پیام فارس

آخرين مطالب

250 جت شخصی در ایران مقالات

250 جت شخصی در ایران
  بزرگنمايي:

پیام فارس - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آزاد‌سازی‌ خرید و فروش جت های گران قیمت و هواپیماهای شخصی
خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیماهای لاکچری تا ضرورت آزاد‌سازی‌ خرید و فروشش آن. خیلی‌ها خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: درست است که به تازگی خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های 7نفره جمع و جور بشود اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش از این هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند ؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.
عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیماهای فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم ؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر 250فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند اما از این هواپیماها صرفا برای پروازهای تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیرهای سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیماهای بیزنس جت 6 و 7نفره هواپیماهایی هستند که قابلیت پروازهایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر ، نگهداری ، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.
با وجود همه این توضیحات طی 2 روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند:«پس بریم پرایدهای عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است:«حالا کجا پارکش می‌کنن؟ گرفتارشده‌ایم».
معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد
نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابرهای کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرار گرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیماهای آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیماهای شخصی است و این هواپیماهای تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت و‌گذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.
این هواپیماها جزو 250 فروند هواپیمای شخصی هستند که در 25سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود. خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت شخصی برای عموم مردم را رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیروز اعلام کرده است:سال1379 برای نخستین بار هواپیماهای شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خرید و فروش این پرنده‌های آهنی به ‌طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پروازهای محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند. شمار بالای مشتریان این نوع هواپیماها سبب شد 3سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیماهای شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیماهای شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان 50درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آنها در 23آشیانه مجاز کشور به 250فروند رسیده است.
مالکان خاص و متمول
اگر چه خرید و فروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آنها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین 5 تا 7.5میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه 6 ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است. اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تأیید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیماهای شخصی به شمار انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد و حداکثر 6 نفر می‌توانند آنها را در پروازهایشان همراهی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/808737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 ماده غذایی که باید قبل از خواب بخورید

اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به 3 بیمار جان دوباره بخشید

تاکید امام جمعه اهل سنت ارومیه برتکریم کارگران و معلمان

پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی

بارش باران و وزش باد شدید در راه استان فارس

تجلیل از مقام معلمان در سپیدان

طرح/ با مهر معلم آمدم تا اینجا

درمان دیسک کمر با لیزر

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی

دختر دانش‌آموز اهل لالی به سه بیمار جان دوباره بخشید

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

نکاتی مهم درباره بیماری دیابت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد

سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

برگزاری نوزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

فارس قهرمان رقابت‌های راگبی

اولین معلم آدم ابوالبشر خداوند متعال بود که او را بیان، نطق و علم داد

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است

جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

مسابقات قرآن و عترت مرحله 14 گانه در سپیدان

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهرکنندگان تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

بازرسان آژانس در ایران؛ از «البرادعی» تا «گروسی»

ویژگی کلینیک درد چیست؟

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

گزارش اختصاصی خبرنگار مهر از تمرین امروز جمعه تیم فوتبال استقلال

ارایه خدمات 30 گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات

شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد

تقویت زیرساخت‌های گردشگری شیراز

مردم در دور دوم انتخابات مجلس نیز حضوری پرشور داشته باشند

طغیان وحشتناک رودخانه بهمن آباد چوار ایلام

معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود

سبک زندگی اسلامی عاملی برای پیروزی بر جنگ ترکیبی

هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد

قدم اول در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر

توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

همتی در پاسخ به انتقادات: بنده مانند رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی استناد کرده‌ام

امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی

پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

سیلاب مهمان ناخوانده اهالی شهرک جوادیه شیراز شد

رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد

یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد

برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرستان مهر

وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

انتقاد آیت‌الله مدرسی از مشروب‌خوری برخی پزشکان در فارس