پیام فارس

آخرين مطالب

مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی فارس:

از شهدا اسطوره‌های افسانه‌ای نسازیم علمي

از شهدا اسطوره‌های افسانه‌ای نسازیم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با تاکید بر لزوم تبیین ابعاد مختلف دفاع مقدس و ارزش‌های این حماسه ماندگار تاریخ ایران و جهان، خاطرنشان کرد که نباید از شهدای آن دوران اسطوره‌های افسانه‌ای ساخت که دستیابی به سیره‌ی عملی‌شان غیر ممکن جلوه کند.

محمد صحت شنبه 5 مهر در مراسم گرامیداشت دفاع مقدس که از سوی جهاددانشگاهی فارس برگزار شد، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه‌ی دفاع مقدس، گفت: در دوران دفاع مقدس کل قدرتهای جهان در مقابل ایران اسلامی صف‌آرایی کردند و این موضوع اثبات شده است و نیازی به طرح مصداق‌ها نیست.
صحت با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای یاری دهنده صدام، به این موضوع اعتراف کرده‌اند، گفت: به عنوان مثال آلمان اعتراف کرد که سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده رژیم بعث عراق در دوران جنگ توسط آن کشور تامین شده است و اگر برنامه‌ریزی شد که جانبازان شیمیایی آن دوران برای مداوا به آلمان بروند برای آن بود که دلیل زنده ماندن انان را تحقیق و بررسی کنند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در خصوص اسطوره‌های دوران دفاع مقدس، کتاب‌های فراوان و فیلم‌های مختلف نوشته و تولید شده است، گفت: این اسطوره‌ها بخش غیرقابل انکار هشت سال دفاع مقدس بودند اما بخش دیگری هم وجود داشت و آن همان مردمی بودند که از کف خیابان و محله‌ها جمع و همراه شدند و آن حماسه را رقم زدند.
او گفت: امروز وقتی برای فرزندانمان از شهدا می‌گوییم نباید کاری کنیم که حس کنند از افراد و جامعه‌ای دست نیافتنی صحبت می‌شود؛ کودکان و نوجوانان و جوانان امروز نباید فکر کنند که شهدا اسطوره‌هایی افسانه‌ای و غیرقابل دستیابی هستند؛ چرا که اینگونه نبود و جمع عظیمی از شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس همین مردم عادی، از کارمند و پزشک و محصل و دانشجو و ... بودند.
صحت تاکید کرد که شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس شخصیت‌هایی عجیب و غریب و دست نیافتنی نبودند بلکه کسانی بودند که روی نفس خود کار کردند و موفق شدند دفاع و حماسه‌ای ماندگار را رقم زده و خلق کنند.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه امروز در دانشکده‌های بزرگ نظامی دنیا موضوعات دفاع مقدس ما به‌عنوان دروس دوره عالی مدیریت که در سیستم نظامی معروف به دوره دافوس است، تدریس می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال عملیات والفجر 8 یک عملیات کاملاً علمی و نظامی است که امروز در این دانشکده‌ها به‌عنوان یک درس نظامی تدریس می‌شود.
صحت در ادامه با تأکید بر اینکه مسائل دفاع مقدس باید به نسل‌های آینده منتقل شود، گفت: مقام معظم رهبری دائماً درباره تحریف دفاع مقدس صحبت می‌کنند که مراقب باشید دفاع مقدس دچار تحریف نشود چرا که دشمن دقیقاً بر روی این موضوع دست گذاشته است و می‌خواهد نهضتی که در 8 سال دفاع مقدس به وجود آمد را از بین ببرد زیرا کیان آنان را به خطر می‌اندازد.
وی ادامه داد: سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مگر در دفاع مقدس چه اتفاقی افتاده است که کیان دشمنان ما به خطر انداخته است و پاسخش این است که عده‌ای جوان جهادگونه پای نظام و انقلاب و رهبری ایستادند و با ولایت بیعت کرده و وفای به عهد کردند.
صحت با تأکید بر اینکه امروز هر جا موفقیتی وجود دارد پشت آن نگاه جهادی است که در 8 سال دفاع مقدس وجود داشت، گفت: امروز ما با 8 سال دفاع مقدس و تحریم‌ها هم با تحریم‌های آن روز متفاوت است؛ در دوران دفاع مقدس دشمن ما را تحریم کرد که به سلاح و ابزار جنگی دست پیدا نکنیم و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند و تحریم‌ها هم امروز به گونه‌ای رقم خورد که نتوانیم به سلاح و ابزار جنگی دست پیدا کنیم اما مشاهده کردیم که نتیجه همه اینها دستیابی به فناوری نظامی بومی بود.
این مدرس با بیان اینکه دشمنان به بهانه ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، قطعات مورد لزوم در زمینه تجهیزات بیمارستانی، هواپیمایی و ... را در اختیار ایران اسلامی قرار نمی‌دهند، گفت: باید بدانیم که امروز آمریکا دست و پا می‌زند که دانش دفاعی و صنایع دفاعی جمهوری اسلامی به دیگر کشورها منتقل نشود؛ حال آنکه 26 مهرماه تحریم تسلیحاتی ایران که در برجام توسط آمریکا رقم خورد، به پایان می‌رسد و آمریکا از این موضوع هراس دارد.
صحت گفت: همان تفکری که باعث شد رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس به جبهه بروند و پیروزی بیافرینند، موجب شد تا سیستم دفاعی امروز کشورمان تبدیل به روزترین سیستم دفاعی در دنیا شود لذا امروز آمریکا در تلاش است تا این سیستم دفاعی وارد بقیه کشورها نشود یعنی یک چرخش 180 درجه‌ای در سیاست‌های آنان رخ داد؛ کسانی که دیروز نهایت تلاش خود را می‌کردند که ایران به فناوری نظامی سایر کشورها دست پیدا نکند، امروز می‌گویند باید مراقب باشیم که فناوری نظامی آن‌ها به سایر کشورها صادر نشود.
او شرایط تسلیحاتی دوران دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: در دفاع مقدس حتی یک موشک نداشتیم تا جواب موشک‌های صدام را بدهیم و وقتی که موشکی به سمت کشور ما شلیک می‌شد رزمندگان ما هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند اما امروز این امکان برای جمهوری اسلامی فراهم شده است که برای دفاع از کیان خود در نقطه نقطه کشور و هر جایی که لازم باشد و حتی از زیرزمین به سمت دشمن موشک شلیک کند.
وی اظهار کرد: امروز که ترامپ برای کل دنیا رجز می‌خواند، حتی اگر به اندازه یک درصد امکان می‌داد که در جنگ با ایران پیروز می‌شود، حتماً به ایران حمله می‌کرد اما آن‌ها مطمئن هستند که اگر با جمهوری اسلامی وارد درگیری شوند، شکست سنگینی خواهند خورد لذا تمام امکانات خود را به کار می‌گیرند تا حداقل بتوانند فرهنگ دفاع مقدس و خودباوری آن دوران را در جامعه ما از بین ببرند.
مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه امروز رسانه‌های زیادی در حال اجرای این نقشه آمریکا هستند، به فعالیت حداقل 170 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان و هزینه سنگین راه‌اندازی این شبکه‌ها اشاره و اضافه کرد: آنها دوست و دلسوز ما نیستند تا برای ما این همه هزینه کرده و شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کنند، بلکه به این نتیجه رسیده‌اند که باید تفکر ملت ایران را به سمتی ببرند که اگر نظام جمهوری اسلامی حرفی زد همه بگویند که دروغ است و متأسفانه برخی از خودی ها هم در کشور به این موضوع دامن می‌زنند و می‌گویند باید کاری کنیم که اگر نظام حرفی زد، کسی آن را قبول نکرده و بگوید دروغ می‌گوید و این دقیقاً همان خطی است که دشمن آن را دنبال می‌کند لذا باید بدانیم که پشت برخی از این عکس‌ها و فیلم‌هایی که در فضای مجازی به دستمان می‌رسد همگی تلاشی برای تغییر تفکر ماست.
وی یادآور شد: آمریکا فهمیده است که اگر بخواهد بر ملت ایران پیروز شود، باید فکر این ملت را عوض کند و خوب می‌داند که این کار با جنگ میسر نیست و نتیجه آن هم بدتر است؛ به‌عنوان مثال همین چند مدت اخیر متوجه شد که خطر شهید سلیمانی به مراتب بیشتر از خود سردار سلیمانی است و این را خوب درک کردند لذا تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.
صحت با بیان اینکه اکنون اقتصاد ما مشکل دارد و بخشی از این مشکلات به دلیل تحریم‌هاست اما بخش عمده‌ای از این مشکلات اقتصادی به دلایل مدیریتی است و هیچ تعارفی هم در این قضیه نیست، اهمیت توجه به مدیریت جهادی را یادآور شد و گفت: در اغتشاشات آبان‌ماه سال گذشته مجتمع عدالت جهاد دانشگاهی فارس توسط اغتشاشگران آتش زده و به آن خسارات زیادی وارد شد، اما دیدیم که با مدیریت و تلاش جهادی این ساختمان بازسازی شد؛ این اقدام به دلیل مدیریت و تفکر و جهادی حاکم بر جهاددانشگاهی رقم خورد؛ اگر جهادگران دانشگاهی فارس منتظر بودند تا سازمان و مسئولی به آنها پول بدهد، تا امروز هم بازسازی مجتمع عدالت، امکان پذیر نشده بود.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص داشتن تفکر جهادی و با بیان اینکه اگر همه افراد جامعه دارای تفکر جهادی باشند، در هر شرایطی امکان فعالیت و توسعه وجود دارد، گفت: امروز در کشورمان با این تفکر مواجهیم که دولت دارد چه کار می‌کند و این حرف را کارمند و مدیر و غیره می‌گوید، در صورتی که دولت کیست؟ دولت میز و صندلی و ساختمان نیست بلکه یک جمع است که ما هم جزئی از آن هستیم لذا باید مراقب این تفکرات و موضوعات باشیم.
صحت افزود:‌ امروز جنگ سخت نداریم و دشمنان هم جرأت درگیری فیزیکی با ایران اسلامی را ندارند اما یک جنگ بزرگی در کشور داریم که می‌خواهند خدمت‌رسانی در کشور را بگیرند و مردم را با یکدیگردرگیر کنند لذا اکنون بزرگ‌ترین جهاد خدمت به مردم است البته خدمت به مردم تنها این نیست که به یک جمع عظیمی خدمت کنیم، بلکه حتی می‌توانیم کار یک نفر را راه بیندازیم و این همان خدمت به مردم می‌شود و این همان تفکر انقلابی و جهادی است که هدف دشمن این است تا این تفکر را از بین ببرد.
مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: مشکل آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، حزب‌الله لبنان، سوریه، فلسطین و غیره اسلحه و موشک داشتن نیست زیرا آنان می‌دانند که ما دنبال خاک کسی نیستیم، اما پای اعتقادات و ارزش‌های خود ایستاده‌ایم. آنان می‌گویند که این اعتقادات و ارزش‌ها نباید باشد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که شهید سلیمانی را ترور کردند همین بود و می‌گفتند که او انقلاب اسلامی را داشت صادر می‌کرد؛ مگر این انقلاب چیست که نباید صادر شود؛ این انقلاب یک تفکر جهادی دارد که ماهیت کشوری مانند آمریکا را به خطر می‌اندازد و انسانیت را در دل انسان‌ها بیدار می‌کند.
صحت با تاکید براینکه اشتباهات فردی نباید پای دین و اسلام و انقلاب نوشته شود، راه حل همه مشکلات را حرکت جهادی دانست و گفت: حرکت جهادی باید از افراد پشت میزنشین آغاز شده و به تک تک افراد در جامعه و سران قوا تسری پیدا کند پس همگی باید حرکت جهادی انجام دهیم.
به گزارش ایسنا در این مراسم از مصطفی جعفری، کارمند نمونه فارس و سربازان امریه جهاددانشگاهی استان فارس قدردانی و تجلیل شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/145903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد