پیام فارس

آخرين مطالب

روسیه در دوره جدید پوتین؛ جنگ، اصلاحات و جانشین‌های احتمالی مقالات

روسیه در دوره جدید پوتین؛ جنگ، اصلاحات و جانشین‌های احتمالی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - جماران /متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
به دنبال تهاجم تمام عیار به اوکراین، کرملین از هرگونه تغییر در کادر دولتی و سیاسی جلوگیری کرد. با این حال، با تغییر پویایی جنگ به نفع روسیه، پوتین ممکن است با برخی تغییرات احساس اطمینان بیشتری کند.
سی ان بی سی در گزارشی تحلیلی به سراغ روسیه پس از پیروزی دوباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور در انتخابات سراسری رفته و می نویسد:
دولت روسیه قبلاً اقتصاد را در شرایط جنگ قرار داده و برنامه هایی را برای افزایش قابل توجه هزینه های نظامی در سال 2024 ارائه کرده است.
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، پاییز گذشته اعلام کرد که هزینه‌های دفاع ملی روسیه تقریباً 11 تریلیون روبل (117 میلیارد دلار) خواهد بود و برنامه‌هایی برای انحراف تقریباً 30 درصد از کل بودجه به سمت تقویت توان دفاعی کشور و «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین وجود خواهد داشت.
جنگ در اوکراین
 موفقیت های اخیر روسیه در میدان نبرد در اوکراین این سوال را به وجود آورده که آیا پوتین پس از انتخابات دستور دور دیگری از بسیج مردمی برای حضور در میدان جنگ را صادر خواهد کرد و یا به دلیل احساس امنیت از پیروزی، به سراغ تلاش برای برقراری آتش بس می رود؟
آندریوس تورسا، مشاور اروپای مرکزی و شرقی در شرکت مشاوره Teneo، در یادداشتی پیش از انتخابات درباره احتمال فراخوان دیگری برای بسیج عمومی سربازان تازه نفس گفت: «در حال حاضر، این امر بعید به نظر می‌رسد، زیرا ثابت شده که استخدام مداوم سربازان قراردادی برای جایگزینی ضررهای روسیه در اوکراین کافی است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت روس‌ها انتظار اعلام بسیج عمومی در کوتاه‌مدت را ندارند و با توجه به اینکه دور قبلی بسیج عمومی میان مردم با انتقادهای بسیاری روبه رو و باعث ایجاد تشویش عمومی شد، پوتین تلاش خواهد کرد تا زمانی که ممکن است از این امر اجتناب کند.»
آدلین ون هوت، مشاور ارشد اروپا در واحد اطلاعات اکونومیست، می گوید که انتخابات ایالات متحده که انتظار می رود در ماه نوامبر برگزار شود، رویدادی خواهد بود که روسیه از نزدیک آن را زیر نظر دارد : «در حالی که ما انتظار داریم که جنگ در اوکراین احتمالاً به آرامی به یک درگیری پایدار و بدون چشم‌انداز صلح تبدیل شود، انتخاب مجدد دونالد ترامپ در ایالات متحده در نوامبر می‌تواند تعادل را به نفع روسیه تغییر دهد. »
اصلاحات داخلی
تحلیلگران همچنین به اصلاحات داخلی و سیاست‌های اقتصادی نگاه می‌کنند که پوتین ممکن است پس از یک نتیجه انتخاباتی که کرملین از آن به عنوان نمایشی «بی‌نظیر» در حمایت از رئیس‌جمهور یاد کرده، اجرا کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه سخنان کشورهای غربی در آزادانه و عادلانه نبودن این انتخابات را محکوم کرد.
به گفته تحلیلگران از آنجا که انتخابات برای پوتین بیشتر عبور از یک مانع حقوقی برای ادامه ریاست جمهوری اش بود و نه محک واقعی نگاه روس ها به سیاست هایش ، اکنون او آزادی بیشتری برای پیشبرد اصلاحات بحث برانگیز در داخل خواهد داشت.
اکنون تمرکز بر روی این خواهد بود که آیا این امر به پوتین جرات می بخشد تا منابع بیشتری را به تلاش‌های جنگی اختصاص دهد، آیا سیاست‌گذاران برای حفظ ثبات اقتصاد کلان، سخت‌گیری‌های مالی دوره جنگ را پیش خواهند برد، آیا تغییراتی در چشم‌انداز سیاسی، از جمله موقعیت‌های قدرت وجود دارد یا خیر؟
پوتین قبلاً برنامه های هزینه های عمومی و اصلاحات مالی را در سخنرانی خود در ماه فوریه خطاب به قانونگذاران روسی بیان کرده بود. رئیس جمهور در طول این سخنرانی که مانند یک بیانیه انتخاباتی خوانده شد، 126 میلیارد دلار هزینه زیرساختی و اجتماعی را طی شش سال آینده اعلام کرد.
برنامه های ملی جدید با تمرکز بر حمایت از خانواده ها، مانند طرح وام مسکن یارانه ای و همچنین پیشنهادهایی برای کاهش فقر و بهبود سلامت و امید به زندگی کشور تعریف شده اند. پوتین همچنین اعلام کرده که در حال فکر کردن به راه‌هایی برای مدرن‌سازی سیستم مالی روسیه برای ایجاد «توزیع عادلانه‌تر بار مالیاتی نسبت به افرادی با درآمد شخصی و شرکتی بالاتر» است.
آندریوس تورسا می گوید که سخنرانی پوتین نشان می‌دهد که «شهروندان و شرکت‌های روسی احتمالاً شاهد افزایش کلی بار مالیاتی برای کمک به تأمین مالی جنگ و رسیدگی به چالش‌های مالی گسترده‌تر خواهند بود.»
از منظر مالی کوتاه‌مدت، «نکته مهم این است که آیا دولت برای انطباق با هزینه‌های نظامی بالاتر، سخت‌گیری‌های مالی که از حمایت مردم برخوردار نیست را انجام می‌دهد یا خیر.»
تغییرهای سیاسی و جانشینی احتمالی؟
تحلیلگران خاطرنشان می کنند که برنامه های اجتماعی پیشنهادی برای شش سال آینده به این معنی است که احتمال تغییر وزرای دولت روسیه پس از انتخابات نیز وجود دارد و مقامات جدید می توانند پس از آنکه شهرتی برای خود دست و پا کردند، به عنوان جانشین احتمالی آینده پوتین دیده شوند.
پوتین تمایلی به ایجاد تغییرات اساسی در کارکنان ندارد. او چندین وزرای نزدیک مانند وزیر دفاع سرگئی شویگو و وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف را برای سال ها در سمت خود نگه داشته است. آخرین تغییر عمده در نقش های مهم سیاسی در سال 2020 رخ داد، زمانی که میخائیل میشوستین، رئیس تکنوکرات خدمات مالیاتی روسیه، نخست وزیر و جایگزین دیمیتری مدودف شد.
به دنبال تهاجم تمام عیار به اوکراین، کرملین از هرگونه تغییر در کادر دولتی و سیاسی جلوگیری کرد. با این حال، با تغییر پویایی جنگ به نفع روسیه، پوتین ممکن است با برخی تغییرات احساس اطمینان بیشتری کند.
ندری پرتسف، روزنامه‌نگار روسی که برای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌نویسد، هفته گذشته در تحلیلی خاطرنشان کرد که «ایجاد یک پست سیاسی جدید برای نظارت بر برنامه‌های عمده هزینه‌های اجتماعی باعث تغییر توازن قدرت در بوروکراسی روسیه می‌شود.»
طرح مسئله تعهدات اجتماعی جدید توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی فوریه نشان می دهد که حداقل یک مقام روسی یک شغل جدید و تاثیرگذار خواهد داشت.
ندری پرتسف می گوید که فرد خوش شانس احتمالاً یا معاون نخست وزیر با اختیارات گسترده خواهد بود یا یک هماهنگ کننده ویژه که دسترسی مستقیم و منظم به رئیس جمهور دارد. این انتصاب احتمالاً نخبگان روسیه را وادار می کند تا "در مورد جانشین احتمالی پوتین فکر کنند."
کسی که این شغل را به دست می‌آورد، ناگزیر از دید جدیدی مورد بررسی همه قرار می گیرد. برای سال‌های متمادی، پوتین از تغییرات عمده در میان مقامات ارشد روسیه برای جلوگیری از هرگونه گمانه‌زنی در مورد انتقال قدرت یا جانشینان اجتناب کرده است. با این حال، اکنون او چاره ای جز قدرت بخشیدن به یک بازیگر اصلی سیاسی جدید ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/802848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید