پیام فارس

آخرين مطالب

افزایش چشمگیر حضور دانشگاه‌های ایران در معیار رتبه‌بندی لایدن 2020 علمي

افزایش چشمگیر حضور دانشگاه‌های ایران در معیار رتبه‌بندی لایدن 2020
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: براساس نتایج اعلام‌شده رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در نظام لایدن در سال 2020 تعداد 36 دانشگاه از ایران در جمع هزار و 176 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

دکتر محمدجواد دهقانی سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر ابراز داشت: این در حالی است که در سال 2019 تعداد مراکز دانشگاهی ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن 26 دانشگاه بود.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه لایدن از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است، افزود: هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا در این نظام براساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌گیرند.
وی عنوان کرد: در سال 2020، دانشگاه‌های دنیا در 20 شاخص در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در لایدن رتبه بندی شدند و در این ارزیابی از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال‌های 2015 تا 2018 از پایگاه اطلاعاتی Web of Science استفاده شده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: نظام لایدن در معیار مرجعیت علمی یا تاثیر علمی از شاخص‌هایی همچون مقالات یک‌درصد برتر، مقالات پنج درصد برتر، مقالات 10 درصد برتر و مقالات 50درصد برتر بهره گرفته است.
وی افزود: در معیار دیپلماسی علمی از شاخص‌هایی همانند همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5000 کیلومتر استفاده شده است.
دهقانی معیار دسترسی آزاد به انتشارات را نیز از شاخص‌های مهم در این نظام رتبه‌بندی دانست و گفت: دسترسی آزاد، تعداد انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارت دسترسی آزاد سبز از موارد در نظر گرفته شده در این شاخص است.
وی افزود: معیار تنوع جنسیتی مواردی همچون شاخص‌های همکاری با نویسندگانی که جنسیت آن‌ها مشخص نیست، نویسندگان مرد ( به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن ( به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن ( به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) را در بر می‌گیرد.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه نظام رتبه‌بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه‌بندی موجود در دنیا برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود رتبه‌ای واحد محاسبه نمی‌کند، توضیح داد: در نظام لایدن دانشگاه‌ها در همه معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن رتبه‌بندی می‌شوند؛ از این رو یکی از ویژگی‌های لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تاثیر همه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌هاست، اختصاص نمی‌دهد بلکه، برای تمامی دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.
وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی لایدن
دهقانی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی لایدن گفت: تعداد دانشگاه‌های حاضر از ایران در رتبه بندی لایدن هر ساله افزایش پیدا کرده است؛ چنانکه ایران که در سال 2012 هیچ دانشگاهی در این رتبه‌بندی نداشت در سال 2013، 5 دانشگاه، در سال 2014، 12 دانشگاه، در سال 2015، 13 دانشگاه، در سال 2016، 14 دانشگاه، در سال 2017، 18 دانشگاه، در سال 2018، 23 دانشگاه و در سال 2019، 26 دانشگاه در این رتبه‌بندی داشته است.

پیام فارس


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درخصوص رتبه‌بندی سال 2020 گفت: ایران با حضور 36 دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی در سال جاری، همچون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر را در اختیار خود دارد؛ پس از ایران ترکیه و مصر به ترتیب با 30 و 7 دانشگاه رتبه‌های دوم و سوم را دارند و جایگاه‌های بعدی به ترتیب متعلق به دانشگاه‌های کشورهای مالزی، پاکستان، عربستان، تونس، اردن، امارات، الجزایر، کویت، لبنان، عمان، قطرو اوگانداست.

پیام فارس


دهقانی ادامه داد: در سال 2020، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، شهید بهشتی، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، علوم پزشکی تبریز، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پزشکی مشهد، اصفهان، گیلان، علوم پزشکی شیراز، کاشان، علوم پزشکی اصفهان، سمنان، علوم پزشکی ایران، شهید باهنر کرمان، رازی، بوعلی سینا، پیام نور، ارومیه، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی مالک اشتر، مازندران، شاهرود، صنعتی سهند، زنجان، شهید چمران اهواز و یزد در رتبه بندی لایدن حضور دارند.
وی ابراز داشت: در معیار مرجعیت علمی تقریباً تمام دانشگاه‌های کشور، به جز پنج دانشگاه، به لحاظ رتبه‌ای نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری داشته‌اند و دانشگاه تهران که دانشگاه رتبه اول کشور است، از رتبه 156 در سال 2019 به رتبه 140 در سال 2020 رسیده است.
معیار دیپلماسی علمی
دهقانی ادامه داد: در معیار دیپلماسی علمی به صورت کلی در رتبه دانشگاه های کشور ارتقای چشمگیری دیده نمی‌شود؛ با این حال بهترین رتبه کشور در این معیار از 212 به 201 رسیده است.
معیار دسترسی آزاد
وی عنوان کرد: در معیار دسترسی آزاد نیز رتبه دانشگاه‌های کشور تغییر چندانی نداشته است، بهترین رتبه کشور توسط دانشگاه تهران کسب شده که از 212 در سال 2019 به 201 در سال 2020 ارتقا پیدا کرده است.
معیار تنوع جنسیتی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در معیار تنوع جنسیتی نیز همانند معیارهای دیپلماسی علمی و دسترسی آزاد در رتبه های دانشگاه های کشور تغییر محسوسی دیده نمی شود؛ اما بهترین رتبه کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران از 186 به 156 ارتقا پیدا کرده است.
مقر مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است.
برچسب‌ها
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وزارت علوم تحقیقات و فناوری رتبه بندی جهانی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/137259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید