پیام فارس

آخرين مطالب

بازخوانی حماسه هزارسنگر؛ روزی که قلب ایران برای آمل تپید اجتماعي

بازخوانی حماسه هزارسنگر؛ روزی که قلب ایران برای آمل تپید
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: حماسه ششم بهمن سال 60 آمل که با ایستادگی ومقاومت قهرمانانه مردم شهر هزارسنگر در تاریخ پرافتخار ایران اسلامی جاودانه شد و پس از گذشت 39 سال مردم مازندران از درج نام آمل در وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی (ره) خرسند هستند و به آن می بالند.
حماسه ششم بهمن آمل را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب نامید که اجرای طرح‌های کمونیستی پس از ناکام ماندن در تهران با مقاومت مردم آمل نیز ناکام ماند و به جرأت می‌توان گفت باعث تقویت نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران شد.
در سحرگاه ششم بهمن ماه سال ٦٠ عده‌ای منافق و مائوئیست از سمت جنگل در قسمت جنوب آمل قصد تصرف این شهر را داشتند که مردم آمل در کمتر از یک روز با مقاومت خود به این غائله پایان دادند.
در آن واقعه 41 نفر شهید و بیش از دهها نفر مجروح شدند وهمه سال‌ها مردم ومسئولان این شهرستان این حماسه مهم درتاریخ انقلاب اسلامی را که در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شده به مدت یک هفته با برگزاری برنامه‌های مختلفی گرامی می‌دارند.
نقش برآب شدن توطئه‌های شوم منافقان
با نگاهی گذرا به تاریخچه حماسه ششم بهمن آمل سال 60 می‌توان این احساس را در ذهن متبادر کرد که خلق این حماسه بی بدیل سبب شد تا بسیاری از توطئه‌ها و ترفندهای شوم گروهک‌های کمونیستی و منافقان در آمل نقش بر آب شود.

پیام فارس

نقش مردم حماسه ساز آمل در برخورد با درگیری‌های منافقان را باید به حوادث جنگل آمل و حصار هزار سنگر در این شهرستان برای جلوگیری از ورود اجانب، بیگانگان و کمونیست‌هایی که قصد داشتند اهداف شوم اجرا نشده پایتخت را در شهرستان‌های کشور اجرا کنند بی بدیل و وصف ناشدنی است.
نگاهی گذرا به سالهای آغازین پس از پیروزی انقلاب یعنی در اوایل سال 60 نشانگر نقش مؤثر و ارزنده مردمان خطه مازندران خصوصاً آمل در شکل گیری و ماندگاری انقلاب اسلامی است چرا که این روز که در وصیت نامه الهی سیاسی معمار کبیر انقلاب نیز درج شده و مقام معظم رهبری رشادت‌های شهدا و جانبازان آمل را ارج نهاده‌اند اتفاقاتی افتاد که کمتر دیده شده است.
کارشناسان وصاحبنظران مسائل سیاسی وجمعی از حماسه آفرینان ششم بهمن سال 60 آمل، حماسه ششم بهمن مردم شهرستان آمل را در نوع خود بی نظیر دانستند و بیان کردند، این حماسه مردمی، می‌تواند همطراز حماسه‌هایی چون قیام مردم قم و تبریز قرار گیرد و به عنوان یکی از موفقیت‌های ملت مقاوم ایران پس از پیروزی انقلاب از آن یاد شود.
حمزه اسماعیلی یکی از شهروندان آملی که درحماسه مردمی ششم بهمن سال 60 به درجه جانبازی نائل آمد، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: روز ششم بهمن ماه درگیری از ساعت 6 صبح آغاز شد، و مردم که به صورت لحظه‌ای به کمک سپاه، رزمندگان و بسیجیان آمده بودند، به تعداد آنها اضافه می‌شد.
روز ششم بهمن ماه درگیری از ساعت 6 صبح آغاز شد، و مردم که به صورت لحظه‌ای به کمک سپاه، رزمندگان و بسیجیان آمده بودند، به تعداد آنها اضافه می‌شد
وی با چنان شور وصف نشدنی از آن حماسه تاریخی سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: مردم سطح شهر چرخ‌هایی را که برای فروش وسایل در بازار از آن استفاده می‌شد را پر از ماسه‌های شن کرده و با آن سنگرهای کوچک ساختند، رزمنده‌ها پشت این سنگرهای کوچک روی گاری رفته و مردم چرخ را هل می‌دادند و رزمنده‌ها به سوی منافقان تیراندازی می‌کردند.
وی اضافه کرد، شور وحس وفاداری مردم برای دفاع از شهرآمل بسیار ارزشمند بود واینکه گروه‌های مختلف نظامی و مردمی، حتی زنان آملی نیز همپای مردان برای دفاع از شهر حضور داشتند وباعث ثبت حماسه جاویدان ششم بهمن شدند.
یکی از جنبه‌هایی که باعث ماندگاری و متمایزشدن حماسه ششم بهمن سال 60 آمل درمقایسه با دیگر رخدادهای تاریخی همسطح آن بوده، مردمی بودن آن هست که با حضور به موقع و میل به دفاع از ارزش‌های نظام وانقلاب نوپای جمهوری اسلامی درسال های نخست پیروزی درمقابل تهدیدهای گروه‌های منافقان درامان ماند.
دراین بین مردم شهرآمل نیز دراین ششم بهمن سال 60 به گونه‌ای افتخارآفرین شدند که حضرت امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی به پاس حماسه بزرگ وغرور آفرین مردم آمل در سال 60 در وصیت نامه سیاسی الهی شأن ایراد داشتند: "ما باید از شهر آمل و مردم فداکار آن تشکر کنیم.
حضرت امام راحل در وصیت نامه الهی و سیاسی خود نوشته‌اند، «با کمال تأسف عده‌ای شهید شدند ولی با شهادت خود به آنان (کمونیست‌ها) ثابت کردند که در جایی که تمام آرزویتان و اعتمادتان به آنجا بود دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند و هر کس شهید دارد برای خانواده خودش یک افتخار می‌داند و است».
سنگرهای که سد ورود منافقان شد
یکی از شهروندان آملی با روایت برخی از وقایع روزحماسه ششم بهمن سال 60 برای خبرنگار مهر گفت، از ساعت 12 شب و بامداد ششم بهمن در سکوت زمستانی شهر آمل، صدای تیراندازی شنیده می‌شد و تا حوالی صبح نیز ادامه داشت.

پیام فارس

علیرضا عزیزکمالی افزود: رفته رفته مردم که برای کارهای روزمره از خانه بیرون و یا از روستاها وارد شهرمی شدند، از هیاهو وهمهمه شهری متوجه واعلام شده بود که جنگلی‌ها وارد شهر شدند و درتدارک جنگ وتصرف شهر هستند.
وی با بیان اینکه همه درگیری‌ها نیروهای خودی و جنگلی‌ها درمحدوده هسته مرکزی و فعلی شهر آمل بوده تیراندازی در همین نقاط بیشتر از دیگر مناطق بوده است، اضافه کرد، بیشتر مردم که از مسیرهای خیابان امام رضا قصد پیشروی و کمک به نیروهای سپاهی را داشتند، اعلام شده بود که مسیرهای اطراف پل معلق و12 چشمه را ببندند تا راه فرار و ورود آنها به دیگر مناطق شهری گرفته شود.
عزیزکمالی ادامه داد، مردم در مقابل مسجد امام رضا (ع) تجمع و پس از سازماندهی و هریکی با وانت بارهایی که دراختیار داشتن با همراهی مردم با تهیه کیسه و ماسه و کاه و پوشالی برنج به سرعت با سنگرسازی در محدوده‌های دو پل و خیابان‌های منتهی به ساختمان بسیج و منطقه رضوانیه و مسیرهای اطراف، شهر را به پایگاه دفاعی درآوردند.
عزیزکمالی اضافه کرد، خوشبختانه مردم درکنار نیروهای نظامی شهرستان درکمتر از 5 ساعت درحوالی ساعت 12 ظهر جلوی پیشروی گروه منافقان را گرفتند و باعث فرار آنها به مناطق حاشیه وجنوب شهر شدند.
وی با بیان اینکه نقش مردم در این درگیری غیرقابل تصور بود، به‌طوری که در ساعات اولیه این نبرد دلاورانه، مردم تمام سطح شهر را پوشانده بودند، تصریح کرد، جنگ و گریز مردم و نیروهای انتظامی منجر به کشته شدن و دستگیری عده‌ای از مهاجمین درهمان روزسه شنبه ششم بهمن سال 60 شد به طوری که دشمن تمام مواضع خود را از دست داد. در ساعت 4 بعد از ظهر دشمن شروع به عقب‌نشینی کرد و در یکی از باغ بزرگ حاشیه شهرپناه بردند که پس ازمحاصره کامل باغ به دست نیروهای مردمی، توطئه شوم آنها پایان یافت
خیالی که درآمل باطل شد
فرمانده سابق سپاه ناحیه شهرستان آمل در سال 60 در تشریح وقایع قبل و بعد آمل توسطه گروهک منافقان گفت، گروهک کمونیستی که پس از به قدرت رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی موقعیت خود را درخطر می‌دیدند و درتهران ناکام مانده بودند به برخی شهرهایی که هدف استراتژیک آنها بوده ازجمله شمال کشور را برای ادامه اقدام‌های شوم خود انتخاب کردند.
سردار مهدی خانی افزود: اعضای این گروهک، خیلی قبل تر نسبت به سازماندهی تعداد 100 نفر از گروهک محارب در قالب دسته‌های مختلف در اوایل شهریور ماه سال 60 اقدام و در 15 کیلومتری وارتفاعات جنگلی جنوب آمل ساکن شدند.
وی ادامه داد، تصمیم گیران این گروه به تعبیر خودشان در 18 آبان سال 60 آماده حمله به شهر آمل قصد عزیمت به این شهر را می‌کنند و برای پیشبرد این اقدام جنایتکارانه و ضد انقلابی، حتی اموال عمومی مردم، تعدادی خودروی سواری، وانت و مینی بوس را به عنوان غنایم دست به دزدی وغارت زدند.
شکست در گام نخست
فرمانده سابق سپاه ناحیه آمل درسال 60 با اشاره به اینکه اقدام خرابکارانه گروهک کمونیست در حمله ابتدایی به شهر آمل، با مقاومت نیروهای بسیجی با ایجاد درگیری و بازداشت یکی از رانندگان گروهک، شروع شده بود، گفت، اعضای این گروهک پس از ناکامی خفت بار درگام نخست، دوباره تصمیم به بازگشت به جنگل آمل را کردند، هرچند در مدت زمان کوتاهی گروهی از جوانان غیور حزب اللهی آمل با تسخیر جنگل و موقعیت به اصطلاح تسخیرشده آنها ضربه مهلکی به پیکره گروهک کمونیستی در جنگل وارد و تعدادی از اعضای این گروه را به هلاکت رساندند.
سردارخانی ادامه داد، البته پس از مدتی، گروهک‌های منافقین در جنگل آمل اقدام به سازماندهی و حضور مجدد کرده بودند و درتاریخ 22 آبان ماه سال 60 در درگیری که میان نیروهای ارتش و سپاه مازندران با این گروه شکل گرفته بود، در درگیری چند ساعته اردوگاه‌های منافقان در آمل تسخیر شد وشمار زیادی ازاعضای این گروه زمین گیر شدند.

پیام فارس

وی اضافه کرد، که درقائله قبلی و درگیری دوم با گروهک تروریستی منافقان تعداد 12 نفر از نیروهای ارتشی وسپاهی ونیروهای مردمی آمل به درجه رفیع شهادت نائل و تعدادی نیز مجروح شدند.
جرقه‌ای که خاموش شد
فرمانده سابق سپاه آمل ادامه داد، متأسفانه نیروهای ضد انقلاب که پس از دو شکست خفت بار همچنان برای حفظ موقعیت و ارائه مقاصد شوم خود نیروهایی را برای درگیری درشهر و اطراف شهر آمل اعزام می‌کردند، که در هر بار در این درگیریها نیز ناکام و با هلاکت فراوان مواجه می‌شدند.
سردار خانی اظهار کرد، گروهک اتحادیه کمونیست که برنامه جدیدی تحت عنوان "جرقه زدن قیام " را در منطقه داشتند، در آذر سال 60 با حمله به یکی از مقرهای نیروهای حزب اللهی در روستای " زر که " آمل که نزدیک ترین روستا به موقعیت جنگلی آنها بود، اقدام به شهادت شماری از اهالی آمل کرده و پروژه تسخیر شهر آمل را ایجاد کردند که در مدت کوتاهی برای چندمین بار به طریق مفتضحانه ای ناکام شدند.
ناکامی تئوری‌های شوم در برابر هوشیاری مردم
وی تصریح کرد، تئوری جدید و هدف کمونیست‌ها ضربه وارد کردن به نیروهای مسلح حزب اللهی حواشی جنگل، حمله به شهر آمل و ایجاد آشوب و طغیان مقدمات تسخیر کامل آمل از سوی این عده در اواخر دی ماه سال 60 بود.
سردارخانی با بیان این نکته که مسئولان ارشد گروهک منافقان ضد انقلاب مستقر در جنگل آمل با خیال واهی اینکه با ورود به شهر آمل می‌توانند شعله‌های قیام خودساخته خود را برافروزند، ادامه داد، البته آنها برای اجرایی کردن این توری‌های خود با حضور دریکی از خانه‌ها در شهر آمل با فراهم کردن شماری از نیروها و امکانات خود، در نخستین ساعات بامداد ششم بهمن سال 60 به صورت گروه‌های مختلف در چهار نقطه شهر آمل مستقر و در ابتدا مراکز سپاه، بسیج مستضعفین و مراکز دولتی شهر را به صورت غافلگیرانه ای تسخیر کردند.
وی ادامه داد، اعضای این گروهک درابتدا بخشی از ساختمان مرکز بسیج آمل تخریب و دیده بان بسیج شهرستان را در ابتدا شهید کردند که با آغاز تیراندازی و استقرار بخشی از نیروهای ضد انقلابی در محلات مختلف آمل، جرقه ضد انقلاب برای توطئه زده شد.
فرمانده سابق سپاه ناحیه آمل به واکنش مردم این شهر اشاره کرد وگفت، در سال 60 که امکانات اطلاع رسانی به شکل امروزی گسترده وفراگیر و آنی نبود، اما مردم همیشه درصحنه و حزب اللهی آمل از خانه‌های خود بیرون آمده و با هدف دفاع از انقلاب و اسلام در کمتر از چند ساعت جمعیت انبوهی از مردم شهر و روستاهای شهرستان، گروهک کمونیستی را در محاصره خود قرار دادند.
سردار خانی ادامه داد، ضد انقلابیون با مشاهده حضور یکپارچه مردم، به نوعی خودشان را مستاصل شده دیدند و به واسطه هراسی که از قصاص مردم داشته، اقدام به تخلیه وفرار از شهرکردند و در کمترین زمان ممکن شهر را تخلیه کرده و پا به فرار بگذارند که در این اقدام تعدادی از افراد مسلح ضد انقلاب دستگیر و به هلاکت رسیدند.
ته مانده‌هایی که ته کشیده بودند
وی یادآور شد، پس از واقعه ششم بهمن آمل که یک روز تاریخی و سرنوشت ساز با حضور مردم انقلابی آمل دردفاع از انقلاب نوپای ایران اسلامی رقم خورده بود، گروهک معدود باقی مانده منافقین دوباره به اعماق جنگل پناه بردند که آنها نیز در کوتاه‌ترین زمان با حضور همین مردم همیشه درصحنه در 18 بهمن ماه سال 60 در جنگل‌های آمل و همچنین منطقه "گزنه سرا" دستگیر و عده‌ای را نیز به هلاکت رساندند و در اواسط خرداد ماه سال 61 اقدام‌های دیگراین گروهک را با هوشیاری همیشگی خودشان پاسخ کوبنده‌ای دادند و برای همیشه پرونده شوم فعالیت‌های جنایتکارانه گروهک منافقین را "غائله آمل" پایان دادند.
پایتختی که عزاخانه سربداران شد
یکی از پاسدارانی که در قائله درگیری آمل با منافقان حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به دلایل انتخاب آمل برای اقدام تروریستی اشاره کرد وگفت، گروهی از اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران با نام "سربداران"، از مقر خود با این هدف و اندیشه که مردم آمل در همه زمینه‌ها با آنها همکاری و پس از آن با کمک شوروی حکومتی را تشکیل و شهرها و روستاها را یکی پس از دیگری به مقر حکومت خود اضافه می‌کنند، وارد جنگل‌های آمل شدند.

پیام فارس

یدالله اکبرزاده تصریح کرد: انتخاب جنگل‌های آمل به عنوان مقر گروه سربداران دلایل فراوانی داشت؛ اول اینکه از نظر جغرافیایی، کوهستانی بودن و پوشش جنگلی آن، امکان استتار و اختفا را به راحتی برای آنها فراهم می‌کرد و دیگر اینکه آب و مواد غذایی به راحتی در دسترس بود، واینکه این شهرستان درمسیر جاده استراتژیک هراز قرار داشت و آنها می‌توانستند به راحتی با ایجاد راه بندان و پخش اعلامیه، اخبار حضور خود را به اطلاع دیگران برسانند، ضمن اینکه جاده هراز گزینه خوبی برای تحرکات و جا به جایی نیرو هم بود.
وی ادامه داد، تشکیلات این گروهک پس از ورود به شهرآمل و دراختیار گرفتن چند مکان مهم تشکیلاتی وحساس شهر آمل، در شب پنجم بهمن ماه سال 60 با نیروی سپاه درگیر شدند و اما منافقان با ورود به داخل شهر شهربانی، فرمانداری، جاده هراز و چند نقطه از شهر را به تصرف خود درآوردند.
اکبرزاده، با اشاره به اینکه با همراهی خوب مردم آمل ونیروهای مردمی در روز ششم بهمن با عشق و علاقه‌ای که انقلاب داشتند، به صحنه آمدند، یادآورشد، مردم ما همیشه مقاوم و استوار بوده و دشمنان هیچگاه نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند، همان طوری که جنگلی‌ها دربازجویی‌ها خودشان باور نمی‌کردند که مردم ما از چنین روحیه فداکاری و مقاومت برخوردار هستند و آنها به درستی مردم ما را نشناختند.
ضرورت تشکیل بنیاد ششم بهمن آمل برای حفظ حماسه مردمی
ششم بهمن سال 60 آمل برگ زرینی در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی است و به رغم گذشت حدود 40 سال از آن حماسه تاریخی و جاویدان که نقطه عطفی درپایداری وتداوم انقلاب نوپای ایران اسلامی شده است، انتقال دستاوردهای آن به نسل جوان جامعه ضرورتی مهم ومورد تاکید همه است.
طی این سال‌ها ثبت حماسه ششم بهمن آمل در تقویم رسمی کشور به عنوان یکی ازاقدام های مهم بوده، اما برنامه‌هایی در راستای انتقال و ماندگارکردن این حماسه برای نسل‌های آینده در ابعاد گسترده‌تر تاکنون اجرا نشده است.
کد خبر 5129972

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/176865/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل