پیام فارس

آخرين مطالب

وضع درگذشتگان از کرونا در شیراز؛ انتظار برای سردخانه مقالات

وضع درگذشتگان از کرونا در شیراز؛ انتظار برای سردخانه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بالا رفتن میزان مبتلایان به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در این روز‌های پاییزی، مشکلات بسیاری برای اموات در شیراز و بازماندگان آن‌ها از جمله قرارگیری در صف سردخانه و یا ترخیص با وقفه چند روزه ایجاد شده است.
این وضعیت در حالی در شیراز ایجاد شده و گلایه اهالی را در برداشته که درست یکسال پیش در این شهر بنا به توصیفی که شد بزرگترین و مجهزیترین سردخانه کشور در بهشت احمدی با ظرفیت پذیرش 650 جنازه احداث شد؛ اما در این شرایط ویژه و بحرانی این محل بلااستفاده مانده است.
حوالی آبان‌ماه سال 98 خبر احداث بزرگترین و مجهزترین سردخانه ایران با حدود 6 میلیارد تومان اعتبار و ظرفیت 650 جنازه در آرامستان بهشت احمدی شیراز اعلام شد که پرسیدیم به چه دلیل هنوز این سردخانه باوجود اینکه مرحله تکمیل و عملکرد آزمایشی آن نیز در سال گذشته طی شده با وجود شرایط ویژه کرونایی وارد مرحله استفاده نشده است؟
رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز، علت آن را اجازه ندادن دانشگاه علوم پزشکی به دلیل عدم دارا بودن امکانات مورد نیاز اعلام کرد.
در این شرایط که سردخانه بهشت احمدی شیراز بلااستفاده مانده مسوولان دارالرحمه (قبرستان قدیمی و دایر کنونی) این شهر در پی افزایش فوتی‌های کرونایی اقدام به خرید سردخانه جدید کردند تا بتوانند از اموات کرونایی میزبانی کنند.
آرامستان بهشت احمدی شیراز 466 هکتار مساحت دارد و گفته شده که دومین قبرستان بزرگ ایران به شمار می‌رود و همچنین در زمان بهره برداری از سردخانه این مکان عنوان شد که این محل به دلیل امکانات پیشرفته می‌تواند میزبان اجساد متعفن و آلوده به انواع میکروب نیز باشد به نحوی که در این سردخانه هواساز و اشعه یو وی برای ضدعفونی و گندزدایی اجساد هست و فن‌های مکنده و همچنین همه امکانات مورد نیاز برای زمان عادی و بحرانی در این محل پیش بینی شده است.
سرازیری اموات به قبرستان قدیمی و بدون ظرفیت شیراز در حال حاضر تمام فوتی‌های ناشی از کرونا که تعداد آن نیز روز به روز در حال افزایش است روزانه به دارالرحمه شیراز که بار‌ها مسوولان آن اعلام کرده‌اند ظرفیت دفن اموات در این محل تکمیل شده است انتقال داده می‌شوند.
دلالان سر از قبر درآورده‌اند انتقال اموات کرونایی به دارالرحمه شیراز که بار‌ها مدیران آن اعلام کرده‌اند ظرفیت پذیرش اموات در این محل تکمیل شده شرایطی را به وجود آمورده که دلالان قبرستان نیز سر و کله‌شان پیدا شود و به گفته برخی از بازماندگان اموات در این شرایط هر قبر تا ده‌ها میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
در حال حاضر از دفن اموات کرونایی در دارالرحمه شیراز جلوگیری می‌شود، اما براساس مشاهدات میدانی با پرداخت ارقام گزافی حدود 40 میلیون تومان این کار توسط برخی انجام می‌شود.
به نظر می‌رسد در شرایط بحرانی کنونی اگر از ابتدا اموات کرونایی از بیمارستان به آرامستان بهشت احمدی شیراز منتقل شود جلوی بسیاری از دلال بازی نیز گرفته خواهد شد.
برخی بازماندگان اموات کرونایی و شهروندان شیراز اعلام می‌کنند که شرایط کنونی به گونه‌ای است که متولیان دارالرحمه شیراز اعلام می‌کنند که جنازه را یک هفته بعد از تحویل به بازماندگان خواهند داد.
تعدادی از طلبه‌های حوزه‌های علمیه شیراز در این شرایط کرونایی همت کرده و پای کار آمده اند، اما شرایط به گونه‌ای است که این قشر هم توان غسل و کفن کردن خیل عظیم کرونایی‌های فوت کرده این شهر را ندارند و وجود این موارد در کنار هم موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.
دریافت هزینه ده‌ها میلیونی برای دفن میت کرونایی در قبر خودش یکی از بازماندگان اموات کرونایی گفت: در روز‌های اخیر برای صدور مجوز دفن به دار الرحمه شیراز مراجعه کردم و با وجود اینکه قبر از گذشته در قطعه زینبیه این آرامستان خریداری شده بود، اجازه دفن داده نشد.
بهنام علی نژاد افزود: بالاخره برخی در دارالرحمه شیراز نهایتا با دریافت مبلغ 36 میلیون تومان اجازه دفن جنازه را صادر کردند با وجود اینکه قبر از گذشته در این محل خریداری شده بود.
در صف مانده، از بیمارستان تا قبرستان یکی دیگر از شهروندان شیرازی بیان کرد: بیمارستان‌های این شهر اکنون تکمیل شده و پذیرای بیماران کرونایی نیست و باید بیماران در نوبت پذیرش قرار گیرند و وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که اگر کسی هم در نوبت پذیرش یا در حین بستری فوت کند دوباره باید در صف پذیرش به سردخانه و غسل و کفن قرار داشته باشد.
جمشید حاتمی افزود: بازماندگان اموات در این شرایط از روحیه مساعدی برخوردار نیستند و اگر این موضوع تداوم داشته باشد قطعا موجب بروز گلایه و یا نارضایتی عمومی بیشتر خواهد شد.
افزایش فوتی‌ها، دلیل بروز مشکل رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز بیان کرد: در روز‌های اخیر به یکباره تعداد فوتی‌های کرونایی در شیراز افزایش چشمگیری یافت و به همین دلیل تاخیر و یا ناهماهنگی‌هایی در خصوص تحویل اجساد ایجاد شد.
علی پارسازاد افزود: وجود اموات کرونایی در کنار جنازه‌های دیگر باعث بروز اختلالاتی در روز‌های اخیر شده که به همین دلیل به تعداد تیم‌های شست و شو و دفن اموات کرونایی افزوده شده تا مشکلات ایجاد شده کاهش یابد.
او اظهار داشت: تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در شیراز روز به روز در حال افزایش است.
پارسازاد ادامه داد: در این شرایط بحرانی پرسنل آرامستان‌ها نیز همانند کادر درمان توانشان را از دست داده‌اند، اما تا امروز کار به شکلی پیش رفته که کمترین مشکل در این حوزه ایجاد شود.
رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز معتقد است که به لحاظ خدمات دهی به اموات کرونایی، شیراز در سطح کشور جزو بهترین کلانشهر‌ها بوده است.
او ادامه داد: هماهنگی‌ها به نحوی انجام شده که به محض فوت بیماران کرونایی کادر درمان به پرسنل آرامستان‌ها اطلاع می‌دهند و جنازه به دارالرحمه منتقل خواهد شد.
پارسازاد با بیان اینکه روند کفن و دفن اموات کرونایی با جنازه‌های معمولی تفاوت دارد، گفت: غسالخانه ویژه با زیرساخت‌های مناسب برای این کار پیش بینی شده که شهروندان و محیط زیست شیراز از این طریق آسیب نبیند.
او اضافه کرد: جامعه روحانیت و گروه‌های جهادی در این شرایط پای کار آمده و کار غسل و کفن اموات کرونایی را انجام می‌دهند.
رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز با بیان اینکه جنازه‌های کرونایی در سردخانه دارالرحمه شیراز قرار گرفته و در مراحل بعدی غسل، کفن و با رعایت مسایل شرعی و پروتکل‌های بهداشتی به آرامستان بهشت احمدی منتقل و تشییع و تدفین می‌شوند.
شهرداری در دارالرحمه دخیل نیست/آرامستان جدید استاندارد نیست او در پاسخ به سوالی در خصوص خرید و فروش قبر و دفن اموات کرونایی در دارالرحمه شیراز گفت: این آرامستان موقوفه است و هیات امنایی اداره می‌شود و مسایل آن ارتباطی با شهرداری ندارد.
پارسازاد با بیان اینکه دلیل انتقال ندادن اموات کرونایی از مراکز درمانی به آرامستان تازه تاسیس بهشت احمدی شیراز چیست؟ گفت: در پی بازدید شبکه بهداشت شیراز از این محل، امکانات این آرامستان به جهت نگهداری، غسل و شست و شوی اموات کرونایی تایید نشده است.
او عنوان کرد که در حال حاضر هیچ مشکلی در حوزه کمبود سردخانه برای نگهداری اموات کرونایی در شیراز وجود ندارد.
رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز گفت: امکانات بهشت احمدی هنوز کامل نیست و از جمله امنیت این محل ناکافی است و مسیر دسترسی به آرامستان تازه تاسیس شیراز نیز مناسب نیست.
او ادامه داد: دلال بازی که شاید در حوزه فروش قبر در دارالرحمه ایجاد شده در سایر موارد هم وجود دارد و اگر اجساد کرونایی نیز از مراکز درمانی مستقیم به بهشت احمدی منتقل می‌شدند احتمال داشت این دلال بازی‌ها باز شکل بگیرد.
پارسازاد با تاکید بر افزایش نظارت دستگاه‌های ناظر برای جلوگیری از دلال بازی‌هایی که در این حوزه شکل گرفته افزود: در حدود 9 ماه گذشته از زمان شروع همه گیری بیماری کرونا تلاش شده تا بحرانی در حوزه غسل، کفن و دفن اموات کرونایی در شیراز ایجاد نشود.
او اضافه کرد: در حال حاضر غسالخانه مخصوص خواهران و برادران در دارالرحمه شیراز ایجاد و به دستگاه‌های کلر زن و بی خطر سازی آب پس از غسل اموات کرونایی نیز تجهیز شده تا همه مراحل طبق پروتکل‌های بهداشتی به پیش رود.
متولی اموات آمار ندارد/کرونا، مرگ عادی و قطب پزشکی، علت ازدحام اموات رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ظرفیت غسل و نگهداری چه تعداد جنازه در دارالرحمه شیراز وجود دارد گفت: اطلاعات و آمار دقیقی در این خصوص ندارم.
مدیر دارالرحمه شیراز با بیان اینکه در روز‌های گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در این کلانشهر افزایش چشمگیری داشته گفت: شیراز قطب پزشکی کشور محسوب می‌شود و به نوعی جنوب کشور را پوشش می‌دهد و به همین دلیل متوفی از سایر شهر‌های فارس و استان‌های جنوبی کشور در شیراز وجود دارد و اخیرا نیز ابلاغ شده که هرآنکس که در شیراز فوت می‌کند باید در همین شهر غسل و شست و شو داده و بعد به بازماندگان برای انتقال به شهر‌های دیگر تحویل داده شود.
علی انصاری افزود: 3 تا 4 روز اخیر به دلیل شلوغی و افزایش زیاد تعداد فوتی‌ها کمی در روند تحویل به موقع اجساد اختلال رخ داد و این روند کمی به طول انجامید.
او ادامه داد: در حال حاضر روزانه بین 80 تا 100 جنازه به دارالرحمه شیراز ارجاع داده می‌شود که این تعداد شامل اجساد کسانی که به دلیل کرونا و یا سایر موارد فوت کرده نیز می‌شود.
انصاری تعداد اجساد را در شیراز قبل از شیوع کرونا روزانه حدود 20 جنازه عنوان کرد و گفت: به یکباره به دلیل شیوع کرونا شرایطی بحرانی بوجود آمد و تعداد فوتی‌ها چندین برابر شد و همین مساله باعث ایجاد ناهماهنگی‌هایی در روز‌های اخیر شده است.
مدیر دارالرحمه شیراز اعلام کرد: ظرفیت دارالرحمه شیراز طی یکسال اخیر تکمیل شده است و تنها در قبر‌هایی که از قبل خریداری شده کار تشییع انجام می‌شود.
او در پاسخ به این سوال که علت خرید و فروش قبر و شکل گیری دلال بازی در اطراف دارالرحمه شیراز چیست؟ گفت: این موضوع در روز‌های اخیر در این محل بوجود آمده است و دلال‌ها با صاحبان قبر‌هایی که از گذشته در این محل خریداری شده تبانی می‌کنند.
انصاری با اعلام اینکه در حال حاضر حتی اجازه دفن اموات کرونایی که از گذشته در این محل قبر خریداری کرده اند داده نخواهد شد گفت: اخیرا مصوبه‌ای به دار الرحمه شیراز ارجاع شده که براساس آن دفن جنازه‌های کرونایی در دارالرحمه شیراز ممنوع اعلام شده است.
او افزود: شهید، پدر و مادر شهیدان از این بخشنامه مستثنا هستند.
تیمم راحت‌تر از غسل است او در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: در دوره‌ای از زمان شیوع کرونا اموات کرونایی در شیراز تیمم داده و به بهشت احمدی برای دفن منتقل می‌شدند که در آن زمان هیچ مشکلی به لحاظ ترافیک جنازه در دار الرحمه شیراز ایجاد نمی‌شد، اما بعد به این روند اعتراض و اعلام شد که جنازه‌های کرونایی هم از لحاظ شرعی باید غسل داده شوند که همین موضوع کمی باعث ایجاد شلوغی شد.
مدیر دارالرحمه شیراز گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه نمی‌توان در بهشت احمدی آب پس از غسل را در محلی جمع آوری و بی خطر کرد جنازه‌ها به دارالرحمه برای غسل دادن منتقل می‌شوند.
او بیان کرد: اکنون آب غسالخانه دارالرحمه به زمین منتقل نمی‌شود و آب پس از غسل در 4 مخزن 20 هزار لیتری جمع آوری و ضدعفونی و بی خطرسازی می‌شود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/157990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس