پیام فارس

آخرين مطالب

قیمت‌های پوشک بچه لبخند را از لب والدین محو می‌کند مقالات

قیمت‌های پوشک بچه لبخند را از لب والدین محو می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت پوشک آن هم از نوع ایرانی در سطح خرده‌فروشی‌ها بین 80 تا 150 هزار تومان است و این در حالی است که در فروشگاه‌های اینترنتی قیمت تا 380 هزار تومان برای این محصول درج شده است؛ به‌طوری‌که گرانی افسارگسیخته کالاهای مصرفی نوزاد زوج‌های زیادی را از بچه‌دار شدن منصرف کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس اقتصادی شیرازه، زمانی تولد یک نوزاد برای تمامی خانواده‌ها به‌منزله طعم شیرین زندگی بود و هر والدینی با ورود فرزند به کانون خانواده، شکوفه‌های خنده و شادی بر لبانش جاری می‌شد، اما این روزها که که تاخت‌وتاز کرونا جهان را دچار تنش‌های بسیار کرده همچنین گرانی‌های افسا گسیخته‌ای که هر روز بیش از روز قبل در کشور بیداد می‌کند، باعث شده تا والدین با متولد شدن نوزاد خود پیش از آنکه طعم شیرین پدر و مادرشدن را بچشند با گذری در بازار به منظور تهیه اقلام مصرفی و مورد نیاز کودک از جمله پوشک و شیر خشک، خنده بر لبانشان محو شود.
تازه این روند تنها مربوط به خانواده‌های سطح متوسط و کارمندانی است که حقوق ثابت اداری برایشان آب باریکه‌ای است که می‌توانند بر روی بخشی از آن جهت تهیه اقلام ضروری فرزند خود برنامه ریزی کنند وگرنه خانواده‌های متوسط رو به پایین، نظیر کارگران فصلی و قراردادی که برای خرید یک بسته پوشک بچه باید حقوق چند روز خود را ذخیره کنند تا بتوانند تنها یک پوشک خریداری کنند.
چرا که بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت پوشک آن هم از نوع ایرانی در سطح خرده فروشی‌ها بین 80 تا 150 هزار تومان است و این در حالی است که در فروشگاه‌های اینترنتی قیمت تا 380 هزار تومان برای این محصول درج شده است.
شیر خشک و پوشک بچه دو کالای ضروری و مصرفی برای خانواده‌های بچه‌دار است که نرخ هردوی این محصولات در بازار با افزایش قیمت دلار سیر صعودی به‌خود گرفته است.
گرچه قیمت پوشک در طول سال‌های گذشته فرازونشیب زیادی داشته است، اما پس از اختصاص ارز نیمایی به این صنعت، قیمت‌ها تا حدودی به ثبات رسید ولی حالا با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، قیمت پوشک نیز در بازار بالا رفته و به‌نظر می‌رسد با توجه به عدم‌ثبات نرخ ارز نمی‌توان امیدی به تثبیت آن داشت.
البته اگرچه به گفته برخی داروخانه‌ دارها و فروشندگان، پوشک‌های ایرانی ارزان‌تر از انواع وارداتی هستند ولی از آنجا که این صنعت به‌شدت وابسته به واردات مواد اولیه است، این اختلاف قیمت به اندازه‌ای نیست که دغدغه‌های خانواده‌های بچه‌دار را کم کند.

پیام فارس

همین افزایش قیمت پوشک و خبرساز شدن آن باعث شد، در نهایت جلسه‌ای در وزات صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای تصمیم‌گیری در این رابطه برگزار شود، در جلسه اخیر وزارت صمت با تولیدکنندگان محصولات سلولزی نیز مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی برای تامین ارز مورد نیاز صنعت پوشک از طریق ارز متقاضی و واردات در مقابل صادرات خبر داد و با توجه به وارداتی بودن 70 درصد مواد اولیه پوشک و اینکه حدود 10 درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، افزایش قیمت این محصول را متناسب با افزایش نرخ ارز توصیف کرد. همچنین به گفته او در حال حاضر حدود یک پنجم ظرفیت تولید پوشک در کشور فعال است.
محمد مهاجر، نائب رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران، در این جلسه تاکید کرد که کمبودی در بازار نیست، بلکه سودجویانی که عرضه را کاهش می‌دهند باعث افزایش تقاضا در بازار شده اند و در نهایت باعث ایجاد اختلال در سطح عرضه می‌شوند. (اقتصاد نیوز)
سودجویی تولیدکننده عامل گرانی پوشک بچه
این در حالی است که به گفته یکی از مسئولان ارشد اداره صمت استان فارس، شنیده‌ها حاکی از این است که برخی تولیدکنندگان عمده پوشک بچه مواد اولیه را از قبل تهیه کردند آن را تولید کرده و انبار می‌کنند تا با افزایش نرخ دلار فشاری به بازار وارد شده قیمت ‌ها افزایش یابد تا سود بیشتری به جیب شان سرازیر شود.
در ادامه گزارش، گفتگویی با معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره صنعت معدن و تجارت استان فارس انجام داده‌ایم تا علت گرانی این کالا را جویا شویم.
انتظار می‌رود با تمهید و نظارت بیشتر این قیمت ها کاهش یابد
سیدرضا ساداتی، گفت: مواد اولیه پوشک بچه وارداتی است پس جز مواردی است که تامین و تخصیص ارز نیاز دارد.
وی بیان داشت: مدتی تامین ارز و تهیه موادی که باید به مقصد برسد دچار مشکل و تاخیر بود، همچنین تصمیم اقتصادی دولت در این امر موثر بود که اکنون تامین و تخصیص ارز این کالا در اولویت قرار گرفته است و انتظار می‌رود با تمهید و نظارت بیشتر این قیمت ها کاهش یابد.
معاون اداره صمت فارس با بیان اینکه این مسئله از سیاست‌های کلان استانی و ملی است و ما نیز پیگیری خواهیم کرد، افزود: مواد اولیه وارداتی است و همیشه چسبندگی قیمت متاثر از نرخ ارز است و تعدیل قیمت با نظارت هایی که تمهید شده صورت خواهد گرفت.
ساداتی در ادامه به تفاهم‌‌نامه‌ای که در روزهای اخیر بین سازمان صمت، سپاه فجر و تعزیرات حکومتی منعقد شده اشاره و بیان کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه شاهد تعدیل قیمت خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در استان فارس نیز کارخانه تولید پوشک بچه وجود دارد، گفت: دو کارخانه با ظرفیت پایین وجود دارد که برند شناخته شده ای نیستند و برندهای بزرگ مربوط به استان فارس نیست.
اگر مسئولان مربوطه خوب تدبیر کرده بودند، شاید ما با این اندازه مشکل برخورد نمی‌کردیم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در گفتگو با شیرازه درخصوص وضعیت قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در بازار و افزایش بی رویه برخی اقلام همچون پوشک بچه، عنوان کرد: امیدوارم روزهای آخری باشد که اقتصاد کشور چنین معضلات را طی می‌کند.
جمال رازقی‌جهرمی دو عامل عمده یکی تحریم‌های سختی که بر کشور تحمیل شده و دوم تصمیمات غیر کارشناسی شده توأم بانک مرکزی و وزارت صمت را عامل این وضعیت دانست و گفت: اگر این دو مورد را ببریم در چارچوب تحریم داخلی، خواهیم دید که اگر مسئولان مربوطه خوب تدبیر کرده بودند، شاید ما با این اندازه مشکل برخورد نمی کردیم.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی کشور می‌توانست نقش بزرگ‌تری را در صادرات و تامین نیاز مواد اولیه کارخانه‌جات، قطعات یدکی و کالاهای مصرفی نیاز مردم ایفا کند که متاسفانه چند تصمیم غلط ازجمله تخصیص حدود 23میلیارد دلار ارز 4200 تومانی بدون نظارت کافی همچنین خروج کالاهای اساسی و استراتژیک مثل روغن از کشور این روند را مختل کرد.
این عضو اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: باید کنترل بیشتری بر روی خروج کالاها از کشور صورت پذیرد، چرا که بعضی واحدهای تولیدی ارز 4200 تومانی را دریافت کرده، مواد اولیه استراتژیک را وارد می‌کنند و سپس به کالای ساخته شده تبدیل کرده آن را با عرض 15 هزار تومانی به فروش رسانده‌اند.
رازقی در پایان با اشاره به اینکه همه این‌ها به اتفاق دست‌به‌دست هم داد تا این وضعیت بغرنج و پیچیده را ایجاد کند، تصریح کرد: به نظرم با تصمیم عاقلانه‌ای که ظرف دو، سه هفته گذشته گرفته شد و اتفاقاتی که در خارج از کشور افتاد و شاید نفوذ کمتر اسرائیلی‌ها در تصمیم‌گیری‌ها وضعیت موجود روبه‌بهبود حرکت کند.
وضع اقتصادی موجود و گرانی افسارگسیخته کالاهای مصرفی زوج‌ها را از بچه‌دار شدن منصرف کرده است
حرف آخر اینکه وضع اقتصادی موجود و گرانی افسارگسیخته کالاهای مصرفی نوزاد در نخستین ماههای تولد،زوج‌های زیادی را از بچه‌دار شدن منصرف کرده است، چنانچه طبق آمار ارائه شده از سوی سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال 94 تعداد فرزندآوری با شیب تقریبا تندی کاهش یافت و در سال 98 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با 13 درصد کاهش مواجه شد که کاهش بیش از 92 هزار تولد را به همراه داشته است.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که کرونا و شرایط اقتصادی به بدتر شدن نرخ جمعیتی دامن خواهد زد و یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد را از ازدواج و به طبع فرزندآوری دور می‌کند، نداشتن آمادگی مالی است.
انتهای پیام/ 
منبع: دانا

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/157486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کشف بیش از 50 کیلوگرم حشیش در شیراز

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟

تلف شدن 40 پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قیمت نفت اندکی بالا رفت

افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز

هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

نشست کمیته فضای مجازی و فرهنگی کنگره شهدای استان فارس برگزار شد