پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علمی کاربردی مطرح کرد:

تعطیلی 360 واحد دانشگاه علمی کاربردی/ جذب مدرس شهریورماه انجام می شود علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه از 1100 مرکز علمی کاربردی، اکنون تنها 600 مرکز فعال است، گفت: فعالیت 360 مرکز براساس مصوبه شورای عالی اداری متوقف‌ شده است و پذیرش دانشجو ندارند.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، محمدحسین امید عصر چهارشنبه ١١ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با اشاره به طرح آمایش سرزمینی در وزارت علوم بیان کرد: منظور از آمایش، کاهش مراکز نیست بلکه تحقق نیازهای آموزش عالی در هر منطقه متناسب با شرایط آن است .
وی افزود: به دنبال برنامه های توسعه ای متنایب با نیاز استان ها با کمک استانداری ها در قالب برنامه های 5، 10 و 20 ساله هستیم .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به ساماندهی مراکزی که فاقد حداقل‌های کیفی بودند هم اشاره و بیان کرد: این مراکز توجیهی برای فعالیت نداشتند که تعطیل شدند اما در ارتباط با طرح آمایش هیچ مرکزی تعطیل نشده است .
امید با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: این دانشگاه متولی آموزش‌های خاص است و فارغ التحصیلانی تربیت می‌کند که متخصص در یک فن یا حرفه خاص باشد .
وی اضافه کرد: دانشجویانی که مهارت خاص می‌بینند از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند. در کلان موضوع نیز دانش‌آموختگان ما اشتغال پذیری بالاتری دارند .
به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور، طبق آخرین آمار بیش از 40 درصد دانشجویان دانشگاه جامع که شاغل هستند، در زمینه تحصیل خود مشغول هستند .
امید در بخشی از سخنانش به وجود صندلی خالی در برخی از واحدها و مراکز دانشگاه علمی کابردی اشاره و عنوان کرد: در گذشته بر توسعه کمی تمرکز کرده بودیم و این امر موجب افزایش صندلی خالی بیشتر شد. در ماه سال گذشته حدود یک‌میلیون ظرفیت داشتیم اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شده است .
وی افزود: در سال 97 با کاهش شدید مواجه شدیم به دلیل اینکه نظام جدید آموزش‌وپرورش خروجی نداشت اما امسال با توجه به دانش‌آموختگان هنرستانی، می‌توان امیدوار بود که میزان استقبال بیشتر شود .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص دانشکده خبر نیز گفت: راه‌حل ارائه کردیم تا راه‌حل مشخصی دهند. به دلیل اینکه موضوع خبر موضوع مهمی است و سعی ما این است که این مراکز تعطیل نشوند .
امید با بیان اینکه از سال 94 تاکنون شاهد کاهش یک‌ میلیون و 300هزار نفری دانشجو داشتیم، گفت: ساماندهی دانشجویان اولویت وزارت علوم است و مأموریت گرایی و طرح آمایش نیز جزو تغییرات بنیانی در وزارت علوم محسوب می‌شود؛ اتفاقی که سال‌ها پیش در دانشگاه جامع علمی کاربردی افتاده است .
وی همچنین در خصوص همایش رؤسای دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی به میزبانی شیراز نیز گفت: این همایش با بهترین صورت ممکن در این کلانشهر برگزار شد. در این همایش 2موضوع مهم در دستور کار داریم، یکی بحث مأموریت گرایی و اجرای خوشه‌های شغلی و دیگری بحث سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به راه اندازی مرکز کارنو در شیراز هم اشاره و در این باره گفت: این مرکز محلی است برای ایده‌هایی که می‌تواند کارآفرین باشد و در پی آن یک بانک ایده شکل خواهد گرفت و ایده‌های برتر شناسایی می‌شود و با مشاوره‌های مجانی حقوقی و فنی به ایده پردازان، کمک می‌شود .
وی با تاکید براینکه هدف نهایی از این طرح خلق ثروت و ایجاد شغل است؛ با بیان اینکه در گذشته مجوز تدریس به بیش از ٥٠ هزار مدرس برای تدریس در این دانشگاه داده شده بود در حالی که مراحل ارزیابی را طی نکرده بودند، گفت: از سال ٩٥ آیین نامه‌ای در این باره ویژه مدرسان دانشگاه به تصویب شورای عالی رسید .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور همچنین با بیان اینکه مدرسین جدید دانشگاه همه باید فرایند جذب را طی کنند، افزود: در یک سال ونیم اخیر مدرسان قبلی را هم مورد ارزیابی قرار دادیم که ارزیابی در اغلب استان‌ها به پایان رسیده است .
امید با بیان اینکه اگر مدرسی شرایط حداقلی را نداشته باشد از گردونه تدریس در دانشگاه خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای مهر ٩٨ صرفا مدرسینی در کلاس‌ها تدریس خواهند کرد که از این فرآیند عبور کرده باشند و تاییدیه هیئت جذب را داشته باشند .
وی سابقه تحصیلی و تجربه مهارتی را از مؤلفه‌های مهم جذب مدرسین جدید در دانشگاه علمی کاربردی کشور عنوان و با بیان اینکه حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس و حداقل سن 28 سال است، اضافه کرد: هر سال یک یا دو نوبت فراخوان جذب مدرس را اعلام می کنیم و امسال هم شهریورماه این اقدام انجام خواهد شد.
امید گفت: البته این به آن معنا نیست که از سایر سطوح تحصیلی مدرسی را جذب نمی کنیم، دانشگاه علمی کاربردی با توجه به هدف خود، مدرسانی را که دارای سابقه شغلی و مهارتی باشند، حتی با مدرک دیپلم هم جذب می کند، زیرا در بسیاری از رشته های مهارتی، افراد توانمندی برای تدریس هستند که امکان دارد مدرک تحصیلی لازم را نداشته باشند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: در سال ٩٥ به ٩ هزار مدرس نیاز داشتیم که هشت هزار نفر از آنها از میان ٤٦ هزار متقاضی انتخاب شدند.در سال ٩٧ نیز کمتر از سه هزار تقاصا داشتیم که همچنان در دست بررسی است .
وی همچنین مهمترین راه حل رفع بیکاری کشور را آموزش‌های مهارتی ذکر و خاطرنشان کرد: در این دانشگاه و مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ظرفیت لازم برای آموزش دوره‌های مهارتی تا ٥٠ درصد هم ایجاد شده است .
امید تاکید کرد که مردم باید به سمت آموزش‌های مهارتی بروند، چرا که تمرکز بر این مهم اشتغال پذیری بالایی دارد .
رئیس دانشگاه علمی کابردی از رسانه ها درخواست کرد که در مسیر فرهنگسازی برای ایجاد تمایل در ورود به رشته های مهارتی، فعالتر از گذشته تلاش کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/85623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر