مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش:
گلستان خوانی حرکتی آگاهانه برای تقویت هویت ملی است
علمي
بزرگنمايي:
پیام فارس - مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گلستان خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان است .
به گزارش ایسنا منطقه فارس، مرتضی شکوهی چهارشنبه 4 اردیبهشت در آیین اختتامیه جشنواره استانی گلستانخوانی در شیراز تاکید کرد: مهمترین اثر گلستان خوانی بر دانش آموزان آشنایی آنها با ارزشهای فرهنگی کشور است .
وی شیراز را شهر دیار فیلسوفان، عارفان، شعرای بلند آوازه و مردمان دست و دل باز و همیشه شاد معرفی کرد و افزود : بسیار خوشحالم از اینکه میبینم دانش آموزان در آموختن کتاب گلستان به عنوان یک میراث فرهنگی ماندگار، این قدر مهارت پیدا کردهاند .
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین اثر گلستان خوانی بر دانش آموزان را کمک به آشنایی با مواریث ارزشمند فرهنگی دانست و عنوان کرد: این دارایی فرهنگی مختص به استان فارس و شهر شیراز نیست، بلکه یک ارزش والا برای کل سرزمین ایران و حتی بشریت است که باعث میشود یک هویت غنی ملی را به دست بیاوریم .
شکوهی در تشریح برخی از اهداف گلستان خوانی، گفت: این برنامه باعث تقویت مهارت سخنوری و استفاده از مفاهیم ارزشمند آثار فرهنگی در زندگی دانش آموزان و توسعه آن میشود .
وی یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی را کمک به روان خوانی و صحیح خوانی دانش آموزان دانست و گفت: هر چه قدر متونی که در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد پرمعنا باشد، قطعا صحیح خواندن همراه با تفکر و تدبّر خواندن و درک مفاهیم صحیح اتفاق میافتد .
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: افزایش مهارت روان خوانی در دانش آموزان باعث تقویت مهارتهای نوشتن، گوش دادن، مصاحبه کردن، کتاب خواندن و دیگرمهارتهای یادگیری میشود که میتواند به آنها کمک کند .
شکوهی با تاکید بر اهمیت روان خوانی و تقویت مهارت سخنوری در دانش آموزان گفت: وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامههای درسی و با انجام فعالیتهای مختلفی مثل؛ تکالیف مهارت محور ، طرح عید وداستان و سایر فعالیتها، دنبال تقویت مهارت خواندن دانش آموزان و توسعه مهارت سخنوری در ارتباط دانش آموزان با یکدیگر ، خانوده و اجتماع است .
وی با اشاره به اینکه طرح گلستان خوانی فعلا تنها در استان فارس اجرا میشود، گفت : رضایت بالایی برای این طرح وجود دارد به گونهایی که اولیای دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان همه راضی هستند .
شکوهی اظهار امیدواری کرد که با بررسی نتایج این طرح و مرور دقیق تر و کارشناسی شده بتوانیم از مزایای این طرح برای کل کشور استفاده کنیم و کمک کنیم تمام دانش آموزان سرزمین عزیزمان با اندیشهها و مفاخر ادبی کشورمان از جمله سعدی و گلستان که از شاهکارهای ادبی این سرزمین است بیشتر آشنا شوند .
وی گفت: اگر باور و اعتقاد معلمان ما نباشد ما نمیتوانیم امیدواری حداقلی در تحقق اهدافمان داشته باشیم، معلم آنچه را که مختص خود میداند با آنچه را که مختص دانش آموزان می داند جدا میکند و خوب میداند که موجودیت ما به واسطه وجود دانش آموزان است .
شکوهی اظهار کرد: گلستان خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان است .
این مقام مسئول یکی از دغدغههای اصلی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را کارکرد انتقال، گسترش، توسعه و باز تعریف فرهنگ جامعه و کمک به تحقق هویت ملی و دینی دانش آموزان دانست و گفت: با مروری بر فعالیتهای دوره ابتدایی میبینیم که نباید دنبال رقابت بین دانش آموزان و رتبه بندی و دادن تکالیف سنگین به آنها باشیم که مبادا از درس و مدرسه دورشان کنیم.
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۰:۴۷
-
۱۳۹ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/85247/