پیام فارس

آخرين مطالب

مطهری: در برابر جنایات چین مجبور به سکوتیم سياسي

مطهری: در برابر جنایات چین مجبور به سکوتیم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم درباره "سخنان نماینده مجلس یازدهم خطاب به او و اظهار بی‌اطلاعی این نماینده از وقوع ظلم در حق مسلمانان سین کیانگ چین" گفت: توهین ایشان برایم اهمیتی ندارد، مهم اظهار بی‌ اطلاعی آقای احمدی بیغش از وقوع چنین اتفاقی برای مسلمانان منطقه سین کیانگ چین است
صحبت های علی مطهری درباره ظلم در حق مسلمانان سین کیانگ
نماینده 3 دوره مجلس ادامه داد: مدتی است دولت چین مردم سین کیانگ را به اردوگاه های اجباری می‌برد و در آنجا آنها را مجبور به مشروب خواری و رقص‌های مختلط می‌کند. همچنین آنها را مجبور به فراگیری فقط زبان چینی و صحبت کردن و نوشتن فقط به زبان چینی و عدم استفاده از زبان قومی آنها می‌کند و بنا دارد که آنها را از فرهنگ اسلامی خود دور کند. بسیاری از مساجد را در سین کیانگ تخریب کرده‌اند و اجازه مراسم مذهبی را نمی‌دهند. بسیاری از مردم سین کیانگ به ترکیه و جاهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: حتی شنیدم که زنان آنها را عقیم می‌کنند تا جمعیت آنها افزایش پیدا نکند. عجیب است که ایران نسبت به این اتفاقات بی تفاوت است. حتی نماینده مجلس اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. مسئولان باید پاسخ بدهند. من چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم. گفتم مگر مجبورید رابطه با سایر نقاط دنیا را به اینجا برسانید که در دامن چین بیفتید و مجبور به ترک یک وظیفه اسلامی بشوید. عجیب است که صدا و سیما هم حتی یک گزارش از وضعیت مسلمانان چین پخش نکرده است.
مطهری بیان کرد: مسئولین به علت نیاز اقتصادی به چین چشمان خود را بر این ظلم آشکار بسته‌اند و سکوت اختیار کرده‌اند. اگر ادعای اصولگرایی و آرمان گرایی داریم نباید نسبت به این گونه مسایل بی‌تفاوت باشیم.
او در پاسخ به این سؤال که آیا بنا دارید از آقای نماینده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنید، گفت: اگرچه طبق آیین نامه مجلس من حق دارم دفاعیه‌ای را به مجلس ارایه و در آنجا قرائت شود اما فرد توهین‌کننده ارزش چنین کاری را ندارد. ایشان در مجلس هشتم همکار ما بود و روحیات و شخصیت او را می‌شناسم.
نماینده مردم در مجلس دهم در باره مطرح کردن این موضوع که مطهری از داعشی های چین دفاع می کند، بیان کرد: فرض کنیم که از بین مسلمانان چین مانند بقیه مسلمانان افرادی به داعش پیوستند. این دلیل بر این نمی‌شود که از حق جمعیت مسلمان آنجا دفاع نکنیم. از سایر ملتهای مسلمان نیز افرادی به داعش پیوستند؛ از عراق، سوریه، یمن و فلسطین و حتی ایران خود ما، این دلیل نمی‌شود که از مردم فلسطین و یمن و عراق و سوریه دفاع نکنیم.
علی مطهری گفت: افرادی مثل آقای بیغش تصور می‌کنند چین دشمن امریکاست و طبق جمله معروف «دشمنِ دشمن ما دوست ماست» چین دوست ایران است و نباید به او انتقادی کرد. این طرز فکر درست نیست. دشمنی با غرب نباید ما را وابسته به شرق کند و آنگاه جرات اعتراض کردن به چین را نداشته باشیم. افراط به دنبال خود تفریط می‌آورد.
او اظهار داشت: در موضوع لغو پروازهای هواپیمایی ماهان به چین، سفیر چین از موضع طلبکارانه با ایران برخورد کرد و اعلام کرد که به شرکت ماهان دستور دادم پروازها دوباره برقرار شود. نباید اجازه چنین رفتارهایی داده شود. البته مسئله قرارداد ایران و چین مسئله دیگری است، می‌تواند محرک اروپایی‌ها و سایر کشورها در همکاری با ایران باشد و به هرحال در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد.
مطهری در پایان افزود: کسانی که ادعای اصولگرایی دارند، در مقابل فریاد مظلومیت مسلمانان در سراسر جهان از سیاست یک بام و دو هوا استفاده می‌کنند. در یمن و فلسطین می‌گوییم موظف به دفاع هستیم ولی در چین وظیفه‌ای نداریم! این نگاه غلط است. باید هرجا گروهی از مسلمانان تحت ظلم هستند از آنها دفاع کنیم.
منبع: asriran.com

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/139785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد