پیام فارس

آخرين مطالب

بیم کرونا در مهد بی‌کودک مقالات

بیم کرونا در مهد بی‌کودک
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- قصه دشواری حیات مهدکودک‌ها در دوران کرونا سری دراز دارد. مهدهای کودک فارس نیز در زمره نخستین مجموعه‌هایی بودند که همزمان با شیوع کرونا همچون مدارس به تعطیلی ناخواسته کشیده شدند و روزگار سختشان از همان زمان آغاز شد.

در ابتدا گمان می‌رفت ویروس کودکان را راحت بگذارد؛ اما با گذر زمان نه تنها تجمع در مراکز به‌ویژه محیط‌های دربسته ممنوع شد، که دیگر خبری هم از مصونیت کودکان دربرابر بیماری نبود تا بدانجا که به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنفرانسی خبری، این دیدگاه که کودکان مبتلا نمی‌شوند نادرست است و یافته‌ها نشان می‌دهد کودکان هم با این بیماری درگیر شده‌ و حتی جان سپرده‌اند. 
به هر روی، اقدام ناگزیر و فوری تعطیلی مهدها از بیم جان کودکان و کارکنان، سبب شد بسیاری از خانواده‌ها برای نگهداری فرزندانشان به زحمت بیفتند. برخی کسی را نداشتند که فرزندانشان را نزد او بگذارند، برخی دیگر از امنیت و بهداشت محیط‌های دیگر مطمئن نبودند و در این میانه چه بسا مادرانی که شغل خود را رها کردند یا به دورکاری روی آوردند و یا ساعات کاری را کاهش دادند.
این روند تا به امروز و با وجود بازگشایی مجدد مهدهای کودک ادامه یافته است؛ اما حال مهدها هم خوب نیست. بسیاری از مهدهای کودک در شیراز در ساختمان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند که جز راه‌افتادن پویش‌هایی برای تامین یا بخشش اجاره‌بهای آن‌ها در یکی دو ماه نخست شیوع بیماری، به فراموشی سپرده شدند، بسیاری از مربیان بیکار شدند و همچنان تعدادی از مهدها در تعطیلی به سر می‌برند و حتی بیم آن می‌رود که دیگر نتوانند پا بگیرند و درشان برای همیشه بسته بماند.
یکی از این مادران شیرازی در گفت‌وگو با ایرنا به مشکلی که در تعطیلی مهد کودک برای فرزندش پیش آمده بود، اشاره کرد و گفت: اوایل شیوع کرونا با بسته شدن مهد کودک دخترم، وی را ناچار به یکی از اقوام سپردیم، فرزندم از خوردن غذا امتناع کرده بود و مراقب وی با گفتن قصه‌ای ترسناک او را از عواقب غذا نخوردن ترسانده بود که سبب شد دچار لکنت زبان موقت شود.
وی که حسابدار یکی از فروشگاه‌های بزرگ شیراز است، عنوان کرد:ناچار شدم برای مدت طولانی مرخصی بگیرم و حال با بازگشایی مهد فرزندم را به آنجا سپردم؛ زیرا دستکم اصول تربیتی کودک را می‌شناسند و به دلیل نظارت تمام‌وقت کم‌خطرتر است، البته از لحاظ شهریه باید مبلغ بیشتری را باید نسبت به گذشته پرداخت کنیم که هنوز دقیقا معلوم نشده.
مهدها امن‌تر از دیگر مکان‌ها هستند
این مادر شاغل درباره نحوه نگهداری کودکش در مهد اظهار کرد: تعداد کودکانی که به مهد می‌آیند بسیار کاهش یافته و عملا می‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد، از لحاظ اصول بهداشتی نیز باید گفت هیچ جا بی‌خطر نیست و با توجه به تجربه‌ای که داشتیم مهد برای کودکمان امن‌تر است.
او افزود: از سوی دیگر آموزش به کودکان درباره بیماری با روش‌هایی همچون بازی و شعر به آن‌ها کمک می‌کند که بیاموزند اصول بهداشتی را رعایت کنند؛‌ همچنین رشد شناختی کودک با در خانه‌ماندن طولانی‌مدت عقب می‌افتد که اتفاق ناگواری است، البته در زمان تعطیلی مهد به صورت مجازی تکالیفی از سوی مربی دخترم تعیین می‌شد؛ مثلا اینکه در موضوعی نقاشی بکشد یا کاردستی درست کند.

پیام فارس

آموزش به کودکان درباره بیماری با روش‌هایی همچون بازی و شعر به آن‌ها کمک می‌کند که بیاموزند اصول بهداشتی را رعایت کنند.
مریم خواجوی مدیر مهد کودک اندیشه شیراز نیز در گفت‌وگو با ایرنا وضعیت مهدهای کودک را چنین توصیف کرد: اوضاع بسیار بد است و نمی‌توانیم آینده‌ای امیدوارکننده‌ را پیش‌بینی کنیم. تا امروز صبر کردیم و تا آخر شهریور هم صبر خواهیم کرد که بتوانیم وضعیت را برآورد کنیم.
او افزود: در شیوع بیماری این ما نیستیم که شرایط را تعیین می‌کنیم؛ بلکه تابع دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هستیم؛ اما متاسفانه هر روز آمار بیماری بیشتر می‌شود و حتی این ادعا که بچه‌ها بیشتر در امان هستند نیز رد شده است و همین کار را سخت می‌کند؛ چون مخاطبان ما کودکان هستند و هرچه این وضعیت با این شدت ادامه یابد، احتمال فعالیت مجدد نیز ضعیف‌تر می‌شود.
چشم‌انداز خوبی پیش روی مهدها نیست
خواجوی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها چاره‌ای جز سپردن فرزندانشان به مهدها ندارند، گفت: بعضی همچنان مایل هستند فرزندانشان را به مهد بیاورند، برخی ترجیح می‌دهند خودشان مرخصی بگیرند یا با کمک خانواده احتیاجات خود را رفع کنند؛ اما در مجموع باید گفت چشم‌انداز خوبی پیش روی ما نیست.
او ابراز داشت: در وضعیت کنونی نمی‌توان درباره هیچ چیز با قطعیت سخن گفت؛ چون حتی آموزش و پرورش هم که یک وزارت‌خانه است و برنامه‌هایی بسیار دقیق برای آموزش دارد، هنوز درباره حضوری یا مجازی بودن آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید تصمیم قطعی نگرفته است.
این مدیر مهد که در ساختمانی استیجاری فعالیت می‌کند، بیان داشت: اجاره‌بهای ملک ما بخشیده نشد؛ همچنین هیچ تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت نکردیم زیرا دست‌انداز گرفتن وام بسیار است، اما مربیان مشمول بیمه بیکاری شدند و از آن بهره گرفتند.
به گفته این فعال حوزه کودک اگر حمایتی جدی از مهدکودک‌داران صورت نگیرد، ناچار ملک را تحویل خواهند داد و فعالیتشان دستکم تا زمان بازگشت به وضعیت عادی امکان‌پذیر نخواهد بود.
مهد تعطیل نمی‌شود، شیوه نامه‌ها عوض می‌شود
معاون اجتماعی بهزیستی فارس نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بعد از اینکه اعلام شد مهدهای کودک می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های اعلامی بازگشایی شوند، بخشنامه دیگری مبنی بر فعالیت یا عدم فعالیت آن‌ها اعلام نشده است.
معصومه فروتن بیان داشت: البته ممکن است در برخی شهرستان‌ها کمیته پیشگیری از کرونا اعلام تعطیلی کرده باشد، به هر روی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان کشور اعلام کرده است که اگر شرایط هم قرمز باشد، تنها شیوه‌نامه‌های بهداشتی تغییر می‌کند؛ بدین‌معنا فاصله‌ها بیشتر می‌شود، روزهای حضور تغییر می‌کند و یا مثلا مجموعه‌ها دو شیفت می‌شوند.
وی با بیان اینکه نام‌نویسی در مهدهای کودک صورت می‌گیرد، افزود: مهدها می‌توانند کودکان را با رعایت شیوه‌نامه‌ها تحویل بگیرند، در شرایط کنونی مهدکودک محیطی امن برای نگهداری فرزندانی است که خانواده‌هایشان نیاز دارند کسی به آن‌ها کمک کند و چاره‌ای جز حضور در مهدها ندارند.

پیام فارس

بهزیستی استان فارس در دو مرحله بسته‌های معیشتی به کارکنان مهدکودک‌ها اهدا کرده است.
معاون اجتماعی بهزیستی فارس با اعلام اینکه مهدهای کودک با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند، عنوان داشت: مهدهای کودک پیش از شیوع کرونا نیز همیشه موارد بهداشتی را رعایت می‌کردند و ورود به مهدها شرایط ویژه‌ای داشت؛ بنابراین از لحاظ بهداشتی کارآزموده‌اند و نباید از این بابت نگرانی وجود داشته باشد.
معاون اجتماعی بهزیستی فارس اظهار کرد: سازمان بهزیستی تلاش بسیاری کرده است تا مهدهای کودک بتوانند از این روزهای دشوار عبور کنند. در مرحله نخست این رسته با عنوان شغل آسیب‌دیده از کرونا در وزارت کشور پذیرفته شد.
فروتن با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند در سامانه کاراکرونا درخواست وام با بهره 12درصدی ثبت کنند، عنوان داشت: پیش از این شروطی برای دریافت این وام عنوان شده بود که آن شرط‌ها نیز برداشته شد؛ افزون بر این در زمینه بازگشایی آموزش‌هایی برای رعایت اصول بهداشتی به‌صورت مجازی و رعایت فاصله فیزیکی ارائه شده است.
وی درباره وضعیت بیمه‌ای کارکنان مهدهای کودک گفت: شاغلان این حوزه مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا شدند؛ همچنان نیز در حال پیگیری برای برخی دیگر هستیم که تاکنون از بیمه بیکاری استفاده نکرده‌اند. ممکن است کسی 20 سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد که برای چنین روزهایی بوده است و از همین رو با قوت تمام بیمه بیکاری مشمولین را پیگیری می‌کنیم.
فروتن با بیان اینکه بهزیستی استان فارس در دو مرحله بسته‌های معیشتی به کارکنان مهدکودک‌ها اهدا کرده است، افزود: بخشی از این بسته‌ها برای زنان سرپرست خانوار و بخشی دیگر برای افرادی بود که به هر نحوی به کمک نیاز داشتند که با شناسایی‌های صورت گرفته، انجام شد.
نرخ شهریه مهدها قطعا باید افزایش یابد
معاون اجتماعی بهزیستی فارس درباره افزایش نرخ شهریه مهدهای کودک نیز گفت: این نرخ قطعا باید افزایش یابد؛ چراکه هرساله براساس تورم افزایش قیمت لحاظ می‌شود و موضوع مختص امسال نیست؛ اما هنوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده افزایش نرخی ابلاغ نکرده و فعلا شهریه‌ها علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

پیام فارس

مهدها می‌توانند کودکان را با رعایت شیوه‌نامه‌ها تحویل بگیرند.
ساختمان 90درصد مهدهای شیراز استیجاری است
وی یکی از مشکلات اساسی مهدکودک‌ها را در حوزه اقتصادی استیجاری بودن ملک آن‌ها عنوان کرد و بیان داشت:مکان قریب به 90 درصد مهدکودک‌های شیراز استیجاری است و هم‌اکنون پرداخت اجاره برای آن‌ها بسیار دشوار شده است، چون کلاس‌های فوق برنامه تابستانه لغو شده و نام‌نویسی برای مهرماه به تعویق افتاده است و این نبود درآمد چرخه‌ای نامطلوب ایجاد کرده که باعث ضرر و زیان در همه ارکان می‌شود.
فروتن با بیان اینکه پویش همدلی برای پرداخت اجاره‌بهای مهدها در فارس رخ داد، اظهار کرد: این اتفاق بیشتر در شهرستان‌های کوچکتر روی داد و مالکان در شیراز کمتر همکاری کردند. از آنجا که همه ما اعضای یک جامعه هستیم، بخشی از ضرر روزگار کنونی را مهدها، بخشی را باید والدین و بخشی را دولت باید تامین کند و در این زمینه به‌ویژه مالکان را به یاری دعوت می‌کنیم.
هم اکنون 19 شهرستان فارس در وضعیت قرمز، 15 شهرستان زرد و 2 شهرستان در وضعیت سفید هستند. تا 12 مرداد 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 685 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران در کشور به 309 هزار و 437 نفر رسید ، متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 208 بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 17 هزار و 190 نفر رسیده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا شیراز اداره کل بهزیستی استان فارس مهدکودک فارس
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/139397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر