پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

استان فارس همچنان در انجام کارهای خیر در کشور پیشگام باشد فرهنگي

استان فارس همچنان در انجام کارهای خیر در کشور پیشگام باشد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: استان فارس در انجام کارهای خیر همواره پیشگام و پیشقدم بوده و در این راستا باید تلاش کنیم نمود عملی و اجرایی آن به اندازه عمق این ایده بزرگ باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار اعضای مجمع خیرین شهر ساز و فرهنگ‌ساز شیراز، با بیان اینکه سایر شهرهای ایران در بحث خیرین شهر ساز و فرهنگ‌ساز، شیراز را الگو قرار داده‌اند، به سخنی از آیت‌الله حائری امام جمعه فقید شیراز اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله حائری می‌گفتند از آن می‌ترسیم که انقلاب اسلامی در اروپا از ما جلو بزند یعنی آن‌ها عشق ورزانه نسبت به دین و پیشبرد اهداف دینی کار می‌کنند و ما اینجا درگیر اختلافات باشیم اکنون نیز این نگرانی مرحوم آیت‌الله حائری را داریم که شهرهای دیگر امورات خیر را عملیاتی کنند و میدان‌دار شوند و ما پیشرفتی در این قضیه نکرده باشیم و نمود عملی و اجرایی کار به اندازه عمق این ایده ارزشمند نباشد پس تلاش کنیم تا همچنان در این امر خیر پیشتاز بمانیم.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: خداوند در سوره جمعه کسب و کار و نماز را در کنار هم قرار داده است؛ در دنیا هیچ مکتب دیگری نداریم که چنین زیبا گفته باشد و دین و دنیا را کنار هم قرار داده باشد، ولی هنری که بتواند این مطلب را به نمایش بگذارد وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه باید کسی را داشته باشیم که چنین مطالبی را زیبا ارائه دهد و مردم را امیدوار کند که یک آیه دنیا و آخرت مردم را به هم پیوند می‌دهد، گفت: می‌توانیم زندگی خود را بر اساس چنین دستورالعمل قرآنی برنامه‌ریزی کنیم و در اوج باشیم و مردم را امیدوار کنیم که آینده بشر اگر در دست قرآن و اهل بیت ( ع) باشد، به جای خوبی می‌رسد.
آیت‌الله دژکام همچنین بخش‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید چهل سال اول تمام شد و چهل سال دوم یک دوره طولانی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. شیراز در جهت خودسازی یک سابقه و سبقه بسیار قوی دارد. انسان‌های فرهیخته خودساخته در شیراز همیشه بوده‌اند و خواهند بود و در این راستا آیت‌الله نوری همدانی نیز فرمودند این شهر از اولیا الله خالی نمی‌شود. انقلاب، خودسازی را با نگاه به اجتماع تلفیق کرد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در بعد خودسازی معمولاً یک نحوه نگاه درون گرایانه است، گفت: نوع نگاه به خودسازی درون گرایانه است و از قدیم درون گرایانه به این مسئله نگاه شده است. یک ویژگی که انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب دارند، این است که خودسازی را با یک نحوه توجه به بیرون از خود و نگاه به اجتماع و جامعه بشری تلفیق کرده است.
وی با یادآوری اینکه استاد امام مرحوم آیت‌الله شاه آبادی در کتاب «شذرات المعارف » عقیده دارد که مرام اسلام مرام جمعی است و فردی نیست و این آغاز یک حرکت تمدن‌ساز قرار می‌گیرد، گفت: این نگاه استاد عرفان امام و نگاه امام خمینی (ره) در معارف الهی بود و نگاهی است که به جامعه ما القا شده است.
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اگر بنا است که ضمن تمدن‌سازی و جامعه ساختن خودسازی داشته باشیم باید راه حل جدیدی پیدا کنیم، گفت: مجمع خیرین شهر ساز یکی از راه حل‌هایی است که مرام جمعی اسلام را عملاً وسط میدان می‌آورد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه این موضوع از حیث عمق نگاه جامعه پردازانه و تمدن سازانه ارزشمند و موضوعی است که همه ایران و حتی جهان آن را کم دارند، گفت: به‌طور مثال از زمان تشکیل بلدیه ها یا همان شهرداری‌ها درگیر شدن شهرداری با بافت سنتی جامعه ما چگونه بوده است؟ هر زمان شهرداری به دنبال اخذ عوارض بوده، برخی‌ها در بافت سنتی جامعه، پرداخت عوارض به بلدیه را حرام می‌دانستند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با طرح این سوال که اگر اخذ عوارض حرام بوده، پس شهرهای اسلامی چگونه ساخته شده و توسعه یافته است؟ گفت: در شهرهای اسلامی رفاه و امکانات بوده؛ این نقطه‌هایی است که در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی علامت سوال مقابلش قرار دارد و باید به دنبال پاسخ آن باشیم.
وی تأکید کرد: با نگاه خیراندیشی و خیریه به کار شهر، می‌توان مردم را ترغیب کرد که مشتاقانه عوارض را پرداخت کنند. نه تنها گرفتن این پول اشکال ندارد بلکه نگاه خیر اندیشانه به آن افزوده می‌شود و حس خوشی به فرد پرداخت‌کننده القا می‌شود.
آیت‌الله دژکام گفت: نگاه این‌گونه است که می‌خواهد به مردم خیر برسد و شهر توسعه پیدا کند و رفاه مردم تأمین شود و این نگاه مردم را به شهر انس می‌دهد و اعضای مجمع خیرین شهر ساز و فرهنگ‌ساز این گام جدید را برداشته‌اند و فرهنگ شهرسازی اسلامی را توسعه می‌دهند و از این جهت باید از آنان تجلیل شود.
بنا بر تاکید نماینده ولی فقیه در استان فارس، مهم این است بتوانیم کاری که کرده‌ایم و با توجه به فرهنگ بومی خود پاسخ به نیازی که از نظر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی داشته‌ایم، را خوب معرفی کنیم و به‌طور مناسب توسعه دهیم.
امام جمعه شیراز در ادامه بحث نماز جمعه را مطرح کرد و گفت: نماز جمعه هم در شهر اسلامی نقش‌هایی ایفا می‌کند و برای ایفای نقش خود باید با حلقه‌های مختلف فرهنگی و فرهیختگانی مرتبط باشد تا مطالب خود را تبادل کند به واسطه اینکه در گام اول بیشتر به بعد سیاسی نماز جمعه پرداخته شده است، همه تحت‌الشعاع سیاست است در حالی که بحث اجتماعی و فرهنگی به‌صورت مستمر و بسیار عمیق‌تر و مهم‌تر در نماز جمعه باید کار شود یکی از جاهایی که می‌توان این کار را شکل داد ارتباط با مجموعه‌هایی مانند مجمع خیرین شهرساز است و همکاری این مجمع باید با نماز جمعه شکل گیرد.
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه نماز جمعه یک رسانه ارزشمند و قوی است و دوربین‌ها و رسانه‌های دیگر نیز از نماز جمعه تغذیه می‌شوند، بیان کرد: باید بتوانیم در این وضعیت کرونایی این فضاها را ابقاء کرده و کاری کنیم که این موارد به نمایش گذاشته شود تا مردم امیدوار شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/139423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها