پیام فارس

آخرين مطالب

نگاه جامع به FATF نیاز آینده اقتصاد کشور مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس- در این یادداشت به قلم مهدی آماده سردبیر این روزنامه آمده است: "در حال حاضر مهم ترین موضوع سیاسی و اقتصادی کشور لوایح چهارگانه «اف ای تی اف» FATF یا همان «گروه ویژه اقدام مالی در پول شویی» می باشد.
این سازمان در سال 1989 میلادی با نگرش به سیاست های توسعه برای مبارزه با پولشویی بنیاد شد اما از سال 2001 میلادی به کارزار مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوست و به نوعی بیشتر مورد توجه واقع شد.
در سال 2012 میلادی بود که این گروه به رشد قابل توجهی رسید و آخرین ویرایش توصیه های خود را برای مقابله با جرایم مالی منتشر کرد.
این گروه میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیاده سازی توصیه های این گروه را رصد می کند. براساس همین نظارت و بررسی ها کشورهای جهان به سه دسته تقسیم شده اند. دسته اول کشورهایی هستند که توصیه ها را به صورت دقیق و کامل اجرا می کنند که بیشتر شامل کشورهای توسعه یافته است.
دسته دوم که عموماً کشورهای در حال توسعه می باشند، توصیه ها را پذیرفته اند و در حال تطبیق فعالیت های مالی کشورهایشان با توصیه ها هستند و تنها در میزان پیشرفت تطبیق متفاوتاند.
اما دسته سوم کشورهایی را شامل می گردد که توصیه های گروه FATF را نپذیرفته اند و همکاری نیز با گروه «ویژه اقدام مالی» ندارند. حال کشورهای دسته سوم که کشور ایران هم شامل آن می باشد از نظر این گروه باز هم به دو بخش تقسیم شده اند.
بخش اول کشورهای دسته سوم را کشورهای شامل می گردد که اقدام متقابل علیه آنها انجام نمی شود و سایر کشورهای دسته اول و دوم کاری به آنان ندارند.
اما بخش دوم کشورهای دسته سوم در لیست سیاه گروه FATF قرار می گیرند و این یعنی علیه آنها اقدام متقابل به دلیل نپذیرفتن و اجرایی نکردن توصیه های گروه اقدام متقابل علیه پولشویی در دستور کار قرار می گیرد!!!
حال اینکه چه ساز و کاری وجود دارد که یک کشور در لیست سیاه قرار بگیرد یا با وجود نداشتن همکاری با FATF در لیست سیاه نباشد، خود حدیث مفصلی می باشد که از حوصله این مطلب خارج است، اما واضح است به دلیل فشار و لابی برخی کشورها در صورت پایان یافتن مهلت داده شده از سوی این گروه و نپیوستن ایران به این مجموعه، آنگاه نام کشورمان را در لیست سیاه قرار می دهند!
به دلیل همین موضوع نمایندگان مجلس لایحه «CFT» به عنوان یکی از لوایح چهارگانه «FATF» را یعنی طرح پیوستن ایران به این گروه مقابله با پولشویی را تصویب کردند اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد دانست و آن را به مجلس بازگرداند.
در ادامه کمیسیون امنیت ملی برخی ایرادات شورای نگهبان را رفع اما در سایر موارد بر نظرات خود اصرار کردند که در ماه پیش باز هم طرح در صحن مجلس به رأی گذاشته شد و طرح CFT با رأی بالا تصویب شد و به همین دلیل طرح به مجلس تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
در تمام این مدت یعنی چند ماه اخیر مخالفان پیوستن ایران به جمع کشورهایی که توصیه های FATF را اجرا می کنند، از هر فرصتی برای ابراز مخالفت خویش استفاده کردند و حاشیه های بسیاری ایجاد نمودند که نگارش آنها از حوصله این مطلب خارج است!
به دلیل اندک بودن فرصت تعدادی از اعضای هیأت دولت با ارسال دو نامه از مقام معظم رهبری درخواست کرده بودند که موضوع بررسی طرح CFT در مجمع با سرعت بیشتری همراه شود و همچنین مسائل و مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم تصویب این طرح برای کشور ایجاد گردد نیز در این نامه ها به صراحت عنوان شده اند.
چندی پیش نیز دکتر ظریف با حضور در صحن علنی مجلس عنوان داشت که «بنده تضمین نمی دهم با پیوستن ایران به FATF تمام مشکلات مالی و بانکی ایران با کشورهای مختلف جهان حل شود، اما تضمین می دهم در صورت نپیوستن ایران به FATF مشکلات بانکی و مراودات مالی ما با دیگر کشورها چندین برابر گردد!»
اما رئیس جمهور نیز در آخرین جلسه هیأت دولت که چهارشنبه قبل برگزار گردید، اظهار امیدواری کرد با تصویب لوایح چهارگانه، توطئه های آمریکا در موضوع مالی و بانکی علیه کشورمان خنثی گردد!!!
با تمام این اوصاف باید قبول کنیم اگر هم پیوستن ایران به مجموعه کشورهایی که توصیه های FATF را در امور مالی اجرا می کنند، ضررهایی هم داشته باشد، اما نپیوستن به آن زیان های به مراتب وسیع تر و بزرگ تری به دنبال دارد.
متأسفانه پس از عهدشکنی ناجوانمردانه آمریکا و خروج از برجام و شروع دور اصلی تحریم های آنها از سیزده آبان ماه سال جاری، یکسری مشکلات گریبان اقتصاد کشورمان را گرفته است.
اما مسئولین ایران اسلامی با درایت در حال کاهش دادن اثرات این تحریم ها هستند و بدون شک سال 98 یک سال معمولی برای اقتصاد ایران نیست. در این راستا کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه، عراق، هند و... در حال مراودات اقتصادی با ایران هستند و تهدید های آمریکا هنوز آنها را از میدان خارج نکرده است.
اتحادیه اروپا نیز که در تلاش است تا «SPV» یا همان «ساز و کار مالی» با ایران را راه اندازی نماید و شاید یکی از دلایل دست دست کردن آنها مشخص شدن تکلیف پیوستن ایران به FATF باشد.
حال اگر ما در لیست سیاه گروه FATF قرار بگیریم، اتحادیه اروپا با استناد به همین موضوع بهانه ای برای عدم راه اندازی «SPV» به دست خواهد آورد. کشورهای دوست هند، چین، عراق، ترکیه، روسیه و... نیز که بازوهای ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا است، دچار مشکل محدودیت برای ارتباط مالی و بانکی خواهند شد!
اینگونه حتی ممکن است برخی از این کشورها عطای کار با ایران را به لقای آن ببخشند و این همان خواسته ترامپ و صهیونیست ها می باشد که نباید اجازه تحقق آن را داد.
به هر حال عدم پذیرش بعضی کنوانسیون های بین المللی امکان پذیر می باشد و برخی نیز اختیاری هستند اما با همین وجود در صورت عدم پذیرش برای کشور محدودیت های نانوشته ای پیش می آید که فعالیت اقتصادی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و به قول دکتر روحانی «وقتی ضرر نپذیرفتن بسیار بیشتر از پذیرفتن است، خوب یا بد باید آن را قبول کرد!»
امیدواریم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشراف کامل به همه موارد و بررسی تمام جوانب، تک تک زوایای پیدا و پنهان لوایح چهارگانه را مورد توجه قرار دهند و به دور از هر نگاه سیاسی و تنها در جهت مصلحت نظام، کشور و مردم رأی خود را در مورد CFT اعلام کنند و ان‌شاءا... بهترین تصمیم گرفته خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/78569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد

تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

شهادت دستکم 16 اسیر فلسطینی در زندان های صهیونیست ها

برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس

تمجید فیلسوف اهل‌سنت از سیلی ایران به اسرائیل

هدیه تولد همسر، آزادی زندانی در جهرم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

هوشیاری پلیس فسا مانع از فروش سکه‌های دوره اشکانی شد

قتل خانم 82ساله در آباده و سرقت طلاجات او

مسمومیت اعضای یک خانواده شیرازی با قارچ

اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند