پیام فارس

آخرين مطالب

کرونا و بیم عادی انگاری شرایط در استان فارس سياسي

کرونا و بیم عادی انگاری شرایط در استان فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - چند روزی است که زمزمه کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌های مرجع کرونا در شیراز و برخی از شهرهای فارس به گوش می‌رسد؛ با این وجود، عادی انگاری شرایط کرونایی استان در پی کاهش مراجعات می‌تواند آتش همه گیری کرونا در این استان را دوباره شعله ور کند.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا از سطح شهرهای فارس بیانگر آن است که مرزبندی ها و محدودیت ها همچنان کجدار و مریز دنبال می شود ، بسیاری از مراکز فروش و مغازه ها این مرزبندی ها را رعایت کرده اند ، برخی به فروش اینترنتی روی آورده اند و البته بعضی از فروشندگان نیز پشت کرکره های نیمه باز، کار مشتریان را راه می اندازند.
10 روز از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی دو هفته ای صنوف در شیراز و سایر شهرهای استان فارس که وضعیت آنها قرمز گزارش شده است، می گذرد و این هفته نیز با تعطیلی واحدهای صنفی یاد شده آغازشده است اما این تعطیلی با نظارت شدیدی همراه نیست و با مغازه دارانی که با کرکره نیمه باز فعالیت می کنند برخورد قانونی نمی شود. 
بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا باید مشاغل گروه 3 و 4 به مدت 2 هفته تعطیل شوند، اما برخی از این واحدهای صنفی این مصوبه ستاد ملی کرونا را با کرکره های نیمه باز نادیده گرفته اند، نیمه باز بودن کرکره های این مراکز فروش میتواند ناشی از همان خطر عادی انگاری شرایط کرونایی باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم روز دوشنبه در دویست و پانزدهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید 19 در دانشگاه، از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی و پایبندی به محدودیت ها قدردانی کرد و نسبت به عادی انگاری شرایط هشدار داد.
مهرزاد لطفی اقدامات مجموعه سلامت فارس در راستای مدیریت و کنترل بیماری کووید 19 نسبت به دیگر استان های کشور را بی نظیر خواند و گفت: آمارها نشان می دهد که از آغاز شیوع کرونا تا کنون، فارس عملکرد مناسبی را در راستای مدیریت این بحران داشته است.
وی با اشاره به همکاری و همدلی مردم و مسوولان ارشد دستگاه های اجرایی استان، از کاهش آمار مبتلایان و جانباختگان در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: این همکاری سبب کاهش محسوس تعداد آمار مراجعان به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا و بیمارستان ها شده است.
لطفی ابراز امیدواری کرد تا با رعایت جدی اصول بهداشتی از سوی مردم و همکاری دستگاه های اجرایی استان، شاهد ادامه کاهش آمارهای مبتلایان و جانباختگان این بحران باشیم.
او با اعلام اینکه ظرف سه هفته گذشته، 700 تخت به ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی به پذیرش بیماران کرونا اختصاص یافته است، اظهار کرد: در بیمارستان های استان فارس، 10 هزار تخت وجود دارد که 25 درصد آن مربوط به بیماران کرونا اختصاص یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از انجام روزانه پنج هزار تست تشخیصی کروناویروس در استان خبر داد و اضافه کرد: طرح شهید قاسم سلیمانی به شکل دیگری در فارس با همکاری سپاه فجر استان آغاز شده و هم اکنون نیز این طرح در سراسر فارس در حال اجراست.
لطفی با اشاره به افزایش مراکز و ظرفیت های آزمایشگاه های استان در راستای شناسایی و کنترل این بحران، از فعالیت 16 مرکز آزمایشگاهی تشخیص کووید19 در استان فارس خبر داد.
رئیس دانشگاه همچنین در رابطه با تامین اکسیژن و اکسیژن ساز در بیمارستان های استان اعلام کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در راستای تامین اکسیژن در مراکز درمانی استان وجود ندارد و هیچ بیمار نیازمند بستری در فهرست انتظار نیست. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اعلام آمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های فارس، اعمال محدودیت ها و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم را در کاهش آمار مراجعان به بیمارستان ها بسیار موثر دانست.
علی اکبری افزود: آمار مراجعان به مراکز درمانی کاهش یافته است، اما متاسفانه هنوز آمار افراد بستری در بخش های مرافبت های ویژه در بیمارستان ها بالاست.
وی با اعلام اینکه در پذیرش بیماران در بیمارستان های استان مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: آمار افراد در انتظار بستری به صفر رسیده و هیچ نیازمندی به خاطر نبود تخت خالی معطل نمی ماند و وضعیت بیمارستان ها نسبت به هفته گذشته بهتر شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از افزایش نمونه گیری های تشخیصی به بیش از 495هزار مورد از ابتدای شیوع بیماری تا امروز، دهم آذر خبر داد و گفت: با بررسی نمونه های انجام شده، تاکنون 146 هزار و 670 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.
عبدالرسول همتی با اشاره به کاهش نسبی آمار جانباختگان این بیماری در مقایسه با هفته گذشته، از جان باختن 25 هم استانی مبتلا به این بیماری طی روز گذشته تا کنون خبر داد و مجموع آمار جانباختگان کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تاکنون، دو هزار و 493 نفر اعلام کرد.
به گفته معاون بهداشت دانشگاه، با همکاری مردم با نیروهای بهداشتی درمانی، همچنین با توجه به اعمال برخی محدودیت ها، در آمار بستری بیماران مثبت قطعی و مشکوک و دارای علامت این بیماری نیز با کاهش نسبی مواجه بوده ایم و هم اکنون از مجموع هزار و 897 بیمار بستری در بیمارستان های استان، 344 نفر به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU بستری بوده و مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.
همتی همچنین از بهبودی 134 هزار و 201 مبتلا از ابتدای شیوع بیماری تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اگرچه آمار مراجعه به مراکز 16 ساعته منتخب درمان سرپایی کروناویروس و بیمارستان ها طی هفته جاری کاهش داشته است، اما استمرار شرایط کنونی به تداوم همدلی و همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز دارد.
او با یادآوری اینکه کرونا قاتلی بی رحم است، از مردم خواست تا با پرهیز از شرکت در دورهمی های خانوادگی، خود را در برابر این بیماری مصون دارند.
معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اینکه بکوشیم تاوان سهل انگاری ما، گریبانگیر دیگران نشود، گفت: برای شکست این بیماری، تمامی تیم های بهداشتی درمانی همه توان خود را به کار بسته اند و از مردم نیز می خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
از دیروز شنبه تا امروز یکشنبه 10 آذر 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 321 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 962 هزار و 70 نفر رسیده است، در طول 24 ساعت گذشته، 371 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 48 هزار و 246 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا شیراز بهداشت و سلامت فارس محدودیت های کرونا
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/162480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس