پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش شهر از نقش خودورسازها در آلودگی هوای تهران

تهران؛ قربانی نبود یورو 5 در خودروسازی و سوخت شهرداری تهران

تهران؛ قربانی نبود یورو 5 در خودروسازی و سوخت
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شهر: الزام به رعایت استاندارد یورو 5 در تولید خودروها، چالش میان وزارت نفت و خودروسازان و رعایت نکردن قانون سبب شده تا در این میان شهروندان تهرانی همچنان هوای آلوده تنفس کنند.

به گزارش شهر، بارندگی، ایجاد محدودیت‌هایی مانند طرح ترافیک و حتی در شرایط کرونا که قاعدتا رفت و آمدهای خودرویی در شهر باید کاهش داشته باشد؛ اما هیچ کدام کمکی به پایداری هوای سالم در تهران نکرده است و همچنان نماگرهای کنترل کیفیت هوا آلودگی را نشان می‌دهد؟ آمار می‌گوید آلاینده ازون حداقل از یکسال گذشته تا به امروز در تهران ماندگار شده و گفته می‌شود منشا ایجاد این آلاینده خودروهای بنزینی هستند. پیشتر بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط زیست گفته بود «تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی از یورو 4 به یورو 5 باعث ورود 400تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است.» در دی ماه 1397 بود که پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه برگزاری کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو اعلام کرد «70 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها است و بر اساس آمار 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است.»
تهران، چیزی نزدیک به پنج میلیون خودرو با سوخت بنزین را در خود جای داده است و تقریبا 70 درصد خودروها ساخت دو خودروساز داخلی است که هنوز هم مطابق با استانداردهای یورو چهار و پنج ساخته نمی‌شود. برای نخستین بار سازمان محیط زیست در سال 1378 خودروسازان را ملزم به رعایت استاندارد یورو یک کرد، استانداردی که متناسب با نوع سوخت توزیعی و مصرفی در آن مقطع زمانی بوده است. پس از آن استاندارد یورو 3 و 4 اجرا شد، این استاندارد از محدودیت های بالاتری در مقایسه با استاندارد قبلی برخوردار بوده و با توجه به الزامات تعیین شده، منجربه تغییر در مکانیسم سوخت‌رسانی خودروها و همینطور استفاده از مبدلهای کاتالیزوری در خودروها شد، از دیگر الزامات اجرایی این استاندارد، بهره‌مندی از بنزین بدون سرب بود. اما اجرای استاندارد یورو 3 به دلیل تامین نشدن سوخت مورد نیاز، هیچ گاه اجرا نشد.
افزایش قیمت خودرو با رعایت استاندارد یورو 5؟
کارشناسان بر این باورند که رعایت این سطح از ضوابط و مقررات زیست محیطی از سوی شرکتهای خودروساز؛ نیازمند ایجاد تحول و تغییر بنیادین در قوای محرکه خودروها، بازنگری در تجهیزات کنترلی آلاینده های هوا، استفاده از کاتالیست کانورتورهای دو یا سه راهه، استفاده از سیستم الکترونیکی هوشمند متناسب با حدود و معیارهای جدید و لزوم تغییر در بخش سخت افزاری و نرم افزاری است. در صورتی که استاندارد یورو چهار به طور کامل از سوی خودروسازان اجرا می‌شد آلاینده‌های خروجی از خودروها 70 درصد کاهش پیدا می‌کرد. اما اجرای نادرست آن سبب شد تا 1398 دولت، دستور توقف تولید خودرو با استاندارد یورو چهار را صادر کند و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت ملزم به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو 5 شدند، اما به دلیل درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا امسال به تعویق افتاد و از ابتدای سال 1399 فروش این گونه خودروها ممنوع شد. این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته یکی از دو خودروساز بزرگ کشور تعداد زیادی از خودروها با استاندارد یورو چهار را که پیش فروش کرده بود به متقاضیان تحویل داد، این در شرایطی است که سازمان حفاظت محیط زیست تأییدیه لازم را برای شماره گذاری این گونه خودروها نمی‌دهد.
در زمان شماره گذاری خودرو باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استانداردها و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو چهار را از نظر آلایندگی صادر کند و تا این دو گواهینامه صادر نشود، پلیس خودرو را شماره گذاری نمی‌کند. اگر خودروساز به تعهد خود مبنی بر تولید خودروهای یورو 5 عمل نکند و سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه گواهی مربوطه را صادر نکند، خودروهای یورو چهار شماره گذاری نمی‌شوند. خودروسازان رعایت نکردن استانداردهای یورو پنج را سبب افزایش قیمت نهایی خودرو عنوان کرده‌اند و در مقابل اما، برخی قطعه‌سازان تاکید دارند تولید با استاندارد یورو پنج باعث افزایش قیمت خودرو نمی‌شود.
مجادله میان خودروسازان و وزارت نفت
اجرای دست و پا شکسته قانون هوای پاک از سوی خودروسازان از یک طرف، و از طرف دیگر انتقاد آنان نسبت به نبود سوخت مناسب سبب شده تا اینبار توپ در زمین وزارت نفت بیافتد. آنجا که خودروسازان می‌گویند تا بنزین متناسب با یورو 5 تولید نشود خودروها همچنان آلاینده خواهند بود و از آن طرف وزارت نفت تاکید دارد سوخت یورو 5 در خودروهای با استاندارد یورو 4 فقط هدر دادن انرژی است و تاثیری بر کاهش آلاینده ها ندارد. پیشتر وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در این مورد در پاسخ به این سؤال که به گفته خودروسازان، نبود بنزین یورو 5 باعث آسیب دیدن خودرو و کاتالیست آن می‌شود، گفته بود: «این‌طور نیست، این همان داستان مرغ و تخم‌مرغ است که بین خودروسازان و وزارت نفت تکرار می‌شود، زیرا خودروسازان مدعی معیوب شدن خودرو در اثر استفاده از بنزین یورو 4 در خودروی یورو 5 هستند و در عین حال، وزارت نفت نیز معتقد است، استفاده از بنزین یورو 5 در خودروی یورو 4 باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود.» با این حال خودروسازان باز هم در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در خواست به تعویق افتادن الزام به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 را داده‌اند. 
آمار رسمی نشان می‌دهد فقط حدود 40 درصد از خودروهای صفر کیلومتر ساخت داخل می توانند در نخستین مراجعه خود به مراکز معاینه فنی، استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند، 20 درصد از خودروهای صفر کیلومتر نیازمند تنظیم موتور و مراجعه مجدد هستند و در حدود 40 درصد نیز به کلی نمی توانند شرایط معاینه فنی برتر را رعایت کنند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو و محیط زیست، ارتقاء استاندارد تولید خودرو نقش بسیار مهمی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کیفیت خودروها دارد؛ اما آیا زور محیط زیست به دو خودروساز بزرگ می‌رسد؟
خبرنگار: فریبا رحمانی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/160712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح