پیام فارس

آخرين مطالب

امپراتور دیوانه مقالات

امپراتور دیوانه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
وقتی بنا شد ریدلی اسکات فیلم ناپلئون را بسازد، بسیاری امیدوار بودند گلادیاتوری دیگر از او ببینند. هر چند این فیلم نتوانست در آن سطح قرار بگیرد؛ اما به ابعاد متفاوتی از زندگی ناپلئون سرک کشیده. انتخاب واکین فینیکس در جایگاه ناپلئون این شیوه را قابل پیش‌بینی کرد. فونیکس با وجود اجراهای متفاوتی که تاکنون در کارنامه‌اش داشته اما همیشه نوعی آسیب پذیری ذاتی در پکیج بازیگری و شخصی‌اش دیده می‌شود که فیلمسازان را تشویق می‌کند او را در نقش‌های عصبی همراه با رنج درونی ببینند.
فرانک کلانتری| ناپلئون یک فیلم درام تاریخی حماسی محصول 2023 به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید اسکارپا است. این فیلم بر روایت زندگی ناپلئون بناپارت بنا شده و بر ظهور قدرت او و همچنین رابطه با همسر اولش، ژوزفین بناپارت تمرکز دارد. واکین فینیکس و ونسا کربی نقش‌های اصلی را برعهده دارند. وقتی بنا شد ریدلی اسکات فیلم ناپلئون را بسازد، بسیاری امیدوار بودند گلادیاتوری دیگر از او ببینند. هر چند این فیلم نتوانست در آن سطح قرار بگیرد؛ اما به ابعاد متفاوتی از زندگی ناپلئون سرک کشیده. انتخاب واکین فینیکس در جایگاه ناپلئون این شیوه را قابل پیش‌بینی کرد. فونیکس با وجود اجراهای متفاوتی که تاکنون در کارنامه‌اش داشته، همیشه نوعی آسیب پذیری ذاتی در پکیج بازیگری و شخصی‌اش دیده می‌شود که فیلمسازان را تشویق می‌کند او را در نقش‌های عصبی همراه با رنج درونی ببینند. اسکات هم انتخاب کرده به بخش آسیب‌پذیر ناپلئون سرک بکشد. فینیکس اما در اجرای خود از ناپلئون نمی‌خواهد به کهن الگوی «رهبر دیوانه» تکیه کند و روش خاص خودش را پیش می‌گیرد و ابعادی را بروز می‌دهد که تاریخ از گفتنش ابا دارد. اسکات ‌نوعی برخورد روانشناسانه با یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ دارد که ابعاد تاریک روانش را به جنگ‌های خون‌ریز کشاند. ارتباط حل نشده ناپلئون با ژوزفین و تسط غیرمتداول مادرش به او، مهم‌ترین کنجکاوی اسکات در مورد این شخصیت مهم تاریخی است که در فیلم ناپلئون بروز پیدا کرده. اسکات تلاش کرده ارتباط او با ژوزفین را با پیروزی‌ها و شکست‌هایش قرینه کند و این ترجیح برای اسکات به روایت صحیح از تاریخ مقدم بوده. او در فیلمش شکست ناپلئون از روس‌ها را مقارن با باختش به معشوقه ژوفین در یک زمان قرار داده. بسیاری عدم صحت تاریخی فیلم ناپلئون را ایراد فیلم می‌دانند. اما او به دراماتیک بودن داستان بیشتر اهمیت داده. زندگی این شخصیت تاریخی بارها مورد کنجکاوی نویسندگان و فیلمسازان بوده؛ بنابراین خوانش جدید از زندگی او اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ناپلئون بناپارت از خاکستر انقلاب فرانسه برخاست و با نبوغ نظامی و قدرت رهبری، امپراتوری عظیمی بنا نهاد. کسی که به خاطر کوتاهی قد و ترس‌هایش دچار خودکم‌بینی بود، مردم فرانسه را در دورانی از تاریخ به اوج قدرت رساند و برایشان اعتماد به نفس آورد. بسیاری از کارگردان‌ها تلاش کرده‌اند ناپلئون را به جایی برساند که به راه‌های پرشکوه منتهی می‌شود، اما شاید فقط نمایش شکست سرکش، شکوه واقعی‌اش را نشان می‌دهد. فیلم دو ساعت و نیم اسکات چنین است. اسکات از روایت خطی پرهیز می‌کند و به طور متناوب، به مقاطع مختلف زندگی ناپلئون سرک می‌کشد. این شیوه روایت، کمک می‌کند، شخصیت ناپلئون به طور کامل‌تر درک شود و مسیری که او از یک جوان گمنام به امپراتور قدرتمند فرانسه تبدیل شد، شفاف‌تر دنبال شود.
ناپلئون در سال 1769 در جزیره‌ کرس متولد شد. او در خانواده‌ای متوسط بزرگ شد و از همان دوران کودکی، هوش و استعداد فراوانی نشان داد. ناپلئون در مدرسه‌ نظامی تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، به ارتش فرانسه پیوست. با آغاز انقلاب فرانسه، فرصتی برای نشان دادن توانایی‌هایی هایش پیدا کرد. با رشادت و نبوغ نظامی به مقام فرماندهی رسید. ناپلئون در سال 1804 خود را امپراتور فرانسه نامید و با فتح بسیاری از کشورهای اروپایی، امپراتوری عظیمی را بنا نهاد و به قدرتمندترین مرد اروپا تبدیل شد. اما امپراتوری ناپلئون دیری نپایید. او در سال 1815 در نبرد واترلو از ائتلاف کشورهای اروپایی شکست خورد و به جزیره‌ سنت هلن تبعید شد. ناپلئون در سال 1821 در این جزیره درگذشت. که در فیلم اسکات غیر از این نشان داده می‌شود او ناپلئون را برای یافتن دوباره ژوزفین به فرانسه بازمی‌گرداند. فیلم جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ دارد و صحنه‌های نبرد، به خصوص نبرد واترلو، با دقت و ظرافت تمام به تصویر کشیده شده‌اند که بازتابی از عظمت و وحشت این جنگ را القا می‌کند. موسیقی متن فیلم، ساخته‌ مارتین فیپس، به بازنمایی این حماسه باشکوه کمک می‌کند. در بخش‌های مختلف به شخصیت ناپلئون عمق می‌بخشد و به مخاطب کمک می‌کند تا عظمت و جاه‌طلبی او را درک کند.
فیلم ناپلئون با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان روبه‌رو شده است. برخی از منتقدان، فیلم را به دلیل عدم دقت تاریخی مورد انتقاد قرار داده‌اند. اما در مقابل، منتقدان دیگر، بازی فینیکس و کارگردانی اسکات را ستودند. اما کربی در نقش ژوزفین چندان مثبت عمل نمی‌کند، شخصیتی مرموزی که تاثیر زیادی در زندگی ناپلئون داشت. ٰژوزفین ظاهراً به ناپلئون اعتماد به نفس لازم را می‌دهد تا یکی از برجسته‌ترین جنگ‌افروزان تاریخ باشد، مردی که میلیون‌ها نفر را به قتل رساند، زیرا او از جنگ به عنوان پاسخ به هر سؤال و کمبودی استفاده می‌کرد. زندگی قدرتمندترین مرد فرانسه فضای زیادی برای مطالعه شخصیت می‌دهد که در دروس مدرسه امکان درکش نیست. آیا ناپلئون از آن دسته از رهبران جهانی بود که ناامنی‌هایش منجر به خونریزی شد؟ نمونه‌ای که در طول تاریخ کم نیست. اسکات علاقه‌ای به پاسخ دادن ندارد و از بیان هر نوع اظهارنظر مستقیم در مورد ناپلئون پرهیز می‌کنند. و تلاش می‌کنند رویکرد کاملاً واقعی و بی‌طرف داشته باشند که گاهی از انسجام خارج می‌شود. مشکلی که باعث می‌شود ناپلئون را نتوان به عنوان یک شاهکار در نظر گرفته گرفت و این ناامید‌کننده است. فیلم ناپلئون با همه وسواس‌ها فیلم بزرگی نیست و از نظر روایی هم این ایرادهایی دارد که جنایت‌های این چهره سیاسی را به یک ماجراجویی عاشقانه تقلیل می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/802798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید