پیام فارس

آخرين مطالب

آیا چین در حال برنامه ریزی برای حمله به تایوان است؟ مقالات

آیا چین در حال برنامه ریزی برای حمله به تایوان است؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - جماران /متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
چین به طور رسمی از احتمال آغاز جنگ با تایوان سخنی به میان نیاورده است. با این حال، شی جین‌پینگ معتقد است یکپارچه‌سازی سرزمین با تایوان امری اجتناب‌ناپذیر است. رئیس جمهوری چین در عین حال یکپارچه‌سازی قهری را منتفی نمی‌داند.
به گزارش یورونیوز، از میان سه نگرانی اصلی ایالات متحده در منطقه - روسیه، چین و کره شمالی - چین «تنها کشوری است که توانایی، ظرفیت و اراده برهم زدن نظم بین‌المللی را دارد.»
جان آکیلینو، دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده در اظهاراتی گفت که سرعت افزایش توان نظامی چین به حدی است که پس از جنگ دوم جهانی سابقه نداشته است، به این معنی که چین در مسیر رسیدن به هدف خود برای تهاجم به تایوان تا سال 2027 میلادی است.
آکیلینو در متن شهادت‌نامه خود خطاب به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «همه نشانه‌ها حاکی از این است که ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حال عینیت بخشیدن به دستور رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ برای آماده شدن برای حمله به تایوان تا سال 2027 میلادی است.»
این دریاسالار آمریکایی که ماه‌های آخر خدمت خود به عنوان فرمانده ستاد نظامی ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوسیه را سپری می‌کند افزود: «علاوه بر این، اقدامات ارتش آزادی‌بخش خلق چین نشان دهنده توانایی آن‌ها برای برآورده سازی جدول زمانی ترجیحی شی جین‌پینگ برای یکپارچه کردن سرزمینی تایوان با سرزمین اصلی چین به محض صدور دستور وی است.»
قابل توجه آنکه دریاسالار آکیلینو در جلسه استماع روز چهارشنبه به قانونگذاران گفت که او معتقد است که چین همچنان امیدوار است که بتواند تایوان را بدون جنگ و درگیری با سرزمین اصلی خود عجین کند، ولو اینکه پکن با شتاب زیادی به رسیدن به توان حمله نزدیک می‌شود.
واکنش واشنگتن چه باید باشد؟
هم دریاسالار آکیلینو و هم الی راتنر، معاون وزیر دفاع آمریکا در حوزه فرماندهی هند و اقیانوس آرام، هر دو ابراز داشتند که تهدید درگیری مستقیم بین ایالات متحده و چین «نه فوری است و نه اجتناب‌ناپذیراست»، اما پنتاگون باید برای کاهش خطر جنگ گام‌های لاز م را خیلی سریع بردارد.
جدول زمانی پیش‌بینی‌شده توسط دریاسالار آکیلینو با زمان‌بندی ارائه‌شده توسط مقام سلف او یعنی دریاسالار بازنشسته فیلیپ دیویدسون و دیگر رهبران نظامی ایالات متحده نیز مطابقت دارد؛ آن‌ها هم معتقد بودند که چین به دنبال دستیابی به قابلیت‌های تهاجم تایوان تا سال 2027 است، هر چند که لزوما به دنبال جنگ نیست.
این مقیاس بزرگ تا چه حد است؟
آکیلینو در متن شهادت‌نامه خود نوشت که از میان سه نگرانی اصلی ایالات متحده در منطقه - روسیه، چین و کره شمالی - چین «تنها کشوری است که توانایی، ظرفیت و اراده برهم زدن نظم بین‌المللی را دارد.»
این مقام نظامی ایالات متحده می‌افزاید: «چینش ساز و برگ نظامی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در زمین، دریا، هوا، فضا، سایبری و حوزه‌های اطلاعاتی در مقیاسی که از زمان جنگ دوم جهانی تا به حال دیده نشده است، در حال انجام است.»
آکیلینو گفت که ارتش چین بیش از 400 هواپیمای جنگنده و 20 کشتی جنگی را به زرادخانه خود اضافه کرده و موجودی موشک‌های خود را در سه سال گذشته دو برابر کرده است.
وی افزود: در عین حال، پکن تعداد ماهواره‌های خود را 50 درصد افزایش داده و زرادخانه کلاهک هسته‌ای خود را بیش از دو برابر کرده است.
آکیلینو از ایالات متحده خواست تا این کشور هم به نوبه خود توسعه نظامی‌اش را سرعت بخشد چرا که «رشد و شتابگیری» تهدیدها در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام کماکان ادامه خواهد داشت.
آکیلینو در جلسه استماع دو ساعته روز چهارشنبه بارها به قانونگذاران گفت: «ما باید سریعتر دست بجنبانیم.»
او توصیه کرد که تا سال 2027 یعنی دو سال زودتر از مهلت تعیین شده کنگره باید سامانه‌هایی در گوام مستقر کرد تا بتوان در برابر موشک‌های مافوق صوت و کروز توان دفاعی داشته باشند.
فرماندهی نظامی ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوسیه در سیاهه امسال اولویت‌هایش آورده است که امیدوار است کاخ سفید 11 میلیارد دلار بودجه اضافی به آن اختصاص دهد که 430 میلیون دلار آن را برای سامانه دفاع موشکی گوام هزینه کند.
اراده چین برای یکپارچه‌سازی سرزمینی با تایوان برغم ابهام در توانایی
چین به طور رسمی از احتمال آغاز جنگ با تایوان سخنی به میان نیاورده است. با این حال، شی جین‌پینگ معتقد است یکپارچه‌سازی سرزمین با تایوان امری اجتناب‌ناپذیر است. رئیس جمهوری چین در عین حال یکپارچه‌سازی قهری را منتفی نمی‌داند.
تحلیلگران درباره توانایی فعلی پکن برای انجام موفقیت‌آمیز تهاجم آبی خاکی به جزیره تایوان شک و شبهاتی را مطرح می‌کنند، مضافا اینکه احتمال مداخله ایالات متحده و به موقع بودن واکنش واشنگتن در این محاسبات خیلی دخیل است.
اگر روزی قرار بیاید که چین به تایوان حمله کند، آن وقت است که عبور امن انبوه نیروهای زمینی چین از فراز تنگه دریایی تایوان کار بسیار دشواری خواهد بود و به نظر می‌رسد که چین در حال بررسی گزینه‌های استفاده از کشتی‌های غیرنظامی برای کمک به جابه‌جایی نیروها است.
از سوی دیگر، تحلیلگران معتقد هستند که بهترین گزینه دفاعی تایوان احتمالاً کشاندن ایالات متحده به درگیری خواهد بود.
این در حالی است که رهبران ایالات متحده نسبت به دستور رئیس جمهوری چین برای ارتقای توان ارتش چین به سطح یک «کلاس جهانی» تا سال 2027 نگران هستند، بطوریکه کاخ سفید نگران است که مبادا پکن به دنبال جانشینی ایالات متحده به عنوان قدرت غالب در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و در نهایت در بقیه جهان باشد.
نیروهای پکن اخیرا در گیر و دار یک رسوایی فساد گرفتار شدند و شی جین‌پینگ را مجبور کرد تا چندین مقام ارشد از جمله برخی از نیروهای موشکی که به شدت مورد تاکید قرار داشتند را برکنار کند.
عملیات پاکسازی ارتش چین از فساد مالی بر توان زرادخانه‌ای چین تأثیر می‌گذارد و ابهاماتی را در سطح بین‌المللی درباره قدرت واقعی ارتش آزادی‌بخش خلق و احتمال به تاخیرافتادن اهداف نظامی شی را برانگیخته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/802877/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید