گزارش مهر؛
زور معیشت به کرونا چربید/ مسافربرهای شخصی در شیراز فعالند
مقالات
بزرگنمايي:
پیام فارس - شیراز- با شیوع کرونا در سطح جامعه انتظار می رفت که برخی از فعالیت ها در جامعه کاهش یابد اما مسائل معیشتی باعث شده که مسافربرهای شخصی حتی از شهرهای دیگر نیز برای فعالیت به شیراز تردد کنند.
خبرگزاری مهر - گروه استانها: شیوع بیماری کرونا در جامعه باعث شد تا برخی از فعالیتها با محدودیتهایی مواجه شوند از جمله این محدودیتها میتوان به کاهش فعالیت صنوف یا تعطیلی بسیاری از صنوف غیر ضرور اشاره کرد اما یکی از فعالیتهای اجتماعی که هیچ گاه متوقف نمیشود مسافرکشی در سطح کلان شهرها از جمله کلان شهر شیراز است.
آمار خودروهایی که از سایر شهرستانها به مرکز استان آمدهاند بسیار زیاد است و میزان پراکندگی این افراد در خیابانهای شهر شیراز نیز به یک نسبت بوده و روزانه جنعیت قابل توجهی با اهداف مختلف به کلان شهر شیراز سفر میکنند اما برخی از این افراد در خیابانهای شیراز به مسافر کشی مشغول اند .
تنها انگیزه کسب درآمد است
یکی از مسافرکشان شهرستانی که در شهر شیراز به این شغل مشغول است حاضر مصاحبه با خبرنگار مهر شد و گفت: به علت مشکلات اقتصادی و عدم دارا بودن شغل در روستا اقدام به خرید خودرو و مسافرکشی در سطح شهر شیراز کرده و روزانه با طی کردن 45 کیلومتر به سمت شیراز حرکت کرده و در انتهای روز نیز به سمت محل سکونت عزیمت میکنم.
وی اضافه کرد: مسافرکشی در سطح شیراز درآمد خوبی دارد و پیش از شیوع کرونا روزانه 100 هزار تومان عاید راننده خودرو میشد که پس از کاهش هزینههای مرتبط با خودرو و هزینههای جانبی به جرأت میتوان گفت روزانه بیش از 60 هزار تومان کسب درآمد میکرد که طی سی روز میزان درآمد مسافرکشان شخصی نزدیک به یک میلیون و 800 هزار تومان پس از کسر تمامی هزینههای مرتبط با خودرو بود اما شیوع کرونا باعث شد میزان فعالیتها در فروردین و اردیبهشت کاهش یافته اما اکنون با تعطیل شدن سیستم حمل و نقل شهری میزان درآمد افزایش مناسبی داشته است.
او که شغل اصلی اش کشاورزی است، در خصوص شیوع کرونا در میان مسافربران شخصی نیز بیان کرد: شیوع کرونا واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و نمیتوان به علت شیوع کرونا فعالیت را کنار گذاشت چون تنها راه کسب درآمد در مقطع فعلی برای کسانی نظیر من که ساکن روستا بوده و بدون شغل هستند مسافرکشی در کلان شهرهایی نظیر شهر شیراز است اما با شروع فصل کشت محصولات کشاورزی باید این شغل را کنار گذاشته و به زراعت در مزارع و باغات پرداخت.
این مسافربر شخصی ادامه داد: در راستای جلوگیری از شیوع کرونا با نصب پردههای پلاستیکی سعی کردیم میزان انتشار ویروس را در خودرو کاهش داده و با استفاده از محلولهای ضد عفونی کننده نسبت به رعایت بهداشت اقدام میکنیم و این در حالی است که با توجه به سرویسهایی که مسافربران اینترنتی ارائه میدهند میتوان کرایه را به صورت الکترونیکی پرداخت و از انتقال اسکناس جلوگیری کرد.
روستاها جذابیت ندارند
ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیش تر در جلسهای که به بررسی مشکلات روستاهای اطراف شیراز اختصاص یافته بود گفت: روستاها جذابیتی برای ساکنان آن ندارد و از این رواست که شاهد مهاجرت افراد ساکن روستاها به کلانشهرها هستیم.
وی اضافه کرد: مدیریتها در روستاها هیچ اختیاراتی ندارند و همین موضوع باعث شده تا شرایط مدیریت فعالیتها در این طبقه اجتماعی با مشکلاتی مواجه شود
البته از این نکته نمیتوان گذر کرد که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدتیاست که به ارائه تسهیلات در حوزه اشتغال فراگیر و روستایی اقدام کرده با این حال هنوز هم این گونه شغلها برای اهالی روستاهای استان جذابیت ندارد.
وجود 12 هزار مسافر بر شخصی در شیراز / برابری مسافربران شخصی و تاکسیهای رسمی
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در گفت وگو با خبرنگار مهر با تأیید وجود 12 هزار مسافربر شخصی گفت: بخش قابل توجهای از افرادی که در شهر شیراز اقدام به مسافرکشی میکردند از طریق مسافربران اینترنتی ساماندهی شده اند با این حال این احتمال وجود دارد که بالغ بر 12 هزار مسافربر شخصی در شهر شیراز وجود داشته باشد.
مسعود حسن شاهی در این گفت و گو در خصوص میزان مسافربران تاکسی در این کلان شهر نیز بیان کرد: بر اساس مجوزهایی که ارائه شده است در شهر شیراز بالغ بر 12 هزار تاکسی رسمی دارای مجوز هستند اما فعالین این عرصه نزدیک به 8 هزار نفر است.
وی اضافه کرد: در راستای مدیریت مسافربران شخصی؛ مسافربران اینترنتی نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کرده اند اما با این حال بخش قابل توجهای از مسافربران شخصی که در سطح کلان شهر شیراز اقدام به فعالیت کرده از سایر شهرستانها به شیراز آمده و امرار معاش میکنند.
حسن شاهی تاکید کرد: با توجه به این که این افراد تحت پوشش هیچ نهاد، ارگان یا دستگاهی نیستند لذا آمار دقیقی نیز از میزان این افراد در دست نیست اما آمار ارائه شده بخشی از احتمالی است که در جامعه تخمین زده شده است.
آنچه مشخص است در راستای کاهش مهاجرت به کلان شهرها و افزایش مهاجرت معکوس باید اقدامات مهم و تأثیرگذاری در روستاها صورت بپذیرد تا شاهد خالی از سکنه شدن روستاها در استان فارس نباشیم. وضعیت موجود بیانگر واقعیتی است که نشان میدهد طی چند سال آینده روستاها که محور پویایی جامعه و اصلیترین مولدان کشاورزی استان اند خالی از سکونت خواهند شد زیرا روستاییان برای کسب درآمد بیشتر مجبور به مهاجرت به کلان شهرها میشوند.
با مهاجرت روستاییان به کلان شهرها معضلات اجتماعی شکل میگیرد که برای رفع آن معضلها دستگاههای متولی باید بخش قابل توجهای از بودجه سالانه خود را به این موضوع اختصاص دهند اما اکنون میتوان با اختصاص بودجهای کمتر نسبت به برطرف کردن مشکلات روستاها در استان فارس اقدام کرد.
فارس تنها شهر شیراز نیست بلکه استان نزدیک به 123 هزار کیلومتر وسعت داشته و اشتغال غالب مردم این استان مرتبط با کشاورزی است که باید برای معیشت این افراد اقدام کرد.
-
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵:۲۹
-
۱۶۵ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/138308/