پیام فارس

آخرين مطالب

برگزاری نشست مرکز پژوهش‌های شورای شیراز

مهمترین چالش شوراها اجرا نشدن قانون است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس نشست تخصصی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز، با محوریت "شوراها و چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری" برگزار و تاکید شد که اجرایی نشدن قانون شوراها، لزوم تبیین نقش شورا در امور جاری، مدیریت متمرکز و واحد شهری و ... از مهمترین چالش‌های پارلمان‌های شهری در کشور عنوان شد.

نشست تخصصی مرکز پژوهش‌های شورای شیراز عصر پنجشنبه 23 مرداد و با طرح سئوال‌هایی نظیر اینکه شورا در نظام تصمیم‌گیری و در سطوح شهری، استانی و ملی چه جایگاهی را دارد، چه عواملی عملکرد پارلمان‌های شهری را تحت تاثیر قرار داده است و راهکارهای رفع چالش‌های مهم چیست؟ همراه بود.
لزوم حفظ و ارتقاء شان شوراها
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه با یادآوری مواد قانونی وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا و جایگاه واقعی شورای عالی استان‌ها، گفت: باید دید از نگاه کلان کشوری، شأن شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی با وجود قوانین مرتبط در خصوص چرایی، چگونگی و نحوه عملکرد شوراها چقدر رعایت می‌شود.
سید عبدالرزاق موسوی ادامه داد: در اصل یکصد و یکم قانون اساسی به مأموریت شورای عالی استان‌‎ها اشاره شده که این نشان می‌دهد شأن شوراهای اسلامی شهر را قانون اساسی و خبرگان قانون اساسی، هم تراز با شورای عالی استان‌ها می‌دانند.
او با اشاره به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و با تاکید بر ماده یک فصل اول که هدف از تشکیل شورای عالی استان‌ها را جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن می‌داند، افزود: در این قانون تأکید بر اداره امور به طور مطلق، کاملاً مشهود بوده تا جایی که تقسیم بخش‌های مختلف، همگی از وظایف شورای شهر قید شده، حال آنکه این ماده با وظایف شوراها ذیل ماده 80 در تعارض است.
عضو شورای عالی استان‌ها افزود: این تعارض نه تنها به لحاظ محدودیت وظایف در نظر گرفته شده برای شوراها بلکه در مباحث نظارتی که با اخذ موافقت دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط انجام می‌پذیرد نیز دیده می‌شود.
بررسی پیشنهادهای واصله از سوی شوراهای استان‌ها، اعلام نارسایی‌ها و اشکالات نهادها و سازمان‌های اجرایی در حدود اختیارات و وظایف شوراها، بررسی پیشنهادها و ارایه آنها در قالب طرح به مجلس شورای اسلامی یا دولت، تصویب، اصلاح، تتمیم و تفریغ بودجه، ارائه پیشنهادهای اصلاحی در مورد برنامه و بودجه مذکور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تهیه آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراها و ابلاغ آن پس از تصویب هیأت وزیران به شوراها، برنامه‌ریزی به منظور آموزش و آشنایی اعضاء شوراها با وظایف خویش بخشی از وظایف شورای عالی استان‌ها است که موسوی به آن اشاره کرد.
موسوی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش موجود برای شوراها در خود قانون، اجرای قانون و به طور مشخص در وزارت کشور است، گفت: موضوعی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که در این جمع که برای مصوبات شورا یا شورا تصمیم گرفته می‌شود، دو نفر از اعضا، منتخب مستقیم مردم نیستند؛ حال آنکه هیأت تطبیق به‌طور معنوی از خاستگاه فرماندار مسائل را بررسی می‌کند.
بسترسازی برای مدیریت متمرکز شهری
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با نگاه مثبت و غیر رقابتی به عملکرد شوراها در تقویت مباحث قانون‌گذاری ورود کنند.
نواب قائدی ادامه داد: برخی نبود تخصص کافی در نهاد شورا و شهرداری را عامل مخالفت دیگر متولیان مدیریت شهری در مبحث مدیریت یکپارچه شهری می‌دانند.
وی عقد تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و خدمات رسان شهری به ویژه در شورای چهارم و پنجم و تصویب ردیف بودجه مشخص را نشانگر این دانست که با بسترسازی مناسب می‌توان به سمت مدیریت متمرکز شهری حرکت کرد.
قائدی خاطرنشان کرد: عملکرد مناسب شوراهای شهر در کلان‌شهرها و ارایه گزارش‌های مناسب و شفاف می‌تواند اذهان عمومی شهروندان را نسبت به نهاد شوراها اصلاح کند.
ارتباط مستقیم با مردم مهم‌ترین رکن شوراها
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز هم با تاکید بر اینکه کوتاهی عمر شوراها از عوامل کاهش میزان اثربخشی آنهاست، گفت: مقاومت نسبت به شکل‌گیری مدیریت واحد شهری و پارلمان محلی از آسیب‌های جدی فکری در کل کشور است.
علی ناصری افزود: ایران علی‌رغم داشتن شخصیت‌های ارزشمندی چون سعدی، حافظ، ملاصدرا و امیرکبیر نیازمند یک باور درونی است تا امکان به وجود آمدن شخصیت‌هایی هم تراز یا با تراز بالاتر در فضای جامعه کنونی را رقم زند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در هر فرآیندی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد مهم قدردان بودن از زحمات سایر اعضا در دوران گذشته عمر شوراها است.
ناصری مهم‌ترین رکن شوراها را ارتباط مستقیم با شهروندان دانست و افزود: پخش زنده جلسات صحن شورا، دیدارهای چهره به چهره اعضا با شهروندان، پاسخگویی تلفنی و ارتباط در فضای مجازی از مصادیق این موضوع در شورای پنجم است.
لزوم گسترش وظایف و اختیارات شوراها
یکی از اعضای دوره‌ی اول شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست، گفت: تکثر آرا در آغاز شروع فعالیت شوراها در شورای اول اسلامی بسیار فراوان دیده می‌شد تا جایی که برخی از افراد، داشتن تخصص‌های مرتبط با شرح وظایف شورا را مطرح می‌کردند.
سید مرتضی دستغیب ضمن تأیید مباحث مطرح شده از سوی موسوی،‌رئیس شورای شیراز، گفت: شوراهای کنونی بیشتر شورای شهرداری است تا شورای شهر؛ و در حقیقت شورای شهر از منظر قانونی نمی‌تواند مراودات خاص با فرمانداری داشته باشد و تنها از مسیر اعتبارات افراد است که اینگونه مراودات برای هماهنگی سیستم شهری برقرار می‌شود.
مرتضی دستغیب با اشاره به اینکه شوراها با سیستم شهری نیز دچار تعارض هستند، یادآور شد: این مساله گواه این است که شوراها نیاز به گسترده‌تر شدن وظایف و اختیارات دارند تا مباحث نظارتی بطور کامل‌تر و جامع‌تری در حوزه شهر پیاده‌سازی و عملیاتی شود.
عملیاتی شدن مدیریت متمرکز شهری
عضو هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز هم گفت: نبود آموزش‌های لازم برای استفاده از توان فکری جمع، موضوعی‌ست که باید از ابتدا در محتوای آموزش‌های ما قرار گیرد چرا که دلیل ایجاد شوراها، استفاده از این پتانسیل فکری بوده که متاسفانه زمینه پذیرش آن بوجود نیامده است.
کرامت‌الله اکبری با تاکید بر اینکه پارلمان شهری باید به عنوان دهنده شهرداری در مدیریت شهر ‌باشد، افزود: نظارت یا مدیریت متمرکز نه به عنوان یک شعار، بلکه باید در عمل مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید متخصصان شهری شناسایی شوند و نظرات و پیشنهادات تخصصی آنها در قالب سند منطقه‌ای برای بهبود مدیریت انبوه شهری در اختیار شورا و شهرداری قرار گیرد، افزود: تا زمانی‌که حقوق شهروندی به رسمیت شناخته نشود بستر مناسب برای بکارگیری افراد متخصص شهری نیز فراهم نمی‌شود.
اکبری برگزاری دوره‌های آشنایی و آگاهی از وظایف، قوانین و شرایط شهر و شهرداری برای منتخبین مردم در شوراها را لازم و ضروری دانست.
تبیین جایگاه و نقش شورا در امور کشور
یک حقوقدان و مدرس دانشگاه نیز شوراها را ادامه مجلس دانست و تاکید کرد: شوراها به عنوان پارلمان محلی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور محسوب می‌شوند.
کورش استوارسنگری ادامه داد: اینکه نگرانیم با به کارگیری نهادهایی چون شورا در مباحث مدیریتی به نتیجه مناسب نمی‌رسیم، ناشی از تفکر تمرکزگرایی در مدیریت است.
استوارسنگری با طرح این سئوال که در ساختار کلان، نقش شوراها در اداره کشور چیست؟، گفت: در حوزه امور کشور باید نقش و جایگاه شورا مشخص شود.
انتخاب شهردار بر مبنای تحقیق و پژوهش
شهردار اسبق شهر شیراز، شورا را پدر شهر دانست و افزود: نگاه اعتمادی، پدرانه، اجتماعی و اقتصادی به شهر می‌تواند اثربخشی بالایی در میان شهروندان و بطور مستقیم در نوع انتخاب منتخبین این نهاد مردمی ایجاد کند.
مهران اعتمادی یادآور شد: شورا و شهرداری نیازمند مباحث تحقیقاتی و پژوهشی در نحوه انتخاب شهردار و تیم‌های مدیریتی شهری است.
او ایجاد شرایط مطلوب برای شهر و شهروندان با اتکا به روش‌های مدرن مدیریتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی گامی بزرگ در رفع عقب ماندگی‌ها و آینده‌پژوهی شهر در شورای پنجم است.
اعتمادی ادامه داد: حداقل 40 درصد از وقت علنی و کمیسیون‌های مختلف شوراها به موضوع افزایش قدرت مدیریت شهری سپری می‌شود که این موضوع عملاً شوراها را وارد استحاله درونی می‌کند.
لزوم استقلال مالی شوراها
عضو و نایب رئیس شورای چهارم شهر شیراز نیز روشن نبودن جایگاه شوراها در نظام تصمیم‌گیری کشور را دلیل کاهش میزان نقش‌آفرینی آن‌ها دانست.
محمودرضا طالبان اضافه کرد: عدم استقلال مالی شوراها یک آسیب است که موجب بروز مشکلاتی در تصمیم‌گیری‌های شوراها می‌شود.
وی ادامه داد: عملکرد شوراها را در سه بخش برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت می‌توان خلاصه کرد.
نگاه سیاسی مشکل‌زاست نه سابقه سیاسی
یک عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز گفت: اینکه اعضای شورا افرادی سیاسی باشند محل مناقشه نیست، بلکه نگاه به دسته سیاسی خاص در مباحث کلی مدیریت شهری است که مشکل ساز می‌شود چرا که در نهایت باید میزان مقبولیت مردمی در نظر گرفته ‌شود.
خلیل حاجی‌پور ادامه داد: هر چه درصد مشارکت مردم در انتخاب اعضای شورا بالاتر باشد، میزان تأثیرپذیری اجتماعی نیز از شورا و شهرداری در جامعه شهری و شهروندی افزایش می‌یابد.
به گزارش ایسنا، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز، اگرچه از دوره چهارم در دستور کار قرار گرفت اما نهایتا از ابتدای فعالیت شورای پنجم در شیراز عملیاتی شد اما هنوز هیچ برون‌دادی از روند فعالیت این مرکز و نتیجه‌ای از پژوهش‌های مد نظر یا انجام شده و در حال انجام، ارائه نشده است.
انتهای پیام
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/140455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند