پیام فارس

آخرين مطالب

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

تولید روزانه 25هزار لیتر الکل در فارس علمي

تولید روزانه 25هزار لیتر الکل در فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی از رشد قابل توجه تعداد داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو و تولید روزانه 25هزار لیتر الکل در استان خبر داد.

محمدرضا حیدری بعدازظهر دوشنبه سوم شهریور در جمع خبرنگاران به تشریح مهم ترین دستاوردهای علوم پزشکی شیراز در حوزه توسعه خدمات غذایی و دارویی پرداخت و گفت: داروسازان و داروخانه‌های استان در آغاز بحران کرونا و مواجه با کمبود مواد ضدعفونی کننده، در راستای همکاری و کنترل این بیماری، به تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده در استان پرداختند و این امر نقش موثری در مقابله با این بحران داشت.
او با اعلام حمایت دانشگاه از این مشارکت‌ها با صدور مجوز برای 75 کارگاه تولیدی در آغاز شیوع بحران کرونا برای کمک به سلامت عمومی جامعه، افزود: در طول بحران کرونا نیز هفت کارخانه و کارگاه تولیدی ماسک در راستای همکاری با مجموعه سلامت فارس به تولید ماسک پرداختند.
توانمندی آزمایشگاه رفرنس کنترل غذا و دارو در تامین امنیت غذایی و دارویی
حیدری به آزمایشگاه رفرانس کنترل غذا و دارو در دانشکده داروسازی به عنوان یکی از توانمندی‌های استان فارس در تامین سلامت غذایی و دارویی اشاره و از تلاش دانشگاه برای توسعه فضای فیزیکی این آزمایشکاه، تاسیس بخش‌های سم شناسی، دارو و بیولوژی، انجام آزمون‌های جدید میکروبی، شیمی، سم شناسی، بیولوژی مواد غذایی و کنترل دارویی برای رصد و ارزیابی تولیدات کارخانه‌های تحت پوشش خبر داد.
معاون غذا و داروی دانشگاه ادامه داد: ساخت دو ساختمان مجهز با زیر بنای هزار و 700 مترمربع در دانشکده داروسازی از جمله اقدامات مهم انجام شده از سوی این معاونت است که پس از آزمایشگاه رفرانس کشور، عملکرد و کارهای تحقیقاتی این آزمایشگاه و کارکنان آن جزو آزمایشگاه‌های برتر کشور بوده است؛ به طوری که به تمام آزمایشگاه‌های جنوب کشور نیز خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌کند.
او دریافت مجوز برای آزمایشگاه‌های همکار و مجاز و انجام برنامه‌های منظم ممیزی از آنها را از جمله اقدامات مهم این حوزه برشمرد و افزود: خریداری و ارتقای سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری آزمایشگاه و اتصال به سامانه جامع مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی کشوری، انجام طرح‌های تحقیقاتی مهم مانند طرح پایش سموم در فرآورده های کشاورزی و پایش فرآورده‌های گوشتی نیز از دیگر دستاوردهای مهم این مدیریت در چهل ساله اخیر است.
گسترش فرآیندهای اندازه گیری سموم دفع آفات کشاورزی در فارس
حیدری، انجام برنامه PMS (کنترل کیفیت فراورده‌های مواد غذایی در سطح عرضه) کشوری و استانی، ارتقای سطح آزمایشگاه در برنامه رتبه بندی آزمایشگاه‌های سراسر کشور و ارتقای سطح اندازه گیری سموم دفع آفات کشاورزی را از دیگر اقدامات مهم حوزه غذا و داروی دانشگاه عنوان کرد.
او با تبیین وظایف دو مدیریت فنی و نظارت بر فرآورده‌های دارویی و بیولوژیکی و مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی، از راه‌اندازی سامانه اطلاع رسانی کمبود دارو در قالب سامک (سامانه SMS مردمی) برای شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها، اتصال نرم افزار نسخه پرداز الکترونیک به سامانه مدیریت مخازن اسناد الکترونیک در بستر سامانه HIX، اتصال سامانه‌های HIS بیمارستان‌های دانشگاهی به سامانه مدیریت داروخانه در بستر HIX و اتصال مراکز عرضه دارو ( خصوصی و دولتی ) و بیمارستان‌های غیردانشگاهی به سامانه مدیریت داروخانه‌ها در بستر HIX به عنوان دیگر اقدامات مهم انجام شده در این مدیریت خبر داد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در صورت دسترسی به مواد اولیه تامین ماسک در استان، روزانه دو تا سه میلیون ماسک در فارس تولید می‌شود، برای نخستین بار در کشور، یک گروه از محققان استان نیز موفق به تولید پارچه نانو شدند که تا 99 درصد از ابتلا به کرونا در افراد پیشگیری می‌شود.
حیدری همچینن از واگذاری نزدیک به 70 درصد داروخانه بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی در راستای اشتغالزایی خبر داد و با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت بخش تجویز منطقی دارو در این معاونت گفت: شرکت‌های دارویی توزیعی و پخش دارو به سامانه‌ای متصل هستند که امکان نظارت و دریافت روزانه موجودی و اطلاعات هر دارو را فراهم می‌کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در گذشته، 5 تا 6 شرکت دارویی در استان فعالیت داشته و توزیع دارو تنها در داروخانه‌های مرکز انجام می‌گرفت، گفت: 30 شرکت پخش دارو با هدف تامین و توزیع دارو در سطح استان فعالیت دارند و به تمام داروخانه‌های استان در تمام شهرستان‌ها و مناطق دور استان نیز، خدمات ارائه می‌دهند.
حیدری با اشاره به اینکه روزانه در استان نزدیک به 25 هزار لیتر الکل تولید می‌شود، درباره فرآیند تولید الکل در استان نیز توضیح داد: الکل در استان تنها در شهرستان‌های فسا، جهرم، آباده و اقلید انجام تولید می‌شد و این کارخانه‌ها در آغاز شیوع بیماری کرونا نیز، بسیار در مدیریت بیماری کووید 19، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز را یاری رساندند، اما با تلاش مسئولان معاونت غذا و داروی دانشگاه، نزدیک به چهار کارخانه در شهرستان‌های داراب، اقلید و استهبان نیز معرفی شده تا با تغییر خط تولید و نصب تجهیزات مرتبط، به مدار تولید الکل در فارس بپیوندند.
او یکی از بخش‌های مهم حوزه متبوع را اداره نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معرفی کرد که از سوی سازمان غذا و داروی کشور به عنوان بهترین واحد برتر کشوری در این حوزه انتخاب شده و اعلام کرد: یکی از مهمترین اقدامات در حال پیگیری و انجام از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه به همت این اداره، تدوین سیمای مواد غذایی استان است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با اصلاح پرونده برای 30 محصول تولید شده در استان، نشان سلامت صادر شده و 95 درصد فرآورده‌های غذایی در فارس دارای نشانگر رنگی تغذیه ای هستند، عنوان کرد: با توجه به آمار تولید محصولات غذایی در استان، دانشگاه ما نیز جزو دانشگاه های علوم پزشکی کشور برتر بوده و بیشترین محصولات تولید شده در استان، دارای نشان سیب سلامت است.
او از رشد قابل توجه تعداد داروخانه‌ها در استان به میزان نزدیک به دو برابر و معادل با 40 درصد و شرکت‌های پخش دارو تا 30 درصد خبر داد و افزود: صدور مجوز برای شرکت تولید سِرُم و فعالیت شرکت‌های دارویی در استان که به تولید فرآورده های گیاهان دارویی می پردازند نیز از دیگر اقدامات معاونت غذا و داروی دانشگاه است.
به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استان فارس از لحاظ پوشش گیاهی به ویژه گیاهان دارویی در وضعیت بسیار مناسب و ظرفیت بالایی بوده که با نظارت بر تولید این فرآورده‌ها در مراکز تولیدی، عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده گیاهان دارویی و سنتی، این موضوع نیز مورد حمایت جدی این معاونت قرار گرفته است.
او همچنین با اشاره به اقدامات نظارتی این معاونت به ویژه در ایام کرونا اعلام کرد: در آغاز شیوع کروناویروس، نزدیک به 70 نوع ماده ضدعفونی کننده در سطح استان توزیع شده بود که با آزمایش‌های انجام شده و نمونه برداری در آزمایشگاه رفرانس دانشگاه، 20 درصد از آنان استاندارد نبود و در این راستا، گزارشی به وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی و تامین سلامت جامعه ارسال شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه یادآور شد: نظارت بر عرضه مکمل‌های ورزشی نیز یکی از اقدامات مهمی است که از سوی بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و چندین کارخانه تولیدی فرآورده‌های گیاهان دارویی و یک کارخانه تولید مکمل‌های ورزشی در شهرک صنعتی شیراز نیز در این حوزه در حال فعالیت هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/141544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید