پیام فارس

آخرين مطالب

شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد اجتماعي

شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اوج شکوفایی طبیعت شیراز در ماه اردیبهشت است، شیراز در اردیبهشت سرسبز و تماشایی است و عطر بهار نارنج در باغ‌ها و خیابان‌های این شهر باعث شده است بسیاری از افراد بگویند اردیبهشت در شیراز معنی می‌شود و اردیبهشت را ماه شیراز بدانند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، در زمان حمله مغول به ایران، شیراز از شهرهایی بود که از این حمله جان سالم به در برد، به همین دلیل به مامنی برای هنرمندان و دانشمندان تبدیل شد.
در همین دوره بود که مکتب نگارگری شیراز متولد شد و آثار نگارگری ارزشمندی خلق شدند، علاوه بر این شعرایی چون سعدی و حافظ و فیلسوفانی چون ملاصدرا شیرازی در همین شهر رشد و نمو پیدا کردند.
احداث کتابخانه بسیار بزرگی در زمان عضدالدوله دیلمی که کتاب‌های علمی مختلفی را در دل خود جای داده بود و باعث شده بود تا شیراز برای قرن‌ها با عنوان دارالعلم و برج اولیا شناخته شود، دلیل محکم دیگری است که این شهر را شهر فرهنگ و ادب و هنر دانست.
نام شیراز حتی در مهرهایی که از محوطه تاریخی قصر ابونصر در کنار دشت شیراز به دست آمده هم دیده می‌شود، قدمت این مهرها به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی برمی‌گردند.

پیام فارس

چگونه روز شیراز نام‌گذاری شد در تقویم، سال به چهار فصل تقسیم می‌شد که اول و میانه هر فصل را جشن می‌گرفتند، روز 15 اردیبهشت به عنوان جشن میانه بهار، به بهاربد معروف است که از جشن‌های اصلی ایران باستان شناخته می‌شود به اعتقاد زرتشتیان در این روز، زرتشت پیام‌آور اهورامزدا است.
و چه روزی بهتر از پانزدهم اردیبهشت که نه تنها مصادف با یک جشن باستانی است، بلکه زیباترین ماه سال در شیراز هم محسوب می‌شود، هوای خنک و عالی، دشت‌های پر از گل و پیچیدن عطر بهار نارنج در کوچه پس کوچه‌های شیراز، اردیبهشت را تبدیل به یکی از بهترین زمان‌های سفر به شیراز تبدیل کرده است.
واضح است که هدف از برگزاری روز شیراز، شناساندن هرچه بیشتر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، ادبی و هنری شیراز است، این کار باعث رونق بیشتر گردشگری این منطقه می‌شود، نکته مهمی که در اینجا کمتر به آن توجه شده این است که برگزاری چنین رویدادهایی باعث می‌شود مردم با آداب و رسوم و سنت‌های مختلف شیرازی‌های بیشتر آشنا شوند.
ماجرای ثبت پانزدهم اردیبهشت به نام «روز شیراز» چند سال پیش برمی‌گردد، در آغاز دهه 80 شمسی شورای شهر آن هنگام، پیشنهاد نام‌گذاری روزی را به نام شیراز در تقویم ملی ایران ارائه کرد و این پیشنهاد به تأیید مجلس رسید و این روز با نام شیراز ثبت شد؛ این نخستین بار بود که یکی از شهرهای ایران به صورت رسمی برای خود صاحب روز شد.

پیام فارس

ویژگی‌های فرهنگی شهر شیراز چیزی کم از جنبه تاریخی آن ندارد و مصداق این موضوع را می‌توان احداث کتابخانه بزرگی در زمان عضدالدوله دیلمی دانست که کتاب‌های متعددی از علوم روز را در خود جای داده بود، شاید به همین دلیل باشد که شیراز برای قرن‌ها به دارالعلم و برج اولیا معروف بوده است، تا جایی که سعدی، شاعر و جهانگرد شیرازی، گفته بود:
چه شام و چه مصر و چه بر و چه بحر همه روستایند و شیراز شهر
اهمیت شیرازی بودن را نیز می‌توان در این بیت از همام تبریزی درک کرد که می‌گوید:
همام را سخن دلنشین و شیرین است ولی چه سود که بیچاره نیست شیرازی
یکی دیگر از ویژگی‌های فرهنگی شهر را می‌توان شکل‌گیری مکتب شیراز دانست در واقع مصون‌ماندن این منطقه از حمله مغولان ایلخانی باعث شد که به‌عنوان محلی امن مورد توجه هنرمندان و دانشمندان قرار گیرد و همین موضوع به‌شکل‌گیری مکتب نگارگری شیراز اول انجامید.
با این اوصاف می‌توان فهمید که ثبت یک روز به نام شیراز در تقویم ایران تا چه اندازه مهم و لازم بوده است، در واقع با چنین اتفاقی، این شهر برای خود صاحب نامی شد تا به بهانه آن، فرصت مناسبی برای پاسداشت زیبایی‌ها، هنر و فرهنگ این دیار به وجود بیاید.

پیام فارس

خواهر خوانده‌های شیراز را بشناسید خواهر خواندگی اصطلاحی‌است که برای پیوند بین دو شهر به کار می‌رود که از نظر فرهنگی و تاریخی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند، هدف از این پیوند ایجاد همبستگی بین دو شهر است و زمینه را برای گردشگری و تبادل فرهنگی میان آن‌ها فراهم می‌کند.
شیراز به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و هم‌چنین یکی از مراکز مهم فرهنگی ایران، با پیشینه‌ی تمدنی بسیار غنی، همواره با شهرهایی هم‌تراز خود خواهر خوانده بوده است.
شهر نانجینگ چین (Nanjing)،یکی از خواهرخوانده‌های شیراز است که در اردیبهشت ماه 1397( می 2018) با عقد تفاهم‌نامه‌ای، همکاری‌های فرهنگی متقابل را با شیراز آغاز کرد.
نانجینگ مرکز استان جیانگ سوست؛ این شهر در مرزهای شرقی کشور چین واقع شده و یکی از پایتخت‌های باستانی و خاستگاه تمدن و فرهنگ‌های مختلف چین است.
نانجینگ را مرکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منطقه شرق چین می‌دانند که یکی از شهرهای مهم و پایتخت شش سلسله‌ی امپراطوری در چین بوده است. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و محل تجمع فرهیختگان و هنردوستان چین به شمار می‌رفته و میراث تاریخی بسیار باشکوهی را در خود جای داده است؛ آسمان خراش‌ها، معماری باستانی بناهای شهر، موزه تاریخ و دیوار قدیمی که در طول سلسله مینگ ساخته شده است، نمونه‌ای از زیبایی‌های این شهر تاریخی و فرهنگی‌ست.
تمام این ویژگی‌ها نانجینگ را به شیراز نزدیک می‌کند و از این رو پس از عقد تفاهم‌نامه، اقداماتی از سوی شهرداران وقت دو شهر صورت گرفت تا این دو شهر را به یکدیگر نزدیک کنند و زمینه برای الگوبرداری و پیوند هرچه بیشتر فرهنگ دو شهر فراهم سازد از جمله‌ی این اقدامات می‌توان به نصب سردیس سعدی شیرازی در پارک بین‌المللی دوستی نانجینگ و هم‌چنین نصب سردیس سائوشجین شاعر چینی در باغ جهان‌نمای شیراز اشاره کرد.
شهرهای زیادی در دنیا به عنوان خواهرخوانده شیراز به حساب می‌آیند، نظیر وایمار آلمان، کوالالامپور مالزی، آکادیر مراکش، غازی آنتپ ترکیه، درسدن آلمان و نووی ساد صربستان، ژوهانسبورگ، مسقط عمان، قونیه ترکیه، دوشنبه تاجیکستان و نیکوزیا قبرس که به همین منظور سفرای این کشورها در مراسم روز شیراز حضور پیدا می‌کنند.

پیام فارس

ضبط برنامه‌های تلویزیونی در مکان‌های گردشگری شیراز و پخش آن‌ها از صداوسیما جزو برنامه‌های روز و هفته شیراز بوده است تا توجه مخاطبان ملی و بین‌المللی به این شهر جلب شود.
به گزارش ایمنا، اردیبهشت در شیراز با زادروز سعدی شیراز آغاز می‌شود و با بزرگداشت ملاصدرا شیرازی هم به پایان می‌رسد، همه این موارد باعث شدند تا روز پانزدهم اردیبهشت به عنوان روز شیراز نام‌گذاری شود، در این روز برنامه‌های مختلفی از طرف نهادهای مختلف مانند شهرداری و شورای شهر برگزار می‌شوند که هر یک در نوع خود جذاب و دیدنی هستند.

پیام فارس

کد خبر 750387

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/811630/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بی‌بی‌سی: جنگیدن بدون آمریکا کابوس بزرگ اسرائیل است

سیل بی تدبیری و مرگ

اثر بی‌نظیر این ویتامین در درمان کبد چرب

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل افزایش یافت

زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد

‌از ظرفیت‌های بسیج و سپاه برای مردمی کردن علم و فناوری استفاده شود

اعطای گواهینامه شایستگی محیط زیست به «علیرضا جعفرپور بروجنی» مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس

‌به دنبال تحول‌گرایی و مرزشکنی در حوزه علم و فناوری هستیم

آغاز سال تحصیلی می‌تواند از مهر نباشد

مهاجری در راه تاریخ‌سازی؛ لرستان یک تساوی تا لیگ برتر

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

افزایش سرعت باد‌های غربی در خلیج فارس

استقبال رانندگان هرمزگانی از تجربه رانندگی با محصولات بهمن

دانش آموزان متوسطه نگران ورود به جلسه آزمون نباشند

گردهمایی بزرگان موسیقی جنوب کشور در دومین جشنواره ملی نی‌انبان کیش

آخرین خبر از تعداد جانباختگان سیل مشهد

جنایت وحشتناک در یکی از بوستان‌ های جنوب تهران

واژگونی خونین یک کوئیک در سمنان

وضعیت هوای این شهر‌ها، قهوه‌ای و خطرناک شد

پیام حضرت آیت‌الله نورمفیدی به مناسبت اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

ایران خویشتنداری کرد و گرنه حق داشت بمب اتمی بسازد

چابهار، بازیچه وزن‌کشی سیاسی؟

هشدار؛ این افراد نباید موز بخورند

تغذیه مناسب برای مبتلایان به واریس

ارسال اطلاعات 120 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

دیگه لباسشوییت نمیلرزه ... فقط با 139 تومن

ارائه فهرست محرمانه دکترای بیکار به استانداران

اختصاص چهار هزار تن قیر به دزفول

‌مساجد در تحقق شعار سال می‌توانند مانند رسانه عمل‌ کنند

افزایش سرعت بادهای غربی در خلیج فارس

آمادگی مجمع تقریب برای ایفای نقش در دستیابی به نظم نوین جهانی/پیشنهاد راه اندازی یک نهاد علمی مشترک بین همه مذاهب اسلامی برای بررسی مسائل مورد ابتلای مسلمانان

شادی و نشاط را باید به طرق مختلف جامعه تزریق کرد

آیت‌الله یعقوبی: در تبلیغ، از ابزار مؤثر و متناسب با نیازهای روز استفاده شود

پیشخوان روزنامه‌های فارس؛ شنبه 29 اردیبهشت

راه آهن یزد- اقلید تا 2 ماه آینده تکمیل می شود

ضرورت ورود دانشگاه‌ها به مشکل اشتغال نخبگان جوان

تحول عظیم در طرح های آبرسانی استان یزد در دولت سیزدهم

واسطه‌ها؛ خریدار نعناعِ بجستان برای صادرات به کشورهای خلیج فارس

‌موضوعات علمی را مردمی کنیم

‌حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مردمی کردن اقتصاد؛ راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

مرگ سه راهدار در محور سروستان-شیراز

تعطیلی روز شنبه؛ تخریب فرهنگ، تضعیف اقتصاد

بهترین روش‌های خانگی درمان نفخ

کاهش کلسترول خون با خوردن این دمنوش

گزارش صداوسیما از حال و روز بازار شکر؛ علت کمبود و افزایش قیمت چیست؟

امنیت شغلی، معیشت و تامین اجتماعی مهمترین دغدغه کارگران

تعطیلی شنبه‌ها به بانک‌ها نمی‌رسد

پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده در سیل مشهد

واردات چای به دستور رئیس‌ جمهور محدود شد

فارس استان معین پذیرش بیماران از جنوب کشور