پیام فارس

آخرين مطالب

تغییر کاربری «باغ رزی» با مخالفت استاندار فارس از دستور کار کمیسیون ماده پنج خارج شد گفتگو

تغییر کاربری «باغ رزی» با مخالفت استاندار فارس از دستور کار کمیسیون ماده پنج خارج شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - امیرحسین جمشیدی، در گفتگو با خبرگزاری فارس در تشریح شرایط باغات قصردشت شیراز گفت: در شهر شیراز به دلیل شرایط خاص و قدمت باغات قصردشت و لزوم حفظ آنها ، طرح ویژه ای تحت عنوان «طرح تفصیلی باغات قصردشت» در سال 1379 تهیه گردید و برای قسمتی از باغات واقع در شمال غربی شیراز که تقریبا متصل به هم بودند، محدوده ای تعیین و تصویب شد که به شکل تقریبی از چهارراه ستارخان و کوچه صرافی شروع شده و تا باغات واقع در انتهای خیابان پزشکان معالی آباد را در بر می‌گیرد.
به گفته جمشیدی یک سری باغات دیگر نیز هستند که به دلیل انفصال کالبدی خارج از این محدوده یکپارچه قرار گرفته اند و در طرح تفصیلی شهر شیراز تحت عنوان «پهنه باغ وفضای سبز» شناخته می شوند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس عنوان کرد: باغاتی که در محدوده باغات قصردشت قرار دارند طبق طرح جامع مصوب شهر شیراز، از لحاظ شهرسازی خارج از محدوده قانونی شهر واقع شده اند. این تصمیم گیری به این دلیل بود که با قرارگیری خارج از محدوده قانونی شهر، هم از دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری مصون باشند و هم قوانین امور اراضی از جمله قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات شامل آنها شود.
وی افزود: اگر درختی در این محدوده تخریب شود، یا ساخت و سازی انجام شود، هم امور اراضی می تواند وارد شود چون خارج از شهر محسوب می‌شود و هم به این دلیل که در حریم شهر است، شهرداری امکان ورود دارد.
جمشیدی در پاسخ به این پرسش که چگونه یک باغ در محدوده طرح ویژه قرار ندارد اما باغ مجاور آن در این طرح جای گرفته است؟ گفت: مشاور تهیه کننده طرح در زمان تهیه طرح (سال 1379)، خط محدوده پیرامونی باغاتی را که به متصل بوده اند، ترسیم نموده و باغات متصل به هم زیر مجموعه این طرح قرار گرفت. در محدوده خیابان قصردشت، باغات واقع در بعضی از کوچه ها مثل کوچه منبع آب جزو گروههای پنجگانه باغات قصردشت قرار گرفته اند و سایر باغات مانند کوچه کدیور خارج از آن قرار داده شده اند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تصریح کرد: تفاوت باغات واقع در طرح تفصیلی با باغاتی که درطرح ویژه قراردارند این است که قانون امور اراضی شامل حال آنها نمی شود اما ماهیت غیرقانونی بودن تغییر کاربری باغات دایر در هر دو گروه این باغات فرقی نمی کند.
وی افزود: تغییر کاربری باغاتی که در طرح تفصیلی قرار دارند مجاز نیست و تنها تفاوتی که با باغات طرح ویژه دارند این است که طرح ویژه سخت گیرانه تر است. در طرح ویژه علاوه بر شهرداری، امور اراضی هم می تواند وارد شود ولی در طرح تفصیلی تنها شهرداری امکان ورود دارد.
جمشیدی تصریح کرد: باغات طرح تفصیلی مشمول قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری می شوند و وظیفه ذاتی شهرداری جلوگیری از تغییر کاربری آنهاست. تنها ماده 14 قانون زمین شهری ممکن است در حفظ باغات محدوده شهر چالش ایجاد می کند که آن هم با تغییر کاربری مخالفت کرده و بر حفظ کاربری باغی صراحت دارد.
به گفته مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس آیین نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها به تازگی سختگیرانه تر هم شده و اعتراض به تغییر کاربری کاملا بجا است.
جمشیدی این نکته را نیز متذکر شد که تقاضاهای تغییر کاربری محدوده باغات قصردشت در کارگروه امور زیربنایی استان مطرح می‌شود و آنچه در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار می گیرد باغات خارج از این محدوده است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص نتیجه درخواست تغییر کاربری باغ رزی واقع در کوچه کدیور قصردشت در کمیسیون ماده پنج گفت: این تقاضا اخیرا در کمیسیون ماده پنج مطرح شد و استاندار با رویکرد سخت گیرانه ای که در تغییر کاربری باغات دارند، اعلام کردند به شرط اینکه 80 درصد کاربری باغی حفظ شود و در اختیار شهرداری قرار بگیرد، با تغییر کاربری بیست درصد باغ موافقت می کنند که تا کنون از طرف متقاضی پذیرفته نشده و درخواست تغییر کاربری پلاک مذکور از دستورکار خارج شده است.
جمشیدی در پایان از مالکین و شهرداری‌های استان خواست با توجه به رویکرد مدیریت استان جهت حفظ باغات، از ارسال هرگونه درخواست تغییر کاربری باغات به دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی و یا کمیسیون ماده 5 خودداری کنند.
لازم به ذکر است آیین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 1388/4/20 مجمع تشخیص مصلحت نظام (تنقیحی مورخ 1401/6/17 شورای عالی استان ها) قوانین سختگیرانه تری نسبت به تغییر کاربری اراضی باغی دارد. تبصره یک ماده 10 این آیین نامه در تغییرات جدید خود به صراحت اعلام می کند: شهرداری موظف است پس از شناسایی، باغ های واقع در محدوده و حریم شهر آنها را روی نقشه و سامانه های مربوطه ( G I S) مشخص و اعلام نماید. این باغ ها به هیچ وجه، حتی در صورت قطع تمام درختان، بدون اخذ مجوزهای قانونی از عنوان باغ خارج نخواهند شد.
به گزارش فارس؛ تقاضای تغییر کاربری ملک موقوفی با پلاک 61 واقع در کوچه کدیور، معروف به باغ رزی از باغ به مسکونی که در طرح تفصیلی قصردشت قرار دارد، علیرغم تمامی ضوابط، با موافقت شهرداری با طی همه فرآیندها به کمیسیون ماده پنج ارسال شده بود که با مخالفت استاندار رد شد.
یک تقاضای تغییر کاربری از نقطه آغاز تا قرار گرفتن بر میز کمیسیون ماده پنج فرآیند طولانی را طی می کند و قانون گذار در این مسیر توقفگاه های متعددی برای پایش و بررسی جامع تر قرار داده تا در صورت قرار نداشتن در مسیر صلاح عمومی از ادامه روند جلوگیری شود.
دستگاه‌های متعددی از جمله شهرداری منطقه، معاونت شهرسازی شهرداری، شورای شهر، اداره کل راه و شهرسازی در این مسیر قرار دارند که هر کدام این امکان و مسئولیت را دارند که با موضوع تغییر کاربری مخالفت کنند، اما به نظر می‌رسد در اتفاقی تأسف بار همه این دستگاه ها با نادیده انگاشتن وظیفه قانونی خود در صیانت از فضای سبز و حفظ باغات، موافق تغییر کاربری بوده و آن را تا کمیسیون ماده پنج پیش برده اند و اگر مشی سختگیرانه کنونی در استانداری فارس نبود تا کنون این باغ با تغییر ماهیت، علیرغم همه ضوابط به مسکونی تبدیل شده بود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/741351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر آقای مدیرکل در مقطع حساس کنونی

نگرانی مهم کسانی که ناخن می‌کارند؛ زگیل تناسلی یا ایدز؛ از این منتقل می‌شوند؟

در مورد اختلال اوتیسم بیشتر بدانید

اما و اگرهای آینده بورس

آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت 16 امروز

ببینید | لحظه نجات بچه گرفتار در سیل در شهرستان قیرو کارزین

تلف شدن 50 راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق

هلدینگ خلیج فارس اسیر فضای مجازی نمی‌شود

جمله جنجالی کارشناس صداوسیما به افراد بی‌حجاب

درمان سنتی مگس پران چشم و خمیازه همراه با اشک

باید منتظر طلای 3 هزار دلاری باشیم؟

کاهش شدید قیمت دلار در بازار

سیستان‌وبلوچستان، فارس و تهران رکوددار بیشترین تعداد حوادث ترافیکی در کشور

سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود

به زودی میزان خسارت سیل به مزارع گندم اعلام می‌شود

همایش «حوزه انقلابی حوزه منتظر» به میزبانی شیراز برگزار می‌شود

رعد و برق 50 راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد

منابع عبری: حماس تاکید دارد پایان جنگ در توافق نوشته شود

سفر گروسی به اصفهان مهر تاییدی بر حمایت آژانس اتمی از مجموعه‌های علمی ایران است

پلمب داروخانه‌های گیاه‌پزشکی متخلف در داراب

هادی چوپان دچار شیدایی شده است؟

شیراز بر سکوی ‌قهرمانی مسابقات جودوی جوانان فارس ایستاد

زمینه های شکل گیری بیماری سلیاک

بورس افت کرد

آغاز اولین فروش خودروهای برقی

پرشدگی سدها به 65درصد رسید

بررسی 422 فقره پرونده در 22 مرکز مهر خانواده مازندران

فیروزکوه و دماوند و ری از تهران جدا خواهد شد؟

فرماندار خنج: خسارت به 2 هزار تن گندم صحت ندارد

پلمب داروخانه‌های گیاه پزشکی متخلف در داراب

آشنایی با چگونگی اصلاح مزاج

5 روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان

قیمت عجیب بنزین آنلاین؛ 10 لیتر 69 هزار تومان!

قبض‌های میلیونی در انتظار دارندگان کولر گازی

کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید

واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار 59/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند

9 فیلم نفس‌گیر کره‌ای کمتر دیده شده ؛ از دست ندهید (+عکس)

تصویب رشته‌های جدید دانشگاه آزاد نی‌ریز در مقطع دکتری

کیش؛ پایتخت نوآوری ایران می‌شود/ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه جزیره، در دستور کار است

جذابیت ظرفیت‌های گمرکی کیش برای هیات اقتصادی ترکیه / کیش و آنکارا، شریک تجاری می‌شوند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 16 اردیبهشت 1403

نکات غذایی مناسب برای قبل از بارداری

آمار بالای بیماری دیابت

زمان برگزاری دومین حراج سکه در سال 1403 مشخص شد

افتتاح آرش مال نقطه عطفی در توسعه تجاری و فرهنگی منطقه آزاد انزلی

وزیر صمت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم

فعالیت 22 مرکز مهر خانواده در مازندران

مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است

همایش «دین، سلامت و کمک‌ های بشر دوستانه» برگزار می شود

تکلیف جدا شدن فیروزکوه و دماوند و ری از تهران مشخص شد