پیام فارس

آخرين مطالب

شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است اجتماعي

شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس در مراسم روز شیراز، این شهر به عنوان میراث‌دار فرهنگی غنی و شهر انسان‌های معتدل معرفی شد و مسئولان از اتفاقات بزرگ در عرصه‌های عمرانی و فرهنگی این شهر خبر دادند.
13 اردیبهشت‌ماه مراسم روز شیراز با حضور جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و همچنین مسئولان شهر شیراز و استان فارس در هتل همای این شهر برگزار شد.

پیام فارس

در این مراسم رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر شیراز، شهر مکتب‌ها، مکتب‌خانه‌ها و هنرمندان است، گفت: این شهر با تمام شهرتش، هنوز رمز و رازهای کمتر شناخته شده‌ای دارد و هنوز همه مردم شهر خودمان هم در کوچه پس کوچه‌های آن قدم نزده‌اند.
محمدعلی چوبینی به اقدامات خوب انجام شده برای معرفی هر چه بیشتر شیراز اشاره کرد و گفت: راه‌اندزای سمفونی شهر شیراز، نگارش دایره المعارف شیراز، تبدیل کردن ساختمان قدیمی شهرداری شیراز به موزه شهر، توجه ویژه به حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز و راه‌اندازی گردشگری باغات با احیای باغات قصرالدشت، برخی از این اقدامات است.

پیام فارس

وی با بیان اینکه ادبیات، سوغات شهر شیراز است، از برنامه‌ریزی‌های ویژه در این حوزه خبر داد.
یکی از اتفاقات جالب این مراسم، پیام تصویری آهنگساز شهیر ایرانی، «کارن همایون‌فر» بود که قرار است سمفونی شیراز توسط او ساخته شود.
همایون‌فر گفت: امیدوارم این قطعه در دل تک تک اهالی فرهیخته شیراز که پایتخت فرهنگی با قدمت هزاران ساله است، جای گیرد و این موسیقی بتواند گامی در تداوم این فرهنگ اصیل باشد.
وی ضمن قدردانی از اعتماد مسئولان شهر شیراز گفت: مسئولیت بسیاری خطیری بر دوش من است و امیدوارم از پس آن برآیم. وظیفه ما هنرمندان است که به رشد و شناسایی این سرزمین کمک کنیم تا فرهنگ کهن و اصیل ما گسترش یابد و تصویری تازه‌ای به جهان ارائه دهیم.
شهردار شیراز نیز با اشاره به میزبانی شیراز از میلیون‌ها مسافر در فروردین‌ماه، گفت: در قرآن کریم به میانه‌روی اشاره شده است و فیلسوف یونانی، ارسطو هم به اعتدال تاکید دارد و فکر می‌کنم شیرازی‌ها مصداق تمام عیار انسان‌های معتدل هستند.
محمدحسن اسدی با تاکید بر اینکه شیراز قطب گردشگری است و ظرفیت زیادی در این حوزه دارد، گفت: ما میراث دار یک فرهنگ اصیل و غنی هستیم و در همین راستا قرار است دانشنامه شیراز تالیف و موزه بلدیه شیراز امسال افتتاح شود. ضمن اینکه سند سومین حرم اهل بیت (ع) به‌نام شهر شیراز نیز در همین ایام‌ رونمایی خواهد شد.

پیام فارس

وی با بیان اینکه در شیراز همزمان سه خط مترو در حال پیشرفت است، گفت: این حتی در شهری مثل تهران هم بی‌سابقه است و می‌توان گفت ما در شیراز یک شهر زیرزمینی فعال هم داریم و از طرفی در تمام ارتفاعات شهر نیز در حال کار هستیم.
اسدی بودجه عمرانی شهر شیراز را 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود 800 میلیارد تومان در راستای محله محوری و مسجد محوری هزینه خواهد شد. ضمن اینکه پارک آبی بزرگ و آکواریوم در دست ساخت بوده و قرارداد تله‌کابین شیراز نیز بسته شده است.
وی همچنین گفت: قرار بود امروز بین شهرداری شیراز، یزد و اصفهان تفاهم نامه مثلث گردشگری مبادله شود که این امر به زمان دیگری موکول شد اما پیش قرارداد آن آماده است.
شهردار شیراز افزود: باعث افنخار است که شیراز در سال 2٠24 به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا انتخاب شده است و از طرفی این شهر، شهر جهانی صنایع دستی و عضو هیئت مدیره شهرهای تاریخی جهان نیز هست.
اسدی در پایان اظهار کرد: تمامی این‌ها جزو اندکی از وظایف شورای شهر و شهرداری است که بدون هیچگونه منتی و از سر وظیفه انجام شده است، اما می‌خواهیم مردم بدانند که ما بیکار ننشسته‌ایم و مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری به صورت شبانه‌ روزی در تلاش هستند تا بخشی از دین خود را ادا کنند.
مصطفی ندیم، گردآورنده دانشنامه شیراز نیز در این مراسم دقایقی با حضار به صحبت پرداخت و گفت: جلد نخست این دانشنامه با عنوان مفاخر و بزرگان تهیه می‌شود که دارای سه بخش است.

پیام فارس

ندیم افزود: جلد دوم به خوراک و فرهنگ مردم شیراز اختصاص دارد و جلد سوم به آرامستان‌های شیراز که اکثر آنها گل‌گشت و تفرج‌گاه بوده‌اند می‌پردازد. جلد چهارم عنوانش فرهنگ عامه است و در جلد پنجم به ادبیات شفاهی توجه شده است. جلد ششم به آثار تاریخی شیراز و جلد هفتم نیز به جغرافیای تاریخی این شهر اختصاص دارد.
رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه مردم این شهر را همه در جهان می شناسند گفت: شیراز محل شعر و ادب است. مظهر زیبایی‌ ها ، باغ‌ها و بستان‌ها، دارای مردمان خوش لهجه و مهمان نواز است و همچنین خاستگاه شعر و شعور، فلسفه، حکمت و عرفان است.
سید ابراهیم حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «شیراز معلم همه شهرها است»، گفت: شیراز یک برند است و شورای شهر وظیفه دارد برند بودن شیراز را پاس بدارد.
رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروز شورا و شهردار تمام همت خود را به میدان آورده‌اند تا آنچه به عنوان زیر ساخت برای رفاه و آسایش مردم لازم است فراهم کند، گفت: به همفکری شهروندان نیازمندیم و از آنها می‌خواهیم ایده‌های خود را در مسائل فرهنگی ارائه‌ دهند.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دو هنرمند بزرگ شهر شیراز «محمود پاک‌نیت» و «محمد فیلی» به بیان خاطرات و دغدغه‌های خود پرداختند.

پیام فارس

در انتهای مراسم، شهردار شیراز از تحقق وعده سال گذشته در افتتاح پردیس سینمایی امین تارخ خبر داد و گفت: این مجموعه سینمایی تکمیل شده است و اکران فیلم‌ها در آن از همین اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/811354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

راهکار طلایی برای درمان خشکی پوست

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

افزایش قیمت بیت کوین تا 66 هزار دلار

قیمت جهانی طلا بازهم بالا رفت

خروج سامانه بارشی امشب از فارس / هفته پیش‌رو گرمای تابستان می‌آید

حرم امام رضا(ع) محل تلألو نور از زمین تا عرش اعلی است

دانشگاه‌ها از سهمیه نخبگان برای پذیرش آنان استفاده کنند

اردکان با 26 میلی متر، رکوردار بارش‌ها

ایران پایگاه اهل بیت است و باید این جایگاه را حفظ کرد

تأکید بر فرهنگ‌سازی و لزوم تفکیک زباله از مبدأ

خبر‌های ورزشی فارس، 28 اردیبهشت

تاکید امام جمعه شیراز بر اجرایی شدن سند راهبردی

2 تبعه تایلندی اسیر در غزه در اکتبر 2023 جان باختند

مدیران بانک‌ها در زمینه جهش تولید می‌خواهند چکار کنند؟

3 راهدار در محور سروستان شیراز جان باختند

2 تبعه تایلندی اسیر در غزه، اکتبر 2023 جان باختند

برای رشد جمعیت، گفتمان سازی صورت گیرد

چرا استعمارگران اسرائیل را در قلب جهان اسلام پدید آوردند؟

علائم و نشانه های زخم معده

فوت دانشجوی دندانپزشکی شیراز بر اثر ایست قلبی / جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد

برگزاری آزمون دبیری و هنرآموز در شیراز

دیدار مهم فرمانده کل ارتش با یک امام جمعه اهل سنت

حج امسال نماد عینی و تاریخ ساز برائت از استکبار جهانی است

خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود

صدور هشدار نارنجی برای جنوب شرق فارس / مرخصی‌ها لغو شده است

فوت 3 راهدار حین خدمت‌رسانی در فارس

باکو: محل جدید سفارتخانه جمهوری‌ آذربایجان در ایران تعیین شده است

جان باختن 3 راهدار حین خدمت در استان فارس

رونمایی از 24 اثر تاریخی در هفته میراث فرهنگی / انتقال آثار تذهیب از سعدآباد به فارس

فوت دانشجوی دندانپزشکی شیراز بر اثر ایست قلبی

گزارش مهر از روز نهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

فارس استان معین مناطق جنوبی کشور در پذیرش بیماران است

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

نکات مهم در مورد مصرف داروها

کاهش سن ابتلا به سرطان روده در آمریکا

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

وزش باد شدید و گردوخاک طی 3 روز آینده در مرکز و جنوب کشور

مرگ 3 راهدار حین خدمت در سروستان فارس | سالانه چند راهدار در خدمت‌رسانی جان خود را از دست می‌دهند؟

آغاز ساخت چایخانه امام رضا در گراش

ابلاغ منطق اهل بیت(ع) به جامعه امری مهم است

طنین صوت قرآن و مدح اهل بیت در دانشگاه کردستان

اشک‌ها و ذکر اهل بیت (ع) نگذاشت تاریخ تحریف شود

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

تلاش دولت برای آموزش 50 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها

قربانی: جادوگر شهر اوز نمی‌خواهد نتیجه بگیریم

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

هویت مردم مازندران با عشق به اهل بیت رقم خورده است

عفونت در بارداری چرا اتفاق می افتد؟

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند