پیام فارس

آخرين مطالب

رنگ پاییز بر بوم نمایشگاه کتاب فارس! مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس- در نمایشگاه‌های کتاب معمولا علاوه بر ارائه کتب با موضوعات مختلف، وسایل کمک آموزشی و فکری و بستگی به مناسبت و موضوعیت خاص روزها آثاری چون عکس نیز در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود .

اما آنچه یک نمایشگاه کتاب را بیش از سایر نمایشگاه‌های آن مورد توجه قرار می دهد تعداد آثار ارائه شده در آن و نحوه برگزاری این مکان است که بسته به شرایط مالی و زمانی و مکانی متفاوت است .

هفدهمین نمایشگاه كتاب فارس در حالی به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی استان فارس در شهر شیراز برپا شده كه علی‌رغم تمام نکات مثبت آن، تنور استقبالش هنوز و با گذشت چهار روز سرد است؛ گویی رنگ سردی پاییزی را بر بوم نمایشگاه پاشیده‌اند.

  چندسالی هست که فصل پائیز، به بهار کتاب شیراز بدل شده است، امسال اما نمایشگاه کتاب فارس همزمان بود با اجرای طرح سراسری «حال خوش خواندن در پاییز کتاب»، دهمین گام در راستای اعطای یارانه نشر کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها که از ٢٤ آبان‌ماه در شهرستان‌ها و از ٢٦ آبان ماه در تهران آغاز شد و تا ٤ آذر ماه ادامه داشت .

طرحی که بعضی صاحب نظران اعتقاد دارند تاثیرش را بر نمایشگاه کتاب فارس گذاشته و باعث کم رونقی آن شده است. در آن طرح سراسری هر فرد می‌توانست صرفا با ارائه کارت ملی به کتابفروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب به میزان یک میلیون ریال کتاب خریداری و از تخفیف‌ها استفاده کند.

این طرح که همزمان با بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اجرایی شده در آخرین روزهایش با نمایشگاه کتاب فارس در شیراز مقارن بود.

هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس از سوم آذر ماه در شهرک گلستان و محل دائمی نمایشگاه‌های استان گشایش یافت و قرار است تا روز جمعه، 9 آذر برپا باشد؛ نمایشگاهی که در قبال ارائه کارت ملی، تنها 100 هزار تومان بن کتاب به افراد ارائه می‌دهد!!! بنی با تخفیف 20 درصدی و البته در مواردی با اضافه شدن تخفیف ناشران و کتابفروشان.

به نظر می‌رسد همزمانی این طرح و‌ نمایشگاه استقبال برای خرید کتاب از نمایشگاه را کاهش داده، چرا که افراد ترجیح می‌دهند به جای طی مسافتی زیاد و انتظار در صف‌های طولانی بن کتاب در نمایشگاه، به کتابفروشی‌های طرح پاییزه در سطح شهر مراجعه و کتاب مورد نظر را خریداری کنند .

با این حال اما کتاب‌های موجود در هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس در سنین مختلف نونهالان و خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طبقه بندی شده علاوه بر این بخشی از نمایشگاه به وسایل فکری و آموزشی ویژه سنین مهدکودک، پیش دبستان و دبستان که جنبه بازی و سرگرمی نیز دارند اختصاص داده شده است .

در بخشی از آثار ارائه شده مذهبی نیز آثار بسیار زیبای هنری و خطی به صورت تابلوهای کوچک با ذکرهایی چون فاطمه زهرا، یا حسین بن علی و اسامی دیگر معصومین(ع) در معرض دید عموم قرار گرفته است .

از هر سو عده‌ای جوان، نوجوان تكی و گروهی وارد نمایشگاه می‌شدند و در مقابل برخی دست‌هایشان را از سوز سرما در جیب فرو كرده و بدون خرید كتاب از نمایشگاه خارج می‌شدند .

به آرامی از جوانی كه از كنارم می‌گذشت پرسیدیم نمایشگاه چطور بود؟ گفت: پشیمان شدم از اینكه آمدم حالا در شلوغی باید منتظر بمانم تا از پاركینگ خودرو خارج شوم.

می‌پرسم چرا پشیمان؟ گفت: گرمایش نامطلوب سالن‌ها و سرمای سخت قیمت‌های سرسام‌آور کتاب پیشمانم کرد!!. و با  دست خالی و بی‌حرفی دیگر از کنارم رد شد.

در این بین یکی از غرفه داران با رضایتمندی از سطح برگزاری این مکان فرهنگی گفت: هم استقبال شهروندان خوب است و هم قیمت كتاب. اگرچه قیمت‌ها تا دو نیم برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته اما بالاخره گرانی كتاب هم بد نیست!!.

او با بیان اینکه بیشتر مردم با هدف به نمایشگاه می‌آیند و مستقیم به سمت انتشاراتی یا غرفه‌های مدنظر می‌روند، گفت: بعضی هم برای گذران وقت فراغت می‌آیند سری به غرفه‌ها می‌زنند و در بین سالن‌ها خوراکی می‌خرند ‌و راهی خانه می‌شوند .

یکی دیگر از غرفه داران اما نظری مخالف داشت و گفت: شرایط اقتصادی نامطلوب فعلی، قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده و جای تاسف است که کتاب دارد کم کم از سبد خانوار به دلیل گرانی حذف می‌شود .

او اظهار کرد: برخی از شهروندان به ویژه زنان وقتی از نزدیکی غرفه ما رد می‌شوند درخواست کاغذ و روزنامه‌های باطله برای پاک کردن شیشه‌های را خانه‌شان دارند .

حضور جمعی جوانان دانشجویی که به امید یافتن کتاب‌های مورد نظرشان به نمایشگاه آمده بودند، آب شدن یخ استقبال را در دل برخی غرفه‌داران زنده می‌کرد اما گروهی از این دانشجویان تاکید داشتند که جای انتشاراتی‌های قوی در نمایشگاه امسال خالی و کتاب هم خیلی گران است و توان آنها بسیار بسیار محدود.

یکی از این دانشجویان که در دانشگاه شیراز شیمی می خواند، گفت: تصور می‌کردم با قیمت کمتری کتاب‌های مدنظر را می‌خرم اما امروز با 200 هزار تومان تنها 5 کتاب خریدم که عموما نباید با این قیمت به فروش بفرسد اما خب ناچارم تا پایان ترم زمان کمی مانده و امکان سفارش از تهران برایم مسیر نیست.

خانم میانسالی که با دختر و نوه‌اش به نمایشگاه آمده بودند نیز گفت: تنها قصدم بازدید بود که خوشبختانه چندین کتاب و البته وسایل کمک آموزشی برای نوه‌ام خریدم، البته قیمت‌ها بالا بود، خیلی بالا.

  بسیاری از غرفه‌داران معتقد بودند که استقبال همان استقبال سال‌های قبل است اما شور و حرارت و خرید را ندارد و گویی خزان نمایشگاه است و اذعان می‌کردند که بی‌انگیزه آمدیم

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/67696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر