پیام فارس

آخرين مطالب

سینما امید مرودشت در پیچ و خم ناامیدی‌ها مقالات

سینما امید مرودشت در پیچ و خم ناامیدی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نام مرودشت فارس برای داراشدن عنوان سیزدهمین ایستگاه ایجاد پردیس سینمایی امید به ثبت رسیده؛ اما با گذشت یک سال همچنان در پیچ‌وخم‌ مشکلات اولیه است و درصورتی‌که برای تحقق این عنوان زودتر اقدام نشود، احتمال دارد امتیاز بهره‌مندی از سینما را از دست بدهد.

حوزه فرهنگ و هنر افزون بر سرمایه‌های معنوی به زیرساخت‌های عمرانی نیز نیازمند است؛ به‌ویژه با گسترش شهرها و روند رو به فزونی جمعیت آن‌ها، توسعه متوازن و برقراری عدالت از مطالبه‌های مهم شهروندان فرهنگ‌مدار به‌شمار می‌رود.
بهره‌مندی از گالری، سینما، مجموعه‌های فرهنگی چندمنظوره امروز نیاز شهرهای بزرگ است و از همین منظر نیز به‌ویژه در حوزه سینمایی طی سال‌های گذشته توجه به افزایش امکانات در اولویت سازمان سینمایی کشور قرار گرفته، طرح "سینما امید" با همین رویکرد و با شعار ایران، تهران نیست، برای شهرهای بدون سینما اما دارای جمعیت مناسب در نظر گرفته شده است.
سازمان سینمایی کشور براساس آخرین آمار تاکنون سینما امید را به 20 استان رسانده است.
شهرستان مرودشت نیز که در 45 کیلومتری شمال فارس قرار دارد، از لحاظ پیشینه فرهنگی و تمدنی و سرانه جمعیت سیزدهمین ایستگاه سینما امید به شمار می‌رود و مردادماه سال 1398 بود که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور در این شهر، نوید ایجاد سینما امید به مردم مرودشت داده شد.
سازمان سینمایی کشور موظف شد افزون بر ارائه مشاوره‌های فنی، تهیه نقشه و طراحی سازه، پرداخت 700 میلیون تومان را به‌صورت کمک بلاعوض برای ایجاد این پردیس بر عهده گیرد و مجوز آن نیز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس صادر شود.
براساس بررسی‌های میدانی، محل ساخت پردیس سینمایی امید در مرودشت، بوستان انقلاب درنظر گرفته شد.
تجربه شیراز، امید مرودشت را رونق می‌بخشد
این پردیس در صورت احداث، با ظرفیت سه سالن 300 نفره می‌تواند جایگاهی ممتاز برای شهرستان مرودشت رقم زند؛ چراکه تجربه ایجاد پردیس‌های سینمایی در شیراز این شهر را به یکی از قطب‌های مهم کشور به لحاظ میزان تماشاگر بدل ساخت، به‌گونه‌ای که سینما گلستان این شهر، باعنوان کاراترین سینما بر حسب میزان تماشاگر شناخته می‌شود و پیش از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها هر صندلی آن پذیرای 108 نفر بود که این میزان استقبال نشانگر اقبال کم‌نظیر مردم شیراز به سینماست.

پیام فارس

تجربه ایجاد پردیس‌های سینمایی در شیراز این شهر را به یکی از قطب‌های مهم کشور به لحاظ میزان تماشاگر بدل ساخته است
استان فارس با جمعیتی قریب به 5 میلیون نفر برای رسیدن به سرانه هر 100 هزار نفر یک سالن سینما به 20 سینمای دیگر نیاز دارد که می‌تواند با کمک بخش خصوصی ایجاد شود.
راه‌اندازی پردیس سینمایی امید و ماندن مجوز آن در شهرستان مرودشت از آن منظر اهمیت دارد که امکان برگزاری پاره‌ای از جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی را برای مردم این شهر به ارمغان می‌آورد؛ افزون براین فرصت حضور فعالان اقتصادی در حوزه فرهنگ، در فضای تاریخی مرودشت شرایطی مطلوب برای جذب گردشگر و تبدیل این شهر به کانون اقتصاد فرهنگ و هنر فراهم می‌کند.
سینما امید مرودشت، رقیب دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار کرد که با وجود آماده بودن امکانات از سوی وزارت فرهنگ، مشکل تغییر کاربری زمین در مرودشت، طرح را متوقف کرده است.
صابر سهرابی بیان کرد: در طراحی نقشه و پلان هم اتفاقاتی رخ داده؛ اما با به نتیجه نرسیدن آن احتمال دارد مجوز پردیس سینمایی امید به شهرستان لامرد اختصاص یابد که متقاضی و سرمایه‌گذار دارد و می‌تواند تا پایان سال هم به بهره‌برداری برسد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز به ایرنا گفت: اگر به‌صورت صددرصد محرز شود که مرودشت نمی‌تواند برای ایجاد پردیس سینمایی امید اقدام کند، شهرستان دیگری را معرفی می‌کنیم؛ اما تا این لحظه همه در تکاپو هستند که این طرح به سرانجام برسد.
بهروز مرامی ابراز داشت: افزون بر مشکلات اداری شهرستان مرودشت که این پروژه را به‌کندی پیش می‌برد باید به شیوع بیماری کرونا نیز اشاره کرد.
او افزود: با آنکه سینما ابوذر از داشته‌های قدیمی شهر مرودشت است، هم‌اکنون فرسوده شده و امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد.
به گفته معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس در سیستم جدید سینماداری موضوع چندسالنه بودن و برخورداری از فضاهای تجاری که بتواند در تامین مالی مجموعه‌های فرهنگی و هنری چندمنظوره موثر باشد، اهمیتی بسزا دارد.
سریع اقدام نشود، فرصت از دست می‌رود
وی اظهار کرد: درصورتی که متولیان امر در مرودشت نتوانند دستکم ظرف دو هفته آینده تکلیف این سینما را روشن کنند، از اعتبارات و کمک‌های سازمان سینمایی در این باره محروم خواهیم شد و امتیاز از شهرستان مرودشت سلب می‌شود و با تداوم این موضوع ممکن است امتیاز آن به یکی دیگر از شهرستان‌های متقاضی داده شود یا با پایان سال مالی جبران فرصت از دست رفته نباشد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مرودشت درباره موانعی که سد راه ایجاد سینما امید شده‌، به خبرنگار ایرنا گفت: در جانمایی اولیه دقت نظر و هماهنگی‌های لازم صورت نگرفته بود و مشکل تملک زمین و تعیین وضعیت ملکی مساله اساسی توقف این طرح است.
شهرام صالحی افزود: زمین پیش‌بینی شده برای احداث سینما در محوطه پارک انقلاب، جنب سینما ابوذر سابق قرار دارد؛ اما انتخاب زمین به گونه‌ای شتاب‌زده صورت گرفت یا تمهیدات لازم برای آن اندیشده نشد.
وی تغییرات مدیریتی شهرستان و مشکلات اقتصادی را از دیگر موانع ایجاد پردیس سینمایی امید مرودشت خواند و اظهار کرد: سازمان سینمایی یک سال پیش مبلغ 700 ملیون تومان برای این طرح اختصاص داد که درصورتی که پروژه با سرعت پیش می‌رفت می‌توانست کمک شایانی به احداث آن کند؛ اما امروز با این مبلغ نمی‌توان امکانات مورد نیاز را تامین کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مرودشت ابراز داشت: شهرداری نیز اعلام کرده است که با توجه به افزایش هزینه‌ها امکان اجرای این پروژه را به شکل سابق ندارد و تنها در صورتی می‌تواند آن را عملی کند که با تغییر نقشه بخش‌هایی تجاری به آن بیفزاید تا توجیه اقتصادی داشته باشد.
صالحی در عین حال عنوان کرد که چنانچه سینما امید در مرودشت راه‌اندازی شود با توجه به جمعیت جوان این شهرستان، از آن استقبال خوبی صورت خواهد گرفت.
وی درباره احتمال انتقال مجوز ایجاد پردیس سینمایی امید به شهرستانی دیگر نیز بیان کرد: معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تصمیم‌گیرنده است؛ البته همزمان با درخواست مرودشت برای بهره‌مندی از این امکان، چند شهرستان دیگر با شرایط متفاوتی متقاضی بودند که با توجه به رایزنی‌های اولیه و اینکه مرودشت دومین شهر بزرگ فارس به‌شمار می‌رود احتمال موفقیت این طرح در مرودشت بیشتر است.
احداث سینما در گرو تعیین تکلیف زمین
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مرودشت بیان داشت: تلاش می‌کنیم با رفع مشکلاتی که پیش روی احداث این سینما وجود دارد، پروژه را به‌ثمر برسانیم؛ اما تا زمانی که وضعیت زمین تعیین تکلیف نشود، سرمایه‌گذار اقدام نخواهد کرد و طبیعی است که نخست باید این مهم روی دهد تا دولت بتواند منابع مالی خود را هزینه کند.

پیام فارس

سینما ابوذر مرودشت با بیش از 40 سال قدمت که مدت‌هاست تعطیل است
وی درباره وضعیت سینما ابوذر که درهای آن سال‌هاست گشوده نشده، گفت: بیش از 40 سال از ساخت این سینما می‌گذرد و هم‌اکنون امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد؛ اما با توجه به اینکه همچنان از مجوز سینما برخوردار است و کاربری فرهنگی دارد، بازسازی و راه‌اندازی مجدد آن درصورت اعلام آمادگی سرمایه‌گذار امکان‌پذیر است.
صالحی توسعه زیرساخت‌های سینمایی را در مرودشت نیازمند اراده‌ای جدی در مجموعه شهرستان و نیز حضور سرمایه‌گذار عنوان کرد.
وی درباره آینده سرمایه‌گذاری در حوزه سینما در شهرستان مرودشت گفت: وضعیت استقبال از سینما در مرودشت تابعی از اوضاع عمومی این حوزه در کشور است. هم‌اکنون حال سینما چندان خوب نیست و اخیرا با توجه به بیماری کرونا و ممنوعیت تجمعات مختلف، زمین‌گیر شده است؛ اما نباید از نظر دور داشت که مرودشت شهری جوان و پرجمعیت است و با توجه به اینکه بازار پررونقی دارد، هر روز مردم از سایر بخش‌ها به این شهر وارد می‌شوند و با احیای سینما می‌توانند برخی ساعات خود را در این محیط فرهنگی بگذرانند.
صالحی ابراز کرد: البته این موضوع مطلق نیست و نیاز به بازاریابی دارد؛ همچنین ضروری است امکانات دیگری در کنار سینما ایجاد شود؛ چراکه سلیقه مردم درمقایسه با 30 سال گذشته تغییر کرده و سینما رفتن صرفا به معنای تماشای فیلم نیست.
برچسب‌ها
سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مرودشت شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/140834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!