بزرگنمايي:
پیام فارس - به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف میتواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که به گونه ای همانند ذهن انسان عمل می کنند و میتوانند کارهایی مانند حل مسأله و یادگیری داشته باشند. اما در تعریف سادهتر میتوان گفت که هوش مصنوعی ابزاری است که مانند انسان فکر میکند، منطقی فکر میکند، مانند انسان عمل میکند و منطقی عمل میکند. رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه فرمودهاند: اما این رشته در چه مقاطعی تدریس میشود؟ رشته هوش مصنوعی در مقطع ارشد و دکتری تدریس میشود، در مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر اطلاعات عمومی دانشجویان از این فناوری تا سطح معقولی بالا میرود و دروس آنها در مقطع کارشناسی ارشد از انواع مختلف فناوریهای هوش مصنوعی و انواع روشهای دستهبندی، پردازش اطلاعات و همچنین یادگیری ماشین است. دانشجویان پس از آشنایی با چهار حوزه بینایی ماشین، پردازش گفتار، پردازش زبان های طبیعی و داده کاوی بهصورت تخصصیتر، بر اساس علاقه خود یکی را انتخاب کرده و ادامه واحدهای و پایان نامهشان را بر اساس آن انتخاب میکنند. رشته هوش مصنوعی در نوبت روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، آزاد و غیرانتفاعی در دانشگاههای مختلفی در ایران تدریس و از میان دانشگاههای دارای هوش مصنوعی نام 24 دانشگاه دولتی که این رشته را در سرفصل دروس خود دارند، دیده میشود و بسیاری از این دانشگاهها رشته هوش مصنوعی را در نوبت دوم و یا پردیس خودگردان خود نیز دارند. با توجه به اهمیت رشته هوش مصنوعی در دنیای مدرن با دانشجویان رشته هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گفتوگو پرداختیم. فاطمه امینی دانشجوی ارشد دادهکاوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هوش مصنوعی در جامعه کنونی بسیار حائز اهمیت شده است و دیتاها قلب بازار را گرفتهاند و حال بیشتر افراد در تلاش هستند تا از دنیا عقب نمانند. در دهههای قبل این گونه بود که میگفتند برق و مکانیک بخوانید و حال این رشته به دلیل اینکه ترندتر است برای همه جذابیت دارد. دانشجوی دیگری گفت: رشته ما به گونهای است که براساس دیتاها یکسری الگوریتمهای آماری را به کار میگیریم و یک دادههایی را به ما میدهد و بر اساس آن سلیقه مخاطب را متوجه میشود و در راستای آن به سمت فکر و ذهن مخاطب میرود تا نیازهای او را رفع کند. یک هوش مصنوعی در پشت کار وجود دارد تا ببیند به چه چیزی علاقه دارید و آن را به شما پیشنهاد میدهد و شما را مجاب به خرید آن محصول میکند و هدف اصلی ما استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک وسیلهای است تا از سیستمهای سنتی فاصله بگیریم و خطاهای وارده را به حداقل برسانیم و با آمدن هوش مصنوعی خطاها را به حداقل میرساند. دانشجوی دیگری گفت: دانشجو باید به کمک این ابزار، کیفیت پروژه و تمرین خود را افزایش دهد یا بین یافتهها و پاسخهای خود و ابزار مقایسه انجام دهد تا در نتیجه یادگیری بهتری داشته باشد و بتواند با استفاده از این ابزار جدید در رفع نیازهای کشور و بهبود مسیر زندگی موثر باشد، برای مثال پژوهش بنده در ارتباط با تشخیص بیماری های سرطانی از طریق هوش مصنوعی است و از این نظر مسیر تشخیص بیماری و روند درمان تسریع پیدا می کند و میتواند از مرگ و میرهایی که در جهان اتفاق میافتد جلوگیری کنیم. وی افزود: ما به عنوان دانشجو باید انعکاسهایی از پژوهش خود باشیم که در مسیر رشد و رفع نیازهای کشور کمک میکند و برای پایاننامه و رساله، گزارشهای پیشرفت دکتری، گزارشهای سمینار و گزارشهای پیشرفت درسی بهصورت انحصاری باید توسط دانشجو تولید شود و دانشجو باید دغدغههایی را برای انجام این فعالیتها داشته باشد. دانشجوی دیگری گفت: هوش مصنوعی جامعه را متحول میکند و ما در حال حاضر شاهد تأثیرات قابل توجهی بر نحوه زندگی خود، کار و حتی بازیها هستیم. با پیشرفت فناوری ما به راههای خلاقانهتری فکر میکنیم، این امر تأثیر آن را بیشتر آشکار میکند، سیستمهای هوش مصنوعی زمانی مؤثرتر خواهند بود که با مشارکت انسانها و بهرهبرداری از نقاط قوت هر دو کار کنند. یکی دیگر از دانشجویان گفت: استفاده از هوش مصنوعی و دیگر فناوریها در دانشگاهها فارغ از اینکه هر کسی کجای دنیا زندگی میکند، درهای آموزش عالی را به روی همه باز میکند، در چنین شرایطی مکان و زمان به چیزی مربوط به گذشته تبدیل شده و آنچه تشویق و پشتیبانی میشود، کنجکاوی و خلاقیت و حس همکاری است؛ دانشگاهها بدون مرز خواهند شد و دانشجویان به دانشجویان جهانی تبدیل میشوند. پایان پیام/
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف میتواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که به گونه ای همانند ذهن انسان عمل می کنند و میتوانند کارهایی مانند حل مسأله و یادگیری داشته باشند.
اما در تعریف سادهتر میتوان گفت که هوش مصنوعی ابزاری است که مانند انسان فکر میکند، منطقی فکر میکند، مانند انسان عمل میکند و منطقی عمل میکند.
رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه فرمودهاند:
اما این رشته در چه مقاطعی تدریس میشود؟
رشته هوش مصنوعی در مقطع ارشد و دکتری تدریس میشود، در مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر اطلاعات عمومی دانشجویان از این فناوری تا سطح معقولی بالا میرود و دروس آنها در مقطع کارشناسی ارشد از انواع مختلف فناوریهای هوش مصنوعی و انواع روشهای دستهبندی، پردازش اطلاعات و همچنین یادگیری ماشین است.
دانشجویان پس از آشنایی با چهار حوزه بینایی ماشین، پردازش گفتار، پردازش زبان های طبیعی و داده کاوی بهصورت تخصصیتر، بر اساس علاقه خود یکی را انتخاب کرده و ادامه واحدهای و پایان نامهشان را بر اساس آن انتخاب میکنند.
رشته هوش مصنوعی در نوبت روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، آزاد و غیرانتفاعی در دانشگاههای مختلفی در ایران تدریس و از میان دانشگاههای دارای هوش مصنوعی نام 24 دانشگاه دولتی که این رشته را در سرفصل دروس خود دارند، دیده میشود و بسیاری از این دانشگاهها رشته هوش مصنوعی را در نوبت دوم و یا پردیس خودگردان خود نیز دارند.
با توجه به اهمیت رشته هوش مصنوعی در دنیای مدرن با دانشجویان رشته هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گفتوگو پرداختیم.
فاطمه امینی دانشجوی ارشد دادهکاوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هوش مصنوعی در جامعه کنونی بسیار حائز اهمیت شده است و دیتاها قلب بازار را گرفتهاند و حال بیشتر افراد در تلاش هستند تا از دنیا عقب نمانند. در دهههای قبل این گونه بود که میگفتند برق و مکانیک بخوانید و حال این رشته به دلیل اینکه ترندتر است برای همه جذابیت دارد.
دانشجوی دیگری گفت: رشته ما به گونهای است که براساس دیتاها یکسری الگوریتمهای آماری را به کار میگیریم و یک دادههایی را به ما میدهد و بر اساس آن سلیقه مخاطب را متوجه میشود و در راستای آن به سمت فکر و ذهن مخاطب میرود تا نیازهای او را رفع کند. یک هوش مصنوعی در پشت کار وجود دارد تا ببیند به چه چیزی علاقه دارید و آن را به شما پیشنهاد میدهد و شما را مجاب به خرید آن محصول میکند و هدف اصلی ما استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک وسیلهای است تا از سیستمهای سنتی فاصله بگیریم و خطاهای وارده را به حداقل برسانیم و با آمدن هوش مصنوعی خطاها را به حداقل میرساند.
دانشجوی دیگری گفت: دانشجو باید به کمک این ابزار، کیفیت پروژه و تمرین خود را افزایش دهد یا بین یافتهها و پاسخهای خود و ابزار مقایسه انجام دهد تا در نتیجه یادگیری بهتری داشته باشد و بتواند با استفاده از این ابزار جدید در رفع نیازهای کشور و بهبود مسیر زندگی موثر باشد، برای مثال پژوهش بنده در ارتباط با تشخیص بیماری های سرطانی از طریق هوش مصنوعی است و از این نظر مسیر تشخیص بیماری و روند درمان تسریع پیدا می کند و میتواند از مرگ و میرهایی که در جهان اتفاق میافتد جلوگیری کنیم.
وی افزود: ما به عنوان دانشجو باید انعکاسهایی از پژوهش خود باشیم که در مسیر رشد و رفع نیازهای کشور کمک میکند و برای پایاننامه و رساله، گزارشهای پیشرفت دکتری، گزارشهای سمینار و گزارشهای پیشرفت درسی بهصورت انحصاری باید توسط دانشجو تولید شود و دانشجو باید دغدغههایی را برای انجام این فعالیتها داشته باشد.
دانشجوی دیگری گفت: هوش مصنوعی جامعه را متحول میکند و ما در حال حاضر شاهد تأثیرات قابل توجهی بر نحوه زندگی خود، کار و حتی بازیها هستیم. با پیشرفت فناوری ما به راههای خلاقانهتری فکر میکنیم، این امر تأثیر آن را بیشتر آشکار میکند، سیستمهای هوش مصنوعی زمانی مؤثرتر خواهند بود که با مشارکت انسانها و بهرهبرداری از نقاط قوت هر دو کار کنند.
یکی دیگر از دانشجویان گفت: استفاده از هوش مصنوعی و دیگر فناوریها در دانشگاهها فارغ از اینکه هر کسی کجای دنیا زندگی میکند، درهای آموزش عالی را به روی همه باز میکند، در چنین شرایطی مکان و زمان به چیزی مربوط به گذشته تبدیل شده و آنچه تشویق و پشتیبانی میشود، کنجکاوی و خلاقیت و حس همکاری است؛ دانشگاهها بدون مرز خواهند شد و دانشجویان به دانشجویان جهانی تبدیل میشوند.
پایان پیام/