پیام فارس

آخرين مطالب

آینده تایوان؛ محاصره نظامی یا جنگ؟ مقالات

آینده تایوان؛ محاصره نظامی یا جنگ؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
تایوان در سال 2024 بیش از همیشه به خطر اقدام نظامی چین نزدیک خواهد بود و روشن نیست ایالات متحده که اصلی‌ترین حامی جزیره است در سال انتخابات برای کمک به تایوان در مقابل تهدیدات سرزمین اصلی چقدر جدی باشد.
تایوان در سال 2024 بیش از همیشه به خطر اقدام نظامی چین نزدیک خواهد بود و روشن نیست ایالات متحده که اصلی‌ترین حامی جزیره است در سال انتخابات برای کمک به تایوان در مقابل تهدیدات سرزمین اصلی چقدر جدی باشد.
جزیره خودگردان
پکن تایوان را که از سال 1949 خودگردان است، قلمرو چین می‌داند که روزی دوباره به سرزمین اصلی باز خواهد گشت. چین در سال‌های اخیر به صورت منظم در اطراف تایوان رزمایش جنگی انجام داده است و جت‌های جنگنده به صورت مکرر بر فراز خط مرکزی تنگه تایوان، در آب‌های بین جزیره و سرزمین اصلی پرواز می‌کنند. این عملیات نظامی از سال 2022، زمانی که نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان بازدید کرد، تشدید شده است.
پکن نشان داده است که سفر سیاستمداران خارجی به تایوان را تحمل نمی‌کند. حزب کمونیست چین در پکن معتقد است که چنین بازدیدهایی به منزله به رسمیت شناختن دولت در تایپه است.
اندکی پس از سفر پلوسی، سرزمین اصلی چین بزرگترین مانورهای نظامی خود را در اطراف تایوان انجام داد و موشک‌های بالستیک شلیک کرد و جت‌های جنگنده و کشتی‌های دریایی را در نمایشی عظیم به کار گرفت.
کارشناسان نظامی در تایوان و ایالات متحده توافق نظر دارند که گشت‌زنی‌ها و تمرین‌های ارتش چین در آینده افزایش خواهد یافت. اما نگرانی جدی این است که نیروهای مسلح جمهوری خلق چین بتوانند از ابزار نظامی برای منزوی کردن جزیره، بدون حمله مستقیم به آن استفاده کنند.
منتقد چین رئیس جمهور جدید تایوان خواهد بود
در ژانویه، لای چینگ ته، معاون رئیس جمهور فعلی تایوان، در انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک جزیره پیروز شد. مراسم سوگند او در 20 اردیبهشت برگزار می‌شود. پکن لای را سیاستمداری می‌داند که به استقلال تایوان که خط قرمزی برای چین است علاقمند است.
در طرف دیگر تنگه تایوان، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، قول اتحاد مجدد به هر قیمتی، حتی با زور را داده است.
به گفته سو تزو یون، محقق موسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی تایوان، هدف پکن از تصرف تایوان بخشی از گسترش قدرت منطقه‌ای چین است. موقعیت تایوان در جایی که دریای چین جنوبی به اقیانوس آرام می‌رسد، آن را از نظر ژئوپلیتیکی حیاتی می‌کند.
سو به دویچه‌وله گفت: «زمانی که چین به هدف خود برسد، تایوان به طور بالقوه می‌تواند به هاوایی چین تبدیل شود.» سو تخمین می‌زند که فشار نظامی وارد شده از سوی چین در مقایسه با سال 2022 حتی «عادی تر و مکررتر» خواهد شد.
آماندا هسیائو، تحلیلگر ارشد چین در اندیشکده گروه بحران بین‌المللی نیز گفت که «ضروری‌ترین تهدید لزوماً تهاجم کامل از سوی چین نیست» بلکه «تهدیدهای روزانه» است.
محاصره نظامی محتمل‌تر از حمله است
گزارشی که در ماه ژانویه توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) منتشر شد، تخمین می‌زند که در پنج سال آینده، چین به‌جای تهاجم کامل، محاصره نظامی علیه تایوان را بیشتر می‌کند. این گزارش با بیش از 80 کارشناس نظامی از تایوان و ایالات متحده در نوامبر و دسامبر 2023 مصاحبه کرد.
لی هسی مینگ، دریاسالار بازنشسته تایوانی که در نظرسنجی این موسسه شرکت کرد، قبل از انتشار این گزارش در مصاحبه‌ای به دویچه وله گفت که محاصره «یک تهدید بسیار ویژه برای تایوان» خواهد بود. در طی یک محاصره، تجارت، لجستیک و پشتیبانی دریایی می‌تواند به طور کامل قطع شود.
لی گفت: «ما باید اعتراف کنیم که نه توانایی معمول و نه قابلیت نامتقارن نمی‌تواند برای بازدارندگی یا دفاع در مقابله با این عملیات مؤثر باشد.» او افزود که تنها همکاری قوی منطقه‌ای با ارتش ایالات متحده که در اقیانوس هند و اقیانوس آرام عمل می‌کند می‌تواند به عنوان یک اقدام متقابل عمل کند. به گفته سو محاصره امن‌ترین گزینه برای چین خواهد بود.
او گفت: «اگر چین علیه تایوان جنگی به راه بیاندازد، تنها چیزی که شی جین پینگ به آن اهمیت می‌دهد، خطر شکست است. چین می‌داند که احتمال اینکه حمله گسترده علیه تایوان به راحتی انجام شود، کم است.»
تشدید تنش نظامی در تنگه تایوان همچنین می‌تواند به درگیری بین ایالات متحده و چین منجر شود.
علاوه بر مسائل تجاری، تایوان نقطه حساس اصلی در روابط چین و ایالات متحده است. سیاست واشنگتن «حفظ توانایی ایالات متحده برای مقاومت در برابر هرگونه توسل به زور یا سایر اشکال اجباری است که امنیت یا سیستم اجتماعی یا اقتصادی مردم تایوان را به خطر می‌اندازد.»
آیا تایوان می‌تواند روی ایالات متحده حساب کند؟
با این حال، در گزارش سی‌اس‌ای‌اس، کارشناسان تایوان نسبت به همتایان آمریکایی خود اعتماد کمتری به تمایل واشنگتن برای مداخله در طول درگیری بین تنگه دارند.
رئیس جمهور جدید ایالات متحده در سال 2024 انتخاب خواهد شد و در سال انتخابات، واشنگتن مطمئناً خواهان مرکز بحران دیگری در نقشه سیاسی جهانی نیست که بتواند بر نتیجه رای‌گیری تأثیر بگذارد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اغلب در ملاء‌عام گفته است که واشنگتن در صورت تهاجم چین از تایوان دفاع خواهد کرد، اگرچه کاخ سفید پس از آن بارها تصریح کرد که سیاست «چین واحد» ایالات متحده در مورد تایوان تغییر نکرده است.
البریج کولبی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور استراتژی و توسعه نیرو در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت: «دولت جمهوری‌خواه آینده‌ چین را در صدر فهرست اولویت‌ها قرار خواهد داد.» اما درباره دخالت مستقیم نظامی ایالات متحده کولبی تأکید کرد که این امر به عزم تایوان برای دفاع از خود بستگی دارد. او گفت: «ایالات متحده در نهایت به کسانی کمک خواهد کرد که به خودشان کمک کنند.»
به نظر می‌رسد آینده تنش در تنگه به نتیجه انتخابات آمریکا و همچنین تمایلات شی بستگی دارد اما تایوان تحت ریاست جمهوری جدید لای چینگ ته باید به وضوح منافع خود و آنچه را که امیدوار است به دست آورد، مشخص کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/803120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید