پیام فارس

آخرين مطالب

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع):

وحدت روحانیت استان فارس عامل تقویت جامعه است سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(علیه السلام) وحدت روحانیت را عامل تقویت جامعه دانست و گفت: روحانیت استان فارس هماهنگی و وحدت خود را ابراز کنند تا از ایجاد افکار منفی در جامعه جلوگیری شود .
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(علیه السلام)، آیت الله سید علی اصغر دستغیب در همایش فصلی ائمه جمعه و مسئولین ستادهای نماز جمعه استان فارس انتصاب حجت الاسلام دژکام به عنوان نماینده ولی فقیه در فارس را یادآور شد و با اشاره به سابقه آشنایی با وی، گفت: در همین مدت کوتاه هم شاهد بوده ایم که این انتصاب باعث رضایت و خوشنودی از سوی عام و خاص در شهر شیراز بلکه سراسر استان فارس شده است.
او اضافه کرد: جامعه روحانیت در شهر شیراز و ائمه محترم جمعه بر حسب آنچه که نقل شد و آنچه که در همین جلسه عزیزان بزرگوار مطالبی را بیان فرمودند همه کسانی که در مظان گزینش بودند نسبت به انتصاب ایشان بسیار اظهار خوشنودی کردند .
دستغیب گفت: ما همه به خود تکلیف می‌دانیم علاوه بر آشنایی و آگاهی نسبت به شایستگی ایشان نسبت به حکم ولی امر مسلمین علاوه بر حمایت، همکاری‌های لازم را داشته باشیم و برای ایشان از خداوند عزیز توفیقات را مسئلت داریم .
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: هر وقت به فکر جایگاه رفیع امامت جمعه می افتم و کسانی که دارای مسئولیت خطیر و سنگین امامت جمعه هستند این دعای قرآن برایم تداعی می شود؛ «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» "خدایا برای متقین، ما را امام قرار بده". (آیه 74 سوره فرقان)
دستغیب گفت: البته این امامت منحصر به امامت جمعه نیست، از بالاترین جایگاه که امامت ابراهیمی و امامت محمدی صلی الله علیه و آله و سلم گرفته تا امامت ائمه طاهرین علیهم صلوات و در عصر غیبت، فقیه جامع الشرایط و بالاخره ائمه جمعه و جماعات همه اینها را در جایگاه خودشان شامل می شود .
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) اضافه کرد: کسی که می‌خواهد امام متقین باشد خودش بی تردید حق تقوا را نیاز دارد نه حداقل تقوا و حد نصاب تقوا که آن هم از افراد عادی پذیرفته است. حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند " اِتَّقِ اللّه‏ بَعضَ التُّقى وإن قَلَّ" "از خداوند بترس، گرچه اندکى."
او گفت: ولکن اینجا جایگاه اِتَّقِ الله حق تقاته است. حق تقاته یعنی خداوند این طور باشد، اطاعت بشود و مورد عصیان واقع نشود یاد او شود و فراموش نگردد و بالاخره شکر او شود و کفران نگردد حالا در مراتب گوناگون .
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با اشاره به خاطره ای از دوران نوجوانی خود و مربوط به اولین امام جمعه شیراز آیت الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب، گفت: زمانی که مرحوم حضرت آیت الله شهید دستغیب از نجف برگشته بودند دوران جوانی ایشان بود شاید در کمتر از 40 سالگی؛ در همین مسجد جامع یک شبستان قدیمی است به حسب آن منبری که آنجا هست که خیلی منبر رفیعی است که به منبر علی معروف بود، من ظهرها اغلب اوقات این توفیق را داشتم که می آمدم روی همان پله های اول آن منبر تکبیر می‌گفتم .
او اضافه کرد: ایشان(شهید دستغیب) را کاملاً در مقابلم می‌دیدم، در قنوت کمتر نمازی بود که اشک‌های جاری روی گونه ها و محاسن ایشان را نبینم؛ حقیقتا نمونه بارزی از امام المتقین در رتبه خودشان بودند، صف اول جماعت ایشان هرچه انسان نگاه می‌کرد چهره‌هایی تداعی می‌شد از ابوذر و سلمان و مقداد و عمار، اینها عبا به دوش می انداختند حتی گاهی هم یک عمامه کوچک به سر می بستند و هنک می انداختند و بعدها فکر کردم واقعا چنین کسی که در محرابش این طور است، در منبر آنچنین کلامی نافذ، دلنشین و جذابی دارد .
تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(علیه السلام) تاکید کرد: برادران بزرگوار لازم نیست که ما به بعضی از روایاتی که حالا هم بشیر است هم نذیر اشاره کنیم که کسانیکه در نماز جمعه شرکت کنند این فضائل را دارند و آنهایی که شرکت نکنند آن عقوبت را دارند اعم از دنیایی و اخروی، چه مربوط به زمان حضور باشد یا احیاناً بعضی تعمیم به عصر غیبت هم بدهند و امثال اینها. اگر ما حقیقتاً در منصب امامت جمعه، امام المتقین باشیم بی‌تردید آن جذابیت و آن عشق و علاقه به حضور در نمازهای جمعه بیش از آنچه که الان است در مردم پدید می آید .
او گفت: الحمدلله شما عزیزان که منصوب به این مقام هستید همه از این شایستگی و صلاحیت برخوردارید اما به هر حال باید یکدیگر را یادآوری کنیم؛ " وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ" "و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می‌بخشد"(آیه 55 سوره ذاریات)
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اینکه اگر در بعضی روایات به این صورت سخن گفته می‌شود که "للمحسن منّا اجران و للمسئ منا عقابان" ، هم بشیر است و هم نذیر، تصریح کرد: بحث تبعیض هم نیست حالا این منی بالاخره کسی که منتصب به ماست یک وجهش انتصاب نسبی است که سادات را کلا در بر می‌گیرد و یک وجهش هم انتصابات دیگر است از جمله همین روحانیت به معنای اعم و ائمه جمعه و جماعت به معنای اخص. به هر حال اگر محسن باشند دو اجر دارند اجری بر عملشان و اجری بر ایجاد اعتماد و تقویت روحیه ایمان مردم. خدای نکرده اگر به خلاف این باشد دو عقاب، عقابی بر سیئه و عقابی هم بر ایجاد جدایی بین مردم و اعتقادات نسبت به فرافکنی‌ها خواهند داشت.
او ادامه داد: به هر حال این تقوا اگر حق تقاته باشد به دنبالش هم هست. همان طور که خداوند در آیات 102 و 103 سوره مبارکه آل عمران می فرمایند" یایها الذین آمنوا اتقوا اللّه حق تقاته و لا تموتن الا و انتم مسلمون (102) و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرقوا ... (103) اى کسانى که ایمان آورده اید، از خدا آنطور که شایسته اوست پروا کنید و زینهار مبادا جز با حالت اسلام بمیرید.(102) و همگى به وسیله حبل خدا خویشتن را حفظ کنید و متفرق نشوید ...(103)
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شاید این دو آیه باهم بی ارتباط نباشد، عنوان کرد: این رعایت تقوا آن هم حق تقاته مطمئناً به دنبال ایجاد وحدت و انسجام بین جامعه اسلامی است، نقش مهمی را شما عزیزان ایفا می کنید که جلوگیری از تفرقه ها و جدایی ها است و در همه مراتب بحمدالله بین خودتان هم که کاملا عیان است که این وحدت و الفت و صمیمیت وجود دارد .
او با اشاره به اینکه در ذهن بعضی مردم چیزهای بدی است و بعضی از آنها فکر می‌کنند بین روحانیت اختلاف و خصومت است، گفت: بنابر یک داستان کوتاه می توان به نمونه هایی از این دست در تاریخ روحانیت اشاره کرد، چیزی که در همین عصر خودمان زمانی که امام (ره) را تبعید کردند مراجع بزرگ و علمای بزرگ قم، تهران و مراکز استان برای جلوگیری از اینکه به ایشان صدمه ای وارد شود جلساتی می‌گرفتند.
دستغیب ادامه داد: نهایتا بحث مرجعیت ایشان(امام خمینی رحمت الله علیه) و تایید این معنا از سوی مراجع در تهران جلسه ای با حضور چهار نفر انجام شد. دو نفر از آنها مرحوم آیت‌الله العظمی آقای حاج سید احمد خوانساری که همه شما با نام ایشان آشنا هستید نقل هم می‌شود که صحبت عدالت ایشان محضر امام مطرح شد ایشان فرمودند ما بحث عصمتشان را داریم قریب به این مضمون سوال می شود راجع به عدالتشان آن هم مقام علمی ایشان که در ردیف دیگر مراجع بزرگ قرار دارد؛ و یکی هم مرحوم حضرت آیت الله آقای شیخ محمد تقی آملی ایشان هم در تهران جایگاه رفیعی داشتند فقیه بزرگی بودند دست کمی هم از دیگر مراجع نداشتند اما به عنوان مرجعیت به آن معنا مطرح نبودند؛ وقتی آن جلسه تمام می‌شود نقل کردند حضرت آیت الله خوانساری خم می‌شوند و کفش حضرت آیت الله محمد تقی آملی را پیش پای ایشان جفت می‌کنند. آن مرجعِ بزرگِ مطرح سیادت هم داشته، مرحوم آقای شیخ محمد تقی آملی بر می گردد و دست ایشان را می بوسد آقای خوانساری می فرمایند البته دستی که به کفش شما خورده بوسیدن دارد .
دستغیب گفت: عزیزان من، از این جنس و از این نمونه ها باید در مجموعه خودمان داشته باشیم نه یکی و نه دوتا و نه ده تا و یکصد و هزار تا بلکه به عدد روحانیونمان و به عدد ائمه جمعه محترممان و به عدد ائمه جماعاتمان .
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با اشاره به اینکه بعد از رحلت آیت الله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز، به هرحال انتظار بحث های زیادی بود و گمانه‌زنی‌هایی می‌شد، خاطرنشان کرد: وقتی جناب حاج آقای دژکام از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این جایگاه قرار گرفتند همه اظهار خوشحالی و خوشبختی کردند، یک نفر هم سراغ ندارم که از روحانیون این شهر و این استان به خلاف این بوده باشد. اگر پرچم به دست کسی باشد که همه از او استقبال کنند، کمکش دهند، همراهی کنند و حمایتش کنند برای مجموعه روحانیت و برای دین ما و برای مکتب اهل بیت علیهم السلام خوب است .
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز گفت: به هر حال به خودم بیشتر توصیه دارم و به شما عزیزان و البته انتظار اینکه شما هم در هر موقعیت و جایگاهی، بنده و دیگر برادران خودتان را توصیه کنید به حق و به صبر. این دیگر توصیه قرآن است و آن حق تقاته پایان عرض من می باشد. خیلی از شما روی این خطبه متقین بسیار کار کردید و بعضی‌هایتان در منابر و در خطبه ها شرح فرمودید، بسیار خوب است که دیگران هم بهره گرفتند اما همه ما هم روزانه باید به آن مراجعه داشته باشیم؛ ما هر کدام در شان و منزلتی که خدا از ما می‌خواهد قرار بگیریم، «عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینهم» «خدا را در دل های خود به عظمت شناختند و غیر خدا در نظر این ها کوچک است»( نهج البلاغه، خطبه 193)
او با اشاره به اینکه پیشوایان ما این طور بودند که اول خودشان عمل می‌کردند بعد به دیگران امر و نهی داشتند، اظهار کرد: ما هم باید روزانه یکی دو تا از این اوصاف را در خودمان بررسی کنیم بنشینیم و ببینیم در وجود خودمان هست یا نیست. خداوند اِن‌شاءالله شما را موفق و موید بدارد، به ما هم دعا بفرمایید. انتقاد و پیشنهادات سازنده شما می تواند برای سومین حرم اهل بیت(علیهم السلام) و این بارگاه نورانی مفید و موثر باشد؛ آنچه که مردم به شما در این رابطه با آن صمیمیتی که با شما دارند مطرح می‌کنند همان‌ها را اگر صلاح دیدید منتقل بفرمایید البته ما هم انتظار داریم که خود شما در حدی که وقتتان اقتضا کند در حدی که امکان داشته باشد در راستای تحقق هدف رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند اینجا کانون توجه باشد، نسبت به اینجا اهتمام بیشتری داشته باشید .
دستغیب به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به آستان مقدس حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند این مرقد تابناک قبله امید و آرامش برای ارادتمندان و دوستداران خاندان رسالت است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/29664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است