پیام فارس

آخرين مطالب

فرهنگسرای رسانه شیراز، یک نام و دیگر هیچ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- اصحاب رسانه و خبرنگاران استان فارس و شیراز، هیچکدام در حافظه خود سابقه فعالیت رسانه ای در فرهنگسرایی که به همین نام در شیراز راه اندازی شده به خاطر ندارند.
شنیدن نام فرهنگسرای رسانه، تصویری در ذهن مخاطب تداعی می کند که با واقعیت مطابقت ندارد و انگار پسوند رسانه از قد و قواره این سرا بزرگتر است و عملا این مجموعه از فعالیت تخصصی که برای آن تعریف شده تهی است.
فرهنگسرای رسانه واقع در محله پودونک (خیابان جانبازان) شیراز نامی را به یدک می کشد که گویی بر دوشش سنگینی می کند زیرا از زمان احداث آن تاکنون هیچ فعالیت رسانه ای در این محل انجام نشده و اصحاب قلم نیز قید آن را زده اند و فراموش کرده اند که چنین مجموعه ای منتسب به رسانه در گوشه ای از این شهر جا خوش کرده است.
فرهنگسرای رسانه در حالی افتتاح شد که قرار بود محل تجمع اصحاب رسانه ،علاقه مندان به حوزه اطلاع رسانی و کانون برگزاری دوره های آموزشی خبرنگاری باشد اما با گذشت بیش از پنج سال از زمان بهره برداری از این محل تنها وجه اشتراک این مجموعه با رسانه نامی است که بر آن نهاده شده و در این مدت هیچ سابقه فعالیتی در این زمینه در کارنامه فرهنگسرای رسانه شیراز ثبت نشده است.
فرهنگسرای رسانه در سال 92 در محلی که قبلا فرهنگسرای فناوری اطلاعات بود در محله پودونک شیراز در زمینی به مساحت بیش از دو هزار متر مربع و با زیربنای حدود هزار متر مربع در سه طبقه احداث شد.
** نقدی که به آن توجه نشد
رئیس انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان استان فارس دراین باره گفت: زمانی که در شورای سوم شهر شیراز برای احداث فرهنگسرای رسانه در محله پودونک تصمیم گیری شد این امر به لحاظ جانمایی مورد انتقاد خبرنگاران قرار گرفت.
علی محمد پشوتن افزود: علیرغم اینکه ساختمان فرهنگسرای رسانه نوساز و مجهز است اما به لحاظ مکان برای این کار مناسب نیست امری که در زمان احداث آن از سوی مسئولان شهرداری و شورای شهر شیراز مغفول ماند و به انتقادات فعالان رسانه ای نیز توجه نشد.
سردبیر خبرگزاری  ادامه داد: در زمان احداث زیرساخت های مورد نیاز رسانه به نیازسنجی و مشاوره از اصحاب رسانه توجه نمی شود و این مساله مهمی است که در بسیاری از بخش ها با آن مواجه هستیم،به عنوان مثال اینکه اگر نهادی مانند شورای شهر می خواهد کاری در حوزه زیرساخت رسانه انجام دهد،هیچگاه به واسطه ارتباط با فعالان این عرصه نیازسنجی لازم را انجام نمی دهد و در پی این مساله کارهایی که انجام می شود اغلب غیرکارشناسی است و علیرغم اینکه هزینه و تلاش زیادی نیز صورت گرفته اما نتیجه نخواهد داد.
پشوتن ادامه داد: در پنج سال گذشته در اخباری که در سطح استان فارس بازتاب داشته هیچگاه نامی از فرهنگسرای رسانه نبوده است.
** 17 مرداد 97 ساکت ترین روز شورای شهر شیراز در ادوار گذشته
وی از عملکرد رسانه ای شورای پنجم شهر شیراز انتقاد کرد و افزود: شورای شهر شیراز هر هفته در صحن علنی این نهاد به مناسبت های مختلف از اقشار و گروه های مختلف تجلیل می کند اما اعضای این شورا در سال اول فعالیت خود بر خلاف رویه معمول در 17 مردادماه و روز خبرنگار امسال به طور کامل این قشر را فراموش کردند،علیرغم اینکه خبرنگاران حوزه شورای شهر شیراز هر هفته ساعت های زیادی بدون هیچگونه چشمداشتی وقت خود را برای انعکاس اخبار و رویدادهای این نهاد صرف می کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این شورا مدعی دیدگاه های نو و مردم محوری است می توانست از ظرفیت رسانه و کارشناسان این عرصه استفاده های مطلوبی ببرد اما این اتفاق تاکنون رخ نداده و این نهاد نیز خبرنگار و رسانه را تنها ابزاری برای تبلیغات خود می داند و تاکنون عملا قدم شاخصی در این حوزه برنداشته است.
رئیس انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس اظهار داشت: اینگونه رفتار نشان می دهد که رسانه اغلب بصورت شفاهی برای مسئولان مهم است و آنها اهمیت جدی برای این حوزه قائل نیستند.
وی با اشاره به اینکه حضور و عضویت اصحاب رسانه در شورای اداری و برنامه ریزی استان نیز امری است که مغفول مانده، گفت: رسانه و روابط عمومی در بین مسئولان تنها در این حد اهمیت دارد که یک خبر منتشر شود و متاسفانه اغلب مسئولان بیش از این حد رسانه را نمی شناسند و چون طبیعتا دانشی در این حوزه ندارند لذا کارکرد رسانه را نیز درک نمی کنند.
پشوتن دربخش دیگری از صحبت های خود انتقاداتی را نیز به رسانه های این استان وارد دانست و گفت: حجم مطالب تولیدی و مطالبه گرایانه در بین رسانه های فارس کاهش یافته و به همین دلیل است که مسئولان نیز به این قشر اهمیت نمی دهند و این مسیر تداوم یافته و رسانه ها تنها در شعار جدی گرفته می شوند.
وی با تاکید بر برگزاری دوره های تخصصی خبرنگاری متناسب با نیاز روز در اماکنی مانند فرهنگسرای رسانه شیراز افزود: اصحاب رسانه باید با اتحاد و به دور از منافع شخصی به دنبال مطالبات این قشر باشند و در نهایت به دنبال سهمی برای رسانه در تصمیم گیری های کلان استان باشند.
** بدون زیرساخت، بدون برنامه
عضو هیات رئیسه خانه مطبوعات استان فارس  گفت: فرهنگسرای رسانه شیراز بازتابی در حوزه رسانه ای فارس نداشته و تاکنون نیز طی چندین مرحله در سال های گذشته پیگیر این مساله از جانب مسئولان این فرهنگسرا شدیم که هر بار اعلام کردند که در حال آماده سازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای این مجموعه هستند که البته بعد از گذشت بیش از پنج سال از افتتاح فرهنگسرای رسانه هنوز زیرساخت لازم آن فراهم نشده است.
غیاث الدین ملک حسینی می گوید که تاکنون هیچ برنامه مرتبطی در حوزه رسانه به یاد ندارد که در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شده باشد.
او ادامه داد: عامل اصلی ختثی بودن این مجموعه درزمینه فعالیت های رسانه ای شیراز و استان فارس ،مکان نامناسب آن است که از مرکز شهر دور است و به لحاظ بعد مسافت پاسخگوی اصحاب رسانه استان نیست.
ملک حسینی زمان و سرعت عمل را عنصر مهمی برای خبرنگاران دانست و گفت: ساختمان و زیرساخت های مربوط به رسانه باید در محلی باشد که مسیرهای دسترسی به آن مکان سهل و تا حد ممکن در مرکز شهر واقع شده باشد.
** دگرگونی در مکان و مدیریت فرهنگسرای رسانه
وی عنوان کرد: پیشنهاد می کنم که عنوان فرهنگسرای رسانه از محل کنونی آن برداشته و در محلی مناسب تر به لحاظ شرایط دسترسی ایجاد شود.
مسئول کمیته رفاهی خانه مطبوعات فارس افزود:کارکرد فرهنگسرای رسانه نباید تنها به فعالان رسانه ای خلاصه شود و این محل باید مکانی باشد که عموم مردم با اصحاب رسانه ارتباط داشته و با این عرصه نیز بیشتر آشنا شوند بگونه ای که کارگاه های آموزشی رسانه ای و همچنین دوره های آموزشی در حوزه سواد رسانه نیز در این محل برگزار شود.
او اظهار داشت: مدیریت این محل باید بر عهده فعالان رسانه باشد و یا حداقل مدیریت حوزه اجرایی آن در اختیار این قشر قرار گیرد تا آنها با شناختی که از این حوزه دارند برنامه های متناسبی را برای این مکان در نظر بگیرند،وقتی کاری باید بصورت تخصصی انجام شود تنها با اطلاعات متخصصین امر این هدف محقق خواهد شد.
وی نقش رسانه ها را در دهه اخیر بسیار پررنگ تر از گذشته دانست و اعلام کرد: نیاز است که به فعالیت رسانه ها نگاه تازه تری شود و این عنصر مهم صرفا از کارکرد تعاملی بین دستگاه ها و مردم بیشتر دیده شود همانگونه که در سالهای اخیر حوزه فعالیت رسانه ها در زمینه جهت دهی به افکار عمومی و جریان سازی اجتماعی توسعه یافته است.
ملک حسینی اظهار داشت: اگر برنامه ریزی درست و مجموعه ای کارآمد برای فرهنگسرای رسانه انتخاب شود قطعا می تواند به محلی برای تعامل بین رسانه و مخاطبین عام و خاص آن تبدیل شود و همچنین سطح آگاهی مردم را نسبت به برخورد با فضای آشفته رسانه ای و مجازی کنونی نیز ارتقا دهد.
وی بیان کرد: اگر سواد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند قطعا آنها با شناخت بهتری با اخبار برخورد خواهند کرد و حداقل می توانند نحوه صحیح یا کذب بودن اطلاعات داده شده را تشخیص دهند.
** دور باشد، چه اشکالی دارد؟
رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت:فرهنگسرای رسانه شیراز از مرکز شهر دور است اما نمی شود که همه فعالیت ها و امکانات در مرکز شهر قرار گیرد و محلات شیراز از این حیث تهی باشد.
ابراهیم گشتاسبی راد ادامه داد: نه تنها کارکرد فرهنگسرای رسانه بلکه بسیاری دیگر از فرهنگسراهای شیراز به جز فرهنگسرای کتاب،برخلاف کارکرد اصلی و تخصصی این مجموعه هاست و متاسفانه قریب به اتفاق فرهنگسراهای شیراز در چهارچوب تعریف شده تخصصی کار نمی کنند.
گشتاسبی راد ادامه داد: برنامه ریزی هایی در معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در حال انجام است که قسمتی از فعالیت فرهنگسراهای شیراز تخصصی شود اما در حال حاضر فرهنگسراهای این کلانشهر عملا کارکرد مشترکی بین سرای محله و فرهنگسرا دارند و بعضی نیز کاملا شکل سرای محله هستند.
وی در پاسخ به این سوال که بهتر نیست به جای ده ها فرهنگسرادر شیراز،تنها چند فرهنگسرای جامع مانند فرهنگسرای نیاوران تهران در این شهر ایجاد شود که تخصصی کار کنند و مرکز تجمع هنرمندان،فرهنگ و هنر این شهر باشد،گفت: من اعتقاد به این مساله دارم که باید تعدادی محدود فرهنگسرا در شیراز وجود داشته باشد که تخصصی فعالیت کنند منتها فضایی که الان فرهنگسراهای شیراز دارند شایستگی مناسب برای این کار را ندارند.
**سراهایی که واقعا فرهنگسرا نیستند
معاون شهردار شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر 22 فرهنگسرا در شیراز وجود دارد گفت: در مدت یکسال گذشته از همه این فرهنگسراها بازدید کردم و به طور قطع می گویم که شاید تنها یک فرهنگسرای شهروند را به اسم واقعی فرهنگسرا می دانم، دو فرهنگسرای جدید با نام حکمت در شهرک گلستان و فرزانگان در میانرود در حال ساخت است که امیدوارم بودجه لازم برای این کار تخصیص داده شود که حداقل این دو مجموعه در حد و اندازه نام فرهنگسرا احداث شوند.
وی ادامه داد: برنامه ریزی داریم که فرهنگ سرای حکمت بعد از تکمیل به فرهنگسرای تخصصی هنرهای تجسمی تبدیل شود و فرهنگسرای شهروند نیز در حوزه ادبیات کودک فعالیت تخصصی خود را دنبال کند.
** سی درصدی که صددرصد شد
گویی این درد مشترک تمام فرهنگسراهای شیراز است که از فعالیت تخصصی خود بازمانده و جایگاه خود را تا اندازه سرای محله تقلیل داده اند،مساله ای که در صحبت مسئولان مربوطه نیز کاملا مشهود است و در حالی که به گفته مدیران سازمان فرهنگی شهرداری شیراز تنها 30 درصد فعالیت فرهنگسراها به حوزه عمومی اختصاص دارد و 70 درصد مختص زمینه تخصصی که برای این محل ها تعریف شده است در صورتی که در حال حاضر قریب به اتفاق فرهنگسراهای شیراز سهم 30 درصدی فعالیت های عمومی شامل برگزاری کلاس های آشپزی،خیاطی و گلدوزی را تا صددرصد افزایش داده و عملا هیچ فعالیت تخصصی در قریب به اتفاق فرهنگسراهای کلانشهر شیراز انجام نمی شود.
** دغدغه ای که جدی گرفته نشد
معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: زمانی که فرهنگسرای رسانه در حال احداث بود این مساله مطرح شد که این مجموعه از مرکز شهر دور است اما این مساله مورد توجه جدی قرار نگرفت و موضوع دیگری از سوی مسئولان وقت شورا شهر و شهرداری شیراز مدنظر بود که فرهنگسرای مجهز و مناسبی در شان نام رسانه برای این کار اختصاص پیدا کند که در آن زمان فرهنگسرای فعلی بزرگترین و مدرن ترین در نوع خود بود.
مهدی تقوی فر در مصاحبه با ایرنا افزود: این فرهنگسرا در گذشته فرهنگسرای آی تی بود که در سال 92 به فرهنگسرای رسانه تغییر نام پیدا کرد و در این مدت نیز فعالیت هایی در حوزه فیلم و فضای مجازی در این محل انجام شده است.
وی بیان کرد: رسالت اصلی فرهنگسراها که تدوین و تعریف شده اینگونه است که در این محل ها باید 30 درصد فعالیت های عمومی و 70 درصد فعالیت در حوزه تخصصی که برای آنها تعریف شده انجام شود.
زمانی که از وی در زمینه اطلاع از اقدامات تخصصی رسانه ای که ممکن است در فرهنگسرای رسانه انجام شود و همچنین اهداف و برنامه ریزی های مدنظر در این زمینه سوال شد گفت: احتمالا در روزهای آینده من در این سمت باقی نخواهم ماند و بهتر است که جواب این سوال ها را از رئیس اداره فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز طلب کنید که بصورت مستقیم مسول فرهنگسراهای شیراز است.
**بی پاسخ گذاشتن سوال
در پی تماس با علیرضا احمدی رئیس اداره فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، او حاضر به پاسخ دادن به سوالات در زمینه های مر بوط نشد.

 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/65920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل