پیام فارس

آخرين مطالب

در نشست علمی متخصصان علوم پزشکی شیراز و دانشگاه پنسیلوانیا مطرح شد:

یکپارچگی جامعه جهانی و رعایت شیوه‌نامه‌ها راهکار عبور از چالش کرونا سياسي

یکپارچگی جامعه جهانی و رعایت شیوه‌نامه‌ها راهکار عبور از چالش کرونا
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشستی علمی با همتایان خود در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا با به اشتراک‌گذاری نتایج پژوهش‌های اخیر درزمینه کرونا بر ضرورت همکاری جامعه جهانی و نیز جدی گرفتن توصیه‌های پیشگیرانه از سوی مردم تاکید کردند.

دکتر کامران باقر لنکرانی فوق تخصص پزشکی و رییس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس روز پنجشنبه در این نشست علمی به همبستگی و پیوند علم و مذهب برای پیشگیری از همه‌گیری جهانی اشاره کرد و ابراز داشت: آنچه در همه‌گیری کرونا مشاهده کردیم، هماهنگی بین دانشمندان پزشکی و علمای دین بوده است که در دنیای اسلام رویدادی مثال‌زدنی به‌شمار می‌رود.
لنکرانی با اشاره به لغو مراسم‌های مذهبی یا تشدید پروتکل‌ها برای برگزاری آن‌ها افزود: امسال آیین حج که یکی از گردهمایی‌های بسیار مهم مسلمانان است، برگزار نشد و نماز جمعه که رویداد مذهبی مهمی در سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران به‌شمار می‌رود، به دلیل خطر بالقوه شیوع بیماری لغو شد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در برخی کشورهای آفریقایی مسلمان به دلیل چالش‌های بین علم و مذهب، گسترش برنامه واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه دشوار می‌نماید و باید در این زمینه با نهادهای جهانی همکاری کنیم تا فرصت مقابله با بیماری و واکسیناسیون را برای همه کشورها فراهم آوریم.
استاد ممتاز گروه داخلی گوارش علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه ایران در عرصه‌های مختلف شیوه‌نامه‌های گوناگونی را با هدف کمک به سلامت مردم تدوین کرده است، گفت: این مهم در بسیاری کشورها روی نداد و تحقیقات دانشگاهی به کمک مردم نیامد؛ از همین رو کرونا برای برخی کشورها فرصت و برای بعضی نیز تهدید به شمار می‌رود.
همبستگی جهانی برای مقابله با کرونا ضروری است
لنکرانی اظهار داشت: با وجود اهمیت مقابله با همه‌گیری کرونا طی ماه‌های گذشته شاهد همبستگی جهانی نبودیم و هم‌افزایی در میان کشورها در این زمینه ایجاد نشد، بلکه بسیاری از کشورها روی مشکل خود تمرکز کردند و این موضوع در وضعیتی که سلامت جهان به خطر افتاده، ناگوار است.
وی با بیان اینکه در مجموع گفتمان جدیدی بین دانشمندان و جوامع پدید آمده است، اظهار کرد: در این میان، گاهی برخی سیاست‌گذاران بدون شواهد و مدارک درباره فواید یا آسیب‌های چیزی در مقابله با کرونا سخن می‌گویند؛ برای مثال در ابتدای شروع همه‌گیری مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کردند؛ اما امروز دریافته‌ایم که نمی‌توان ماسک را از زندگی حذف کرد.
لنکرانی افزود: این موضوع درباره داروهایی هم که برای درمان یا پیشگیری از کرونا پیشنهاد می‌شد نیز صدق می‌کند و در نهایت ثابت شد که بسیاری از آن‌ها تاثیری ندارند یا آسیب‌های ناگواری بر جای می‌گذارند.
در ادامه این نشست استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به نتایج پژوهشی که درباره بیماران بستری در بیمارستان‌ها صورت گرفته بود، اشاره کرد.
دکتر حمید سوری ابراز داشت: متاسفانه ایران در میان کشورهای با تعداد مبتلایان بسیار است و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر روزانه در آن نگران‌کننده است؛ همچنین در 6 ماه گذشته چند پیک را تجربه کردیم.
وی با بیان اینکه کرونا توانمندی‌های جامعه پزشکی ایران را نشان داده است، گفت: با این وجود برخی محدودیت‌ها که به علت تحریم‌های آمریکا وجود دارد، مشکلاتی ایجاد کرد.
این متخصص اپیدمیولوژی اظهار داشت: بهره‌گیری از تحلیل‌های دیجیتال در دانش اپیدمیولوژی نشان داد که می‌توانیم رفتار همه‌گیری را پیش‌بینی کنیم.
استفاده از ظرفیت رسانه برای مقابله با کرونا
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه جامعه به هشدارهای پزشکی اشاره کرد و ابراز داشت: برخی مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی تبعیت نمی‌کنند و دستورالعمل‌ها را جدی نمی‌گیرند؛ از همین رو باید بیش از پیش باید از ظرفیت رسانه برای ایجاد ارتباط بین قانون‌گذاران عرصه سلامت و مردم استفاده کنیم.
سوری با بیان اینکه امروز بسیار اهمیت دارد که شهروندان در قبال این همه‌گیری منفعل نباشند، بر ضرورت اتخاذ رویکردهای سختگیرانه‌تر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.
عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با بیماری کرونا افزود: بسیاری از دانشکده‌های پزشکی در زمینه تدوین سیاست‌های پیشگیرانه کرونا فعال‌اند و برخی نیز بر بعد روانی آسیب‌های ناشی از کرونا تمرکز کرده‌اند.
امکان آزمون و خطا در عرصه مقابله با کرونا
جاناتان مورینو (Jonathen Moreno) متخصص علوم پزشکی اجتماعی از دانشگاه پنسیلوانیا نیز در این نشست در باره ضروت حساس شدن متخصصان پیرامون تغییر شکل ویروس کرونا سخن گفت و افزود: رفتار اجتماعی باید در مقابله با کرونا تغییر یابد ، کرونا باید سبک زندگی را تغییر دهد و بسیاری از رفتارهای اجتماعی که پیش از این بین مردم رواج داشت تغییر کند.
این متخصص دانشگاهی همچنین گفت: زمان زیادی از پیدایش ویروس جدید کرونا نمی گذرد و هنوز بسیاری از متخصصان اطلاعات جامعی از چگونگی رفتار این ویروس ندارند بنا بر این بدیهی است که بسیاری از اقدامات در عرصه آزمون و خطا انجام شود.
استادان دانشگاه و متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در یک همایش علمی از راه دور آخرین یافته های علمی و تازه های پژوهشی پیرامون بیماری و ویروس کرونا را با پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اشتراک گذاشتند.
به گفته معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز این همایش علمی با هدف انتقال و اشتراک تجربیات مرتبط با بیماری کرونا در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با موضوع بحث گروهی (panel discussion ) مشترک با دانشگاه پنسیلوانیا از کشور آمریکا با عنوان “Coronavirus crisis: A conversation between Iranian and American experts” برگزار شده است.
این همایش از راه دور در تاریخ پنجشنبه 23 مردادماه از ساعت 18:30 دقیقه آغاز شد. دکتر کامران باقری لنکرانی، استاد ممتاز گروه داخلی گوارش، دکتر محسن مقدمی، استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر انی سوری، استاد گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با بیماری کرونا در ارائه مطالب این همایش علمی مشارکت داشتند؛ همچنین دکتر جاناتان مورِنو، دکتر سوزان وایس و دکتر ویرا عاملی از اساتید برجسته دانشگاه پنسیلوانیا در این وبینار به بحث و تبادل نظر پیرامون جنبه‌های مختلف این همه گیری جدید در کشورهای ایران و آمریکا پرداختند.
با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری تجمعات و نشست‌های آموزشی در سطح ملی و فراملی، معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزاری وبینارها و ژورنال کلابهای مجازی را در دستور کار قرار داده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه پنسیلوانیا کامران باقری لنکرانی
پروندهٔ خبری
واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/140433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!