استانداران بومی باشند یا نباشند
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام فارس- در هنگامه بررسی گزینه های پیشنهادی به هیات دولت برای تصدی مسئولیت استانداران، بازار گمانه زنی درباره مصادیق داغ بوده است.
به
گفته علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، برخی افراد یا
خود یا با واسطه به طرح نام خویش را به عنوان گزینه تصدی مسئولیت استانداری
در محافل مطرح کرده اند.
در این میان، فعالان سیاسی اجتماعی در برخی
استانها با توجه به ظرفیت ها و ویژگی های استان خود، بکارگیری استاندار
بومی را خواستار شده بودند.
در این راستا، میزگردی تخصصی با حضور چهار تن از استادان دانشگاه شیراز با
تخصص های مختلف، به بررسی معیارهای شایسته گزینی استانداران پرداخته است.
آنچه
استادان دانشگاه در این میزگرد بر آن تاکید کردند، این بود که معیار بومی
یا غیربومی در سازوکار تعیین مدیران ارشد در عصر کنونی، ایده ای منسوخ شده و
ساده لوحانه است و معیارهای مهم تری در این زمینه وجود دارد.
این میزگرد تخصصی و در راستای تحکیم مناسبات رسانه و دانشگاه، به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.
این
میزگرد در حالی برگزار شد که تاکنون چند تن از استاندارانی که در اجرای
قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مناصب مدیریتی از مسئولیت کناره گیری
کرده اند، از سوی هیات دولت نهایی شده اند و انتخاب چند تن دیگر از
استانداران نیز در فرایندهای کارشناسی هیات دولت قرار دارد.
رئیس
جمهوری 27 شهریورماه 97 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران، «قانون اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» مصوب مجلس
شورای اسلامی را جهت اجرا به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.
** بی معنا بودن بومی بودن استانداران در نگاه توسعه ای
استاد
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و عضو هیات امنای دانشگاه شیراز در این
میزگرد تخصصی گفت: در مبحث تعیین استاندار، توجه به شاخصه "بومیبودن"
بیمعناست؛ اما این پارامتر بسیار بر تصمیمگیریها تاثیر میگذارد.
دکتر
سید علی اکبر صفوی با اشاره به اینکه دولت ائتلافی در ایران معنا ندارد،
بیان کرد: با وجود این، ائتلافی نبودن دولت در دیگر کشورها نشدنی است، در
موضوع نگاه قومگرایانه هم همین وضعیت بر استان ها حاکم است، هر یک از
اقوام که بر سر کار میآید میخواهد همه ساختار را از میان قوم و طایفه خود
برگزیند.
این استاد دانشگاه افزود: بروز این مساله نشان میدهد نگاه
ما به مسائل دچار اشکال است. باید بدانیم یکی از راههای بهرهگیری کامل از
ظرفیتها حضور همه اقوام و قومیتها در کنار هم و بهکار گرفتن همه آنها
در ساختار است و این مبنای نگاه توسعهای است.
صفوی با بیان اینکه در
کشورهای دیگر، چون سیاستمداران باید به رسانه پاسخگو باشند، به اتاق فکری
قوی نیاز دارند، بیان داشت: فضا در کشور ما گروهکی است؛ نه رقابتی و بر این
اساس من هیچوقت پاسخگوی اعمالم نیستم.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
افزود: برهمین اساس مدیر ارشد استان باید با برخورداری از نگاهی توسعهای،
دیدگاههای متحولکننده دنیای امروز را نیز بشناسد.
وی با تاکید بر
ضرورت برخورداری از درک تحولات توسعهای در بعد جهانی، عنوان کرد: در دنیای
امروز کسی درباره مدیر بومی یا غیر بومی حرف نمیزند و این معیار یکی از
سادهلوحانهترین ملاکهایی است که برای انتخاب مدیران مطرح میشود.
صفوی
افزود: اینکه استانداری بومی باشد یا غیربومی اهمیتی ندارد؛ چراکه در جهان
امروز رؤسا در مناصب مختلف بعضا تا 20 سال ریاست میکنند و پس از آن، برای
انتخاب جانشین آن مدیر با توجه به درایت و تخصص تصمیمگیری میشود.
وی
در همین زمینه اشاره کرد: در بسیاری از کمپانیهای بزرگ دنیا مدیران را از
کشورهای مختلف و بر اساس سوابق، علم، سواد و تجربه بر میگزینند، نه بر
اساس محل زندگی یا تولد.
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: توجه به معیار
بومیبودن یا نبودن در انتخاب استاندار دو ریشه دارد؛ یا اینقدر بیسوادیم
که معنای این منصب، کار و توسعه امروز را درک نمیکنیم یا میفهمیم اما
منافع گروهی قومی و فردی را بر منافع جامعه ترجیح میدهیم.
وی ادامه
داد: بر این اساس وقتی فردی تمایل دارد کسی از نزدیکانش را بر سر کار
بیاورد که بومی نیست، بر عنصر غیربومی بودن تاکید میکند و فردی که
میخواهد نزدیکانش در منطقهای خاص را بر سر کار آورد، بر بومی بودن پای
میفشارد.
صفوی تاکید کرد: استاندار باید بر اساس ملاکهای لازم و
ضروری توسعه و تحول گزینش شود؛ از همین رو، اگر قرار است تحول صورت گیرد،
گروهکبازی فایدهای ندارد.
وی با اشاره به اهمیت شناخت گوناگونی و
تنوع قومی و ملیتی در دنیای امروز، ابراز داشت: برای انتخاب مربی فوتبال در
همه کشورها به بررسی گزینههای واجد شرایط میپردازیم و به تجارب جهانی
نگاه میکنیم؛ اما برای انتخاب استاندار ملاک بومی بودن یا نبودن در نظر
میگیریم.
** تغییر مداوم استانداران کمر فارس را شکست
عضو هیات
امنای دانشگاه شیراز با بیان اینکه تغییر پیاپی استانداران در فارس کمر
استان را شکسته است، گفت:در دولت یازدهم و دوازهم سه استاندار در فارس
تغییر کرد، این همه تغییر و تحول باید متوقف شود چراکه زمانی برای کار کردن
باقی نمیگذارد.
صفوی خاطرنشان کرد: کسانی که در کشور جایگاه امنیتی
دارند و در حوزه حفظ و تثبیت و سلامت نظام فعالیت میکنند بیش از همه مراجع
و سازمانها کوتولهپروری و مدیرکشی میکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه
شیراز راز موفقیت و توسعه استان را همدلی و خروج از تفرقهگراهی، نگاه
گروهکی و خودمحورانه دانست و اظهار داشت: باید پذیرفت جهان بر اساس
مشاورهمحوری میچرخد.
وی برخورداری از تجربه در حوزه علم، اقتصاد و
مدیریت را از ویژگیهای مدیر ارشد استان برشمرد و گفت: ریشه مشکلات کشور در
سوءمدیریت است؛ بدینمعنا که اگر مدیری واقعا مدیریت و برنامهریزی را
بفهمد و بتواند با شاخصهایی سخن بگوید که قابل ارزیابی و بررسی باشد موفق
میشود.
** فارس در انتظار استاندار جدید
انتخاب استاندار فارس
باتوجه به اهمیت این استان در منطقه و جایگاه خاص آن در جنوب کشور و نیز
برخورداری از ظرفیتهای توسعهای فراوان اهمیتی ویژه دارد؛ این گروه از
استادان دانشگاه ویژگیهای لازم برای تعیین استاندار فارس را از منظرهای
مختلف برشمردند.
اسماعیل تبادار استاندار فارس در زمره 14 استاندار
بازنشسته استانهای کشور قرار گرفت که در اجرای قانون منع بکارگیری
بازنشستگان در مناصب مدیریتی، 26 آبانماه گذشته از این سمت کنارهگیری کرد
و یداله رحمانی با حکم وزیر کشور سرپرست استانداری فارس شد.
در این
میان، گزینش استاندار فارس که دولت یازدهم و دوازدهم دستخوش سه تغییر شده
است، از اهمیتی ویژه برخوردار است؛ چرا که فارس از استانهای پهناور با
تنوع قومی و مذهبی بهشمار میروند و از لحاظ استراتژیک جایگاهی ویژه در
جنوب کشور و تعاملات بینالمللی منطقه دارد.
** تمرکززدایی چالش مهم استاندار فارس
در
ادامه این میزگرد، استاد اقتصاد و مدیر بودجه و تشکیلات دانشگاه شیراز با
بیان اینکه نهادههای ما به ستانده تبدیل میشود؛ اما ستاندهها به دستاورد
بدل نشده است، گفت: استاندار باید به توسعه مبتنی بر برنامه معتقد باشد.
دکتر
روحالله شهنازی خاطرنشان کرد: برنامههای توسعهای در کشور بدون توجه به
تعادل و توازن منطقهای صورت میگیرد و همین موضوع باعث تمرکز شده است.
وی
افزود: تمام فعالیتهای اصلی کشور در تهران متمرکز شده است؛ درحالیکه در
جهان انواع پایتختها شناخته شده است که در هر کشور بهصورت جداگانه در
میان شهرهای مختلف تقسیم شده است؛ از همین رو شاهد هستیم که مسیر مهاجرتی
به سمت تهران است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز عنوان کرد: همین نگاه
متمرکز توسعه در فارس با محوریت شیراز دیده میشود و سبب شده روند حرکتی از
شهرستانها به سمت شیراز باشد.
شهنازی اظهار داشت: اگر استاندار آینده
فارس فکری برای حل این معضل نکند در 20 سال آینده 80 درصد جمعیت استان در
شیراز مستقر خواهد شد و از تخلیه روستاها به سمت تخلیه شهرهای کوچک و کم
جمعیت شدن شهرهای متوسط خواهیم رفت؛ از همین رو سیاست استاندار باید ایجاد
تعادل در توسعه منطقه باشد.
وی با بیان اینکه انتخاب مدیران براساس
ویژگیهای مختلف و توانمندیها بااهمیت است، گفت: در نهایت آنچه باعث
پیشرفت میشود و اثرگذار است نظارت بیرونی و شفافیت اطلاعات است؛ برهمین
اساس یک تیم رسانهای قوی باید این موارد را کنترل و بر آن نظارت کند.
استاد
اقتصاد دانشگاه شیراز افزود: استفاده از ظرفیت رسانهها و برخوداری از
مشاوران آگاه در حوزه رسانه باعث میشود هر جا مدیر از مسیر خارج شد و
سیاستهای نادرستی اتخاذ کرد به مسیر بازگردد؛ درغیر این صورت، مدیر ممکن
است کنترل بر اوضاع و انگیزه فعالیت را از دست دهد.
** نگاه استاندار آینده به علم و فناوری
همچنین
استاد مدیریت آموزشی و مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاههای استان فارس
نیز در این میزگرد عنوان کرد: استاندار آینده باید به افق علم و فناوری و
نوآوری در استان نگاهی ویژه داشته باشد؛ چراکه فرصتها در این زمینه بسیار
است، پتانسیل کافی وجود دارد و آینده علم و فناوری در فارس درخشان خواهد
بود.
دکتر قاسم سلیمی افزود: ایجاد ارتباط کارامد دانشگاه با صنعت و
مسالهیابی و همکاری دوجانبه این دو گروه باعث میشود در زمینه توسعه استان
گامی رو به جلو برداشته شود؛ از همین رو، مدیریت ارشد استان باید به رابطه
صنعت و دانشگاه نگاهی ویژه داشته باشد.
وی توجه جدی به نخبگان و
مشاوره با آنان در تصمیمسازی و تصمیمگیری را از ویژگیهای بسیار مهم
استاندار دانست و ابراز داشت: مدیر باید بتواند پیش از تصمیمگیری
تصمیمسازی کند تا زمینه تحول را فراهم آورد؛ چراکه تصمیمسازی مبنای علمی
دارد و از تصمیمگیری مهمتر است.
سلیمی با اشاره به پژوهشها و
مطالعات صورت گرفته در زمینه ظرفیتهای فارس و شیراز بیان کرد: بر اساس
تحقیقات صورتگرفته فارس و شیراز ظرفیت تبدیل شدن به هاب بین المللی علم
فناوری و نوآوری را دارد؛ افزون بر این ظرفیت توریسم علمی بسیار در دیده
میشود.
استاد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه گردشگری
علمی بسیار درآمدزاست، افزود: وقتی شیراز مهد ادبیات فارسی است، دانشجوی
خارجی علاقهدارد حافظ را در کنار حافظیه بخواند و درک کند و این تصنعی است
که بخواهد ادبیات این مرز و بوم را در کشوری دیگر مطالعه کند، بنابراین
ایجاد ظرفیت برای فعالیتهای علمی مطابق با نیازهای روز جهان گامی به سمت
توسعه خواهد بود.
وی تاکید کرد: استاندار آینده باید بر تبدیل فارس به
هاب بینالمللی تمرکزی ویژه کند؛ چراکه در این زمینه سابقهای تاریخی داریم
و شیراز از دیرباز با عنوان دارالعلم شناخته میشده است. هماکنون نیز
بسیاری از استانها در این زمینهها فرصتآفرینی کردهاند و پیشگاماند.
سلیمی
عنوان کرد: استاندار فارس باید ثروتآفرینی ازطریق اجرای سیاستهای توسعه
علم و فناوری را در دستور کار قرار دهد و بستر همگرایی همه زیرنظامهای
آموزش عالی را با مرکزیت و نگاه ویژه به دانشگاه شیراز فراهم آورد.
مدیر
دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاههای استان فارس همچنین توجه جدی به تربیت
مدیران و استفاده از آنها در نهادهای سیاست گذاری علم و فناوری استان را
ضروری خواند.
** استاندار نباید چند تخصصی باشد، باید به چند تخصصی اعتقاد داشته باشد
وی
افزود: همافزایی مثلثوار دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه
صنعتی با همکاری نهادهایی همچون پارک علم و فناوری درراستای کیفیتبخشی به
حوزه نوآوریهای علمی از دیگر نیازهای مهم استان فارس به شمار میرود.
وی
همچنین ایمان به دیپلماسی علم و فناوری، به کارگیری مدیران توسعهگرا و
اعتماد به بخش خصوصی را از دیگر ملزومات توسعه و پیشرفت استان خواند.
سلیمی
با بیان اینکه اعتقاد ندارم استاندار آینده باید چندتخصصی باشد، گفت: با
وجود این، او باید به چندتخصصی بودن مدیران استان باور داشته باشد و از
دغدغه و تجربه کافی برای توسعه استان بهره گیرد؛ چرا که بزرگی یک فرد در
این است که از خرد جمعی استفاه کند.
** تبدیل تهدید به فرصت از ملزومات کارکرد استانداران
در
ادامه این میزگرد تخصصی رئیس دانشکده حقوق و علوم
سیاسی دانشگاه شیراز در شمای کلی و تاریخی استان فارس چند نکته را شایان
توجه دانست که هم فرصت بهشمار میرود و هم اگر بهدرستی درک و هدایت نشود
به تهدید بدل خواهد شد.
دکتر ابراهیم عباسی با بیان اینکه شکافهای
قومی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در فارس وجود دارد، گفت: با توجه به
این نکته چنانچه مدیریت منازعات قومی در استان بهدرستی صورت نگیرد، به
تهدید بدل میشود؛ از سوی دیگر میتوان از این مساله درراستای همبستگی بهره
جست و این تهدید را به فرصت بدل کرد.
وی خاطرنشان کرد: جدلهای
ایلی-شهری که همواره در تاریخ سیاسی، اجتماعی و جامعهشناسی فارس وجود
داشته است، در انتخاب مدیران استانی و سیاستگذاریها تاثیرگذار بوده است.
عباسی
با اشاره به صبغه تاریخی این نزاعها در دوران قاجار و پهلوی افزود: ایلات
گوناگون فارس پس از انقلاب به سوی وحدت گام برداشتند؛ اما امروز
نشانههایی از منازعات بین آنها در انتخاب مدیران دیده میشود.
این
پژوهشگر علوم سیاسی از منظری دیگر به گوناگونی مذاهب در استان فارس نیز
اشاره کرد و فارس را مامن ادیان و اقلیتهای دینی مختلفی خواند که اگر
شرایط برای همگرایی آنها فراهم شود، به وحدت میانجامد و در غیر این صورت
به بحرانهای سیاسی دامن خواهد زد.
وی با بیان اینکه شکافهای مذهبی در
برخی دورههای زمانی باعث شد، گروه تکفیری داعش نیز از این موقعیت سود
جوید، گفت: مدیریت ارشد استان باید این شکافهای مذهبی را بشناسد و در مسیر
توسعه از آن بهره گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، توجه به خاندان
علما در فارس را در زمره اولویتهای اجتماعی و سیاسی این استان دانست و
بیان داشت: در فارس چندین خاندان بزرگ از علمای برجسته زندگی میکنند که در
دورههای زمانی مختلف کمتر به سمت وحدت رفتهاند و گاه از هم دور شدهاند.
وی ادامه داد: استاندار فارس باید با این خانوادهها آشنا باشد و
بتواند در مدیریت استان توازن را در این خاندانها ایجاد کند تا باعث
همگرایی و توسعه استان شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز با بیان
اینکه در دوران مشروطه 80 مجتهد برجسته در فارس زندگی میکردند، گفت: در
دوره پهلوی برخی از این افراد حزب ایجاد کردند و در سرنوشت سیاسی و اجتماعی
استان دخیل شدند.
عباسی در این میان به خانواده شهید دستغیب، خاندان
آیتالله حائری و ربانی شیرازی اشاره کرد که از دیرباز نقش مهمی در مناسبات
اجتماعی و سیاسی استان بازی کردهاند و هماکنون نیز بخشی از مسئولیتهای
استان را بر عهده دارند.
وی در ادامه شیراز را شهری بینالمللی خواند که به بیانی بعد از تهران، یا بعد از اصفهان، دومین یا سومین شهر جهانی ایران است.
** برخورداری از دیدگاه جهانی
رئیس
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز متغیر بینالمللی بودن را یکی از
شاخصهایی دانست که مدیریت عالی استان باید به آن توجهی جدی داشته باشد تا
بتواند از آن در مسیر توسعه استان سود جوید.
او در این میان تاکید کرد که استاندار فارس باید دستکم با چند زبان خارجی حداقل آشنایی را داشته باشد و چندین کشور را دیده باشد.
عباسی
از منظری دیگر به جایگاه علمی فارس اشاره کرد و گفت: فارس از دیرباز معروف
به دارالعلم بوده است و این صفت به دلیل وجود حوزه های مختلف علمیه و
مدارس گوناگون معتبر در دورههای مختلف تاریخی بدان داده شده است که باعث
حضور علما، نویسندگان و مورخان بزرگ بوده است.
وی این شاخصه را معیاری
مهم برای انتخاب والی در گذشته دانست و تصریح کرد: در دوره قاجار مهمترین و
مجرب ترین افراد را برای والیگری فارس برمیگزیدند؛ زیرا از سویی محل
زندگی علما و اندیشمندان و کرسی درس آنان بود، از سوی دیگر ثروت بسیاری
داشت و میتوانست مالیات بسیاری به مرکز بفرستد و از منظری نیز منازعات
بسیاری در این ناحیه شکل میگرفته که نیاز به تدبیری ویژه داشت و از همین
رو والی فارس را فرمانفرما مینامیدند.
عباسی از چهرههای برجسته تاریخ ایران به محمد مصدق و مهدی قلی خان هدایت اشاره کرد که از والیگری فارس به مقام صدارت رسیدند.
وی
از این مبحث نتیجهگیری کرد که فردی باید در جایگاه استانداری فارس قرار
گیرد که بتواند جایگاه علمی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی فارس را بازیابی کند و
به ساختار حاکمیت نزدیک باشد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز همچنین
سهمدهی به زنان را در ساختار قدرت با توجه به نسبت زنان به مردان در جمعیت
و فعالیت آنان در عرصههای مختلف جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: زنان در
عرصه انتخاب شدن برای مدیریت ارشد استان کمتر دیده شدهاند و سهم آنان
تاکنون در این مقام صفر بوده است.
** فارس رکورددار عزل و نصب استاندار در کشور
وی
با اشاره به آمار و نمودار وزارت کشور که در آن میتوان منحنی انتخاب
استانداران در دوران بعد از انقلاب را مشاهده کرد، گفت: این نمودار نشان
میدهد مقام استاندار در کشور بیش از هر منصب دیگر دستخوش تغییر قرار گرفته
است و در فارس بیش از هر استان دیگر رخ داده است.
عباسی افزود: این
تغییرات در کشور نیز حتی بیش از مقام وزارت و معاونت وزیر رخ داده است و از
آنجا که استانداری از مناصب مهم و حتی در ردیف وزارت و سفارت و نمایندگی
است، فراوانی این تغییرات نشان از بی ثباتی مدیریتی دارد.
این پژوهشگر
علوم سیاسی همچنین علت عدم ارتقای استانداران فارس و نیز گزینش نشدن
استانداران از میان چهرههای برجسته ملی را نبودن آنها در سطح مدیریت و
ریاست در عرصه ملی دانست و این موضوع را بسیار مهم ارزیابی کرد.
عباسی
افزود: استاندار فارس باید فردی باتجربه باشد و پیش از این در عرصههای
بزرگتر تصمیمگیرنده و تصمیمساز بوده باشد تا بتواند همه تجارب خود را
برای پیشبرد اهداف استان به کار گیرد که این مهم در استانهایی همچون
اصفهان، مازندان، تهران و خراسان رخ داده در فارس محقق نشده است.
وی ادامه داد: در فارس تنها سه استاندار به مقام معاونت وزیر رسیدهاند.
عباسی
با توجه به آمار و اطلاعات تاکید کرد:مدیریت ارشد استان فارس باید شخصیتی
در سطح ملی با نگاه کلان ملی و بین المللی باشد تا بتواند بودجه مناسب را
برای فارس تامین کند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز ابراز داشت:
مدیری موفق است که منازعات و شکافها را دو حوزههای سیاسی، امنیتی و قومی
بشناسد و بتواند ورای باندها و جناحهای سیاسی حرکت کند؛ همچنین در تعامل
با دانشگاه و نهادهای علمی باشد.
وی اظهار داشت: استانداران عمدتا به
حوزه عمرانی تکیه میکنند؛ درحالی که این نگاه صرف برای مدیریت فارس موفقیت
آمیز نیست؛ چراکه باید دیدی فرهنگی و تاریخی نیز داشت تا بتوان تهدیدات و
منازعات سیاسی را به درستی شناخت و شکافها را پر کرد.
عباسی ویژگی
تیمسازی را از مهمترین ویژگیهای استاندار فارس دانست و تصریح کرد: مدیر
ارشد استان اگر در سطح ملی باشد، میتواند بهتر در مرکز تیمسازی کند و
اهرمهایی کارامد در پایتخت داشته باشد که بتوانند تعاملی مناسب با دولت
برقرار کند و این ضعف تاکنون در فارس مشاهده شده است.
وی همچنین برای
فارس قائل به دیپلماسی منطقهای شد و آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود:
در دورههای مختلف تاریخی، دیپلماسی منطقهای حوزه خلیج فارس به فارس محول
شده بود و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق استاندار فارس با دولت ارتباط
برقرار میکردند؛ بنابراین استاندار باید بتواند دیپلماسی منطقه ای را
احیا کند.
عباسی در ادامه گفت: مدیریت ارشد استان باید مردمی باشد؛
اما پوپولیست و عوام فریب نباشد، تشکیلاتی باشد اما سیاسی صرف نباشد و در
سطح ملی و بین المللی به مسائل اشراف و از آنها شناخت داشته باشد.
-
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۴۵ AM
-
۲۶۷ بازديد
-
ایرنا
-
استانداران
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/67858/