پیام فارس

آخرين مطالب

صدای سوت قطار شنیدنی نیست/ خطوط ریلی فارس اقتصادی شود مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- صدای سوت قطار این روزها در فارس چندان شنیدنی نیست، مردم از کیفیت خطوط رضایت زیادی ندارند و مقاصد ریلی این استان هنوز اقتصادی نشده است.

 از روزی که صدای سوت قطار در فارس پیچید، سال ها گذشته است. مردم استان فارس که تصور می کردند قطار می تواند اوضاع حمل و نقل این استان را بهبود بخشد این روزها آرزوهای خود را از دست رفته می دانند.
کیفیت خطوط برای مردم چندان رضایت بخش نیست، مقاصد سفر متنوع نیست و خطوط نیز از جنبه های اقتصادی برای حمل بار به بنادر و بالعکس تعریف نشده تا مردم و تجار خیلی هم نتوانند از راه آهن استفاده مناسب ببرند.
خطوط ریلی فارس عقب مانده است
نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت خطوط ریلی در این استان بیان کرد : متاسفانه استان فارس در حوزه خطوط ریلی استانی عقب مانده است و تاکنون اقدام مناسبی برای توسعه این صنعت انجام نشده است .
اصغر مسعودی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط راه آهن شیراز - تهران و مشهد فعالیت دارد، گفت : متاسفانه این خطوط نیز با توجه به شرایطی که دارد تاکنون مورد استقبال مردم واقع نشده است .

وی ادامه داد: اینگونه نیست که مردم استان برای سفر به تهران برای مسافرت با قطار رغبتی نداشته باشند و زمانی که علت را جویا می شویم پی می بریم که وضعیت این خطوط مناسب نیست و مردم تمایلی برای سفر با قطار ندارد .
نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خطوط ریلی یکی از با صرفه ترین راه های سفر است، تاکید کرد : استان فارس در این حوزه همچنان عقب مانده است و تاکنون آنگونه که باید اقدام منسابی برای بهبود شرایط خطوط ریلی فارس انجام نشده است .
پیشرفت کم راه آهن قطروئیه- گل گهر - سیرجان
وی به خط راه آهن قطروئیه - گل گهر- سیرجان اشاره کرد و گفت: طی این مدت اقداماتی برای به سرانجام رسیدن این پروژه انجام شده اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است .
مسعودی با اشاره به اینکه فارس باید در صنعت ریلی پیشرفت کند، گفت: برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه باید راه آهن به بنادر ومراکز تجاری وصل باشد که صرفه اقتصادی برای این استان داشته باشد .
وی افزود: در حال حاضر تنها کاری که در خط ریلی استان فارس انجام می شود جابه جایی مسافر است که در بعد اقتصادی هیچگونه صرفه ای برای توسعه استان فارس ندارد .
نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جابه جایی مسافر به تنهایی نمی تواند برای استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، ادامه داد: راه آهنی برای توسعه استان موثر است که به بنادر و مراکز تجاری متصل باشد از این رو ضروری است برای توسعه خطوط ریلی استان فارس اقدامات مناسبی انجام شود تا استان توسعه پیدا کند .
مسعودی با تاکید بر اینکه باید هرچه سریعتر خطوط ریلی فارس به بنادر متصل شود، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد به طور حتم تحول عظیمی در صنعت ریلی ایجاد می شود .
در این رهگذر نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان فارس در صنعت ریلی استانی عقب مانده، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در این سالها اقدامی برای توسعه استان در حوزه ریلی انجام نشده و می بینیم که این استان حتی از استانها کوچکتر از خودش هم عقب مانده تر است .
حسین افضلی با اشاره به انکه در حال حاضر سه پروژه ریلی در فارس در حال پیگیری است، گفت: یکی از این پروژه ها خطوط ریلی یزد - اقلید و کهگیلویه و بویراحمد است که در حال حاضر نیز پیشرفت خوبی داشته است .
وی ادامه داد: اعتبار این پروژه در سال 95 معادل 55 میلیارد تومان بود که با پیگیری های انجام شده در حال حاضر به 177 میلیارد تومان رسیده است .
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پروژه از پروژه های اقتصاد مقاومتی است، افزود: هفته گذشته نیز 960 تن ریل در ایستگاه اقلید پیاده شد و به دنبال این هستیم همانگونه که این پروژه از سمت یزد پیگیری می شود از اقلید نیز ریل گذاری آن انجام شود .
وی با بیان اینکه این پروژه در عملیت زیرسازی تاکنون 94 درصد پیشرفت داشته، اظهار کرد: این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته که بسیار مناسب است .
افضلی گفت: برای راه آهن یزد - اقلید چهار میلیون تن بار و 2.5 میلیون نفر مسافر پیش بینی شده که تاکنون از سمت یزد 94 کیلیومتر ریل گذاری شده است .
وی با اشاره به اینکه برای اتمام این پروژه 470 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: اگر اعتبار آن تخصیص یابد به طور حتم در حوزه تامین مصالح و از لحاظ فنی آمادگی کامل وجود دارد و تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد .

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پروژه مسیر را 311 کیلومتر و فاصله ساعتی را 4.5 ساعت کاهش می دهد، بیان کرد: این پروژه مسیر شمالی - جنوبی و شرقی - غربی را به هم متصل می کند و گام مهمی در توسعه خطوط ریلی استان به شمار می رود .
افضلی گفت: علاوه بر این دو پروژه دیگر نیز از جمله نی ریز - گل گهر و شیراز - بوشهر نیز در استان در حال پیگیری است که این دو پروژه طی چند مدت اخیر به دلیل مشکلات زیست محیطی و بانکی تعطیل شده بود .
وی ادامه داد: بر این اساس جلسه ای با حضور مسئولان کشوری در کمیسیون عمران برگزار و مقرر شد که مشکلات مربوط به این دو پروژه نیز مرتفع شود .
نماینده مردم اقلید تاکید کرد: طی دو سه سال گذشته اقدامات اساسی برای به سرانجام رسیدن پروژه های خطوط ریلی استان انجام شده است .
به گفته وی استان فارس در حوزه خطوط ریلی عقب مانده است و باید برای توسعه این صنعت اقدام اساسی انجام داد .
افضلی گفت: البته باید این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که خطوط ریلی صرفه اقتصادی داشته باشد بدین گونه که به بنادر کشور متصل شود .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/68975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی