پیام فارس

آخرين مطالب

کف‌شکنی؛ راهکار کوتاه مدت برای رفع کم آبی در بیُرم / آبفای فارس تمایلی برای ارائه نتایج آزمایش آب ندارد! مقالات

کف‌شکنی؛ راهکار کوتاه مدت برای رفع کم آبی در بیُرم / آبفای فارس تمایلی برای ارائه نتایج آزمایش آب ندارد!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مسئولان فارس یرای حل مشکل آب شرب اهالی بیرم دست به اقداماتی مانند کف شکنی چاه‌ها زده‌اند، ولی مردم این منطقه معتقدند که این راه حل برای کوتاه مدت است و مشکل اساسی مبنی بر نبود آب پایدار در منطقه را حل نمی‌کند.
گروه دانشگاه خبرگزار‌ی دانشجو، مدت‌هاست که بحث غیرقابل شرب بودن آب در منطقه بیرم مطرح شده و علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته از سوی تشکل‌های دانشجویی و اهالی همچنان مشکل مردم منطقه پابرجاست.
البته وعده‌هایی برای حل مشکل از سوی مسئولان مربوطه داده شده و اقداماتی هم صورت گرفته، ولی کند پیش رفتن کار‌ها موجب شده تا مردم همچنان از آب ناسالم استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: مستند مشکل آب شرب مردم بیرم اکران شد + فیلم بررسی مشکل آب شرب بیرم از سوی اعضای دفتر تحکیم وحدت شوری، سختی، کیفیت و قطعی مکرر آب؛ مشکل اصلی مردم بیرم + فیلم هزار راه رفته‌ی مردم بیرم برای بهره‌مندی از آب شرب سالم و ساز ناکوک شرکت آبفای فارس! شرکت آبفای فارس نتایج آزمایش آب شرب بیرم را رسانه‌ای کند
بیرم لارستان منطقه‌ای است که در جنوب استان فارس که مردم این منطقه از کم آبی رنج می‌برند؛ مشکلی که بخشی از آن به دلیل خشم طبیعت ایجاد شده و بخشی هم به دلیل برخی دخالت‌های انسانی و شاید سوء تدبیر‌هایی که از گذشته تاکنون وجود داشته است.

پیام فارس

بعد از درخواست مردم از مسئولان دولتی و بی توجهی برخی مسئولان به موضوع، برخی رسانه‌های حامی دولت مدعی شدند که مشکل بیرم مربوط به سال‌های گذشته است و برخی سعی می‌کنند تا از این مسئله برای تخریب دولت استفاده کنند. مردم منطقه بیرم، اما انتقادشان از دولت این است که چرا باوجود پیگیری‌های مکرر هنوز مشکل پابرجاست و اقدامات اساسی برای حل آن انجام نمی‌شود و یا با سرعت مناسبی این اقدامات صورت نمی‌گیرد.
براساس گفته یکی از اهالی بیرم، این منطقه زمانی بهترین و با کیفیت‌ترین آب را بین سایر مناطق لارستان و حتی استان فارس داشت و به لحاظ آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی کیفیت آن با آب شیراز نیز برابری می‌کرد. اما به هر دلیلی امروز بیرم با مشکل آب شرب سالم مواجه شده و خواسته مردم این است که هرچه زودتر برای حل این مشکل تصمیم گیری و اجرا شود.
مردم بیرم می‌گویند مسئولان استانی بار‌ها برای حل مشکل دست به اقداماتی مانند کف شکنی چاه‌ها زده اند وبرای مدت کوتاهی مشکل را حل کردند، ولی در نهایت مجددا مشکل مردم برقرار بود. برخی از مردم این منطقه معتقدند که کف شکنی چاه‌ها شاید در کوتاه مدت تا حدودی افت فشار آب را بهبود ببخشد، ولی بدون شک مشکل اساسی مبنی بر نبود آب پایدار در منطقه را حل نمی‌کند.

پیام فارس

بوستانی ادامه داده می‌گوید: هم اینک نیرو‌های شرکت آبفای استان و شهرستان لارستان به صورت سه شیفت و 24 ساعته مشغول کار و کف شکنی یکی از چاه‌های بیرم هستند تا بتوانیم در زمان کوتاهی بخشی از مشکل کم آبی در یان منطقه را حل کنیم.
وی همچنین ادامه می‌دهد: اصلاح شبکه شهر بیرم از محل تنش به وزارت نیرو و سازمان منابع آب ایران پیشنهاد داده شده که پس از ابلاغ اعتبار، کار انجام خواهد شد و امید است هر چه زودتر این اعتبار ابلاغ شود.

