پیام فارس

آخرين مطالب

بازگشت حاشیه مقالات

بازگشت حاشیه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سپهر خرمی| مجتبی ملکی، روح‌الله داداشی، برادران قرایی و فاطمی؛ این‌ها اسامی‌ای است که اوایل دهه 80 به‌واسطه برنامه پربیننده «قوی‌ترین مردان ایران»، به اوج شهرت رسیدند. ورزشکارانی با چهره‌ها و اندامی متفاوت که در آیتم‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. مسابقات آنان چنان حساس و پربیننده شده بود که طبق نظرسنجی‌های صداوسیما در روزهایی که خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود، جزو دو برنامه پربیننده هرساله‌ی نوروز در دهه 80 می‌شد. این مسابقات به‌مرور با حواشی زیادی همراه شد؛ طوری‌که حاشیه بر متن غلبه کرد و برنامه متوقف شد. از قتل روح‌الله داداشی یکی از مردان اخلاق این مسابقات و کسی که بین مردم به محبوبیت خاصی رسیده بود، تا اتفاق تلخی که توسط یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقات رخ داد و با قتل یکی از دوستانش، حواشی سنگینی را به‌سمت قوی‌ترین مردان ایران روانه کرد. این حواشی درنهایت دست‌به‌دست هم داد تا صداوسیما به این نتیجه برسد که سود توقف این برنامه، بیش از پخش آن است. حالا در آستانه نوروز 1403 بعد از وقفه‌ای طولانی، قرار است بار دیگر این مسابقات از تلویزیون پخش شود. هرچند با پیگیری خبرنگار هم‌میهن اینکه چه شبکه‌ای این مسابقات را پخش کند، قطعی نشده اما شب گذشته فینال این رقابت‌ها هم برگزار شد و قهرمانش مشخص شد که در صورت پخش تلویزیونی، مخاطبان 15 فروردین‌ماه از سرنوشت قهرمانش مطلع خواهند شد.
ناداوری و تغییر آیتم‌ها
برنامه قوی‌ترین مردان ایران در اولین سری از پخش در شب‌های نوروز در سال 1377، روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و با استقبال مردم همراه شد. این برنامه در ادامه از سال 1383 به‌صورت پیاپی تا سال 1391 از شبکه سه پخش شد و درواقع فرد قهرمان مجوز حضور در مسابقات جهانی این رشته را کسب می‌کرد به‌همین‌دلیل دیگر صرفاً یک مسابقه سرگرمی برای مخاطبان نبود و وضعیت حیثیتی برای ورزشکاران این رشته ورزشی پیدا کرده بود. مجتبی ملکی که در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ جهان در سال‌های 2017 و 2018 قهرمان جهان شد، در گفت‌وگو با خبرنگار «هم‌میهن» درخصوص حواشی این مسابقات که درنهایت منجر به تعطیلی این برنامه شد، گفت: «باندبازی در این مسابقات همانند بسیاری از مسابقات دیگر وجود داشت. متاسفانه بارها پیش آمده که آیتم‌ها را برای خوشایند یک‌سری ورزشکاران خاص، تغییر می‌دادند تا فلان ورزشکار رتبه بهتری کسب کند. بارها پیش آمده بود که بدون اطلاع ما آیتم‌ها را تغییر دادند و ما ورزشکارها در روز مسابقه متوجه این تغییرات شدیم و بدون تمرین زیر وزنه رفتیم.» مجتبی ملکی درخصوص غیبت رضا جاودانی نیز در این مسابقات گفت: «اتفاقاً آقا رضا به دلیل همین حواشی و ناداوری‌هایی که دید، از مسابقات قوی‌ترین مردان ایران به‌عنوان مجری انصراف داد. به‌عنوان مثال در سال 1381 که مسابقات نوروزی پخش می‌شد، در آیتم آخر که کشیدن واگن توسط ورزشکارها بود، دوستان از قصد، ترمز دستی را به‌صورت نصفه کشیدند تا من نتوانم در این آیتم اول شوم. برای رضا قرایی اما ترمز دستی را پایین آوردند تا ایشان دومتر بیشتر از من واگن را بکشد و قهرمان شود. متاسفانه ازاین‌دست اتفاقات و ناداوری‌ها بارها رخ داده بود و به گوش مردم نیز رسیده بود. اما خدا همیشه هوای من را داشت و از رتبه دوم پایین‌تر نمی‌آمدم».
علت تعطیلی برنامه
این مسابقات اما بعد از قتل روح‌الله داداشی با یک شوکی روبه‌رو شد و بعد از آن با رخ‌دادن اتفاق ناگواری که از سوی یکی از ورزشکاران مشهور این رشته رقم خورد، عملاً مسئولان سازمان صداوسیما ترجیح دادند پخش مسابقات قوی‌ترین مردان ایران متوقف شود. آغاز حواشی با قتل روح‌الله داداشی در تاریخ 30 شهریورماه 1390 رقم خورد. از دیگرحواشی‌ای که پای قتل و نزاع خیابانی را به وسط کشید نیز در همان سال 90 رخ داده بود. موضوعی که فرامرز خودنگاه، داور چندین دوره این مسابقات، نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با ایرنا تایید کرده بود: «خیلی از مردم در کوچه و بازار هم وقتی مرا می‌بینند، علت توقف برنامه قوی‌ترین مردان را جویا می‌شوند، اما فقط می‌توانم به همه بگویم که خود شبکه نخواست. البته بی‌اخلاقی بعضی از ورزشکاران هم در عدم‌پخش این برنامه تلویزیونی بی‌تاثیر نبود و خود ورزشکاران هم تا حدی مقصر بودند.»
مجتبی ملکی نیز دلیل تعطیلی این برنامه را، حواشی مسابقات نمی‌داند بلکه عدم‌علاقه برخی مسئولان می‌داند که حواشی، مزید بر علت شد تا مسابقات قوی‌ترین مردان ایران زودتر از موعد تعطیل شود: «حواشی در تمام رشته‌ها وجود دارد. چندی پیش بینندگان تلویزیونی ملاحظه کردند که در تشک کشتی، در مسابقات بین‌المللی در ترکیه بزن‌بزن رخ داد، ولی نباید بگوییم تمام کشتی‌گیرها دعوایی هستند. در هر صورت باید پذیرفت از سوی برخی ورزشکارها حواشی رخ داد، ولی اکثر بچه‌های این رشته زحمت می‌کشند و پخش مسابقات تلویزیونی برای آنها انگیزه مضاعفی خواهد بود و می‌تواند در جامعه نیز نشاط به‌وجود بیاورد. خاطرم هست یکی از دوستان، گفته بود که از وقتی مسابقات قوی‌ترین مردان ایران پخش شده، سیگار را ترک کرده و به‌سمت ورزش‌کردن رفته است. ازاین‌دست مثال‌ها و نقل‌قول‌ها زیاد است که امیدوارم با پخش این مسابقات دوباره شاهد تغییرات مثبت در بین جوان‌ها باشیم».
پخش دوباره بعد از 6 سال
مسابقات قوی‌ترین مردان ایران از سال 1383 تا 1391 به‌صورت مداوم در ایام نوروز پخش می‌شد که همین حواشی ذکرشده، تعطیلی آن را قطعی کرد. در سال 1397 هم در یک بازه زمانی 15 قسمتی پخش شد که با استقبال مردم روبه‌رو نشد. حالا بعد از یک وقفه 6 ساله، بار دیگر قرار است این مسابقات از تلویزیون پخش شود. باتوجه به اتفاقات تلخی که طی یک‌دهه اخیر رقم خورده بود، درحال‌حاضر صداوسیما به جمع‌بندی نهایی نرسیده که این مسابقات از کدام شبکه پخش شود اما شب گذشته، بخش فینال برگزار و به پایان رسید. پیمان ماهری‌پور، یکی از داوران این دوره از مسابقات، در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید که بعد از وقفه‌ای طولانی، بار دیگر مسابقات از سر گرفته شد و جزیره کیش میزبان این دوره از رقابت‌ها بود. ماهری‌پور درخصوص حواشی ایجادشده نیز گفت: «متاسفانه برخی طوری رفتار کردند که انگار تمام بچه‌های پاورلیفتینگ‌کار، قاتل و زورگیر هستند درصورتی‌که نباید اشتباه یکی دو نفر را به کل بچه‌های زحمتکش این رشته تعمیم داد. مسابقات این دوره به‌صورت منظم برگزار شد و دیشب فینالش را هم پشت سر گذاشتیم. درحال‌حاضر مشخص نیست شبکه ورزش این رقابت‌ها را پخش می‌کند یا شبکه سه، اما احتمالاً مسابقات از شبکه ورزش پخش خواهد شد و بسیاری از افراد قدیمی این رشته نیز بار دیگر حضور دارند. من و آقای مهراب فاطمی نیز داوران این دوره هستیم».
باید دید بعد از وقفه‌ای طولانی و حرف و حدیث‌هایی که در این رقابت‌ها وجود داشت و حمایت‌هایی که از برخی ورزشکاران از سوی داوران رخ می‌داد، این دوره با قضاوت محراب فاطمی و ماهری‌پور چطور پیش رفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/802840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید