پیام فارس

آخرين مطالب

شیرجه در آغوش مرگ گفتگو

شیرجه در آغوش مرگ
  بزرگنمايي:

پیام فارس- بی احتیاطی و فراموش کردن اصول ایمنی توسط برخی موجب شده که آب مایه حیات و زندگی معنی خود را تغییر داده و به عاملی برای گرفتن نفس و زندگی بدل شود.

گرمای تدریجی هوا و افزایش تفریحات و طبیعت گردی در کنار جاری شدن آب بسیاری از رودها و نهرهای فارس در پی بارش های نسبتا مناسب سال زراعی جاری در بسترهایی که طی یک دهه گذشته رو به خشکی گذاشته بود موجب شده برخی بی گدار به آب زده و جان خود را با خطر جدی مواجه کنند.

فرار از گرما،بعضی خانواده‌ها را به خصوص در روزهای تعطیل برای تفریح روانه طبیعت و یا حاشیه سدها کرده و برخی نیز در این تفریحات،هوای آبتنی به سرشان زده و تنی به آب می زنند در صورتی که شنا کردن در این مناطق می‌تواند خطرناک باشد و جان آنها را نیز تهدید کند.

طی هفته‌های گذشته خبرهای غرق شدگی در سطح فارس رو به فزونی گذاشته از غرق شدن کودک و بزرگسال در رودخانه،تنگ،سد و حتی استخر ویلاهای اطراف کلانشهر شیراز ...

آمادگی 24 ساعته تیم‌های تخصصی غواصی و امداد آبی فارس

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون آتش نشانان شیرازی به دلیل دارا بودن تخصص چندین ماموریت در سطح استان برای جستجو غرق شدگان داشته‌اند.

هادی عیدی پور افزود: آتش نشانی شیراز 2 تیم تخصصی غواصی و نجات آبی متشکل از 20 نیروی خبره در اختیار دارد که 24 ساعت شبانه روز در آماده باش کامل قرار دارند.

وی ادامه داد: این 2 تیم ویژه نجات آبی به تجهیزات روز دنیا مجهز است که حدود 2 دهه سابقه فعالیت دارد و به صورت مداوم نیز به روز شده است و تمام این افراد مدارک بین المللی غواصی و نجات آبی دارند و مداوم دوره‌های آموزشی تخصصی را کسب کرده و همچنین با فدراسیون نجات غریق نیز در ارتباط هستند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز اضافه کرد: سه مربی و مدرس غواصی در سازمان آتش نشانی جذب کار شده تا اطلاعات و آموزش های لازم و به روز را به صورت دائمی به تیم های تخصصی نجات آبی منتقل کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم و اهالی استان فارس باید به توصیه های لازم خصوصا در تابستان امسال توجه جدی داشته و بدون شناخت قبلی در آبگیرها و رودخانه ها اقدام به شنا کردن نکنند.

عیدی پور اظهار کرد: حتی اگر افراد شناخت قبلی هم از منطقه داشتند نباید در محل هایی با عمق بالا و رودخانه های خروشان شنا کنند.

وقتی شناگر در گرداب گیر افتاد...

وی با بیان اینکه پشت سدها و آبگیرها محل مناسبی برای شنا کردن نیست،گفت: این محل ها به دلیل اینکه خاک و املاح ته نشین شده، باتلاقی است و افراد در صورت شنا کردن در این محل ها به پایین کشیده خواهند شد.

وی توصیه کرد: افراد نباید در محل هایی که تابلو شنا ممنوع نصب شده است اقدام به این کار کنند.

شنا در پشت سدها و آبگیرها ممنوع

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: پست سدها و آبگیرها شنا کردن کاملا ممنوع است و افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند تا جان خود را به خطر نیاندازند.

عیدی پور خاطرنشان کرد: اگر عمق آب در رودخانه تا زانوی افراد بالا است این امکان که شخص را آب با خود ببرد زیاد است و اشخاص باید از شنا کردن در این محل‌های پرهیز کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: در سطح استان فارس این مساله رخ داده که بعضا افرادی بومی با وجود آشنایی و تجربه قبلی در رودخانه و آبگیرها شنا کرده اما دچار حادثه و غرق شدگی شده‌اند،پس مردم بومی و آشنا با محیط نیز نباید بدون رعایت اصول ایمنی اقدام به شنا کردن در این محل‌ها کنند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تاکید کرد: توجه به این توصیه ضروری است که مردم از شنا در محل هایی که از پیش با آن محیط آشنایی ندارند به جد خودداری کنند و حتی شنا کردن در محل‌هایی که نسبت به محیط و سطح آب و ... آشنایی وجود دارد نیز با حفظ ضوابط ایمنی باشد.

سومین مرگ ناشی از صدمات غیرعمدی غرق شدگی است/در طبیعت و هنگام تفریح مراقب کودکان باشید

وی تاکید کرد: غرق شدگی از جمله مشکلات جدی فصل تابستان به شمار می‌رود چرا که تعطیلی مدارس از یک سو و افزایش مسافرت های هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی از سوی دیگر آمارغرق شدگی در این فصل را به نوعی افزایش می دهد به نحوی که سومین مرگ ناشی از صدمات غیر عمدی دنیا بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می شود.

عیدی پور ادامه داد: غرق شدگی در میان کودکان یکی از مسایل جدی است که به دلایل تحرک بیش از حد کودکان ،کنجکاوی آنها و عدم درک صحیح از مخاطراتی که آنها را تهدید می کند بیش از سایر گروه های سنی مشاهده می شود ،همچنین عدم مراقبت و نظارت صحیح والدین از فرزندان یکی ازمهمترین عوامل غرق شدگی در میان کودکان است.

رییس مرکز اورژانس فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعداد غرق شدگان امسال در سطح این استان 25 نفر بوده که به نسبت سال گذشته 19 درصد رشد داشته است.

محمد جواد مرادیان افزود: از ابتدای سال 1402 تا پایان خردادماه امسال 25 نفر در سطح استان دچار غرق شدگی شدند.

وی ادامه داد: در مدت مشابه سال 1401 در سطح فارس 21 نفر غرق شدند که مقایسه این آمار نشان از رشد 19 درصدی تعداد غرق شدگی طی سال جاری دارد.

شنا ممنوع!

رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا و افزایش سفرهای تابستانی به شهروندان توصیه می شود که از شنا کردن در مناطق ممنوعه جدا خودداری کنند.

وی افزود: هنگام شنا کردن یا بازی در آب عواملی مانند خستگی و ضعف، آشنا نبودن به محیط و آب‌های عمیق، مهارت نداشتن در شنا، تشنج و توقف بیش از حد مجاز در زیر آب باعث می‌شود که فرد برای تنفس به راحتی به سطح آب نیاید و غرق شدگی اتفاق بیفتد.

مرادیان یادآور شد: هنگام غرق شدگی فرد به علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می‌شود و به طور غیرطبیعی برای نجات جان خود تقلا می‌کند.

وی اظهار کرد: نخستین و حیاتی‌ترین کار برای نجات یک فرد در حال غرق، خارج کردن هر چه سریع‌تر او از آب است و سعی شود فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کرد و به سرعت نیز با اورژانس تماس برقرار کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/731268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش باران و جاری شدن سیلاب 4 نفر را در مرودشت اسیر مرگ کرد

اوقات شرعی فردا هفدهم اردیبهشت در شیراز

شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!

تخصیص 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس

تصادف در محور فارس به یاسوج با 6 کشته و زخمی

تخصیص 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس

اگر در این زمان شیر بخورید، حسابی لاغر می‌شوید!

نرخ معاینه فنی افزایش می‌یابد؟

کارشناس حمل و نقل: سیر و حرکت بار کاملا در انحصار راه آهن است

نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است

از افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا تا طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک

غرق شدن سه پسر بچه در کانال آب رسانی مرودشت

آماده‌باش برای حضور ترامپ

پیشنهاد ظریف

7 خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی

تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش: ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

فروش 190 کیلو طلا در حراج امروز

واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛

برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم

وضعیت «شهر ری» در تقسیم استان تهران چگونه خواهد بود؟!

پخش مناظره‌های انتخاباتی از صدا و سیمای فارس

ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران

سودای بازگشت؛ ترامپ از برنامه‌هایش پس از بازگشت به کاخ‌سفید گفت

چگونه یک بارداری سالم و موفق داشته باشیم؟

ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و دلار؛ ربع سکه به کانال 14 میلیونی بازگشت

افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان

برگزاری یادواره شهدای تخریب چی در فسا

بارش‌های رگباری و بهاری از فردا میهمان برخی مناطق فارس

افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی

سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود

بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان

عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار 1400 مگاوات برق در آستانه فصل گرما

افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی

انتخابات مرحله دوم چه بسا مهم‌تر از مرحله اول است

گروگان 56 ساله از دست آدم‌ربایان در شیراز رهایی یافت

واکنش فعال اصلاح‌طلب به مصاحبه «مهدی نصیری» با بی‌بی‌سی

حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران

سیگنال به تندروها

نقش ماما در سلامت باروری و فرزندآوری

کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه

برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار

اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر

مداحی که منبعش گوگل است به درد مداحی نمی‌خورد

اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در سومین حرم اهل‌ بیت(ع)

رمزگشایی از یک پروژه مشکوک

‌آزادی گروگان میانسال در شیراز با ورود پلیس

واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت تعدادی از پزشکان در شیراز

دولت تاب و تحمل نقد کارشناسی را ندارد