پیام فارس

آخرين مطالب

با تنها مسجد روی آب ایران آشنا شوید+ عکس اجتماعي

با تنها مسجد روی آب ایران آشنا شوید+ عکس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر آید، این که مسجدی روی آب ساخته شود، اما برای بزرگان معماری این سرزمین که شکوه معماریشان، مردم جهان را انگشت به دهان گذاشته است، چنین اتفاقی غیر ممکن نیست، با ما در این گزارش همراه شوید تا با تنها مسجد روی آب ایران آشنا شوید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، جنوب فارس سرزمینی که دیار آفرینندگی، نوآوری و محل فرهنگ والای انسانی است و چه بسا ارزش‌های پایدار و پر رونق روحانی و هنری که در ادوار دور و نزدیک از چشمه سار سرشار و پر فیض این مکان جوشیده و تشنگان حقیقت و زیبایی را سیراب ساخته است.
لارستان سرزمینی از خطه جنوب که همیشه گرم و باصفاست و این شهر که با مرکزیت لار در چهار راه اصلی گردشگری استان فارس قرار گرفته است، شامل بخش‌های اوز، بنارویه، بی رم، جویم، عمادده، گراش و مرکزی است که هر کدام از این بخش‌ها با داشتن مردمی شیرین گفتار (لهجه اچمی) و شیرین رفتار و سخت‌کوش و بردبار که تلاش زیادی در حفظ آثار و اماکن تاریخی خود دارند به عنوان یک موزه زنده به شمار می‌رود.
این سرزمین سرسختانه با طبیعتی نابهنجار و سرسخت‌تر از خود جنگیده، کوه‌ها را شکافته تا به چشمه یا برکه‌ای برسد و برکه‌ها ساخته تا رحمت الهی را ارج نهد و استفاده کند و حتی برای گذران زندگی از نوشیدن آب شور و تلخ نیز ابایی نداشته و ندارند.
این شهرستان به دلیل مجاورت با استان هرمزگان و حوزه خلیج فارس، جذابیت خاصی برای گردشگران ایرانی و خارجی مقیم کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس دارد، زبان لارستانی‌ها که بازمانده زبان دری و گویش زمان پهلوی ساسانی جنوب و معماری‌های بکر اماکن تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و سوغات محلی آن به ویژه «حلوای مسقطی» همه و همه به جذابیت لارستان افزوده است.
یکی از اماکن جذاب و منحصر به فرد این شهرستان زیبا مسجد «چهار برکه» لار است که به عنوان اولین و قدیمی‌ترین مسجد با پلانی منحصربه‌فرد و روی آب در ایران و احتمالاً در دنیا هم اولین و قدیمی‌ترین باشد.
معماری شکوه‌انگیز مسجد چهاربرکه پلانِ این مسجد مدور شبیه پلان بازار قیصریه صلیبی است و در واقع می‌توان گفت ماکت قیصریه روی این مسجد پیاده شده است و سقف مسجد چهار برکه از طاق‌های دو لنگه‌ای هفت و پنج استفاده شده که به صورت دالان به هم نزدیک شده است، یعنی شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شمال، تا اینکه به هم نزدیک شده‌اند و مربع وسط که به صورت دو طبقه ایجاد شده است.

پیام فارس

سقف اول از سقف چهار سوی پایین‌تر گرفته شده است تا بتواند هوای خنک و مرطوب از طریق پنجره‌ها وارد شبستان مسجد شود، طبقه دوم به صورت هشت ترک طاق‌ها اجرا و به هم متصل شده است که چهار سوی آن به چهار دالان برکه وصل شده و چهار سوی دیگر مابین چهار دالان است.
هوای داخل مسجد بسیار خنک و مطبوع بوده و در واقع از این فضای منحصربه‌فرد استفاده بهینه شده است، این احساس که زیر پای شما دقیقاً محل تلاقی چهار رشته آب انبار است و شما روی آب ایستاده‌اید، شاید کمی دلهره‌آور باشد که نکند فرو ریزد! اما مطمئن باشید که مهندسی این بنا آنقدر دقیق و حساب شده است که احتمال ریزش سقف اول (همان سطح شبستان) خیلی پایین است.
معماری مسجد چهار برکه لار بر اساس تفکری مقدس و هدفمند شکل گرفته است که این خود علم و انتقاد معماران سنتی لارستان را نشان می‌دهد و درون و ذات هر پدیده سنتی در این مرزوبوم به نوعی به اسطوره و دین پیوند می‌خورد و هنر بهترین وسیله برای نمایش این تفکر دینی و اسطوره‌ای بوده است.
با توجه به کتیبه‌ای که در مسجد وجود دارد این بنا حدود 350 سال است که به مسجد تغییر کاربری داده است، البته در سالیان اخیر با مرمت این مکان، یکی از آثار باستانی لار محسوب می‌شود، زیرا پیش از آن انبار کسبه بازار بوده است.
از دهه 1990 میلادی ساخت مساجد روی آب در بعضی کشورها مانند عربستان، مالزی، مراکش، امارات و حتی ایتالیا، صرفاً به دلیل جذب گردشگر و ایجاد جاذبه توریستی، شروع شده و ادامه دارد، اما به هیچ وجه از لحاظ قدمت نمی‌توانند با چهار برکه رقابت کنند.
مسجد چهار برکه در شهر قدیم لار، ضلع شرقی بازار قیصریه و روبه‌روی بازار قصاب‌ها واقع شده است و در تاریخ نوزدهم مرداد 1384 با شماره 12703 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

پیام فارس

این مسجد علاوه بر دارا بودن فضای داخلی بسیار جذاب از یک ویژگی منحصربه‌فرد نیز برخوردار است و این ویژگی آن است که مکان این مسجد درست در وسط چهار برکه بازار قیصریه قرار دارد و استفاده بهینه از فضای موجود در میان این چهار برکه خود گویای نگاه هنرمندانه سازندگان این بنای تاریخی است، بعد از مرمت این اثر نمازهای یومیه در آن جماعت می‌شود.
این مسجد کوچک که به نام‌های «چهار برکه»، «حاج رجب‌علی موحدی» و «حاج‌رجبعلی» شهرت دارد، دارای فضایی حدود 81 متر مربع است که پنجره‌هایی مشبک در چهار طرف آن به سمت حوض انبار یا برکه‌های زیرین باز شده که موجب می‌شود تا هوای درون مسجد در تابستان خنک باشد.
عرض دالان‌های مخزن آن حدود 6/4 متر و طول دالان و بازوی شمالی، جنوبی آن 38 متر و طول دالان و بازوی شرقی، غربی آن حدود 43 متر است، عمق مخزن آن حدود هشت متر و از کف آن تا بالای بام برکه‌ها حدود 12 متر ارتفاع دارد که حدود سه میلیون لیتر آب را در خود جای می‌دهد، این مسجد قدمتی بیش از 600 سال داشته و از زمان دقیق ساخت آن اطلاعی در دست نیست.
در ایران مساجد جامع اصفهان، یزد و نائین روی قنات قرار دارند و پایاب قنات از زیر قسمتی از این مکان‌ها عبور می‌کند اما مسجدی چون مسجد چهار برکه به صورت کامل روی آب ساخته شده است که این موضوع بر اهمیت این مسجد و خاص بودن آن می‌افزاید.

پیام فارس

آنچه از کتیبه‌های درون مسجد و روایات به دست می‌آید این بنا روی آب انبار کاربری غیر از مسجد داشته و به عنوان محلی برای شورا و تصمیم‌گیری‌های اهالی بازار قیصریه بوده و سپس تبدیل به مسجد شده است اما هر آنچه هست قدمت تاریخی آن به بیش از دوره اسلامی برمی‌گردد.
در این مسجد دو کتیبه وجود دارد که یکی از تعمیر بنای آن در سال 1307 هجری قمری خبر می‌دهد و دیگری کتیبه‌ای گجراتی مربوط به دوره صفویه سال 1051 هجری قمری است که به تغییر کاربری آن اشاره می‌کند که حکایت از قدمت بیشتر این مسجد دارد.

پیام فارس

کد خبر 748327

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/812834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای فشارخون بالا چه بخوریم؟

حمایت سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان با عمق تولید بالا

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

تداوم ثبات در بازار ارز

توزیع بسته‌های «لبخند مادری» در فارس

زندگینامه آیت‌ﷲ علی کورانی+ عکس

نفرات برتر نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» در مشهدمقدس تجلیل شدند

پیکر پیشکسوت طب زنان و زایمان در شیراز تشییع شد

فارس میزبان جشنواره «سرو سرخ» شد

کشف 4492 عدد قرص‌ متادون غیرمجاز در شیراز

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

داروی واقعی تقویت مغز انسان

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

دوره تکمیلی بایسته‌های تبلیغی در شهرستان مهر برگزار شد

آموزش امداد و نجات به داوطلبان در ایزدخواست

ضرورت بررسی بیشتر نمونه آثار موفق حوزه هنر دینی توسط اهل علم و هنر

فعال شدن همه پروژه‌های عمرانی دانشگاه خلیج‌ فارس

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از خبرگزاری مهر بازدید کرد

‌پایان لیگ تیراندازی با کمان استان فارس با معرفی تیم‌های برتر

ترجمه‌ای دیگر از کتاب «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»

تیم هندبال شهید شاملی کازرون به مصاف پرواز هوانیروز اصفهان می‌رود

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

گلایه معاون استاندار از آمار 2 میلیونی شناسنامه‌های قرمز در فارس

آب مورد نیاز بدن تنها از راه نوشیدن آب آشامیدنی تامین می‌شود؟

فکر می‌کردید عمل لیزیک چشم اینطور باشد؟

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

موتور خودروهای برقی روشن شد

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

دهه کرامت؛ نمونۀ کامل توجه به مفهوم شادی در مناسک مذهبی

جریمه متصدی شرکت مواد غذایی به دلیل کم فروشی

لزوم حرکت هنرمندان در مسیر اندیشه‌های تمدنی حضرت رضا(ع)

نفرات برتر نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» تجلیل شدند

جاری شدن آب بعد از 140سال خشکی درقنات حسن آبادنصرآباد

«جشنواره ملی مهر بی‌پایان» ‌تمدید شد

مراحل پایانی مرمت مدرسه 22 بهمن ارومیه

‌آموزش مسئولیت‌پذیری در حوزه محیط زیست را از نسل جوان آغاز کنیم

تیراندازی در منطقه خلیج فارس تهران + جزئیات

فن بازار شیراز؛ دروازه ورود 200 شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها

آغاز فاز سوم امحای 190 هکتار از محصولات کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب ‌