پیام فارس

آخرين مطالب

سرگذشت کارخانه آزمایش مرودشت فارس از خصوصی‌سازی تا انحلال مقالات

سرگذشت کارخانه آزمایش مرودشت فارس از خصوصی‌سازی تا انحلال
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- چرخ مجموعه کارخانه آزمایش مرودشت فارس به عنوان یکی از صنایع قدیمی استان که روزگاری آوازه آن به خارج از مرزها می‌رسید مدت‌هاست از تولید باز ایستاده است.

با آغاز روند خصوصی سازی واحدهای صنعتی وابسته به دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی مجموعه کارخانه های آزمایش نیز در اوایل دهه 80 به بخش خصوصی واگذار شد که با این واگذاری، توقف چرخ های تولید این واحد صنعتی کلید خورد.
حدود سال 1388 بود که این واحد صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآمد و چند سال بعد نیز به طور کامل تعطیل شد.
زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد خبری از تولید در این کارخانه نبود و مدتها بود که فعالیتش متوقف بود و کارگران آن نیز در پی مطالبات خود بودند.
دولتمردان این دولت تلاش‌های زیادی برای راه اندازی مجدد این کارخانه انجام دادند اما چیزی از این میراث به جای مانده از دولت گذشته باقی نمانده بود.
به گفته مسئولان، همکاری نکردن مدیران فعلی مجموعه کارخانجات آزمایش با مسئولان دولتی در استان فارس جلوی رفع موانع برای فعالسازی مجدد این مجموعه را گرفت.
با این حال برخی افراد بدون اشاره به وضعیت گذشته کارخانه آزمایش در تلاش هستند تا تمام تقصیرات را گردن دولت تدبیر و امید بیندازند.
آزمایش پیش از دولت تدبیر و امید تعطیل شد
معاون استاندار فارس و فرماندار شهرستان مرودشت با بیان این که تعطیلی کارخانه آزمایش مربوط به دولت تدبیر و امید نیست، گفت: این کارخانه در کیلومتر پنج جاده مرودشت _ تخت جمشید در سال 1350 توسط محسن آزمایش در زمینه تولید لوازم خانگی با حدود هزار و 300 نفر پرسنل در مرودشت و هزار پرسنل در تهران تاسیس شد.
رهام پیکری در مصاحبه با ایرنا افزود: تولیدات کارخانه مذکور علاوه بر مصرف داخلی به هفت کشور آسیای میانه و افغانستان صادر می شد.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارخانه های صنعتی در اختیار سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و در سال 1382 با اجرای اصل 44 قانون اساسی به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد و در سال 1383 در بورس هلدینگ پیام که دارای 17 کارخانه بود با مدیریت حسین داوودیان 51 درصد سهام آن را خریداری و مابقی سهام نیز به سایر شرکا منتقل کردند.
فرماندار مرودشت گفت: پس از مدتی مسئولان کارخانه به بهانه ضرر و زیان اقدام به تعطیلی کارخانه کردند، ابتدا کارخانه تهران و سپس مرودشت تعطیل شد.
معوقات آزمایش از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است
پیکری افزود: در این سال ها به تدریج شروع به فروش ماشین آلات کردند و با مطلع شدن مسئولان شهرستانی درآمد حاصل از محل فروش ماشین آلات و قطعات و همچنین اجاره سالن ها بابت بدهی کارخانه به حساب تامین اجتماعی واریز شد که از محل درآمد مذکور حق و حقوق پرسنل به تدریج پرداخت شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون کارخانه مذکور بدهی به شهرداری و دارایی دارد و مسئولان کارخانه در تاریخ 23 اردیبهشت ماه 97 بنا به آنچه در روزنامه رسمی منتشر شد اقدام به انحلال شرکت کردند و احمد شمشکی به عنوان مدیر تصفیه برای مدت 2 سال انتخاب شد و در حال حاضر معوقات شرکت از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.
سرمایه گذار برای آزمایش پیدا شد اما مدیران فعلی همکاری نکردند
معاون استاندار فارس و فرماندارویژه شهرستان مرودشت گفت: از سال 1397 پیگیر جذب سرمایه گذاری برای فعال سازی مجموعه کارخانه آزمایش بودم و از چند سرمایه‌گذار دعوت کردم که این واحد صنعتی را بازدید کردند که در نهایت یکی از سرمایه گذاران پذیرفت تا در این مجموعه خط خودروسازی و خط تولید ادوات کشاورزی را راه اندازی کند.
وی ادامه داد: همچنین رایزنی هایی با مدیرعامل بانک ملت صورت گرفت و مشخص شد میزان مطالبات مجموعه آزمایش به بانک و دارایی حدود 135 میلیارد تومان است.
پیکری اضافه کرد: پیگیر بدهی ها شدیم اما متاسفانه مجموعه مدیران آزمایش مانع ادامه کار شدند و گفتند خودمان می خواهیم مجموعه را احیا کنیم.
بدهی کارگران با فروش اموال آزمایش پرداخت شد
پیکری افزود: میزان بدهی به کارگران مجموعه آزمایش حدود پنج میلیارد تومان بوده که بسیاری از آن ها از حوزه قضایی رای داشتند و دستور توقیف و فروش اموال آزمایش صادر شده بود.
وی ادامه داد: مجموعه آزمایش نیز یکسری مزایده ها برگزار و اموال منقول و تاسیسات وابسته به اموال را فروختند و در حال حاضر مجموعه آزمایش عاری از هرگونه تاسیسات است.
معاون استاندار فارس گفت: از محل فروش این اموال بخشی از بدهی کارگران را پرداخت کردند.
پیکری افزود: بعد از اینکه ما پیگیر سرمایه گذاری بودیم مجموعه آزمایش در نامه ای به سازمان بازرسی نوشته بود فرماندار مرودشت به دنبال واگذاری مجموعه آزمایش بدون دخالت و اذن مدیریت آن است.
انبارداری مدیران آزمایش
وی ادامه داد: در چند جلسه شورای تامین شهرستان مرودشت از مدیران آزمایش دعوت کردیم و به جلسات رفع موانع تولید استان نیز دعوت شدند و قول دادند مجموعه را در قالب تولید جدید غیر از لوازم خانگی فعال کنیم.
وی اضافه کرد: به صراحت به مدیران آزمایش اعلام گردم شما تحت هیچ شرایطی این کار را انجام نمی دهید چرا که اگر قرار بود این کار را انجام دهید به دنبال انحلال نمی رفتید.
معاون استاندار فارس گفت: در نهایت نیز مدیران مجموعه تولید جدیدی را شروع نکردند و بخشی از انبارهای موجود این شرکت را اجاره دادند و در حال حاضر کار انبارداری در این مجموعه انجام می شود.
پیکری افزود: مجموعه آزمایش با مدیریت فعلی، هیچ نگاهی بر راه اندازی مجدد ندارند و به دنبال آن هستند تا به اشکال مختلف شهرستان یا استان را دور بزنند و کار خودشان را انجام دهند.
وی ادامه داد: حتی فروش مجموعه را با 115 میلیارد تومان به مزایده گذاشتند که از طریق شورای تامین شهرستان جلوی مزایده را گرفتیم.
تعطیلی آزمایش ربطی به دولت تدبیر و امید ندارد
معاون استاندار فارس گفت: مجموعه آزمایش از 15 سال پیش تعطیل شده و تعطیلی آن ربطی به دولت تدبیر و امید ندارد.
پیکری افزود: در دولت تدبیر و امید تلاش شد تا این مجموعه احیا شود اما مدیران آن همکاری نکردند.
چالش های آزمایش در دوران مدیریت دولتی
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه به دلیل دولتی بودن ابتدا نتوانست خودش را با نیاز بازار تطبیق دهد، همچنین در این مجموعه به دلیل دولتی بودن در ارتقای نیروی انسانی تلاشی نشده بود.
سید رضا ساداتی افزود: هم در بحث تحقیق و توسعه محصول و هم دربحث ارتقای نیروی انسانی در این مجموعه تلاشی نشده بود در حالی که می گویند سامسونگ با 550 نفر اداره می شود اما کارخانه آزمایش با بیش از 2 هزار نفر نیروی انسانی اداره می شد.
وی ادامه داد: تکنولوژی در این واحد صنعتی وارد نشد، نیروی انسانی مطابق با تولید و پوشش هزینه ها نبود و واردات مزید بر علت شد و همه این مباحث باعث شد این واحد صنعتی به رغم اینکه یک مجموعه شناخته شده بود، بازار را از دست بدهد.
در واگذاری آزمایش، اهلیت سنجی صورت نگرفت
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: این‌مجموعه سپس به بخش خصوصی واگذار شد که به نظر من در بحث اهلیت سنجی اقدام لازم صورت نگرفت، کسی باید این کارخانه را می خرید که از دل صنعت باشد و می خواست این صنعت را ارتقا دهد اما این اتفاق رخ نداد.
ساداتی بیان کرد: مجموعه آزمایش پس از آنکه دولتی اداره و مصیبت ها و مسایل و مشکلاتی بر آن وارد شد، نقش مدیریت دولت در انتقال این کارخانه به بخش خصوصی به خوبی رخ نداد و همین موضوع باعث شد این مجموعه از بحث تولید خارج شود و امروز چیزی از آن باقی نماند.
سازمان صمت در پی احیای آزمایش
وی ادامه داد: مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در تلاش است تا در مجموعه کارخانه آزمایش مرودشت، صنعتی متناسب شکل بگیرد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: برای احیای مجموعه آزمایش، رایزنی های متعددی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.
ساداتی افزود: مهمترین مطالبه مردم منطقه و استان این است که این واحد صنعتی احیا شود و سرمایه گذاری در آن صورت بگیرد و ادامه حیات بدهد.
مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز است.
برچسب‌ها
مرودشت شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/156663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید