پیام فارس

آخرين مطالب

قیمت رها شده است؛ نظارت نیز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس- یکی از شهروندان ساکن در شهرک سعدی شیراز که یک روز مشخص برای خرید پوشک بچه به سه سوپرمارکت در این منطقه رفته بود می گوید: یکی از سوپر مارکت ها این کالا را که نرخ 13 هزار و 800 تومان روی آن نوشته شده بود با برچسب به 20 هزار تومان تغییر قیمت داده بود.
علی- م  افزود: یکی دیگر از سوپرمارکت ها همین کالا را 24 هزار تومان می فروخت در حالی که نرخ درج شده بوسیله کارخانه 16 هزار تومان بود و مغازه ای دیگر بدون درج قیمت به صورت شفاهی نرخ را 20 هزار تومان اعلام کرد و مدعی بود آن را 18 هزار تومان از بنکداران خریده است.
یک مغازه دار در بلوار امیرکبیر شیراز که مواد غذایی و بهداشتی می فروشد اعلام کرد: جنس ها را از عمده فروشان (بنکداران) خیابان تیموری شیراز و منطقه ده پیاله این شهر می خریم که فروشندگان حاضر نیستند به ما مغازه داران فاکتور بدهند.
او افزود: بنکداران می گویند تولیدکنندگان هم جنس ها را بدون فاکتور از کارخانه ها می خرند و دلیل صادر نشدن فاکتور، مشخص نبودن قیمت ها و گرانی لحظه به لحظه است.
یکی از بنکداران به ایرنا گفت: به حدی بازار بی ثبات است که بازاریاب های ما خودسرانه قیمت ها را بالا می برند و جنس ها را بدون اینکه ما متوجه باشیم، با قیمت های دلبخواه خود به مغازه داران می فروشند.
مغازه داران، کالاها را با نرخ های درج شده و نرخ های روز قبل نمی فروشند و می گویند چون نرخ کالا ها بالا می رود و ما باید پول بیشتری برای آوردن جنس و عرضه به مشتری بپردازیم بنابراین نرخ های نوشته شده روی کالاها را قبول نداریم.
یکی از مغازه داران خیابان قاآنی شیراز که قیمت همه کالاهای درج شده را خط زده بود گفت: قیمت های درج شده مربوط به خرید قبل است و اگر این جنس تمام شد باید سه برابر یا حتی چهار برابر برای آوردن جنس جدید پول بدهم.
مردم می گویند: به دلیل گرانی روز افزون و بی ثبات بودن نرخ ها شاید بتوان برخی هزینه ها را حذف کرد ولی نمی توان مواد غذایی و بهداشتی را نخرید.
یک کارمند شرکت پیمانکاری ساختمان در شیراز گفت:نرخ قطعات یدکی و دستمزد برخی اصناف مانند تعمیرکاران خودرو به حدی بالا رفته که شگفت آور است.
نریمانی  افزود: یک زه گلگیر خودرو من که پلاستیکی است و به دلیل برخورد با دیوار شکست، نیاز به تعویض داشت که قیمت آن در خود نمایندگی 700 هزار تومان است. یعنی یک پلاستیک 100 گرمی این قیمت را دارد.
یک راننده تاکسی هم گفت: نرخ باتری خودرو که تا سه ماه پیش 180 هزار تومان بود اینک به 400 هزار تومان رسیده و دیسک صفحه پراید از 120 هزار تومان در مدت یادشده اینک به 470 هزار تومان رسیده است.
کارمند یکی از نمایندگی های خودروسازان در بلوار صنایع شیرا گفت:نرخ قطعات وارداتی از چین نسبت به چند ماه پیش چهار برابر شده و خودروسازان نرخ قطعات داخلی را بین 80 تا 100 درصد افزایش داده اند.

** تشدید نظارت خریداریم
حرف مردم در یک جمله خلاصه می شود: چرا کسی یا ارگانی جلو آشفتگی بازار و خودسری برخی بازاریان را نمی گیرد؟
این وضع حتی گلایه مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس را نیز در پی داشت.
دارا کیانی گفت: آنچه که امروز از سوی دستگاه های متولی تحت عنوان نظارت بر بازار مطرح می شود آنگونه که باید نتیجه بخش نبوده و ضرورت دارد که نظارت ها شدیدتر شود.
وی افزود: اینکه یک کالا در نقاط مختلف شهر به قیمت های مختلف فروخته می شود و باعث گلایه و نارضایتی مردم شده بیانگر وجود نظارت بر بازار نیست و اگر نظارتی هم انجام می شود غیر اصولی و نادرست است، امروز و در شرایطی که کشور با مسائل و مشکلاتی دست به گریبان است اگر بنا باشد جلو افراد سودجو و فرصت طلب گرفته نشود به اصطلاح سنگ روی سنگ بند نمی شود.
او اظهار داشت: مسئولان و متولیان نظارت بر بازار باید توجه داشته باشند که کار نظارت با سخن گفتن به نتیجه نمی رسد چرا که باید به گونه ای عمل شود که مردم نتایج آن را احساس کنند و وقتی برای خرید به بازار مراجعه کردند با قیمت های غیر منطقی و سلیقه ای مواجه نشوند.
وی گفت: امروز با توجه به شرایط بازار نیازمند تعریف یک راهکار و شیوه جدید در بحث نظارت هستیم و باید قوانین ضعیفی که در این زمینه وجود دارد را به روزتر، سختگیرانه تر و قوی تر کنیم.
مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس، از دستگاه های متولی نظارت بر بازار خواست که نسبت به شناسایی خلاء های قانونی در این زمینه اقدام کرده و راهکار مناسب و اثرگذر ارائه دهند.
کیانی، یکی از دلایل پیشرفت نامطلوب امور در عرصه های مختلف از جمله نظارت بر بازار را موازی کاری دستگاه ها دانست و گفت: بعضا مشاهده می شود که یک دستگاه کار و وظیفه خود را رها کرده و کار دستگاه دیگر را انجام می دهد که این باعث می شود آن دستگاه و مجموعه هم از کار خود باز بماند و هم مانع انجام وظیفه دستگاه مقابل شود.
وی افزود: موازی کاری در تمام زمینه ها ضربه جبران ناپذیری به نظام اداری و ساختاری کشور وارد کرده که باید این رویه اصلاح شود.
او اظهار داشت: در بحث نظارت بر بازار وظیفه هر مجموعه مشخص است و کافی است که هر مجموعه به درستی به وظیفه خود عمل کند.

** تقصیر ارز و ناهماهنگی تولید و توزیع است
رئیس اتاق اصناف فارس می گوید: دلایل عمده تغییر قیمت ها در بازار کنونی، نوسانات ارز و همچنین عدم هماهنگی در بخش تولید و توزیع است که با رفع این موارد، بازار روی آرامش خواهد دید.
محمود هاشمی افزود: افزایش کرایه کامیون ها در جا به جایی اقلام ضروری و مورد نیازجامعه نیز موجب شده تا مغازه های سطح شهر نیزاجناس خود را به نرخ ها و قیمت های مختلف بفروشند.
نایب رئیس اتاق اصناف کشور در خصوص نحوه نظارت بر بازار اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 100نفر بازرس ویژه اقتصادی به صورت مستمر و شبانه روزی وضعیت قیمت ها را رصد می کنند و گزارش می دهند.
وی اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف می توانند با شماره تلفن 2324000و یا سامانه گویای 124تماس برقرار کرده و شکایت خود را ثبت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/62177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین

حضور 16 هزار بوشهری در کنکور/ 63 درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند

تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس