پیام فارس

آخرين مطالب

ورود شهرداری شیراز به ورزش حرفه‌ای؛ اما و اگرها ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ورود شهرداری شیراز به عرصه ورزش حرفه‌ای، باشگاه و تیم داری، از سال‌ها قبل محل مجادله بوده و همواره موافقان و مخالفان داشته است؛ موضوعی که در گذشته با مخالفت جدی مدیران شهرداری و اکثریت شورا مواجه بود.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، صاحب نظران یکی از دلایل مهم تنزل جایگاه استان فارس و شهر شیراز در عرصه‌ ورزش‌های تیمی نظیر فوتبال، والیبال، بسکتبال و حتی فوتسال را نبود سرمایه‌گذار و حامی در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌دانند.
وقتی به گذشته نه چندان دور نگاه می‌کنیم، شیراز و فارس خصوصا در رشته پرطرفدار فوتبال و حتی رشته‌های والیبال و بسکتبال و فوتسال، جایگاهی در خور داشت و هنوز هم تیم‌های برق و فجر در فوتبال، پگاه در بسکتبال، صدرا در فوتسال و .... در میان نام‌هایی آشنا است.
در میان تمام رشته‌های ورزشی، فوتبال جایگاهی ویژه داشته و دارد؛ ورزشی مطرح که جذابیت‌های خاص و منحصر به فرد، آن را از سایر رشته‌ها متمایز کرده و جوانان زیادی را به سمت ورزشگاه‌ها کشانده است.
بررسی چالش‌های ورزش حرفه‌ای در رشته فوتبال در شیراز و فارس از زمانی آغاز شد که مدیرعامل وقت شرکت برق منطقه‌ای، پا از حمایت تیم برق شیراز پس کشید و زمزمه واگذاری این باشگاه هفتاد و اندی ساله را مطرح کرد، موضوعی که در آن زمان چالش‌های فراوانی ایجاد کرد.
تداوم چالش در حوزه ورزش و مجاب نشدن مدیرعامل وقت برق منطقه‌ای برای تداوم تیم‌داری و ترجیح فعالیت‌های سیاسی و هزینه کردن در این حوزه به حضور در عرصه ورزش در آن دوره‌ی مدیریتی، برق را آرام آرام به سراشیبی سقوط کشید و این تیم ریشه دار را به دسته سه فوتبال برد!
از دیگر سو، تیم فجر شهید سپاسی نیز علی رغم تمام تلاش‌ها، نتوانست جایگاه مطلوب خود در لیگ برتر فوتبال ایران را از دست داد؛ صاحب نظران و مفسران فوتبال معتقد هستند که عمده مشکل فجر، مدیریتی است؛ موضوعی که عامل مهمی در ناتوانی این باشگاه برای جذب بازیکنان مطرح، با وجود تمام ظرفیت‌های موجود، شد و فجر را هم با چالش مواجه کرد.
یکی دیگر از عوامل مهم در سیر منفی رشته فوتبال در فارس، جذاب نبودن این عرصه برای فعالان اقتصادی و صنعتی بوده است؛ اگرچه فارس همانند سایر استان‌های کشور، از ظرفیت وجود صنایع قدر محروم بوده و صنایع موجود هم هیچ زمانی راغب به مشارکت در فعالیت‌های ورزشی نبوده‌اند.
تنها در یک دوره مدیریتی، استان فارس به واسطه حضور استانداری فوتبال دوست، تلاش‌ها برای ایجاد جذابیت در صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران و حمایت از فعالیت‌های ورزشی، جدی‌تر شد؛ اگرچه برنامه ریزی های انجام شده نیاز به مداومت داشت و عنصر زمان که هیچ یک از این دو وجود نداشت.
به گزارش ایسنا، از زمان آغاز فعالیت شورای پنجم و حضور مدیریت جدید در راس مجموعه شهرداری، نگاه به تیم داری و حضور در عرصه ورزش حرفه‌ای تغییر کرد و ارتباط مطلوب این مجموعه با متولی حوزه ورزش، امید به تغییر در رویه مدیران شهری نسبت به ورزش را ایجاد کرد.
هفته گذشته مدیرکل ورزش و جوانان فارس در حاشیه جلسه تجلیل از پیشکسوتان فوتبال فارس، وعده داد که به زودی باشگاه شهرداری راه اندازی شده و زمینه حضور باشگاه برق شیراز با نام جدید برق شهرداری شیراز فراهم می‌شود.
اگرچه شهردار شیراز نیز در گذشته تمایل خود نسبت به حضور تاثیرگذار مجموعه شهرداری در حوزه ورزش را به عنوان یکی از راهکارهای رسیدن به برنامه‌های انسان محورانه این مجموعه، اعلام کرده بود.
حضور شهرداری شیراز در حوزه ورزش حرفه‌ای و باشگاه داری در حالی مطرح می شود که در گذشته موانع قانونی دلیل اصلی امتناع شورا و شهرداری از ورود به این حوزه عنوان شده بود.
موضوع راه‌اندازی باشگاه شهرداری شیراز البته نیازمند مصوبه شورای شهر و همدلی تمام اعضا برای ورود به حوزه ورزش است، حوزه‌ای که بی تردید ورود به آن، سدی قوی در مقابل بحران آسیب‌های اجتماعی خصوصا اعتیاد، ایجاد خواهد کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با ایسنا منطقه فارس، موضوع راه‌اندازی باشگاه را به شکل دیگری مطرح کرد.
احمد تنوری با بیان اینکه کمک به ورزش جزء وظایف و ماموریت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری‌هاست اما این مهم به معنای پراختن به ورزش حرفه‌ای نیست بلکه تاسیس باشگاه‌هایی که مورد استفاده همگان قرار گیرد، گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های ورزشی جهت گذراندن اوقات فراغت، ارتقای نشاط و شادابی شهروندان، برنامه‌ریزی، مدیریت و ایجاد امکانات ورزشی برای معلولان و سالمندان از مهمترین شرح وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود.
احمد تنوری با بیان اینکه تجهیز فضاها و اماکن ورزشی موجود را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: سالن ورزشی شهید سپاسی مهدی آباد از جمله آنها است که در دست اقدام است .
وی در پاسخ به این سئوال که یک مطالبه عمومی برای خرید تیم برق شیراز توسط شهرداری وجود دارد، در این باره شورای شهر شیراز چه تصمیمی دارد؟ گفت: شوراییان شیراز هم متفق‌القول معتقدند که یک مطالبه عمومی برای بازگشت تیم برق در لیگ برتر وجود دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز ادامه داد: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی شده تا یک تیم از شیراز در لیگ برتر حضور داشته باشد اما رسیدن به این امر مستلزم برنامه‌ریزی منسجم و حساب شده است تا از ابتدا با دید قهرمانی در لیگ برتر فعالیت را آغاز کنیم نه اینکه دائم با باخت و سقوط به دسته‌های پایین‌تر موج رنجش اهالی فوتبال شویم.
تنوری با یادآوری این نکته که توسعه ورزش در ابعاد مختلف از جمله وعده‌های شوراییان پنجم از ابتدای حضور در شورا بوده، گفت: در کمیته درخواست‌های مردمی نیز مطالبه مردمی در این موضوع بارها گزارش شده است و شهروندان درخواست دارند تا شورا راهی پیدا کند که فوتبال شیراز در لیگ برتر حضور داشته باشد.
وی با اینکه هم‌اینک در لیگ برتر دسته اول 30 بازیکن بومی شهر شیراز حضور دارند، خاطرنشان کرد: مردم متاثر از این موضوع هستند که در اکثر ادوار لیگ برتر چند بازیکن از فارس و شیراز حضور داشته و دارد اما خود کلانشهر شیراز فاقد یک تیم لیگ برتری است.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه این کلانشهر حتی در بخش فوتبال بانوان هم دارای جایگاه ممتازی است، گفت: استقبال بالای مردم در زمان پخش مستقیم بازی‌های فوتبال لیگ برتری در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها گویای این مدعاست در حالی‌که در دیگر شهرها کمتر با چنین مواردی مواجه شده‌ایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز با تصریح بر اینکه شهرداری اجازه تیم‌داری حرفه‌ای ندارد اما می‌تواند باشگاه داری کند، عنوان کرد: در قدم اول بنای ما ساخت باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری شیراز است که در حال حاضر وجود ندارد.
تنوری ادامه داد: ابتدا باید ساختار باشگاه را ایجاد کنیم و در گام بعدی اگر قوانین و مقررات اجازه دهد به طور تخصصی در یک یا دو تیم ورود کنیم که طبیعتا فوتبال و والیبال در صدر آنها قرار دارد.
وی با بیان اینکه اگر شهرداری اقدام به خرید باشگاه کند صرفا می‌تواند در لیگ‌های آماتور دو به پایین ورود کند، خاطرنشان کرد: وضع تیم‌داری شهرداری‌ها به لحاظ قانونی مشخص نیست و این مهم منوط به تصمیم سال آینده وزارت کشور است.
این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: پیشنهاد ما نیز این است که وزارت کشور کلانشهرها را از قانون منع تیم‌داری مستثنی کند و در چنین حالتی می‌توان تصمیم گرفت که برای توسعه یک حرفه در شیراز چه باید کرد؟
مدیرکل ورزش و جوانان فارس نیز در گفت و گو با ایسنا به راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی توسط شهرداری شیراز در آینده‌ای نزدیک اشاره و خاطرنشان کرد: اعضای شورا و شهردار شیراز تصمیم دارند که با ورود در حوزه ورزش باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری شیراز را تاسیس کنند.
حیدرعلی کامیاب با بیان اینکه ورود شورا و شهرداری به حوزه ورزش با هدف شادابی و نشاط روحی و جسمی شهروندان است، گفت: البته شورا و شهرداری در چارچوب قانونی می‌توانند در یک یا دو رشته ورزشی ورود و یا با در نظر گرفتن موارد قانونی تیم‌داری کنند.
وی یادآور شد: فوتبال شیراز چه در بخش بانوان و چه آقایان از رشته‌های پرمخاطب است که در صورت تاسیس باشگاه احتمال ورود به این رشته وررزشی وجود دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه تصمیم برای ایجاد باشگاه توسط شورا و شهرداری در مرحله اولیه قرار دارد، گفت: اداره‌کل ورزش و جوانان فارس یار رسان شورا و شهرداری در اجرایی شدن و تحقق این تصمیم خواهد بود.
به گزارش ایسنا، ورود شهرداری شیراز به باشگاه‌داری، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، موضوعی که به عقیده صاحب‌نظران می‌تواند بستری مناسب برای مقابله با مشکلات عدیده اجتماعی را فراهم کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/60647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران