پیام فارس

آخرين مطالب

اوقات واقعی، فراغت مجازی علمي

اوقات واقعی، فراغت مجازی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- هر سال با پایان بهار، این ترانه شادمانه که تابستان فصل سر زدن به هر سو است، در ذهن چندین نسل کودک و بزرگسال مرور می‌شد. امسال اما کرونا سایه‌اش را بر سر همه ارکان زندگی معمول انداخته است و اوقات فراغت هم از آن‌هاست.

با آنکه در بدو همه‌گیری این بیماری گمان می‌رفت دستکم گرمای خورشید ویروس را تضعیف کند و وضعیت را بهبود بخشد، با گذشت نزدیک به یک ماه از تابستان گرم، همچنان باید اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را با جدیت رعایت کرد و ای کاش تنها همین بود و خبری از تعطیلی پیوسته مراکز فرهنگی و هنری، باشگاه‌های ورزشی و فعالیت‌های دیگر تابستانه به گوش نمی‌رسید؛ اما، هم‌اکنون مجموعه‌های تفریحی، آموزشی و پرورشی گوناگون در شهرهای مختلف فارس با شدت و ضعف مختلف به تعطیلی کشیده شده‌اند.
از ابتدای سال جاری، موسسات، گالری‌ها، آموزشگاه‌های هنری و فرهنگی، فرهنگسراها، کلاس‌های ورزشی و کانون‌های پرورشی و تربیتی خصوصی و دولتی نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید به‌صورت حضوری پذیرای کودکان، نوجوانان و علاقه‌مندان باشند.
با گذشت چهار ماه از سال 99 این مجموعه‌ها روی هم رفته حدود یک ماه به‌صورت حضوری به خدمات‌رسانی پرداخته‌اند و تعطیلی‌های پیاپی سبب شده است موضوع اوقات فراغت این روزها دیگر شبیه سالیان پیش نباشد که دغدغه خانواده‌ها معطوف به گزینش کلاس مناسب و شاید هزینه‌های شرکت در آن ها بود؛ حال پدران و مادران باید به این بیندیشند که با وجود اولویت‌هایی همچون حفظ سلامت فرزندان و ایجاد فضای مناسب برای رشد شناختی و پرورش استعدادهای آن‌ها، کدام را باید انتخاب کنند.
البته، فضای مجازی برای این دوراهی پیشنهادهایی دارد، بسیاری از سازمان‌های متولی پرورش کودکان به ایجاد زیرساخت‌ها یا توسعه آن‌ها در حوزه دیجیتال روی آورده‌اند؛ از کتابفروشی که کتاب‌ها و محصولات فرهنگی‌اش را در نرم‌افزار موبایلی ارائه می‌دهد تا آموزش و پرورش که در شبکه شاد به ارائه برنامه‌های اوقات فراغت می‌پردازد.
برگزاری کلاس‌های برخط به هر سختی و دشواری و با هر کیفیتی که باشد، تنها گزینه قابل اعتمادی است که این روزها سلامت کودکان، نوجوانان، خانواده‌های آن‌ها و نیز مربیان را فراهم می‌آورد و همچنین می‌توان بر استمرارشان امید بست.
برای نمونه تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در فضای مجازی برگزار خواهد شد و تاکنون نیز مسابقه‌های کتابخوانی و نیز نمایشگاه‌های مجازی از سوی این مجموعه ارائه شده است؛ اما از آنجا که در فعالیت‌های هنری معمولا نفس حضور آموزنده است، مراکز آموزشی در زمینه‌های مختلف هنری همچون موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سینمایی همچنان بر طبل تعطیلی می‌کوبند.
استقبال حضوری از کلاس‌های کانون پرورش فکری اندک بوده است
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در استان فارس 42 مرکز فرهنگی هنری ثابت، هشت مرکز سیار روستایی و 6 مرکز پستی دارد، از دیرباز درزمره گزینه‌های اصلی آموزش به کودکان و نوجوان به‌شمار می‌رود و امسال کلاس‌های تابستانه را به دو صورت حضوری و برخط برگزار می‌کند.
مدیرکل کانون پرورش فکری فارس به ایرنا گفت که در بخش حضوری بچه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کلاس‌ها نام‌نویسی می‌کنند.
زهرا افتخاری عنوان کرد: فعالیت‌های کانون در دو محور عمومی و تخصصی ارائه می‌شود که از 61 فعالیت تعریف‌شده، هشت فعالیت عمومی و بقیه درقالب فعالیت‌های تخصصی به بچه‌ها ارائه می‌شود؛ همچنین پیش از این کانون به کودکان و نوجوانان در بازه سنی 6 تا 18 سال خدمات ارائه می‌کرد و امسال برای چهار تا 22 ساله‌ها برنامه‌ریزی کرده است.
او استقبال خانواده‌ها از حوزه آموزش‌ مجازی را مطلوب ارزیابی کرد و درمقابل بیان داشت که از پنجم تیرماه که نام‌نویسی کلاس‌های حضوری آغاز شده است، به دلیل شدت‌گیری کرونا تعداد متقاضیان اندک بوده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری فارس درباره بهره‌مندی شهرستان‌ها از برنامه‌های تابستانه گفت: باتوجه‌به بررسی شاخص‌هایی همچون میزان فعالیت‌های عمومی و تخصصی براساس امکانات، تجهیزات، وضعیت اقتصادی، وضعیت جغرافیایی و توانمندی مربیان که اطلاعات آن‌ها از مراکز شهرستان‌ها دریافت شده، کلاس‌های همه مراکز کانون در شهرهای مختلف فارس مشخص است و درصورت نبود وضعیت قرمز می‌تواند به‌صورت حضوری و با حفظ فاصله‌گذاری نهایتا با 7 نفر مخاطب برگزار شود.
افتخاری به تجربه ارائه آموزش‌های برخط در سه ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و با بیان اینکه بهار 99 فصل شکوفایی فعالیت‌های کانون در فضای مجازی بوده است، افزود: مرکز آفرینش‌های هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در فصل بهار با برگزاری 672 فعالیت هنری در فضای مجازی، کودکان و نوجوانان را تنها نگذاشت و 7هزار و 320 کودک و 4هزار و 224 نوجوان در این کارگاه‌ها به فعالیت پرداختند.
او از تخفیف 10 تا 50 درصدی برای افرادی که تا 25 تیر1399 اقدام به ثبت‌نام کنند، سخن گفت و عنوان داشت: نقاشی، کلاژ، داستان‌نویسی خلاق، طراحی، شعرسرایی خلاق، نوشتن‌خلاق، سفال، نجوم، پرورش نگاه به همراه 25 کارگاه برخط در سایت این مجموعه به نشانی kpf.ir در دسترس هنرجویان قرار گرفته است.
شبکه شاد به اوقات فراغت هم ورود کرد
رئیس اداره فرهنگی ‌هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش فارس نیز که از دیگر متولیان موضوع اوقات فراغت به‌شمار می‌رود، به ایرنا گفت: فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی آموزش و پرورش فارس درراستای تحقق شعار هر دانش‌آموز یک مهارت و براساس تهیه محتوای الکترونیکی برنامه‌ریزی شده است.
سعید خادمی افزود: همه فعالیت های تابستانی بر اساس تولید محتوای آموزش الکترونیک و شبکه شاد است و زمان برگزاری کلاس‌های تابستانه با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا از تیرماه تا نیمه شهریورماه خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تعطیلات تابستان، فرصت بسیار مناسبی برای مهارت‌آموزی و شکوفایی کودکان و نوجوانان است، نقش والدین را در این موضوع مهم ارزیابی کرد و گفت: والدین باید راه‌های صحیح استفاده از اوقات طلایی را به فرزندان خود نشان دهند.
کشت هدفمند محصول، سرگرمی دانش‌آموزان فارس
خادمی از اجرای طرح "مزرعه من" سخن گفت و ابراز داشت: براساس این طرح در کانون‌ها و اردوگاه‌ها صد متر مربع زمین به هر دانش‌آموز اختصاص می‌یابد که در آن، به کشت هدفمند محصولات بپردازد.
رئیس اداره فرهنگی ‌هنری آموزش و پرورش فارس همچنین به ابداعاتی در حوزه سرگرمی‌سازی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی نگارخانه مجازی، طرح‌ریزی برای ایجاد پارلمان مشورتی فرهنگیان و پارلمان دانش‌آموزی در تابستان انجام خواهد شد؛ اما هیچ فعالیتی در اردوگاه‌ها و به‌صورت جمعی به دلیل شیوع کرونا صورت نخواهد گرفت.
تاکید استان، برگزاری مجازی کلاس‌های اوقات فراغت است
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگویی محور اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانه را مهارت‌های معرفتی، هویتی، فرهنگی، هنری، حرفه‌ای، اقتصادی و ورزشی عنوان کرد که دانش‌آموزان می‌توانند براساس علاقه‌مندی و سلیقه شخصی یک یا چند رشته را برگزینند.
جهان‌بخش بانشی افزود: در تابستان امسال، 120 کانون فرهنگی، تربیتی، 1471 کانون مدرسه‌ای، 22 اردوگاه، 67 دارالقرآن، 186 کانون ورزشی، 49 پژوهش‌سرا و در مجموع هزار و 923 فضا به فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان فارس تعلق گرفته است.
او افزایش خطر شیوع کرونا را دلیل فعالیت مجازی این پایگاه‌ها اعلام کرد و به شیوه‌نامه وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌های حضوری نیز اشاره کرد؛ اما ابراز داشت که تاکید و اولویت استان، برگزاری کلاس‌های مجازی اوقات فراغت است.
بنیاد نخبگان دوره‌های آموزشی تابستانه برگزار می‌کند
بنیاد نخبگان فارس نیز با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در دوران همه‌گیری کرونا، برنامه‌هایی را برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان ترتیب داده است.
حبیب شریف در گفت و گو با ایرنا از برگزاری 30 کارگاه آموزش مجازی در زمینه کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری و آموزش بهره‌مندری از تسهیلات و حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان، دانش آموزان، دانش‌آموختگان، مخترعان و فعالان در شرکت‌های دانش‌بنیان سخن گفت.
او که یکی از وظایف بنیاد نخبگان را تکریم و الگوسازی از نخبگان و سرآمدان کشور برشمرد، بیان کرد: دسترسی به محتوای داده‌های این بنیاد در زمینه‌های یادشده در وبگاه این مرکز به نشانی fars.bmn.ir موجود است.
مشق فرهنگ در استودیوی مجازی
افزون بر این، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برنامه‌ریزی رویدادهای تابستانی سخن گفت و ابراز داشت: امسال با توجه به شرایط ویژه شیوع بیماری از ابتدای سال عملاً برنامه‌های سازمان، رویکرد اوقات فراغتی داشته است که ادامه خواهد یافت.
مرتضی جعفری ادامه داد: امیدوار بودیم با فرا رسیدن تابستان همه‌گیری بیماری کاهش یابد و محدودیت‌ها به صورت طبیعی از میان برود و فعالیت‌ها به‌صورت حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آغاز شود اما با فزونی یافتن تعداد بیماران ناگزیر به ادامه روال اجرای مجازی برنامه‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه تلاش بر این است که رویدادهای اوقات فراغت در فضای مجازی برگزار شود، عنوان کرد: مهمترین برنامه تابستانی شهرداری شیراز در این زمینه "مشق فرهنگ" نام دارد که گرچه برنامه‌ریزی گسترده‌ای باهدف غنی‌سازی و کیفی‌کردن فرهنگسراهای شیراز به واسطه اجرای آن صورت گرفته بود، در قالب کارگاه‌های آموزشی، درس‌گفتارها و نشست‌های تخصصی با حضور استادان حوزه‌های مختلف از ابتدای مردادماه به صورت مجازی در استودیو اختصاصی برگزار می‌شود.
معاون شهردار شیراز ادامه داد: کتابگردی کودکانه، لیگ بازی‌های فکری لبخند اندیشه و مسابقه فراگیر کتابخوانی یار مهربان تابستان هم پس از گذار از همه‌گیری، به صورت مجازی و به صورت محدود اجرا خواهد شد.
او همچنین از برگزاری رویدادی با عنوان "عصر هنر و ادبیات" یاد کرد که با هدف دیدار چهره به چهره و آشنایی مردم با مفاخر شیراز برنامه‌ریزی شده است و به‌صورت مجازی اوقات فراغت شهروندان را پر خواهد کرد.
تا ظهر یکشنبه 22 تیرماه جاری، 257 هزار و 303 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 194 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 12 هزار و 829 نفر رسیده است.
استان فارس از نظر شمار و وضعیت این بیماری در وضعیت هشدار قرار دارد و محدودیت‌هایی برای پیشگیری از کرونا در استان از جمله ممنوعیت فعالیت های جمعی در حال اجرا است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا گذران اوقات فراغت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیراز شهرداری شیراز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/137109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

حریق گسترده انبار کالا در میدان مهارت + فیلم

آتش سوزی گسترده در انبار کالا در شیراز

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

(تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز

آماده باش کامل گروه های عملیاتی و سیمبانان در فارس

آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در میدان مهارت شیراز