پیام فارس

هم اکنون میزان آب استحصال شده از منابع آب موجود در شهر بیرم از اختلاط آب چهار حلقه چاه آبرفتی تامین می‌شود. میزان آب استحصالی از این چاه‌ها حدود هزار و 555 متر مکعب در شبانه روز است که برای بیش از سه هزارو 500 مشترک شهر بیرم پیش بینی شده است. البته با توجه به فصل گرم سال، مردم در برخی ساعات روز با افت فشار یا قطعی موردی آب در شهر مواجه هستند.
رفع مشکل نیازمند هزینه‌های هنگفت و اعتبارات ملی مردم بیرم بار‌ها با روش‌های مختلف نشان داده اند که آب این منطقه قابل شرب نیست، حتی نماینده لارستان هم برای اینکه این موضوع را نشان دهد یک بطری از این آب را به مجلس برد و مطالبی را بیان کرد که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. مختاری مدیر آب و فاضلاب شهرستان لارستان هم بر اینکه آب بیرم قابل شرب نیست، صحه می‌گذارد، ولی معتقد است این آب اگرچه قابل شرب نیست، اما آلوده هم نیست!
وی در این باره می‌گوید: دلیل افت فشار آب در منطقه که ناشی از برداشت‌های بی رویه سفره‌های زیرزمینی است، علاوه بر مردم و شهروندان بیرمی، مسئولان و متولیان امر را نیز در سطح استان و شهرستان را نگران کرده است.
مختاری ادامه می‌دهد: مردم بیرم مطمئن باشند که رفع چالش آبی در این منطقه یکی از مهمترین اولویت‌های شرکت آبفای استان و حتی مدیریت اجرایی استان فارس و شهرستان است و البته رفع این مشکل بدون شک نیازمند هزینه‌های هنگفت و اعتبارات در سطح ملی است.

پیام فارس

معاون عمرانی فرماندار ویژه لارستان درباره تاخیر در اجرای این طرح می‌گوید: یکی از دلایل مهم در تاخیر عملیات اجرایی این طرح وجود چندین گزینه از جمله انتقال آب از سد هایقر بوده که این موضوع تا حدودی منتفی شد و هم اینک گزینه اصلی اجرای طرح انتقال اب از طریق خط دوم سد سلمان است که با توجه به آبگیری این سد تا پایان سال جاری، بدون شک عملیات اجرایی طرح آبرسانی بیرم قبل از آبگیری سد خواهد بود.
اما علی گرامی دوست، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در مورد مشکل آب شرب بیرم می‌گوید: برای مشخص شدن آلودگی آب شرب بیرم قرار شد با دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی آزمایشی‌های علمی روی آب صورت بگیرد، اما به خاطر طولانی بودن مسافت بیرم تا شیراز آب خاصیت‌های خود را از دست می‌داد و نتایج آزمایش ما به درستی نشان داده نمی‌شد.
دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارسمی گوید: از شرکت آبفای استان درخواست کردیم تا نتایج آزمایش‌های خود را که بر روی آب شرب بیرم انجام داده ارائه کند، اما به دلایل اینکه «این آزمایش محرمانه است و نمی‌توانیم نتایج را آزمایش اعلام کنیم»، از این اقدام امتناع کردند. از شرکت آبفای استان درخواست کردیم تا نتایج آزمایش‌های خود را که بر روی آب شرب بیرم انجام داده ارائه کند، اما به دلایل اینکه این آزمایش محرمانه است و نمی‌توانیم نتایج را آزمایش اعلام کنیم از این اقدام امتناع کردند. این فعال دانشجویی خاطرنشان می‌کند: یکی از مطالبات ما این است که شرکت آب و فاضلاب استان فارس نتایج آزمایش آب شرب بیرم از لحاظ علمی را رسانه‌ای کند.
طبق پیگیری‌های که قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس تا کنون انجام داده؛ حسین زاده، نماینده مردم در حال پیگیری این موضوع است، ولی حل مشکل آب شرب بیرم نیازمند همت استانی دارد. اهالی بیرم برای استفاده از آب شرب باید از دستگاه‌های آب شیرن کن استفاده کنند و این دستگاه‌ها در بیرم، خصوصی است. برای اینکه هزینه‌های جانبی این دستگاه‌ها بالا است، در ساعت‌های خاصی آن را روشن می‌کنند و همین امر باعث می‌شود آب شیرین کمی به دست مردم برسد. این موضوع باعث شد مردم درخواست آب شیرین کن دولتی دهند و دستگاه به صورت 24 ساعته کار کنند.
منبع: خبرگزاری دانشجو

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/156193/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