پیام فارس

آخرين مطالب

سایه قانون برای پایداری سایبان‌های تاریخی گراش سياسي

سایه قانون برای پایداری سایبان‌های تاریخی گراش
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان- خبر این است که صاحب یک ساباط در گراش فارس، ملک خود را تخریب کرد؛ فراسوی این رویداد اینکه ساباط اگرچه سایبان کوچه تعریف می‌شود اما از دیدگاه معماری و تاریخی نیز بااهمیت است و یکی از سازه‌های شاخص در برخی مناطق گرم و خشک است.

تخریب یک ساباط با قدمت حدود 80 تا 100 سال توسط (مالک حقیقی) در شهرستان گراش استان فارس، شاید در نگاه نخست و از نظر برخی مسئولان و خود مالک موضوع چندان با اهمیتی محسوب نشود اما با بررسی عمیق تر آن می توان به آثار و پیامدهای منفی آن بیشتر پی برد.
آنگونه که برخی کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری معتقدند از جمله آثار منفی و سنگین این تخریب آن است که این ساباط که در بافت و بنای تاریخی و در آستانه ثبت شدن در فهرست آثار ملی قرار داشت، هم اینک با تخریب آن بهانه ای برای به تاخیر انداختن و ایجاد برخی ذهنیت های منفی در زمینه احیا و ثبت آثار تاریخی در این منطقه می شود.
از طرف دیگر تعداد معدود خود ساباط‌ها در شهرستان گراش است که مجموع آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد یعنی چهار عدد بود که تاکنون یک مورد از آنها تخریب شده است.
کارکرد ساباط
تعاریف و برداشت های مختلفی از نقش ساباط ها در سیر تحولات تاریخی شده است اما مهمترین تعریف و هدف از ساخت ساباط ها این است که برای آسایش و رفاه بیشتر افراد و رهگذران ساخته می شدند.
رهگذرانی که از ساباط‌ها عبور می‌کردند دیگر در معرض تابش نور خورشید قرار نداشتند و می‌توانستند برای رفع خستگی خود، لحظاتی در سایه استراحت و توقف کنند.
بنابراین مهم‌ترین کارکرد ساباط‌ها، تامین آسایش برای رهگذران بوده است، یعنی ایجاد یک فضای نیمه‌باز در طول گذر، با کیفیت فضایی بالاتر، که می‌تواند نقطه‌ی مکثی برای عابران پیاده باشد.
اما از کارکردهای دیگر ساباط می‌توان به تامین امنیت، تعریف حریم، استحکام بنا، یکپارچگی شهر، افزایش اعیان و جایگزین درختان نیز اشاره کرد.
بی توجهی به آثار تاریخی گراش ، تراژدی غم انگیز
کارشناسان باستان شناسی در شهرستان گراش معتقدند که تخریب ساباط ها در این منطقه توسط مالکان حقیقی و البته بی توجهی و کم توجهی برخی نهادهای فرهنگی و مسئول در این زمینه آسیب جدی به ثبت آثار تاریخی و جذب اعتبارات لازم برای ساماندهی و احیای بافت های تاریخی در این شهرستان ایجاد کرده است.
آنها می گویند که گسترش این تخریب ها و کم توجهی ها به آثار وبنایای تاریخی در شهرستان گراش به یک تراژدی غم انگیز تبدیل شده که باید در اسرع وقت برای رفع این چالش چاره اندیشی کرد.
غلامرضا آرمان‌ مهر از فعالان گردشگری شهرستان گراش در این زمینه به ایرنا گفت:‌ بافت تاریخی گراش یکی از ارزشمندترین پهنه‌های تاریخی در جنوب کشور و شناسه‌ فرهنگی شهر گراش محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: تک‌بناهای بسیار ارزشمندی همچون خانه‌هایی با دوره‌های مختلف تاریخی، مساجد و بازارهای با قدمت‌ چند صد ساله ، بادگیرها و ساباط ‌ها (کوچه‌های سرپوشیده‌ شهری) از جمله‌ شاخصه‌های حائز اهمیت در گذرها و بافت تاریخی گراش هستند که تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته اند.
مدیرعامل انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش می گوید: بافت تاریخی گراش به رغم دارا بودن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی فراوان تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است.
آرمان مهر ادامه داد: در شرایط کنونی به دلیل گسترش ساخت و سازهای خارج از ضوابط در بافت تاریخی، عدم اجرای عملیات مقاوم‌سازی و مرمتی و نیز کم‌توجهی سازمان‌های متولی و مسئول در حوزه مدیریت شهری این آثار را درمعرض خطر فرسایش و تخریب عامدانه و غیرآگاهانه قرار داده است.
نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از تخریب بناهای تاریخی
آرمان مهر، به تخریب ساباط در بافت تاریخی شهرستان گراش اشاره کرد و گفت: تخریب عامدانه‌ یکی از ساباط‌های تاریخی و ارزشمند موجود در بافت تاریخی گراش و چندخانه‌ تاریخی مجاور قلب همه‌ دوست‌داران میراث فرهنگی گراش را جریحه ‌دار کرده است،
او بیان کرد: مالک این ساباط مدعی‌است عملیات تخریب با هماهنگی کارشناسان شهرداری صورت گرفته اما تاکنون شهرداری پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای این ادعا ندارد.
مدیرعامل انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش اضافه کرد: میراث فرهنگی شهرستان نیز اعلام کرده شهرداری برای تمام ساخت و سازهای موجود در محدوده‌ بافت تاریخی موظف به استعلام از میراث‌ فرهنگی‌ است که این اقدام صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه همین کم توجهی ها به حفظ و حراست از آثار تاریخی و البته ثبت نشدن این آثار در فهرست آثار ملی آسیب جدی وارد کرده است، گفت: همچنین بهانه‌ ای برای سودجویان و مخربان برای دست درازی و تصرف و تخریب بیش از پیش بافت تاریخی شهر گراش خواهد شد.
این کارشناس باستان شناسی در شهرستان گراش افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های ارزنده‌ای نیز توسط انجمن‌ها، دلسوزان میراث فرهنگی، خیران و سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی گراش صورت گرفته که امیدها را برای پاسداشت هرچه بهتر از پهنه‌ی تاریخی گراش همچنان زنده نگه داشته است.
آرمان مهر گفت:‌از جمله مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به برگزاری چهار دوره‌ برنامه‌ فرهنگی «خونه‌ی کدیم» در چهار خانه‌ تاریخی ارزشمند شهر گراش که توانسته هر چهار خانه را از معرض خطر تخریب نجات دهد،همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سرای سعادت در قالب مرمت و احیای خانه‌ قاجاری سعادت، مشارکت خیر در حوزه‌ میراث‌فرهنگی و مرمت مسجد صفوی آخوند، مرمت حمام تاریخی دهباشی با همکاری موسسه‌ توسعه و همیاری شهرستان گراش و ثبت چندین تک‌بنای ارزشمند موجود در شهرستان گراش از دیگر برنامه های احیا است.
وی همچنین یکی از درخواست های اساسی مردم گراش از وزارت میراث‌فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همچنین راه و شهرسازی کشور را تسریع در ثبت بافت تاریخی گراش در فهرست آثار ملی کشور و احیا و بازآفرینی ارزش‌های موجود این اثرهای تاریخی عنوان کرد.
کمبود اعتبار
مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گراش نیز با تایید خبر تخریب یکی از ساباط ها در بافت تاریخی این شهرستان می گوید: این اثر دارای مالک حقیقی است و میراث فرهنگی بارها برای جلب رضایت وی و واگذاری به این نهاد تلاش کرده است.
سید عفیف زندوی گفت:‌ البته رقمی را که وی برای فروش و واگذاری آن اعلام کرد در توان ما برای خرید نبود؛ حداقل میزان بودجه برای واگذاری این ساباط از سوی مالک حقیقی آن حدود 100 میلیارد ریال است.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گراش ادامه داد: مالک ساباط با صراحت گفت اگر پول ندهید؛ تخریب می کنم که این کار را کرد.
وی با بیان اینکه تاکنون 21 اثر تاریخی در شهرستان گراش در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: به طور معمول یکی از مسایل و چالش های فرا روی سازمان های میراث فرهنگی همواره فرآیند واگذاری و جلب رضایت مالکان حقیقی به ویژه در ثبت و واگذاری خانه های تاریخی و برخی آثار همچون ساباط ها است.
زندوی گفت: اگرچه این اثر تخریب شده و همچنین بافت تاریخی گراش هنوز به ثبت ملی نرسیده اما می تواند فرآیند ثبت آن و حتی موضوع احیای بافت را در آینده با چالش و تاخیر مواجه سازد.
حمایت از آثار تاریخی در اولویت مدیریت اجرایی گراش
فرماندار شهرستان گراش نیز در واکنش به تخریب یکی از ساباط های بافت تاریخی این شهرستان گفت: از این موضوع مطلع هستم و در حال پیگیری و حل آن البته از راه های مسالمت آمیز و جلب رضایت مالک هستیم.
اصغر فرودی در مصاحبه با ایرنا بیان کرد: تخریب این ساباط اگرچه یک اثر با قدمت بالای تاریخی نیست اما از آن جهت که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته و این بنا نیز در آستانه ثبت شدن در فهرست آثار ملی با توجه به شاخصه ها و ویژگی های خاص آن بوده، تا حدودی واکنش و نگرانی دوستداران آثار و بناهای تاریخی را در پی داشته است.
وی ادامه داد:‌ البته رویکرد و جهت گیری اساسی در شهرستان اعم از مجموعه مدیریت اجرایی ، خیران و حتی بخش خصوصی همواره حمایت و توجه به آثار ارزشمند تاریخی این دیار بوده است.
طی چندین مرحله تماس تلفنی و همچنین پیام به شهردار گراش،وی حاضر به گفت و گو و پاسخگویی نشد.
قانون چه می گوید؟
مهم‌ترین قانون مرتبط با این مساله که در 1347 به تصویب مجلس وقت رسیده و همچنان قابلیت اجرا دارد، «قانون خرید اراضی و ابنیه و تاسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی» است.
بر اساس ماده یک این قانون :هرگاه برای حفظ آثار تاریخی و باستانی و تعمیر و مرمت آنها و همچنین بهتر نمایاندن آثار مزبور و انجام عملیات حفاری و بررسی‌های باستانی احتیاج به خرید اراضی، ابنیه و تاسیسات متعلق به افراد یا موسسات خصوصی باشد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبق مفاد این قانون عمل می‌کند.
بنابراین رعایت مفاد این قانون برای هر دو طرف سازمان میراث فرهنگی و همچنین افراد خصوصی و اشخاص حقیقی یا حقوقی مالک ابنیه لازم‌ الاجرا است.
‌این قانون مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره است که در تاریخ چهارم آذرماه سال 1347 به تصویب مجلس وقت رسید.
شهرستان گراش در فاصله 359 کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس قرار دارد.
برچسب‌ها
گراش تخریب بنای تاریخی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی لارستان فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/139337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند