار در تهران است، توجه شود.
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، در ادامه از انتشار فراخوان خرید یک هزار دستگاه اتوبوس با همکاری دولت در دی ماه سال 1398 خبر داد و گفت: این خرید قرار است از دو طریق تهاتر با نفت و املاک انجام شود. اگر قیمت هر اتوبوس به طور تقریبی سه و نیم میلیارد تومان باشد، در مجموع به ارزش سه هزار و 500 تومان ملک فروخته می‌شود و 25 درصد را مابقی مبلغ قیمت اتوبوس هم از سوی دولت پرداخت می‌شود. همچنین مذاکرات خرید دو هزار واگن قطار مترو هم در حال انجام است.
موانع سرمایه‌گذاری در شهر تهران
این مقام مسئول، به موانع و برخی مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و توضیح داد: قرائت‌های شهرداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و برداشت‌های سازمان بازرسی کل کشور باهم متفاوت است، به طوری که سازمان بازرسی هر آنچه که شهرداری انجام دهد را نادرست می داند و شهرداری هم در مقابل پافشاری می کند که کار، درست است.
به گفته بنار؛ مانع دیگر در حوزه شهرسازی است که اعضای شورای شهر با ایجاد معاونت شهرسازی در سازمان سرمایه‌گذاری مخالفت کردند، در حالی که هم اکنون تمام پروژه‌های سازمان که چالش جدی و فقدان تحقق نسبت به برنامه دارد همگی با مشکل شهرسازی مواجه هستند. غالب پروژه‌ها یا پروانه ساخت یا رای کمیسیون ماده پنج و یا پایان کار ندارند. مشکل دیگر، قرائت‌ها و مداخلات ناصواب در حوزه سرمایه‌گذاری است مثلا برخی از پروژه‌های ما بدون اطلاع سازمان سرمایه‌گذاری فروخته شده است، اما به تازگی دستورالعملی مبنی بر اینکه هیچ منطقه‌ای در مسائل حقوقی پروژه‌ها مداخله‌ای نداشته باشد، صادر شده است. 
سرانجام پروژه «هزار و یک شهر»
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، به پروژه‌های به نتیجه نرسیده این سازمان اشاره کرد و درباره پروژه «هزار و یک شهر» واقع در منطقه 22 گفت: همه مسایل این پروژه حل شده؛ بزرگترین مساله این بود که سند اراضی به نام بنیاد تعاون ارتش بود و وزارت راه و شهرسازی در این باره چالش داشت و توقف پروژه را با رای دادگاه درخواست کرده بود اما با پیگیری‌ها شهرداری ارتش سهم خود را احیا کرد و به زودی اسناد به نام شهرداری صادر می‌شود، مساله دیگر مربوط به شریک شهرداری بود که اعتقاد داشت به دلیل فعالیت مراکز تجاری ایران مال، ساخت پروژه‌های تجاری در این پروژه صرفه اقتصادی ندارد، شهرداری تهران هم موافقت کرده است تا 31 سهمی که در این پروژه دارد را از بخش تجاری بگیرد.
او درباره پروژه «پارک آبی آزادگان» هم توضیح داد: شرایط کرونا سبب شد تا کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشود، اما الان به سازمان ورزش تفویض شده است که البته تا به امروز اقدامی خاصی انجام نشده و به دنبال دریافت بودجه است که خود سازمان ورزش مجری ساخت شود. در پروژه «شهر آفتاب» هم سالن‌ها و مرکز همایش‌های جدید قرار است ساخته شود که 15 روز آینده قرارداد امضا می شود. زمانی شهر آفتاب زمین کشاورزی بود و به قیمت متری 800 هزار تومان به شرکتی برای ساخت سالن واگذار شد، سهم شهرداری از این پروژه‌ها حدود 30 درصد بود اما حالا که قیمت زمین و عوارض چند برابر شد، سهم شهرداری به 70 درصد و شریک به 30 درصد رسید. با این حال قرار است 6 هزار میلیارد تومان به حجم سرمایه گذاری شهرداری در «شهر آفتاب» اضافه شود.
خبرنگار : فریبا رحمانی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

40 درصد ساختمان‌های نوسازی شده در پایتخت کیفیت ندارند

محور مواصلاتی شرق فارس بازگشایی شد

فعالیت 354 خانه سلامت برای مقابله با زباله گردی کودکان

خط 10 مترو حداقل 4 سال دیگر افتتاح می‌شود

دستورالعمل محیط زیستی مواد ضدعفونی کننده ملاک عمل مناطق 22 گانه

آیا جریمه چاره افراد فاقد ماسک خواهد بود؟

کیلومتر 30 محور نی‌ریز- سیرجان مسدود شد

هرج و مرج در مهدهای کودک و اخذ شهریه اضافی از خانواده‌ها

تغییر و اصلاح ساختار سازمان آتش نشانی از اقدامات مهم سال 1399 است

شبکه برق پایتخت ایمن سازی شد

هم‌افزایی در ستاد بازآفرینی بازار وکیل شیراز به تحول در این مجموعه می‌انجامد

تغییر نام های تکراری معابر پایتخت از سیاست های شورای شهر

نظر شورای سلامت در مورد نحوه برگزاری مراسم محرم ملاک عمل باشد

توافق امارات و اسرائیل «معامله قرن» را کنار زد

بیانیه حماس درباره توافق اسرائیل و امارات

ماسک را زیر چانه نکشید!/ وضعیت کرونا در فارس

اتوبوس‌های برقی به پایتخت برمی‌گردند

وضعیت هوای تهران قابل قبول است

مهمترین چالش شوراها اجرا نشدن قانون است

شمال تهران، منطقه ای حساس در موضوعات خبری است

اسامی ساختمان های نا ایمن پایتخت اعلام می شود

نرخ سود سپرده نزد بانک مرکزی افزایش یافت

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌ اجتماعی

آمادگی شهرداری برای اختصاص مجموعه های ورزشی برای برگزاری عزاداری‌های محرم

بازداشت تمامی عوامل تیراندازی در سعادت‌ آباد

کشف 2 تن گوشت فاسد در جنوب تهران

آغاز ثبت نام رانندگان سرویس مدارس از فردا

58 درصد مردم فارس روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را برگزیدند

جسد سُها رضانژاد احراز هویت شد

جزئیات طرح جدید مجلس درباره سهمیه‌ بندی بنزین

اتخاذ تصمیمات امیدوار کننده برای احیای دریاچه کافتر اقلید فارس

تصمیمات جدید برای احیای دریاچه کافتر اقلید فارس

یکپارچگی جامعه جهانی و رعایت شیوه‌نامه‌ها راهکار عبور از چالش کرونا

کارزار با کرونا نیازمند وحدت جهانی

ترافیک مرکز شهر نتیجه لغو طرح ترافیک است

اتمام عملیات روکش آسفالت 2 هزار نقطه از معابر منطقه 19 تا پایان شهریور

وخامت حال 106 بیمار کرونایی در فارس

لغو طرح ترافیک و دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تهران تا پایان مرداد

گرانترین و ارزانترین قیمت آپارتمان در ٢٢ منطقه تهران

نشست علمی متخصصان دانشگاه‌های پنسیلوانیا و علوم پزشکی شیراز گشایش یافت

فارس تامین کننده 10 درصد غذای کشور است

اولین مدعی افراد سودجو خود شوراها باید باشند

سود تسهیلات مسکن مهر غیر یارانه‌ای می‌شود

یک متخصص پزشکی : شیوه های نادرست زندگی ، چالش آفرین و بیماری زا است

تجربه روغن بنفشه باید جامعه را بیدار و هشیار کند

متخصص بیهوشی: تجربه روغن بنفشه باید جامعه را بیدار کند

اصلاح هندسی بزرگراه آیت اله «سعیدی»

عالم اهل سنت جنوب فارس: شهدا تبلور عینی ثبات و استقامت هستند

محدودیت‌های کرونایی تا پایان مرداد تمدید می‌شود

پهنه بحرانی بازار املاک