پیام فارس

آخرين مطالب

معادن فارس خاک می خورند/ دنده عقب در سرمایه گذاری اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- معادن فارس این روزها بدون سرمایه گذار در حال خاک خوردن هستند و نمایندگان مجلس نیز اعتقاد دارند وضعیت سرمایه گذاری نسبت به سال های قبل دچار پسرفت شده است.
 استان فارس با داشتن ظرفیت‌های معدنی بسیار از جمله ماسه، سنگ، مس، آهن، کرومیت و دولومیت،خاک نسوز و... گرفته تا نیکل نتوانسته در این حوزه توسعه یابد و از پتانسیلی های موجود استفاده کند .
بر اساس اعلام کارشناسان فارس استان پنجم کشور در معدن است اما جالب است که پرونده های سرمایه‌ گذاری در این بخش خاک می‌خورد و سرمایه گذاری حاضر نیست در حوزه معدن در فارس فعالیت کند .
یکی از ظرفیت‌های مهم استان فارس معادن خاک نسوز این استان است، معادنی که بیش از 90 درصد کل خاک نسوز کشور را در خود جای داده اما فرآوری نشدن این محصولات موضوعی است که جای تامل دارد .
با وجود معادن فراوان در فارس اما نقش معادن در اقتصاد استان فارس به گفته‌ کارشناسان بسیار ناچیز است .
پایین بودن سهم معادن در اقتصاد استان فارس به این معنی است که محصولات معدنی عمدتا به شکل خام از این استان خارج می‌شود .
با وجود آنکه اکثر محصولات معدنی فارس غیرفلزی است، انتظار می رود که مسئولان استان در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری کنند تا سهم معادن در اقتصاد فارس توسعه یابد .
این در حالی است که سرمایه گذاری در استان فارس به ویزه در حوزه معادن به زعم نمایندگان مجلس دچار پسرفت شده است به بیان دیگر نه تنها فارس رو به جلو حرکت نکرده بلکه در حوزه های سرمایه گذاری دنده عقب حرکت کرده است.
برای سرمایه گذاری در حوزه معدن جاذبه ایجاد شود
نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان فارس در حوزه معادن دارای پتانسیل های بسیار خوبی است، گفت: با وجود داشتن این همه ظرفیت و پتانسیل در استان فارس متاسفانه سهم معادن در اقتصاد استان بسیار ناچیز است .
حسین افضلی با اشاره به اینکه متاسفانه سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در این حوزه رغبت ندارد،افزود: متاسفانه در حوزه معادن تاکنون برای سرمایه گذار آنگونه که برای جاذبه ایجاد نشده به همین دلیل کسی حاضر به سرمایه گذاری در حوزه معادن فارس نیست در حالی که این استان دارای ظرفیتهای بسیاری در حوزه معادن است .
وی با بیان اینکه سرمایه گذار به دنبال زمان کوتاه برای سود است، اظهار کرد: متاسفانه میزان سرمایه گذاری در استان نسبت به استانهای دیگر بسیار کم است .
نماینده مردم اقلید با تاکید بر اینکه وضعیت صنایع مرتبط با معادن در استان فارس مناسب نیست، بیان کرد: با وجود داشتن معادن بسیار از جمله سنگ، خاک رس و ... متاسفانه وضعیت فرآوری معادن در این استان نگران کننده است .

افضلی با اشاره به اینکه فعال بودن معدن و رشد آن می تواند در اقتصاد استان تاثیرگذار باشد، افزود: متاسفانه تعداد زیادی از سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس از استان فارس هستند اما با این وجود همین فارسی ها حاضر به سرمایه گذاری در حوزه معادن استان نیستند .
وی با تاکید بر اینکه سه قوه باید برا جذب سرمایه گذار حتی سرمایه گذار خارجی همکاری کنند، گفت: باید موضوعات و مسائل مربوط به سرمایه گذاری چه در حوزه امنیت سرمایه گذاری و چه در بخش های دیگر و حتی بروکراسی اداری اساسی و ریشه ای حل شود .
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه مدیران اجرایی به این موضوع شد و بیان کرد: اگر مدیران اجرایی اراده به خرج دهند و وارد عمل شوند به طور حتم می توان شرایط حضور سرمایه گذار در حوزه معدن را ایجاد کرد و از این طریق برای توسعه استان قدم برداشت .
وی با اشاره به اینکه فارس در حوزه صنعت موفق نبوده، افزود: متاسفانه از سرمایه گذار در استان حمایتی نمی شود و بعضا خود دستگاه ها در حوزه سرمایه گذاری با بروکراسی های موجود پیش پای سرمایه گذار سنگ انداز هستند .
فارس در حوزه صنعت نه تنها رشد نداشته پس رفت هم داشته است
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فارس در حوزه صنعت به ویژه معادن بسیار ضعیف است گفت: فارس با داشتن پتانسیل های زیاد در حوزه معادن از سنگ گرفته تا خاک نسوز و ... متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرده است .
مسعود رضایی با بیان اینکه در حوزه صنعت آنگونه که باید در استان کار نشده، افزود: به طور حتم اگر به این حوزه توجه بیشتری شده بود در حال حاضر وضعیت استان اینگونه نبود و حداقل در حوزه معادن رشد کرده بود .
وی ادامه داد: فعالیت صنعتی یک کار زمان بر است و باید مدت ها روی آن کار کرد که متاسفانه با وجود اینکه فارس در حوزه معادن قوی است در این حوزه آنگونه که باید کار نشده است .
این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه فارس در حوزه صنعت طی سال های گذشته نسبت نه تنها رشد نکرده بلکه پس رفت هم داشته است .
وی با اظهار نگرانی از وضعیت صنعت در استان فارس گفت: برخی از صنایع از جمله صنایع الکترونیک که در شیراز بود حتی قبل از اینکه کره و ژاپن در این حوزه شروع به کار کنند در شیراز این صنعت فعال بود اما در حال حاضر وضعیت کره و ژاپن را ببینید و وضعیت فارس را !

وی در رابطه با تعطیلی بسیاری از صنایع در استان فارس اظهار کرد: دیگر از صنایع پارچه بافی در استان خبری نیست و فارس نه تنها در حوزه صنعت رشدی نداشته به طور حتم با این وضعیتی که پیش می رود به طور حتم طی سال های آیده از استانهای عقب مانده هم بدتر خواهد شد .
وی با انتقاد از اینکه در گذشته مسئولان توجهی به توسعه صنعت در همه زمینه از جمله معادن در فارس نداشته اند،گفت: متاسفانه در فارس به جای اینکه به دنبال ایجاد جاذبه برای سرمایه گذار باشیم به دنبال فراری دادن او هستیم .
رضایی با انتقاد از عملکرد مسئولان در حوزه صنعت گفت: در صورتی که می توان از این همه ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد نه تنها از آن استفاده نمی کنیم بلکه هر روز وضعیت فارس بدتر از قبل می شود .
وی تاکید کرد: این که گفته می شود سهم معادن در اقتصاد فارس یک درصد است حرف بیراهی نیست و به نظر بنده کاملا درست است .
از ظرفیت معادن برای توسعه فارس استفاده نشد
نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه فارس در حوزه معادن دارای ظرفیتهای بسیار غنی است، گفت: با توجه به اینکه کارخانه های از جمله کارخانه فولاد در نی ریز، خرامه و پاسارگاد موجود است متاسفانه از ظرفیت معادن برای توسعه استان استفاده نشده است .
اصغر مسعودی با اشاره به اینکه در صورت استفاده از این ظرفیت وضعیت فارس اینگونه نبود، افزود: در حالی که باید 15 درصد سهم حقوق دولتی معادن صرف زیرساختها شود اما تا جایی که بنده می دام این امر هم محقق نشده است .
وی با اعلام اینکه حجم زیادی از مواد معدنی فارس خام فروشی می شود، اظهار کرد: به عنوان نمونه در حال حاضر میزان قابل توجهی از خاک سنگ آهک در منطقه نی ریز رها شده که نه تنها از آن استفاده نمی شود بلکه به عنوان یک آسیب برای محیط زیست به شمار می رود .
نماینده مردم استهبان و نی ریز توضیح داد: این اتفاق در حالی می افتد که بیش از 80 درصد کاغذ مورد نیاز وارد می شود در حالی که اگر یک کارخانه کاغذ سازی در استان وجود داشت می شد از این خاک برای تولید کاغذ استفاده کرد .
وی با اشاره به اینکه با این میزان خاک سنگ آهک رها شده در نی ریز می شد چندین کارخانه کاغذ را تامین کرد، افزود: با استفاده از کربنات کلسیم می شد چندین کارخانه کاغذ را تامین کرد نه اینکه 80 درصد کاغذ ما وارداتی باشد .
مسعودی گفت: اگر از این ظرفیتها استفاده می شد به طور حتم رونق اقتصادی در استان به وجود می آمد البته در نی ریز اتفاقات خوبی در حال انجام است و قرار است این مطنقه به قطب صنعتی تبدیل شود .
وی خواستار توجه به حوزه معدن برای توسعه اقتصادی استان شد .
  به هر حال فارس دارای ظرفیت های اقتصادی بی نظیری است که با کمی حمایت از فعالان اقتصادی می توان این ظرفیت ها را به کار گرفت.
اینکه وضعیت فارس در حوزه های سرمایه گذاری سیر نزولی دارد یعنی اینکه طی این سالها عملا اقدام جدی برای برطرف شدن مشکلات سرمایه گذاری در استان صورت نگرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان