پیام فارس

آخرين مطالب

سد معبر، قصه دنباله‌دار معابر شهری و اقتصاد آسیب‌دیده مقالات

سد معبر، قصه دنباله‌دار معابر شهری و اقتصاد آسیب‌دیده
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- قصه دنباله‌دار و ناتمام دستفروش‌ها و سدمعبر و اعمال قانون هر روز تکرار می‌شود؛ به‌ویژه در زمانی که شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها را دچار آسیب کرده و ناچار برخی به دستفروشی روی آورده‌اند.

رسیدگی قانونی و اخلاقی به پدیده دستفروشی در شهرها گاه به ناگزیر، پیچ و خم‌های بسیاری می‌یابد. برخی مواقع دیده شده است که درگیری میان دستفروش و ماموران رفع تخلفات شهری به‌خصوص در معابر پر رفت‌ و آمد احساسات شهروندان را جریحه‌دار کرده و برخی موارد که رسانه‌ای هم شده، عذرخواهی شهرداران و برکناری عاملان خشونت را همراه داشته است.
تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری‌ها به صراحت اعلام می کند که "سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز افراد از میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند."
از سوی دیگر این پدیده به‌ویژه در کلان‌شهرها و در شرایط دشوار اقتصادی که ناشی از خشکسالی‌های پیاپی، مهاجرت از روستا به شهر، از بین رفتن مشاغل آسیب‌پذیر و کوچک بر اثر بیماری همه‌گیر یا موارد اینچنینی است، ناگزیر است که در همین زمینه ضروری است هم شهرداری‌ها و هم دولت راهکاری برای این موضوع بیندیشند و برای مثال با اختصاص مکان‌هایی باعنوان بازارچه در مناطق مختلف شهری، روند فعالیت افراد را تسهیل بخشند؛ همچنین حفظ کرامت انسان‌ها و برخورد با آنان نیز باید همواره از طریق ارائه آموزش‌هایی به ماموران رفع تخلفات شهری یادآوری شود تا افکار عمومی از برخوردهای نامناسبی که گاه ممکن است دوسویه باشد، ناراحت نشوند.
به نظر می‌رسد راه حل کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور برای بهنجار کردن مشاغل سیار و ایجاد حتی بازارهای فروش موادغذایی و دیگر کالاهای خرد در کنار خیابان ها و پیاده‌روها بتواند الگوی خوبی برای ساماندهی مشاغل موسوم به دستفروشی برای شهرهای ایران باشد. 
البته این مشاغل تا پیش از شیوع فراگیر کرونا رونق خوبی در این کشورها داشتند و بسامان بودند.
در همین زمینه، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به اینکه برای رفع مشکلات موضوع دستفروشی طرحی باعنوان "اقتصاد شب" در شهرداری شیراز اجرا شده است، عنوان کرد: شهرداری مدت‌ها برخی پیاده‌روهای بزرگ را از ساعت 10 شب به بعد در اختیار بعضی تولیدکنندگان محصولات خانگی و دست‌ساز قرار داد که البته در ادامه منحصر به این کالاها نشد.
سعید نظری ابراز داشت: افراد با کسب مجوز از شهرداری هم در بازارهای شبانه و هم در بازارچه‌های هفتگی مشغول به فعالیت بوده‌اند؛ گرچه در دوره‌های قبل حدود 2هزار مجوز ارائه شده بود و شورای پنجم از شهرداری درخواست کرد که این مجوزها را کاهش دهد و هم‌اکنون تعداد آن‌ها مجموعا در بازار روز و شب به 1500 رسیده است.
وی افزود: تعداد 800 مجوز مربوط به روزبازارهاست که با توجه به آسیب به اقتصاد شهر و بسته شدن معابر علاقه‌مندیم که فعالیت آن‌ها به‌گونه دیگری همچون انتقال به بازارچه‌ها ادامه یابد.
ایجاد بازارچه‌های قانونی، نیاز کلان‌شهر شیراز
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه شهرداری در حال حاضر زمینی برای ارائه به دستفروش‌ها در اختیار ندارد، عنوان کرد: فعلا با وجود آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی به دلیل وابستگی معیشتی 800 خانوار به این بازارها کژدار و مریز با آن‌ها تعامل می‌کنیم اما قطعا نیازمند برنامه‌ریزی‌های بهتری هستیم و ضروری است مطالعاتی درخصوص ایجاد بازارچه‌ها صورت گیرد.
نظری با اشاره به شیوع بیماری کرونا از تعطیلی و ممنوعیت فعالیت روزبازارها و بازارچه‌های شب یاد کرد و بیان داشت: همزمان با همه‌گیری این بیماری، روزبازارها و بازارچه‌های شب را تعطیل کردیم و اجرائیات شهری و رفع تخلفات شهرداری با این فعالیت‌ها مقابله می‌کند؛ ضمن اینکه هرگونه بارفروشی و دستفروشی بدون مجوز همواره ممنوع است.
وی ابراز کرد: با تعطیلی این بازارها معیشت افراد نیز به خطر افتاد و دوباره از اردیبهشت‌ماه 99 شاهد حضور آن‌ها هستیم؛ البته توقع داریم که مردم در این زمینه نیز مطالبه‌گری کنند از سوی دیگر بحث دشواری‌های اقتصادی نیز وجود دارد که به هر حال باید از سوی دولت حمایت‌هایی برای این اقشار صورت گیرد.
تعطیلی فعالیت دستفروشان در گرو تصمیم ستاد مبارزه با کرونا
نظری با بیان اینکه برای تعطیل‌کردن یا ادامه فعالیت دستفروشان تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونای استان هستیم، عنوان کرد: تاکنون درباره تعطیلی یا ممنوعیت فعالیت این بازارچه‌ها در دوران کرونا موضوعی عنوان نشده است؛ اما مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در اختیار آنان قرار می‌گیرد و سازمان میادین شهرداری شیراز نیز بر کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا در این بازارها نظارت دارد.
وی همچنین با بیان اینکه درگیری‌ نیروهای شهرداری شیراز با متخلفان در مقایسه با دیگر کلان‌شهرها بسیار کمتر است، عنوان کرد: نیروهای شهرداری شیراز همگی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و با رعایت اخلاق به انجام وظیفه می‌پردازند؛ همچنین همگی مجوز قضایی دارند و هیچ کس بدون مجوز به این امر نمی‌پردازد و خوشبختانه تاکنون مورد خاصی که باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شود، رخ نداده است.
عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از شکایت‌های مردمی در برخی موارد یاد کرد و ابراز داشت: گاه حضور برخی دستفروشان باعث آزار به همسایگان شده است یا مانع کسب کسبه‌ای بوده است که اجاره‌بها و مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند که چنانچه دقیق‌تر بنگریم درمی‌یابیم در این موارد حقوق بسیاری از شهروندان ضایع شده است و مداخله باید صورت گیرد.
وی افزون بر این از آسیب‌های اجتماعی و خطرهای احتمالی سدمعبر همچون تصادف سخن گفت و افزود: برخورد با اینگونه تخلفات به‌معنای ابراز خشونت نیست و تاکنون چند مورد که خشونت آن‌ها محرز شده است رسیدگی شده و براثر آن مامور متخلف عزل یا به کمیته انضباطی شهرداری معرفی شده است.
نظری بیان کرد: شهرداری شیراز با حساسیت، بروز خشونت را پیگیری می‌کند و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم کرامت انسانی افراد به خطر بیفتد؛ در عین حال درصورتیکه شهروندان در این زمینه شکایتی داشتند می‌توانند برای رسیدگی به کمیسیون سلامت و خدمات شهری مراجعه کنند.
برچسب‌ها
حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز اشتغال زایی شیراز شهرداری شیراز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/137484/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها