بزرگنمايي:
پیام فارس - به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، «برخی اصلا نمیتوانستند باور کنند که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشور به گونهای رشد کند که حالا پس از چهل و پنج سال در رتبه پانزدهم تولید علم دنیا و در قله تولید علم منطقه قرار بگیرد و در منطقه آقایی کند در حالیکه حتی رشتههای دکتری در این کشور تدریس نمیشد و جوانانش برای ادامه تحصیل ناگزیر باید به خارج از کشور میرفتند. روزگاری ایران یک کشور وابسته بود و برای درمان بیماری مردمانش باید پزشک از کشورهای دیگر به ایران میآمدند اما حالا تقریبا در هیچ رشتهای نیست که دانشجویان ایران مجبور به تحصیل در خارج از کشور باشند.»؛ اینها صحبتهای عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی است که خود در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 16 سال بیشتر نداشته اما حالا استاد تمام رشته روانشناسی بالینی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامهطباطبائی است. گفتوگوی مفصل خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی را در زیر میخوانید: * پیشرفتهای کمی و کیفی علم و آموزش ایران پس از انقلاب اسلامی ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همه نظر پیشرفتهایی را در آموزش عالی و علم و فناوری کشور شاهد هستیم، حتما میدانید که از نظر تعداد، کل دانشجویان ایران در پیش از وقوع انقلاب اسلامی به 200 هزار نفر هم نمیرسید در حالیکه امروز بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور در حال تحصیل هستند. از نظر کیفی هم همین بس که بدانیم قبل از وقوع انقلاب اسلامی بیشتر دانشجویان در دوره کارشناسی تحصیل میکردند در حالیکه امروز دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما در رشتههای دلخواهشان امکان تحصیل دارند و دوره های تحصیلات تکمیلی در تمام رشتهها دایر شده است. در رشتههای علوم پزشکی تربیت هزاران متخصص را داشته ایم که ضمن بی نیاز کردن کشور از ورود پزشکان غیر ایرانی یا رفتن مردم برای درمان به کشورهای دیگر سطح سلامت و کیفیت زندگی مردم را بسیار ارتقا داده است همچنین کشور ما در علوم فنی و مهندسی نیز پیشرفتهای بسیاری داشته است به طوریکه پیشرفتهای ایران در صنایع نظامی، سازههای مهندسی، علوم جدید مانند نانوفناوری، سلولهای بنیادی و غیره در جهان زبانزد است. براساس شاخص های علمی جهانی رشد علمی کشور در سال های اخیر به گونهای بوده است که خروجی دانشگاههای ایران در بین کشورهای غرب آسیا در جایگاه نخست قرار دارد و این جایگاه در چند سال گذشته به طور مرتب هم تکرار شده است. * نه تنها دانشجویان ایرانی مجبور به تحصیل در خارج نیستند بلکه دانشجویان خارجی در ایران درس میخوانند در حال حاضر تقریبا در هیچ رشتهای نیست که دانشجویان ایرانی مجبور به تحصیل در خارج از کشور باشند، حتی دانشجویان خارجی در دانشگاههای ما تحصیل میکنند. پذیرش دانشجوی بین الملل در دانشگاه های ایرانی جزء برنامه ریزیهای وزارت علوم است و ما در دانشگاه علامه طباطبائی مرکز امور دانشجویان بینالملل را با هدف بهبود ارائه خدمات بیشتر و با کیفیتتر به دانشجویان غیرایرانی راه اندازی کرده ایم. سال 1363 با تجمیع یکسری از آموزشگاههای آموزش عالی و دانشگاههایی همچون دانشگاه ابوریحان، دانشگاه آزاد ایران، مدرسه عالی پارس و مدرسه بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی شکل گرفت، اما حالا شرایط دانشگاه علامه طباطبائی با شرایط اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست به طوریکه امروز این دانشگاه نزدیک به صدهزار فارغالتحصیل دارد و حدود 70 درصد از دانشجویان ما در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل میکنند. دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاهی است که فارغ التحصیلان آن در حکمرانی و حاکمیت در جمهوری اسلامی نقش آفرین بودند، به طوریکه بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی نیز وزاری فعلی، قدیم، معاونان رئیس جمهور و رؤسای دستگاههای اجرایی مختلف بوده و هستند. بیش از 70 درصد از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی دختر و در میان فارغ التحصیلان این دانشگاه نیز هزاران متخصص خانم از رشتههای مختلف در دورههای دکتری و کارشناسی ارشد حضور دارند که در کنار مادری و همسری، در صحنههای اجتماعی هم به عنوان صاحبنظر مشارکت میکنند دانشگاه علامه طباطبائی جایگاه مناسبی در سطح دانشگاههای سطح اسلام و دانشگاههای ایران دارد که این افتخارات ستودنی و مایه فخر است، این دانشگاه ظرفیت بیهمتایی است که همچنان مولد خواهد بود و به خدمات خود ادامه خواهد داد. براساس شاخص ISC سال گذشته دانشگاه علامه طباطبائی بالاترین تعداد مقاله اعضای هیأت علمی را کسب کرد، براساس رتبهبندی تایمز نیز جزء دانشگاههای برتر جهانی هستیم. امروز دانشگاه علامه طباطبائی در شرایطی است که برای دستیابی به مرجعیت علمی بین المللی برنامه ریزی می کنیم و برخی رشتهها، گروهها و دانشکدههای ما نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی شناخته شدهاند. * پیشرفت ایران در حوزه علوم انسانی در حوزه علوم انسانی تولیدات علمی مختلف در زمینههای مختلف اقتصاد، سیاست، مدیریت، روان شناسی و غیره ارائه دادهایم و در حال حاضر رشتههای مختلف علوم انسانی در بیشتر دانشگاههای بزرگ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دایر است. * برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبائی برای پاسخ به انتظارات مردم دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی تاکنون موفق شده است بیش از یک صد هزار فارغ التحصیل را در رشتههای مختلف علوم انسانی به جامعه تحویل دهد و این ظرفیت علمی در خدمت جامعه قرار گرفتند. دانشگاه علامه طباطبائی چشم امید ملت ما در حوزه پیشرفت های کشور در بخش علوم انسانی است، به طوریکه ملت از ما انتظار دارند که این دانشگاه حوزه علوم انسانی را در کشور رهبری کند زیرا این دانشگاه ظرفیت مرجعیت را در علوم انسانی دارد و مردم انتظار به جایی دارند که دانشگاه علامه طباطبایی بتواند تولید علم علوم انسانی کند و در حل مشکلات و مسائل مرتبط با حوزه علوم انسانی نقش آفرین باشد و دانشجویانی تربیت کند که آنها انسانهای مسؤولیت پذیر، متدین، متخصص و مفیدی برای جامعه باشند، ما هم به گونه ای برنامه ریزی میکنیم که پاسخگوی انتظارات مردم باشیم. اصلیترین هدف ما استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی ماست که همه صاحبنظر و دارای ایده هستند و می توانند انتظارات مردم از دانشگاه را برآورده کنند، ما برنامه راهبردی تدوین کردیم که به صورت تزئینی و شعاری نیست بلکه به شکل یک برنامه عملیاتی در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است. در سالهای گذشته هر کدام از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی فعالیتهایی را در راستای تحقق اهداف برنامه راهبردی داشته و در حوزه تحول علوم انسانی فعالیت های بین المللی انجام دادهاند. فارس: اولویت برنامه راهبردی دانشگاه علامه طباطبائی چیست؟ ما میخواهیم ایدههای نو برای ارتقای سطح دانشگاه و آموزش و تحول در آموزش و ارتباط جامعه با صنعت اجرا کنیم بنابراین تلاش میکنیم که افکار و ایدهها را گرد هم آورده و در مسیری که مسیر تعالی دانشگاه است به کار بگیریم. * ارتقای کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران فارس: از نظر کیفی، فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران در چه سطحی هستند؟ در سالهای اخیر کیفیت فارغ التحصیلان به حدی است که اگر دانشگاهی برای جذب هیأت علمی بین یک نفر فارغ التحصیل از دانشگاه های ایران و یک نفر فارغ التحصیل از میان تحصیل کردگان در خارج از کشور سر دو راهی باشد بدون شک فارغ التحصیل دانشگاههای ایران را ترجیح میدهد. ظرفیت علمی که پس از انقلاب در ایران ایجاد شده است شرایطی را به وجود آورده است که در حال حاضر شاهد حضور هزاران دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های کشور هستیم و علاوه بر آن تولیدات علمی و محتواهای آموزشی دانشگاهی که در ایران تولید شده است در بسیاری از دانشگاه های کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. * فضای باز دانشگاهی برای حضور تمام جناحهای سیاسی فارس: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان درباره فضای دانشجویی دانشگاهها نیز صحبت کنید. ما در دانشگاه علامه طباطبائی فضای باز گفتوگو را برای تمام جناحها باز گذاشتهایم و برای افزایش مشارکت حضور در انتخابات و امکان رسیدن به شاخصهای درست برای انتخاب اصلح برنامه ریزی کردهایم، البته می دانم که در تمام دانشگاههای کشور افراد از جناح های سیاسی مختلف برای سخنرانی در حضور دانشجویان دعوت می شوند. دانشگاههای ما این ظرفیت را دارند تا با بهره گیری از منطق و استدلال شاهد گفتوگوی صاحبان نظران و اندیشمندان باشند، دانشگاههای ما به گونه ای است که استدلال و تفکر خردمندانه در آن شنیده میشود زیرا از محل گفتوگوهای موافقان و مخالفان واقعیات یک موضوع بهتر آشکار خواهد شد. دانشگاههای ما محل حضور دانشجویان و استادانی است که از با استعدادترین افراد جامعه هستند و نقش این افراد به عنوان افراد پیشرو در جامعه بدیهی است. * حساسیتهای دانشجوی امروز نسبت به مسائل روز جامعه فارس: به نظر شما دانشجویان امروز هم حساسیتهای دانشجویان پیش از انقلاب را دارند؟ دانشجویان امروز کشور هم نسبت به مسائل جامعه حساسیت دارند و اگر احساس کنند جایی ابهام یا انحرافی وجود دارد نسبت به آن واکنش نشان می دهند. همه دانشجویان فرزندان ما هستند و ما با عشق نسبت به آنها تلاش می کنیم محیط مناسبی را در دانشگاه برای پرورش استعدادهای آنها فراهم کنیم. * برنامه ریزی برای ایجاد امیدآفرینی در دانشجویان یکی از موضوعاتی که در دانشگاه به آن توجه کردیم موضوع امید آفرینی بود، اینکه چه کار کنیم دانشجوی ما دچار ناامیدی و یاس نشود و چه کار کنیم که امید را در دل جوانان زنده کنیم، در این باره هم برنامه هایی داشته ایم. فارس: چه برنامههایی؟ یکی از برنامه های ما در حوزه ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان بوده است به طوریکه راه اندازی مراکز نوآوری را در دستور کار قرار دادیم که در چندین دانشکده مراکز نوآوری و کارآفرینی ایجاد شد و در تعدادی در دستور کار هست که این مراکز را ایجاد کنیم. پایان پیام/ فارس: در این مراکز چه کاری انجام میشود؟ معتمدی: قرار است در این مراکز نوآوری دانشجوها را تشویق کنیم تا واحدهای فناور که زمینه کسب و کار آنها را فراهم میکند راهاندازی کنند و متناسب با تخصص و رشته تحصیلی خود، کارهای خلاقانهای انجام دهند. مسائل آموزشی و پژوهشی و مسائل مربوط به ارتباط جامعه و صنعت نیز جزء اهداف برنامه راهبردی دانشگاه است تا بتوانیم از طریق ایجاد زمینههای اشتغال دانشجویان خود در آنها امیدآفرینی کنیم. پایان پیام/
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، «برخی اصلا نمیتوانستند باور کنند که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشور به گونهای رشد کند که حالا پس از چهل و پنج سال در رتبه پانزدهم تولید علم دنیا و در قله تولید علم منطقه قرار بگیرد و در منطقه آقایی کند در حالیکه حتی رشتههای دکتری در این کشور تدریس نمیشد و جوانانش برای ادامه تحصیل ناگزیر باید به خارج از کشور میرفتند.
روزگاری ایران یک کشور وابسته بود و برای درمان بیماری مردمانش باید پزشک از کشورهای دیگر به ایران میآمدند اما حالا تقریبا در هیچ رشتهای نیست که دانشجویان ایران مجبور به تحصیل در خارج از کشور باشند.»؛ اینها صحبتهای عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی است که خود در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 16 سال بیشتر نداشته اما حالا استاد تمام رشته روانشناسی بالینی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامهطباطبائی است.
گفتوگوی مفصل خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی را در زیر میخوانید:
* پیشرفتهای کمی و کیفی علم و آموزش ایران پس از انقلاب اسلامی
ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همه نظر پیشرفتهایی را در آموزش عالی و علم و فناوری کشور شاهد هستیم، حتما میدانید که از نظر تعداد، کل دانشجویان ایران در پیش از وقوع انقلاب اسلامی به 200 هزار نفر هم نمیرسید در حالیکه امروز بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور در حال تحصیل هستند.
از نظر کیفی هم همین بس که بدانیم قبل از وقوع انقلاب اسلامی بیشتر دانشجویان در دوره کارشناسی تحصیل میکردند در حالیکه امروز دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما در رشتههای دلخواهشان امکان تحصیل دارند و دوره های تحصیلات تکمیلی در تمام رشتهها دایر شده است.
در رشتههای علوم پزشکی تربیت هزاران متخصص را داشته ایم که ضمن بی نیاز کردن کشور از ورود پزشکان غیر ایرانی یا رفتن مردم برای درمان به کشورهای دیگر سطح سلامت و کیفیت زندگی مردم را بسیار ارتقا داده است
همچنین کشور ما در علوم فنی و مهندسی نیز پیشرفتهای بسیاری داشته است به طوریکه پیشرفتهای ایران در صنایع نظامی، سازههای مهندسی، علوم جدید مانند نانوفناوری، سلولهای بنیادی و غیره در جهان زبانزد است.
براساس شاخص های علمی جهانی رشد علمی کشور در سال های اخیر به گونهای بوده است که خروجی دانشگاههای ایران در بین کشورهای غرب آسیا در جایگاه نخست قرار دارد و این جایگاه در چند سال گذشته به طور مرتب هم تکرار شده است.
* نه تنها دانشجویان ایرانی مجبور به تحصیل در خارج نیستند بلکه دانشجویان خارجی در ایران درس میخوانند
در حال حاضر تقریبا در هیچ رشتهای نیست که دانشجویان ایرانی مجبور به تحصیل در خارج از کشور باشند، حتی دانشجویان خارجی در دانشگاههای ما تحصیل میکنند.
پذیرش دانشجوی بین الملل در دانشگاه های ایرانی جزء برنامه ریزیهای وزارت علوم است و ما در دانشگاه علامه طباطبائی مرکز امور دانشجویان بینالملل را با هدف بهبود ارائه خدمات بیشتر و با کیفیتتر به دانشجویان غیرایرانی راه اندازی کرده ایم.
سال 1363 با تجمیع یکسری از آموزشگاههای آموزش عالی و دانشگاههایی همچون دانشگاه ابوریحان، دانشگاه آزاد ایران، مدرسه عالی پارس و مدرسه بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی شکل گرفت، اما حالا شرایط دانشگاه علامه طباطبائی با شرایط اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست به طوریکه امروز این دانشگاه نزدیک به صدهزار فارغالتحصیل دارد و حدود 70 درصد از دانشجویان ما در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل میکنند.
دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاهی است که فارغ التحصیلان آن در حکمرانی و حاکمیت در جمهوری اسلامی نقش آفرین بودند، به طوریکه بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی نیز وزاری فعلی، قدیم، معاونان رئیس جمهور و رؤسای دستگاههای اجرایی مختلف بوده و هستند.
بیش از 70 درصد از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی دختر و در میان فارغ التحصیلان این دانشگاه نیز هزاران متخصص خانم از رشتههای مختلف در دورههای دکتری و کارشناسی ارشد حضور دارند که در کنار مادری و همسری، در صحنههای اجتماعی هم به عنوان صاحبنظر مشارکت میکنند
دانشگاه علامه طباطبائی جایگاه مناسبی در سطح دانشگاههای سطح اسلام و دانشگاههای ایران دارد که این افتخارات ستودنی و مایه فخر است، این دانشگاه ظرفیت بیهمتایی است که همچنان مولد خواهد بود و به خدمات خود ادامه خواهد داد.
براساس شاخص ISC سال گذشته دانشگاه علامه طباطبائی بالاترین تعداد مقاله اعضای هیأت علمی را کسب کرد، براساس رتبهبندی تایمز نیز جزء دانشگاههای برتر جهانی هستیم.
امروز دانشگاه علامه طباطبائی در شرایطی است که برای دستیابی به مرجعیت علمی بین المللی برنامه ریزی می کنیم و برخی رشتهها، گروهها و دانشکدههای ما نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی شناخته شدهاند.
* پیشرفت ایران در حوزه علوم انسانی
در حوزه علوم انسانی تولیدات علمی مختلف در زمینههای مختلف اقتصاد، سیاست، مدیریت، روان شناسی و غیره ارائه دادهایم و در حال حاضر رشتههای مختلف علوم انسانی در بیشتر دانشگاههای بزرگ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دایر است.
* برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبائی برای پاسخ به انتظارات مردم
دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی تاکنون موفق شده است بیش از یک صد هزار فارغ التحصیل را در رشتههای مختلف علوم انسانی به جامعه تحویل دهد و این ظرفیت علمی در خدمت جامعه قرار گرفتند.
دانشگاه علامه طباطبائی چشم امید ملت ما در حوزه پیشرفت های کشور در بخش علوم انسانی است، به طوریکه ملت از ما انتظار دارند که این دانشگاه حوزه علوم انسانی را در کشور رهبری کند زیرا این دانشگاه ظرفیت مرجعیت را در علوم انسانی دارد و مردم انتظار به جایی دارند که دانشگاه علامه طباطبایی بتواند تولید علم علوم انسانی کند و در حل مشکلات و مسائل مرتبط با حوزه علوم انسانی نقش آفرین باشد و دانشجویانی تربیت کند که آنها انسانهای مسؤولیت پذیر، متدین، متخصص و مفیدی برای جامعه باشند، ما هم به گونه ای برنامه ریزی میکنیم که پاسخگوی انتظارات مردم باشیم.
اصلیترین هدف ما استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی ماست که همه صاحبنظر و دارای ایده هستند و می توانند انتظارات مردم از دانشگاه را برآورده کنند، ما برنامه راهبردی تدوین کردیم که به صورت تزئینی و شعاری نیست بلکه به شکل یک برنامه عملیاتی در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است.
در سالهای گذشته هر کدام از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی فعالیتهایی را در راستای تحقق اهداف برنامه راهبردی داشته و در حوزه تحول علوم انسانی فعالیت های بین المللی انجام دادهاند.
فارس: اولویت برنامه راهبردی دانشگاه علامه طباطبائی چیست؟
ما میخواهیم ایدههای نو برای ارتقای سطح دانشگاه و آموزش و تحول در آموزش و ارتباط جامعه با صنعت اجرا کنیم بنابراین تلاش میکنیم که افکار و ایدهها را گرد هم آورده و در مسیری که مسیر تعالی دانشگاه است به کار بگیریم.
* ارتقای کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران
فارس: از نظر کیفی، فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران در چه سطحی هستند؟
در سالهای اخیر کیفیت فارغ التحصیلان به حدی است که اگر دانشگاهی برای جذب هیأت علمی بین یک نفر فارغ التحصیل از دانشگاه های ایران و یک نفر فارغ التحصیل از میان تحصیل کردگان در خارج از کشور سر دو راهی باشد بدون شک فارغ التحصیل دانشگاههای ایران را ترجیح میدهد.
ظرفیت علمی که پس از انقلاب در ایران ایجاد شده است شرایطی را به وجود آورده است که در حال حاضر شاهد حضور هزاران دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های کشور هستیم و علاوه بر آن تولیدات علمی و محتواهای آموزشی دانشگاهی که در ایران تولید شده است در بسیاری از دانشگاه های کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
* فضای باز دانشگاهی برای حضور تمام جناحهای سیاسی
فارس: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان درباره فضای دانشجویی دانشگاهها نیز صحبت کنید.
ما در دانشگاه علامه طباطبائی فضای باز گفتوگو را برای تمام جناحها باز گذاشتهایم و برای افزایش مشارکت حضور در انتخابات و امکان رسیدن به شاخصهای درست برای انتخاب اصلح برنامه ریزی کردهایم، البته می دانم که در تمام دانشگاههای کشور افراد از جناح های سیاسی مختلف برای سخنرانی در حضور دانشجویان دعوت می شوند.
دانشگاههای ما این ظرفیت را دارند تا با بهره گیری از منطق و استدلال شاهد گفتوگوی صاحبان نظران و اندیشمندان باشند، دانشگاههای ما به گونه ای است که استدلال و تفکر خردمندانه در آن شنیده میشود زیرا از محل گفتوگوهای موافقان و مخالفان واقعیات یک موضوع بهتر آشکار خواهد شد.
دانشگاههای ما محل حضور دانشجویان و استادانی است که از با استعدادترین افراد جامعه هستند و نقش این افراد به عنوان افراد پیشرو در جامعه بدیهی است.
* حساسیتهای دانشجوی امروز نسبت به مسائل روز جامعه
فارس: به نظر شما دانشجویان امروز هم حساسیتهای دانشجویان پیش از انقلاب را دارند؟
دانشجویان امروز کشور هم نسبت به مسائل جامعه حساسیت دارند و اگر احساس کنند جایی ابهام یا انحرافی وجود دارد نسبت به آن واکنش نشان می دهند.
همه دانشجویان فرزندان ما هستند و ما با عشق نسبت به آنها تلاش می کنیم محیط مناسبی را در دانشگاه برای پرورش استعدادهای آنها فراهم کنیم.
* برنامه ریزی برای ایجاد امیدآفرینی در دانشجویان
یکی از موضوعاتی که در دانشگاه به آن توجه کردیم موضوع امید آفرینی بود، اینکه چه کار کنیم دانشجوی ما دچار ناامیدی و یاس نشود و چه کار کنیم که امید را در دل جوانان زنده کنیم، در این باره هم برنامه هایی داشته ایم.
فارس: چه برنامههایی؟
یکی از برنامه های ما در حوزه ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان بوده است به طوریکه راه اندازی مراکز نوآوری را در دستور کار قرار دادیم که در چندین دانشکده مراکز نوآوری و کارآفرینی ایجاد شد و در تعدادی در دستور کار هست که این مراکز را ایجاد کنیم.
پایان پیام/
فارس: در این مراکز چه کاری انجام میشود؟
معتمدی: قرار است در این مراکز نوآوری دانشجوها را تشویق کنیم تا واحدهای فناور که زمینه کسب و کار آنها را فراهم میکند راهاندازی کنند و متناسب با تخصص و رشته تحصیلی خود، کارهای خلاقانهای انجام دهند.
مسائل آموزشی و پژوهشی و مسائل مربوط به ارتباط جامعه و صنعت نیز جزء اهداف برنامه راهبردی دانشگاه است تا بتوانیم از طریق ایجاد زمینههای اشتغال دانشجویان خود در آنها امیدآفرینی کنیم.
پایان پیام/