پیام فارس

آخرين مطالب

نوروز آمد، بهاران پیدا شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - نخستین روز از سال خورشیدی در تاریخ ایران کهن به نام عید نوروز نام گذاری شده که آغاز فصل بهار است و این آیین باستانی نیز همیشه تداعی کننده شادی ها و پیوند دوباره دوستی ها بوده و کدورت ها کنار گذاشته می شود.
به گزارش ایرنا،این عید ملی نماد دوستی، شادی ،نوآوری و بیرون راندن نفاق است و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
بر اساس روایات، آغاز نوروز به بابلیان نسبت داده می شود و در ایران نیز به سال 538 قبل از میلاد که حمله کوروش کبیر به بابل صورت گرفت، سرآغاز این جشن ملی می دانند اما برخی تاریخ نویسان بر این باورند که بنیانگذار نوروز زرتشت بوده است.
خانه تکانی، پوشیدن لباس نو، عیدانه، دید و بازدید و آراستن سفره هفت سین که با سیر، سماق، سنجد، سمنو ،سکه، سیب و سبزه که هرکدام نماد خاصی دارد و اضافه شدن قرآن مجید، آینه و شمعدان، سُنبل، ماهی گُلی و تخم مرغ رنگ شده از جمله رسم های عید نوروز است که همه ساله در آغاز سال نو و با زدن تفالی بر خواجه اهل راز،صورت می گیرد و سپس سفرهای نوروزی آغاز می شود.
**حاجی فیروزه، سالی یک روزه
اما حاجی فیروز که چهره افسانه ای و محبوب در میان مردم دارد، فردی است که با سیاه کردن چهره خود، پوشیدن لباس و کلاه قرمز رنگ، گیوه های نوک تیز و در حالی که دایره زنگی را در دست دارد، پیش از شروع عید با حضور در محلات با خواندن اشعاری همچون حاجی فیروزه سالی یک روزه،ارباب خودم سلام علیکم،خبر آمدن میر نوروزی را با حرکات موزون می دهد و مردم نیز به او پاداش می دهند.
** پریدن از روی آتش
بر افروختن آتش و پریدن از روی آن، با فلسفه های مختلف از دیگر سنت هایی است که در شامگاه سه شنبه آخر سال و با نام چهارشنبه سوری برگزار می شود.
برخی از تاریخ نویسان بر این باورند که فلسفه آتش در روزگار کهن این بوده که ایرانی ها برای کسانی که در قید حیات نیستند احترام ویژه ای قایل هستند و در شب چهارشنبه رسم بر این بوده که با بر افروختن آتش بر روی پشت بام ها ، موجب می شود درگذشتگان خانه خود را گم نکنند.
اما برخی دیگر از پژوهشگران نظریه دیگری را دارند و می گویند چهارشنبه سوری یادبود عبور سیاوش یکی از شخصیت های شاهنامه از روی آتش است که به خیانت به پدر متهم می شود و به توصیه موبدان برای رفع اتهام از آتش گذر می کند و بی گناهیش را به اثبات می رساند.
با این حال، این سنت فلسفه وجودی آن هر چه باشد در تاریخ ایران باستان با آتش زدن یک بوته و پریدن از روی آن و خواندن اشعاری پیش از آمدن عید نوروز برگزار می شده اما هم اینک چند صباحی است در ایران این مراسم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و با انفجار ترقه ها آن هم با صدای مهیب و دود ناشی از آن بی شباهت به میدان جنگ نیست.
با لوث شدن این آیین نه تنها برخی افراد نیز مجروح می شوند، بلکه شاهد تلفات جانی هم بوده ایم و افزون بر اینها، موجب آتش گرفتن درختان و بر جای گذاشتن چهره زشتی در معابر می شود که با فلسفه پریدن از روی یک بوته کوچک آتش و به جا آوردن این رسم، تفاوت بسیاری دارد، اگرچه هشدار ها نیز در این مورد نسبتا اثر گذار بوده است.
قاشق زنی و نشستن فال گوش در محلات توسط جوانان از دیگر سنت های چهارشنبه سوری است که هنوز هم رواج دارد.
** روز طبیعت ( سیزده بدر )
مردمان ایران زمین از دیر باز در روز سیزده فروردین که به نام سیزده بدر شهرت دارد در کنار خانواده خود به مکان های تاریخی و طبیعی همچون دشت و دمن و باغ ها می روند و به رسم این روز که به نحوی نحس خوانده می شود به تفریح می پردازند.
گِره زدن سبزه توسط جوان ها با نیت به اینکه گره مشکلات آنها باز شود یکی از رسم های این روز است و مردم نیز سبزه های خود را در دل طبیعت رها کرده و به شادی می پردازند.
** بازی های مرسوم سیزده بدر
مردم در این روز همراه با خانواده خود به بازی های دسته جمعی که بیشتر جنبه بومی محلی دارد می پردازند، هفت سنگ، یک قُل 2 قُل که با پنج سنگ بازی می شود، الک دو لک، حلال و حروم که با توپ و چوب بازی می کنند، وسطو، گُرگم به هوا، چوب بازی با ساز و دُهل و خواندن ترانه عمو سبزی فروش خود را سرگرم می کنند.
همچنین قایم موشک بازی، طناب کشی، پریدن از روی طناب، کلاغ پَر، لِی لِی بازی، 6 خانه که بعدها این بازی پیشرفت کرد و به هشت خانه،10 خانه که بسیار سختر شد، تغییر یافت و عمو زنجیر باف از جمله بازی هایی بود که علاوه بر روز سیزده در ایام تعطیلات نوروز بر پا می شد.
** دغده ای به نام مشق عید
اما آن چیزی که بیشتر در ایام نوروز دغدغه دانش آموزان مقطع ابتدایی را به دنبال داشت، نوشتن مشق عید بود که بیشتر برای دانشن آموزان مقطع ابتدایی توسط معلم ها گفته می شد که بسیار زیاد بود، بیشتر دانش آموزان که می دانستند باید در ایام نوروز از روی کتاب فارسی بنویسند به پیشواز آن رفته و از چند روز مانده به ایام عید شروع به نوشتن می کردند.
برخی دانش آموزان نیز زرنگی می کردند و تا آیین تحویل سال مشق خود را تمام کرده و برخی دیگر که بازیگوش بودند تا روز سیزده بدر هم مبادرت به نوشتن مشق می کردند. همچنین نوشتن مشق درشت که قلم آن از نی ساخته شده بود و توسط معلم ها و یا افراد بزرگتر با تیغ تراشیده می شد، تکلیف خود را که بیشتر اشعار بود انجام می دادند.
زمانی که قلم نی بر دوات پرُ از مرکب می کردند و بر روی کاغذ می نوشتند صدای عجیبی که ناشی از کشیده شدن قلم نِی بر روی کاغذ بلند می شد، از چند متری مشخص بود که بچه ها دارند مشق درشت می نوشتند و خیلی هم مواظب بودیم که جوهر روی فرش نریزد که تنبیه والدین به دنبال داشت.
البته پس از انقلاب اسلامی نوشتن مشق عید تبدیل به پیک نوروزی شد اگرچه این تکلیف هم دغدغه های خاص خود را داشت اما پیک نوروزی هم 2 سالی است از سبد مشق دانش آموزان مقطع ابتدایی حذف شده و خشنودی همه را فراهم کرده است.
** عید نوروز در سایر کشور ها
علاوه بر کشورمان، عید نوروز با آیین های متفاوت در کشورهایی نظیر، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، ترکمنستان، ازبکستان، کوزوو، کردستان عراق و گرجستان نیز جشن گرفته می شود.
زکوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن که قارون را غلط‌ ها داد سودای زراندوزی
سخن در پرده می‌گویم چو گل از غنچه بیرون آی که بیش از پنج روزی نیست حکم میر نوروزی
از: حمید رضا خلیقی
7368 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/82842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها