پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان:

نظام ثبت سرطان در ایران یک الگوی بین المللی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان(IARC) با تحسین پژوهش های انجام شده در زمینه ثبت موارد سرطان در شیراز بیان داشت: نظام ثبت سرطان بر اساس جمعیت در ایران یک الگوی بین المللی است و فعالیت های پژوهشی از دیرباز در این حوزه با موفقیت همراه بوده است.
پروفسور الیزابت ویدرپس، در حاشیه بازدید از برج پژوهشی محمد رسول الله دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همکاری بسیار مؤثر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان با ایران و حمایت از تشکیل و پیگیری مطالعه کوهورت در برخی از شهرهای ایران را یک اقدام موثر در توسعه پژوهش های سرطان شناسی عنوان کرد.
مطالعه کوهورت یا هم ‌گروهی(Cohort Study) نوعی مطالعه طولی و مدت دار است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد. این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم (بدور از بیماری) را برای یک دوره زمانی مشخص تحت بررسی قرار می‌دهد تا از روابط و همبستگی‌ها برای تعیین میزان خطر و عوامل خطر در کنار هم استفاده شود.
رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان(IARC) با تاکید بر اینکه عضویت دائم ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نقطه آغازی برای توسعه مطالعات سرطان شناسی است افزود: دانشمندان ایرانی با آژانس بین المللی تحقیقات سرطان همکاری های موثر داشته اند ، شناسایی عوامل موثر در سرطان و بررسی نقش سبک زندگی، عفونت‌ها، ژنتیک در بروز سرطان‌ها با همکاری دانشمندان ایرانی امکان پذیر شده است.
عضویت ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به‌ عنوان بیست و ششمین کشور جهان و سومین کشور آسیایی، پس از رأی‌گیری اعضای شورای حکام آژانس در نشست 17 می 2018 مطابق با 26 اردیبهشت 1397 به‌تصویب رسید.
الیزابت ویدرپس به دعوت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سه شنبه از مرکز ثبت سرطان جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، بازدید کرد.
در این بازدید توانمندی های مرکز ثبت سرطان جمعیتی استان فارس، مستقر در برج پژوهشی محمد رسول الله (ص) به تیم بازدید کننده معرفی و زیرساخت های توسعه تعامل علمی با آژانس بین المللی تحقیقات سرطان بررسی شد.
دکتر عباس رضاییان زاده رئیس مرکز ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این برنامه بازدید بیان داشت : هدف از این بازدید بررسی فرآیند ثبت سرطان در استان فارس و پیگیری طرح کوهورت خرامه ، گسترش فعالیت های پژوهشی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه مطالعات جمعیتی سرطان و مهار سرطان های قابل پیشگیری است.
این استاد گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تغییرات به وجود آمده در فرآیند ثبت سرطان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال 94 و دریافت اینترنتی اطلاعات سرطان های تشخیص داده شده از مراکز آموزشی درمانی استان گفت: در این بازدید، فرآیند موجود و همچنین نتایج آنالیز و تحلیل داده های سرطان موجود در این مرکز از نزدیک بررسی شد و مورد استقبال تیم بازدیدکننده قرار گرفت.
وی فعالیت های انجام گرفته را برآیند مشارکت تیمی از معاونت های درمان، تحقیقات و فناوری و بهداشتی دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این بازدید زیرساخت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه مطالعات سرطان ، از نگاه رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان بررسی شده و با توجه به توانمندی های موجود، تفاهم نامه ای در خصوص اجرای تحقیقات مشترک، به امضا رسید.
رضاییان زاده تبادل دانشجو در زمینه مطالعات جمعیتی سرطان و توسعه ماطلعات پیشگیری از سرطان را از جمله دیگر محورهای مورد بررسی در این بازدید عنوان کرد.
بر اساس آمارهای موجود سالانه حدود هفت هزار مورد ابتلا به سرطان در مراکز بیمارستانی و درمانگاه های تخصصی شیراز ثبت می شود.
جراحی بیش از 800 بیمار مبتلا به سرطان سینه در مرکز تحقیقات و کلینیک تشخیص بیماری های پستان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک رکورد جراحی سرطان در جنوب کشور بشمار می آید.
تغییر در سبک زندگی ، پیشگیری از بروز چاقی ، استفاده کمتر از گوشت قرمز و غذاهای آماده و فست فودها از سوی متخصصان سرطان شناسی توصیه شده است ، همچنین نقش عوامل محیطی و سبک زندگی به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار در سرطان شناخته شده است.
بعضی از عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و مصرف سیگار و دخانیات در ایجاد سرطان های حنجره، مری و ریه و مصرف بیش از اندازه فست فودها نیز در سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ بسیار تاثیرگذار است و تغییر در سبک زندگی می تواند اثرات ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403