پیام فارس

آخرين مطالب

در نشست متخصصان علوم پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و شیراز طرح گردید

کارزار با کرونا نیازمند وحدت جهانی سياسي

کارزار با کرونا نیازمند وحدت جهانی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - متخصصان علوم پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و شیراز در یک نشست علمی آخرین دریافت ها پیرامون بیماری کرونا را بررسی کردند ، امکان تغییر ویروس کرونا در روزها و ماه‌های پیش رو و چگونگی مقابله با آن و همچنین رویکردهای علمی برای مهار کرونا در این نشست مطرح گردید.

در این نشست علمی موضوع اتحاد و یگانگی جهانی برای مقابله با کرونا مورد تاکید قرار گرفت ، تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی تا زمان استفاده از واکسن کرونا ، پرهیز از اتهام زنی به جوامع مختلف ، مشارکت بین المللی برای کمک به کشورهایی که امکانات بهداشتی اندک دارند و کنار گذاشتن اختلافات سیاسی و دسته بندی های قومیتی در مقابله با کرونا از سوی این متخصصین مورد تاکید قرار گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص بیماری های عفونی در این نشست بر لزوم دقت نظر و رعایت آموزه های بهداشتی برای جلوگیری از فراگیری بیشتر بیماری کرونا در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت : این آموزه ها بارها از سوی سازمان جهانی بهداشت و متخصصان علوم پزشکی گوشزد شده است.
دکتر محسن مقدمی روز پنجشنبه در نشست مشترک علمی با متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا با موضوع چالش کرونا اقدامات انجام شده برای مهار همه گیری کرونا را تشریح کرد و افزود: برنامه های متنوعی برای جلوگیری از همه گیری بیماری کرونا در شیراز و در استان فارس دنبال شد ، از جمله این اقدامات دنبال کردن شرایط بیماران کرونا از ابتدای ابتلا تا پیگیری همه مراحل درمان بوده است که دستاوردهای موفقی در پی داشته است.
دکتر مقدمی افزود: اگر کسی مشکوک به کرونا باشد و علائم هم داشته باشد و به مراکز 16 ساعته کرونا مراجعه می کند، در صورت تشخیص و درخواست پزشک، از او رایگان تست گرفته می‌شود. رایگان بودن تست کرونا در این مراکز هر چند برای حوزه درمان هزینه زیادی دارد اما در بهبود شرایط بیماران و کم شدن هزینه درمان آنان بسیار موثر بوده است.
این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: توصیه های پزشکی برای پیشگیری از فراگیری بیشتر بیماری کرونا همان توصیه های سازمان جهانی بهداشت است ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستورالعمل های سریع در مورد مراقبت امن خانگی برای بیماران مبتلا به عفونت مشکوک به ویروس کرونا (COVID-19) با علائم خفیف و اقدامات بهداشتی عمومی مرتبط با مدیریت تماس‌ها، ارائه داده است.
به گفته وی علائم خفیف شامل تب درجه پایین، سرفه کردن، ضعف، بی قراری یا گلو درد بدون علائم هشداردهنده مانند تنگی نفس یا مشکل در تنفس. افزایش مشکل تنفسی مانند خلط یا خون ریزی علائم دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال و بدون تغییر در وضعیت روحی، مانند سردرگمی یا بی حالی است که باید از سوی بیماران مورد توجه قرار گیرد.در اتاق های مراقبت ویژه که در شیراز و سایر شهرها راه اندازی شده است بیماران کرونا تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرند.
کرونا در حال تغییر شکل است
ویرا آملی (Vira Ameli) استاد دانشگاه آکسفورد و متخصص پزشکی اجتماعی در این نشست با بیان اینکه کرونا در سالهای مختلف شکل های مختلفی داشته است گفت: در سال 2019 در چین شکل جدید این ویروس کشف شد ، بسیاری از متخصصان این گونه از ویروس کرونا را با سایر بیماری های کرونا مقایسه می کنند در حالی که رفتارهای ویروس جدید بسیار متفاوت است ، ما هنوز نمی دانیم این ویروس در آینده چه رفتاری خواهد داشت و چقدر تغییر خواهد کرد.
این متخصص پزشکی اضافه کرد: بیماری کرونا در آفریقا آسیب های بیشتری داشته است و لازم است متخصصان در این باره حساسیت بیشتری داشته باشند ، ما در دورانی هستیم که اطلاعات بهداشتی در فضای مجازی به وفور وجود دارد بنا بر این رعایت این آموزه ها چندان سخت نیست.
ویرا آملی ، با بیان اینکه استفاده از ماسک تاثیر زیادی در جلوگیری از همه گیری کرونا دارد گفت: اما تازه های علوم پزشکی هنوز تایید نکرده که استفاده از ماسک در زمینه ویروس هایی که در آینده تغییر شکل می دهند هم موثر خواهد بود یا خیر بنا بر این توسعه تحقیقات در این زمینه ضرورت دارد.
به گفته وی ، کرونا روی افراد کهنسال تاثیر بیشتری داشته است ، این یک آموزه اثبات شده است اما باید احساسات عمومی در این زمینه ترمیم شود ، نباید سالخوردگان از این بیماری ترس بیشتری پیدا کنند این موضوع میتواند آسیب های روانی به آنها وارد کند.
روابط بین کشورها برای مقابله با کرونا تقویت شود
سوزان ویس (Susan Weiss) متخصص میکروب شناسی دانشگاه پنسیلوانیا نیز در این نشست گفت: نباید تخصص های پزشکی را برای مبارزه با کرونا نادیده گرفت ، همه تخصص‌ها در این زمینه کاربرد دارد ، هیچ دولت و کشوری تا کنون مدیریت جامعی روی کرونا نداشته است و نتوانسته کرونا را به طور کامل کنترل کند بنا بر این نباید در این زمینه جامعه خاصی را متهم کرد. روابط بین المللی کشورها نباید تحت تاثیر کرونا تضعیف شود. قطعا زمان زیادی طول می کشد تا دنیا بتواند کرونا را بطور کامل مدیریت کند.
این متخصص دانشگاهی اضافه کرد: نمی توانیم فواید ماسک را نادیده بگیریم هر چند استفاده از ماسک برا یمردم قدری سخت است اما باید همچنان جامعه عمومی شهروندان را به استفاده از ماسک برای مهار کرونا ترغیب کنیم ، استفاده از ماسک به ویژه در مکان های پر جمعیت بسیار از سوی متخصصان مورد تاکید قرار گرفته است.
سوزان ویس با بیان اینکه در باره استفاده از داروهای کرونا باید با احتیاط بیشتری عمل کرد گفت: این داروها ممکن است عوارض بعدی داشته باشد که هنوز به اثبات نرسیده است بنا بر این در شرایط کنونی تنها را مقابله با کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی است .
وی همچنین تاکید کرد : اخبار و اطلاعات زیادی پیرامون چگونگی درمان کرونا در فضای مجازی منتشر می شود که می تواند اصالت نداشته باشد ، اخبار نا درست و غلط خیلی سریع در بین مردم منتشر می شود و می تواند جامعه را تحت تاثیر قرار دهد ، شهروندان باید دقت کنند که از منابع مستند اخبار کرونا را دنبال کنند و بدون هراس از این بیماری برای مقابله با مشارکت و همراهی کنند ، بهترین مشارکت و همراهی مردم رعایت آموزه های بهداشتی و شیوه نامه هایی است که به ویژه در سطح جهانی ترویج و توصیه می شود.
منابع اقتصادی کشورها در خدمت مقابله با کرونا
حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در این نشست بیان داشت : مهم است که منابع اقتصادی کشورها برای جلوگیری از همه گیری بیشتر کرونا به کار گرفته شود ، مقابله با کرونا قطعا نیاز به هزینه کردهای بیشتر دارد ، استفاده از منابع مالی و اقتصادی کشورها به ویژه هزینه کرد برای تامین واکسن میتواند رهیافت های جدید و دستاوردهای تازه ارائه کند ، تامین واکسن کرونا هزینه های زیادی دارد هر چند تا تابستان سال بعد دسترسی همگانی به واکسن کرونا آسان نیست.
سوری اضافه کرد: واکسن هایی است که ایمنی دائمی دارد ، برخی از واکسن ها مثل واکسن آنفلوآنزا هر اسل باید تکرار شود ، بنا بر این وقتی که واکسن کرونا به بازار آید باید برنامه زمانبدی استفاده از آن برای جامعه تبیین گردد ، اگر قرار باشد هر سال استفاده از واکسن کرونا با توجه به تغییر شکل این ویروس تکرار شود قطعا هزینه های واکسن بسیار بالا می رود.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی کرونا تفاوت های زیادی با آنفلوانزا دارد ، هر زمان ممکن است این ویروس تغییر شکل بدهد بنا بر این نباید این گزینه را از ذهن دور داشت که شاید لازم باشد واکسن های متعدد برای مقابله با کرونا تولید و آزمایش شود .
استادان دانشگاه و متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در این همایش علمی از راه دور آخرین یافته های علمی و تازه های پژوهشی پیرامون بیماری و ویروس کرونا را با پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اشتراک گذاشتند.
این همایش علمی روز پنجشنبه با هدف انتقال و اشتراک تجربیات مرتبط با بیماری کرونا در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با موضوع بحث گروهی (panel discussion ) مشترک با دانشگاه پنسیلوانیا از کشور آمریکا با عنوان “Coronavirus crisis: A conversation between Iranian and American experts” برگزار شد.
این همایش از راه دور در تاریخ پنجشنبه 23 مردادماه از ساعت 18:30 دقیقه آغاز شد ، دکتر کامران باقری لنکرانی، استاد ممتاز گروه داخلی گوارش، دکتر محسن مقدمی، استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر انی سوری، استاد گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با بیماری کرونا در ارائه مطالب این همایش علمی مشارکت دارشتند.
همچنین دکتر جاناتان مورِنو، دکتر سوزان وایس و دکتر ویرا عاملی از اساتید برجسته دانشگاه پنسیلوانیا در این وبینار به بحث و تبادل نظر پیرامون جنبه‌های مختلف این همه گیری جدید در کشورهای ایران و آمریکا پرداختند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه پنسیلوانیا شیراز بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
واکسن کرونا، از نظریه تا عمل تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/140434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز