پیام فارس

آخرين مطالب

آنان که نان گزاف از درد دیگران خورند مقالات

آنان که نان گزاف از درد دیگران خورند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- «مادرم کرونا گرفت،حالش خوب نبود،او را به بیمارستان بردیم،بهتر شد و به خانه برگرداندیم اما دوباره حال بدی دارد، داروهایش را نمی‌خورد.دنبال یک پرستار در منزل هستیم ولی نمی‌دانیم به چه کسی اعتماد کنیم، هزینه‌ها هم بالاست و شرایط اقتصادی ما هم ضعیف».

اینها را پسری سی و چند ساله می گوید و از حال نامساعد مادرش خبر می دهد.او بسیار نگران است و به نوعی خود را مقصر این ماجرا می داند، چرا که فکر می کند ناقل کرونا بوده و به طور ناخواسته این بیماری را به مادرش انتقال داده است.
این روزها با شیوع ویروس جهانی کرونا و افزایش تصاعدی بیماران کرونایی در ایران، برخی کلاهبرداران هم با سوء استفاده از احساسات خانواده بیماران تبلیغات رنگارنگی را در فضاهای مجازی و برخی سایت‌های اینترنتی راه انداخته‌اند و به گفته مسوولان مربوط که باایرنا مصاحبه کردند نه تنها علم و تخصص کافی برای پرستاری و مراقبت از بیماران ندارند بلکه با قیمت های نجومی که ارائه می دهند، سودهای هنگفتی را به جیب می‌زنند. گاهی هزینه هایی که خانواده ها می بایست برای نجات عزیزانشان بدهند، روزانه بین 400 هزار تومان تا چهار میلیون تومان آب می‌خورد.
هم اکنون بیش از یک هفته از آغاز تعطیلی فراگیر مشاغل غیرضروری در ایران می گذرد، با این وجود ویروس جهانی کووید 19 در کشور ما روند صعودی داشته به طوری که بستری و فوت بیماران در هفته های اخیر اجتناب ناپذیر است و هر روز به طرز چشمگیری بر شمار افراد مبتلا افزوده می شود.
در هفته اول مهرماه روند فوتی های ناشی از کرونا در استان فارس از 41 نفر به 224 نفر در هفته سوم آبان ماه رسید؛ معضلی که بیش از پیش به توجه مردم و مسئولین نیاز دارد و انجام مراقبت های لازم و کافی را برای جلوگیری از شیوع آن می طلبد که البته یکی از این مراقبت ها، پرستاری از بیماران کرونایی است.
هرچند برخی پرستاران به صورت جهادی و داوطلبانه با قیمت های پایین ارائه خدمت می کنند و برای نجات همنوعانشان، سلامت خود و خانواده هایشان را به خطر می اندازند اما برخی هم هستند که نه تنها هیچ دانش و تخصص کافی در رابطه با خدمات پرستاری و پزشکی نداشته بلکه با ارائه هزینه های نجومی فقط به فکر بالا بردن نرخ و کسب درآمد هستند و این بیماری کشنده را بازاری برای جمع آوری پول و ثروت می دانند.
این در حالی‌است که پرستاری از سالمند، کودک یا بیمار در منزل، شغل جدیدی نبوده و از سال‌ها پیش توسط برخی افراد به صورت تجربی و آموزشی وجود داشته است؛ اشخاصی که با توجه به وضعیت بیماران از سرپایی و سطحی گرفته تا نیازمند تعویض پوشینه و زمین‌گیر، نرخ مشخصی ارائه می دهند اما حالا 9 ماهی می شود که شغل جدید و خاص تری در این دسته با نام "پرستار بیمار کرونایی" پدیدآمده که با تعرفه های گزاف تعجب خیلی ها را برانگیخته است. پرستار بیمار کرونایی از جمله مشاغلی است که این روزها رونق زیادی پیدا کرده و نظر بسیاری از خانواده ها را به خود جلب می کند.
در این میان برخی خانواده ها عجولانه و احساسی عمل می کنند و از روی ناآگاهی به آگهی هایی که بر در و دیوار ها خصوصاً در نزدیکی بیمارستان ها نصب شده پناه می برند و بعضی نیز به سایت و فضاهای مجازی روی می آورند.
افراد سودجو با نوشته هایی مثل «پرستار بیمار کرونایی با قیمت ارزان و مناسب»، «مراقبت 24 ساعته از بیمار کرونایی»، «کمک‌رسانی و همراهی بیمار کرونایی خود رابه ما بسپارید.» نظر بسیاری از افراد را جلب می کنند.
قیمت های باور نکردنی برای یک ساعت پرستاری
اگر سری به برخی سایت‌ها هم بزنید با انواع و اقسام آگهی های متنوع و پر زرق و برق با عنوان"پرستار بیمار کرونایی"مواجه می شوید که در آن ریز خدمات را نیز ارائه داده اند.خدماتی که از ساعتی 20 هزار تومان تا 80 هزار تومان و از روزی 400 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان نوسان دارد.
با یکی از شماره ها تماس می‌گیرم، خودش را علی نظری معرفی می کند و می گوید بیش از 10 سالی می شود که از بیماران چه در منزل و چه در بیمارستان مراقبت می کند اما به خاطر مشکلات مالی مجبور به انجام این کار یعنی مراقبت از بیماران کرونایی شده است.
در ابتدا سوالاتی می پرسد: «بیمار کرونایی در منزل است یا بیمارستان»،، «تنهاست یا نه»، «چند سال دارد» «خانم است یا آقا» و ادامه می دهد: دو نوع بیمار کرونایی وجود دارد، برخی از آنها فقط به خوراندن دارو، غذا، تعویض پوشک و حمام نیاز دارند که هزینه کمتری دارد اما بعضی ها به مراقبت های بیشتر و تخصصی تر مانند وصل سرم، کپسول اکسیژن، لوله ادرار و غیره احتیاج دارند که هزینه بالاتری را می‌طلبد.
نظری با بیان اینکه در برخی مواقع قیمت ها توافقی است، می افزاید: هزینه هر یک ساعت پرستار تخصصی بین 50 تا 55 هزار تومان و پرستار معمولی 35 تا 40 هزارتومان می شود، البته برخی خانواده ها ساعتی 70 هزارتومان نیز هزینه می‌پردازند و روزانه مبلغ یک تا یک و نیم میلیون تومان هم پرداخت می‌کنند.
بیماران و بیمارستان
به گفته او که خود یکی از پرسنل بیمارستان معروفی در شیراز است، بیمارانی را که حال نسبتاً مساعدی دارند به بیمارستان های دولتی راه هم نمی دهند چه برسد که هزینه هایشان را پرداخت کنند اما زمانی که اکسیژن خون بیمار پایین و زیر 85 باشد، آنها را در این بیمارستان ها بستری و هزینه هارا نیز پرداخت می کنند، در غیر اینصورت بیماران با هزینه های شخصی در خانه بستری و قرنطینه می شوند.
وی با اشاره به اینکه به طور معمول مدت زمان درمان و بهبودی بیمار 10 الی 14 روز به طول می انجامد.می گوید: دربیمارستان های خصوصی و مجهز،اتاق های vipوجود دارد که آن را به مبلغ شبی سه الی چهار میلیون تومان در اختیار بیمار کرونایی قرار می دهند.
برخی بیماران که وضعیت خوبی ندارند و در خانه بستری می شوند به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارند و می بایست اکسیژن خون و تب آنها به طور منظم چک شود چرا که این نوع بیماران، لحظه ای حال مساعدی دارند و در لحظه دیگر دچار نفس تنگی شدید می شوند.با این حال بعضی از فرزندان از ترس مبتلا شدن، والدین خود را فقط به دست مراقب و پرستار می دهند اما برخی هم هستند که خودشان با رعایت پروتکل های بهداشتی ازآن ها مراقبت می کنند.
از خدمات ارزان قیمت تا خوابیدن در اتاق بیمار کرونایی
محسنی، کارشناس طب سنتی با بیان اینکه ساکن مرودشت است و 10 سال سابقه کار در امر طبابت دارد، به ایرنا گفت: برای مراقبت چه در منزل و چه در بیمارستان ساعتی 20 هزار تومان و روزانه 400 هزار تومان می گیرم و همه مراقبت ها از وصل سرم و لوله گرفته تا تعویض پوشک و نصب کپسول اکسیژن را نیز انجام می دهم و برای بیماران تنها، غذا هم درست می کنم.
محسنی می گوید: اگر مراقبت در بیمارستان باشد 50 هزار تومان را بابت تهیه خوراک از آنها می گیرم.اما با اینکه در بیمارستان افراد مبتلا به کرونا زیاد است و خطر بیشتری وجود دارد، بازهم همان مبلغ شبی 20 هزارتومان می گیرم. به طور کلی به خاطر اینکه قیمت پایین می دهم، خودِ خانواده ها در پایان کار مبلغ اضافه تر هم می دهند.
جست و جوی دیگر در سایت‌های خاص با آگهی هایی با عنوان"نیازمند پرستار بیمار کرونایی" نیز مواجه می شوید که خواستار این خدمات هستند.
با یکی از این شماره ها نیز تماس می گیرم. خانم میانسالی جواب می دهد و می گوید که نیازمند پرستار بیمار کرونایی است.می گویم از چه طریق به فردی که خودش را در این سایت به عنوان پرستار معرفی می کند اعتماد می کنید؟ او در پاسخ می‌گوید همین که مدرک تحصیلی اش را که از دانشگاه علوم پزشکی گرفته نشان دهد، اطمینان می کنم.

تعرفه برخی خدمات پرستاری در منزل ابلاغی سال 99 در استان فارس
منبع: نظام پرستاری شیراز
عنوان خدمت هزینه به ریال
تعویض کانتر یا سوند مثانه864000
سرم تراپی در منزل266000
تعویض پانسمان تا 20 سانتیمتر (بدون هزینه مواد)227000
تعویض پانسمان بیش از 20 سانتیمتر (بدون هزینه مواد)332000
پانسمان در موارد سوختگی (تا 25 درصد سوختگی)531000
حمام بیمار در منزل531000
اکسیژن تراپی با نازال و ماسک بدون ساکشن / حداقل یک‌ساعت
با آموزش
399000
انجام دیالیز صفاقی توسط پرستار دوره دیده / فقط یک‌بار
برای هر بیمار قابل درخواست است
1063000

ویزیت متخصص داخلی در منزل 500 هزار تومان
در این میان برخی شرکت ها نیز تعرفه هر یک از خدمات را تفکیک کرده اند تا شاید پول بیشتری بگیرند.
به گفته یکی از کارمندان در یکی از این شرکت ها تعرفه بیماران کرونایی فرق دارد؛ مثلاً ویزیت متخصص داخلی در منزل 500 هزار تومان، نصب کپسول اکسیژن 150 هزار تومان، وصل سرم 160 هزار تومان، تزریق آمپول 100 هزار تومان، وصل لوله ادرار و لوله بینی- معده ای هر یک به طور جداگانه نیز 160 هزار تومان است.این در حالیست که شنیده می شود برخی ها فقط برای وصل یک سرم تا 400 هزار تومان هم گرفته اند!
زهرا نیز که در یکی دیگر از این شرکت ها به صورت دورکاری فعالیت دارد، می‌گوید: همکاران در شرکت، هر زمان که نیاز به پرستار و مراقب در منزل باشد، تماس می گیرند و می گویند که فلان بیمار در محدوده منزل شماست که مثلاً به وصل سرم لوله و غیره نیاز دارد و من هم با تجهیزاتی که خودم تهیه کرده ام به آنجا می روم، البته تعرفه قیمت ها دست شرکت هاست و امثال من به صورت درصدی کار می کنیم.
او با اشاره به برخی قیمت ها ادامه می دهد: به عنوان مثال، هزینه وصل سرم 200 هزار تومان، نصب لوله و کپسول اکسیژن 350 هزار تومان است.
به پرستاران در منزل اعتماد کنید اما با ارائه کارت نظام پرستاری
بهبود ترابی رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شیراز و شهرستان‌های تابعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شهروندان نباید به آگهی های سایت اعتماد کنند، گفت: اکثر افرادی که در این سایت ها تبلیغ می کنند اصلاً پرستار نیستند یا مثلاً کمک بهیارند و خود را به جای پرستار جا می زنند.
وی افزود: در این اوضاع اسفبار اقتصادی و با وجود وضعیت ناگوار بیماران کرونایی برخی‌ها از این موقعیت سوءاستفاده می کنند و هزینه‌های گزافی را از خانواده ها می گیرند. در برخی موارد دیده می شود که حتی برای وصل یک سرم تا 400 هزارتومان هم می گیرند.
ترابی با تاکید بر لزوم بررسی و مشاهده کارت نظام پرستاری و مراجعه به دفتر شرکت های خدمات پرستاری مراقبت در منزل از سوی شهروندان، ادامه داد: این کارت ها به هیچ عنوان قابلیت تقلب ندارند و شهروندان می توانند برای اطمینان بیشتر با مراجعه به دفتر سازمان نظام پرستاری و تماس با شماره های 07132348750-07132333865 نسبت به هویت آنها اطمینان یابند و در صورت مشاهده هر نوع تخلفی آن را پیگیری و شکایت کنند.
استعلام قیمت های واقعی از علوم پزشکی
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شیراز و شهرستان‌های تابعه با اشاره به اینکه میزان تعرفه ها طبق تعرفه وزارتخانه است، توضیح داد: خانواده ها می توانند میزان تعرفه ها را از واحد نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استعلام کنند، البته این تعرفه ها مربوط به ابتدای سال جاری است، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا، هزینه رفت و آمد به منازل، تهیه ماسک ودستکش و شیلد، این مبالغ می تواند در نهایت 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته باشد و نه بیشتر.
خدمات پرستاری و مراقبت در منزل از فضای مجازی حذف شود
وی با بیان اینکه اکثر شرکت های خدمات پرستاری از تخلفات برخی سایت‌ها گلایه مند هستند، گفت: ضروری است که دادستانی در این زمینه اقدام کند تا ارائه خدمات و مراقبت بیمار در منزل از این سایت حذف شود چراکه در حق آنان ظلم می شود.

پیام فارس


به بازرسان اطلاع دهید
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه مردم برای پرداخت هزینه‌های خدمات درمانی و مراقبت بالینی در منزل، هوشیار باشند از شهروندان خواست از شیوه ارائه خدمات درمانی و مراقبت‌های بالینی در منزل و پرداخت هزینه‌های آن آگاه باشند.
علی اکبری در این زمینه به ایرنا گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید 19 و نیاز به خدمات درمانی در منزل و یا مراکز درمانی، گاه شاهد پرداخت‌های نامتعارف از سوی مردم هستیم، تمام مراکز ارائه دهنده خدمات نظیر مراکز ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی و یا مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل، باید دارای مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز باشند.
وی با بیان اینکه در صورت درخواست بیماران گیرنده خدمت در منزل، لازم است رونوشت پروانه فعالیت مرکز و تصویر تعرفه مصوب ارائه شود، از مردم خواست از خدمات درمانی و مراقبت بالینی در منزل از مراکزی که در فهرست اعلام شده نیستند، اجتناب کنند و در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد، شکایت از فرآیند ارائه خدمت و یا درخواست تعرفه غیرمعمول از سوی هر مرکز برای خدمات ارائه شده با شماره تلفن‌های 1819 و 190 تماس بگیرندتا بازرسان دانشگاه در کمترین زمان به آن موضوع رسیدگی کنند.
مرکز بستری بیماران کرونایی در شیراز، بیمارستان علی اصغر است و دیگر بیمارستان ها مانند نمازی، چمران، پیوند صدرا و غیره نیز بخشی از محیط بیمارستان را به مراقبت از این بیماران اختصاص داده اند.
با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس و ضرورت مقابله با آن، سه سامانه بر روی سایت معاونت پرستاری وزارت بهداشت به نشانی http://dn.behdasht.gov.ir ایجاد شده است که افراد داوطلب گروه پرستاری می‌توانند از طریق سامانه های یادشده نسبت به اعلام داوطلبی و یا ثبت درخواست خود اقدام کنند.
ثبت نام برای آموزش و مشاوره در سامانه 4030 ویژه داوطلبان گروه‌های پرستاری با تجربه درآموزش و مشاوره، مدرسین، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های پرستاری است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/162400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز